Publisert 20. januar.2016 av

De er mest kjent for å distribuere Kähler-vaser til norske forbrukere. Nå lanserer Bo Bedre-mennene egendesignede tekstiler.

 

I tre små systuer utenfor New Dehli i India arbeides det på spreng for å få ferdig Drammensgrossisten Bo Bedre AS’ første kolleksjon.  I samarbeid med en norsk tekstildesigner har Stamati Stenseth og Anders Kveseth laget en egen serie med puter og pledd. #FIBER forener deres ellers harde sortiment med myke pledd i ull, viscosefiber, bambus og bomull.

 

- Vi har jobbet med tekstiler noen år gjennom Westport og Design House Stockholm. Siden våre kunder i dag er bevisste på hva de vil ha inn av tekstiler, som det jo etter hvert finnes masse av i markedet, er vår strategi å designe og produsere noe som står i stil til vårt øvrige sortiment, sier daglig leder i Bo Bedre AS, Stamati Stenseth.

 

Salgssuksess for Hammershøi-serviset.

 

Se vårens nyheter Kähler og Hammershøi her.

Høstens kolleksjon av #FIBER. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Struktur som gir levende overflater

I november rulles første kolleksjon ut. En liten julekolleksjon for å ta tempen på markedet før det store slippet kommer våren 2016. Mye tyder likevel på at markedet er klart for Drammensgrossistenes nye prosjekt: Under høstens messeuke i Mathallen skrev 100 forhandlere seg opp på kundelisten.

 

- Prosessen har tatt noen år, og det var nødvendig. Vi er dyktige på det kommersielle, men er avhengig av en tekstildesigner for å kvalitetssikre prosessen. Hva som faktisk lar seg gjennomføre i praksis og ikke bare på papiret, sier Stenseth.

 

Lene Bjerre går nye veier.

 

Første kolleksjon er bygget på strukturer og tanken er at overflaten skal oppfattes som levende. Fire ulike puter i ull og filt med syntetisk fyll, kommer i fargene sort, grå, lysegrå, hvit og blek rosa. Et litt mer eksklusivt ullpledd i samme farger, og en bomullsvariant i to gråtoner. Prisene ligger fra 399,- til 999,- i butikk.

 

- For oss er det viktig å skille oss ut på uttrykk og design i forhold til alt det andre som finnes på markedet. Vi ønsker å holde kvalitet på et høyt nivå, samtidig med at prisen blir værende på et anstendig nivå, sier Stenseth.

 

- Og så syns vi det er veldig morsomt å presentere et norskdesignet tekstilkonsept, og ikke bare dansk og svensk som vi selger mest av, kommenterer designkollega Anders Kveseth.

 

Dette hjemmet ser ut som et hotell.

 

Se hvordan Kathrine Sørland innreder.

 

Navnet #FIBER skyldes helt enkelt at de arbeider med tekstil. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Kjemperespons i butikkene

- Det er først når de havner i butikkene at dommen faller. Og vi har fått kjemperespons, sier Stamati Stenseth.

 

Ca. 80 forhandlere har tatt inn #FIBER-kolleksjonen. Det er langt over hva de forventet.

 

- Man har lært seg at ting tar tid, og det finns jo en rekke puter på markedet. Vi var ydmyke til om det faktisk var plass til oss også. Men med et godt design, god kvalitet og fin innpakning fikk vi det til å fungere.

 

En ekstra flyfrakt måtte til i desember for å møte den store etterspørselen.

 

I januar kommer ny design og farger. Ullvarianten vil fases ut på grunn av sesong, mens filt- og bomullsproduktene vil få en større rolle i den nye vårkolleksjonen.

 

Få flere design- og interiørnyheter her. 

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Daglig leder av Bo Bedre AS og nå også designer, Stamati Stenseth. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 20. januar.2017 av

Fra 25.-28. januar samles aktørene i norsk design- og interiørbransje i Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm. Årets tema «Hverdagsritualer» hyller det som gir oss holdepunkter i hverdagen.

 

For messens direktør Grete Sivertsen betyr det nybrygget kaffe på sengen hver morgen.

 

- Det begynte i 2001. Da mannen min og jeg var ferdig med et sabbatsår i Italia. Måtte alt bli mas og kjas når vi skulle tilbake til hverdagen og Norge? Nei, vi må bare stå opp litt tidligere, sier Grete Sivertsen på telefon.

 

Rett før messeavspark er det en rolig og kontrollert direktør i den andre enden av røret. Til tross for senebetennelse og påbud om «å holde hele armen i ro». Noe som mildt sagt er vanskelig å gjennomføre når du om kort tid skal lede Norges største design- og interiørmesse.

 

Knappe 10.000 besøkende ventes i løpet av de fire dagene den varer. Og det er siste del av triologien om det nære.

- Vi lever i en urolig verden

I fjor, da den tidligere Gave & Interiørmessen gjenoppstod i ny drakt som Oslo Design Fair, var det «koselig» som gjaldt. I høst var det «togetherness», og nå er det altså «hverdagsritualer». Temaene går hånd i hånd i en tid hvor hverdagens kjas og mas får oss til å sette enda større pris på det nære og kjære.

 

- Vi lever i en ganske urolig verden og da trenger vi noe som er trygt og godt. Et hjem hvor vi kan lade batteriene og hygge oss. Og hvordan vi benytter oss av ritualer og tradisjoner når tid har blitt en luksus, sier Sivertsen som overtok direktørstolen kun få dager før fjorårets relansering.

 

- Tendenser og trender endrer seg jo ikke så fort, og det tar ofte tid før ting setter seg. Derfor forsterker vi temaet fra flere vinkler. Det er hygge, nærhet, håndverk og ekte materialer som står i fokus i triologien.

 

Les mer om Oslo Design Fair her

 

Morgenkaffe på senga er hverdagsrituale for Grete Sivertsen. FOTO: MARGARET DE LANGE
Varmere og mørkere farger preger trendpaletten for 2017. FOTO: MARGARET DE LANGE

Nyhet fra LK Hjelle

Oslo Design Fair er en lukket bransjemesse for design- og interiørbransjen. Her skal kunnskapsformidling stå sentralt - en oppgave Grete Sivertsen tar på stort alvor. Det faglige programmet er utvidet og inneholder bidragsytere fra inn- og utland.

 

- Jeg gleder meg til å høre Lisa White fra verdens største trendbyrå WGSN snakke om tendenser for de neste årene. Hvordan interiørarkitekt Peter Girgis fra Snøhetta har arbeidet med innredningen av blant annet Aesop-butikkene hvor ritualer står i høysetet. Programmet er variert og det skal være noe for enhver smak, hevder Sivertsen.

 

Og det må sies at hun har rett i sistnevnte. Alt fra Farge-Dagny til matskribent Andreas Viestad og den svært så omstridte presten Einar Gelius blir å finne på scenen.

 

Les også: Norske Hans-Christian Bauer gjør verdensuksess 

 

- Det kommer også nye utstillere. En nyhet er den norske møbelprodusenten LK Hjelle som skal delta for første gang. De skal også lansere en stor nyhet på messen, så det blir skikkelig gøy, forteller Sivertsen entusiastisk.

 

Tradisjonelt sett har ikke messen et stort fokus på møbler. Det foregår hovedsakelig under Stockholm Furniture and Light Fair som går av stabelen i begynnelsen av februar. Men fra og med høsten håper Sivertsen at Oslo Design Fair vil vokse også på den fronten.

 

- Vi ser at når nye butikker etablerer seg, så er det gjerne med en variert miks. Det satses på livsstilsbutikker hvor man kan finne alt fra tilbehør, til interiør, klær og mat. Derfor ønsker vi at messen beveger seg i samme retning hvor man kan finne alt dette.

 

Direktør Grete Sivertsen fullfører i år messetriologien om det nære. FOTO: INGER MARIE GRINI

Les også: Maria startet sitt eget interiøragentur

 

Vi våger mer

Både shabby chic og hvite vegger har vært å se i mange skandinaviske hjem de senere årene. Sakte men sikkert beveger vi oss nå bort fra dette. Mer mørke farger, tekstiler i ull og velur, skinn og ekte treverk. Gardiner har fått sin renessanse og maten skal være hjemmelaget, sunn og naturlig – og aller helst kortreist. Stjerne i boka får du om du har kjøpt den på en lokal matmesse eller hos en bonde i nærheten.

 

Samtidig snakker alle om at man ikke skal følge trender og tendenser, men ha sin egen personlige stil. Om ikke det også er en trend og en tendens i tiden, da?

 

- Man skal ikke kaste seg på en trend fordi det er en trend. Lager du hjemmet helt etter oppskriften vil det jo se ut som en katalog fra 2017 om noen år. Det handler om å bygge et hjem over tid og omgi seg med ting som man liker. Ikke ting man kjøper fordi alle andre gjør det, sier Sivertsen.

 

- Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre er å bygge kunnskap om kvalitet og design. Om hvorfor ting er bra og ikke bra.

 

 

På messen skal det gjøres gjennom dyrking av norske designtalenter. I høst ble den anerkjente Milano-utstillingen «Structure» vist frem. I år er det en talentkonkurranse i samarbeid med Røros Tweed. Vinneren får designe sitt eget pledd, og det er de besøkende som skal stemme frem sin favoritt, basert på fire finalister plukket ut av juryen som blant annet består av Torbjørn Anderssen fra Anderssen & Voll.

 

- Det går ut på det estetiske, en lønnsom produksjon og om det er salgbart. Det er tradisjoner, håndverk, talenter og tradisjoner, sier Sivertsen.

 

For hva er vel med tradisjonsrikt for oss nordmenn enn et ullpledd?

 

 

Borte er de hvite veggene - nå er det farger og ulike strukturer som gjelder. FOTO: MARGARET DE LANGE

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland