Publisert 20. januar.2016 av

De er mest kjent for å distribuere Kähler-vaser til norske forbrukere. Nå lanserer Bo Bedre-mennene egendesignede tekstiler.

 

I tre små systuer utenfor New Dehli i India arbeides det på spreng for å få ferdig Drammensgrossisten Bo Bedre AS’ første kolleksjon.  I samarbeid med en norsk tekstildesigner har Stamati Stenseth og Anders Kveseth laget en egen serie med puter og pledd. #FIBER forener deres ellers harde sortiment med myke pledd i ull, viscosefiber, bambus og bomull.

 

- Vi har jobbet med tekstiler noen år gjennom Westport og Design House Stockholm. Siden våre kunder i dag er bevisste på hva de vil ha inn av tekstiler, som det jo etter hvert finnes masse av i markedet, er vår strategi å designe og produsere noe som står i stil til vårt øvrige sortiment, sier daglig leder i Bo Bedre AS, Stamati Stenseth.

 

Salgssuksess for Hammershøi-serviset.

 

Se vårens nyheter Kähler og Hammershøi her.

Høstens kolleksjon av #FIBER. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Struktur som gir levende overflater

I november rulles første kolleksjon ut. En liten julekolleksjon for å ta tempen på markedet før det store slippet kommer våren 2016. Mye tyder likevel på at markedet er klart for Drammensgrossistenes nye prosjekt: Under høstens messeuke i Mathallen skrev 100 forhandlere seg opp på kundelisten.

 

- Prosessen har tatt noen år, og det var nødvendig. Vi er dyktige på det kommersielle, men er avhengig av en tekstildesigner for å kvalitetssikre prosessen. Hva som faktisk lar seg gjennomføre i praksis og ikke bare på papiret, sier Stenseth.

 

Lene Bjerre går nye veier.

 

Første kolleksjon er bygget på strukturer og tanken er at overflaten skal oppfattes som levende. Fire ulike puter i ull og filt med syntetisk fyll, kommer i fargene sort, grå, lysegrå, hvit og blek rosa. Et litt mer eksklusivt ullpledd i samme farger, og en bomullsvariant i to gråtoner. Prisene ligger fra 399,- til 999,- i butikk.

 

- For oss er det viktig å skille oss ut på uttrykk og design i forhold til alt det andre som finnes på markedet. Vi ønsker å holde kvalitet på et høyt nivå, samtidig med at prisen blir værende på et anstendig nivå, sier Stenseth.

 

- Og så syns vi det er veldig morsomt å presentere et norskdesignet tekstilkonsept, og ikke bare dansk og svensk som vi selger mest av, kommenterer designkollega Anders Kveseth.

 

Dette hjemmet ser ut som et hotell.

 

Se hvordan Kathrine Sørland innreder.

 

Navnet #FIBER skyldes helt enkelt at de arbeider med tekstil. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Kjemperespons i butikkene

- Det er først når de havner i butikkene at dommen faller. Og vi har fått kjemperespons, sier Stamati Stenseth.

 

Ca. 80 forhandlere har tatt inn #FIBER-kolleksjonen. Det er langt over hva de forventet.

 

- Man har lært seg at ting tar tid, og det finns jo en rekke puter på markedet. Vi var ydmyke til om det faktisk var plass til oss også. Men med et godt design, god kvalitet og fin innpakning fikk vi det til å fungere.

 

En ekstra flyfrakt måtte til i desember for å møte den store etterspørselen.

 

I januar kommer ny design og farger. Ullvarianten vil fases ut på grunn av sesong, mens filt- og bomullsproduktene vil få en større rolle i den nye vårkolleksjonen.

 

Få flere design- og interiørnyheter her. 

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Daglig leder av Bo Bedre AS og nå også designer, Stamati Stenseth. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 27. juni.2017 av

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på.

 

Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011.

 

Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at det tok skikkelig av.

 

Det førte til kontoen @vibekedesign

 

- Det er jo litt uvirkelig, men litt over ett år etter at jeg opprettet instagramkontoen min har jeg altså fått 73.000 følgere, over halvparten av dem fra USA. Det er noe med countrylivet som fenger veldig der borte, sier hun og forteller at hun stadig får henvendelser fra folk i statene og verden forøvrig, som vil ha interiørtips eller bare kommer med hyggelige kommentarer til bildene hun legger ut.

 

Ved siden av interiørlivet jobber Vibeke i barnehage, noe som gir henne det beste fra to verdener, ifølge hun selv.

 

Hun tør ikke satse kun på Instagram, men ser for seg at hun kanskje en dag kan gjøre nettopp det;

 

- Og hadde jeg bodd i USA, hadde jeg sikkert holdt på med mye annet allerede, sier hun.

 

Hanne har 147.000 følgere på Insta

Lille Maja. Foto: Vibekedesign
Vibekes favorittblomster. Foto: Vibekedesign
Hun blir inspirert av naturmaterialer. Foto: Vibekedesign
Vårlig dekket bord på kjøkkenet til Vibeke. Foto: Vibekedesign

Hva betyr interiør for deg?

 

- Det betyr veldig mye. For meg så blir det å få lov til å holde på med mitt, utrolig viktig. Det gir meg ro i sjela og jeg får utfolde meg kreativt hver dag. Jeg liker å ha det koselig rundt meg, og få en sånn ”good feeling”.

 

Hvor henter du inspirasjon?

 

- Jeg kan hente inspirasjon fra så mye. Menneskemøter, det å komme hjem til folk, også blir jeg veldig inspirert av naturen. Det å gå tur og etterpå komme hjem og dekorere etter årstider, synes jeg er utrolig flott å holde på med.

 

Hva er ditt beste interiørtips?

 

- Jeg pleier å si at man skal være tro mot sin stil, ikke please andre, men gjøre det som føles rett for deg.

 

 Hvilken interiørstil er din favoritt, og hvorfor?

 

- Det er jo den landlige stilen som vises veldig godt hos meg. Ofte ting som har en historie ved seg. Det skal ikke være alt for mye heller, men den stilen gir meg harmoni og får hjemmet til å føles koselig.

 

Hvem er dine favoritt-instagrammere?

 

- Jeg har noen fine svenske og engelske som jeg følger, som representerer den fantastiske countrystilen. De bildene kan jeg forsvinne fullstendig inn i. ”Cowparsley and foxgloves” er en av de engelske kontoene jeg følger, og ”Nordingården” fra Sverige er fantastisk.

 

Lever landlig i Heggedal 

Landlig stil hjemme hos Vibeke. Foto: Vibekedesign
Rustikt og koselig. Foto: Vibekedesign

Flere av Vibekes bilder kan du se på hennes instagramkonto @vibekedesign (ekstern lenke)

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Da Kaja og samboeren flyttet inn i leiligheten for tre år siden, var den gjennomgående hvit. Så endret de alt. Her kan du lese mer om bruk av farger på Botrend. 

Les mer

Naturen har tydelig vært en stor inspirasjon i  interiørtrendene  de siste årene. Som reaksjon på den nordiske (sterile, som jeg velger å kalle den) trenden med hvitt og sort minimalisme, har naturen igjen vist seg i norske hjem gjennom naturmaterialer og mye grønt liv. Friske blomster og planter  kan vi nesten ikke få nok av. Bruken av naturmaterialer har blitt, og er fremdeles, enormt populær i skandinaviske hjem, hvor de harde harde naturmaterialene som skiver og marmor står i

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland