Publisert 24. januar.2016 av

Tiden hvor de store, sorte og ledningsbaserte høyttalere tok opp både stil- og gulvplass, er forbi. Med dagens minimalistiske trend skal anlegget høres, men ikke synes. Høyttalere med kabel sikrer fortsatt den beste lydopplevelsen, men designproduktene har blitt mye bedre enn de en gang var.

 

Integrerte løsninger skal minske visuelt støy og fjerne unødvendige kabler. Det fører likevel ikke til at kvinnene renner ned lyd- og bildebutikkene. Hos Hi-Fi Klubben, Skandinavias største spesialkjede for lyd og bilde, er kun 10 prosent av kundene kvinner.

 

- Det handler nok en del om interesse, og lyd og bilde har vel vært en typisk mannegreie, sier daglig leder i Hi-Fi Klubben i Sandvika, Tor Erling Steine.

 

Han forteller at mange fremdeles tror en god lydopplevelse avhenger av store, sorte høyttalere i stuen.

 

- Vi får mange menn inn døren her som har fått streng beskjed om at de gamle høyttalerne må ut. Og nå finnes det flere ulike serier med stilsikker og tidløs design å velge mellom. Uten at det gjør altfor store innhugg i budsjettet, sier Steine.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Alt må ikke være innebygget, DALI Rubicon-høyttalere festes direkte på veggen. FOTO: HI-FI KLUBBEN

- Det er snakk om smart house

Gründer av interiørselskapet AvenStyle  Heidi Aven mener smart styring er på full fart inn i de norske hjem.

 

- Det er nå det skjer. Det er ikke snakk om lyd, lys og varme lenger, men smart house hvor man kobler opp alle systemer mot en app som gjør det mye mer brukervennlig, sier Heidi Aven som også tror at flere damer kommer til å komme på banen.

 

- Når det kommer til Iphone og bruken av app'er tror jeg vi er like opptatt av dette som menn. Selv er jeg opptatt av å kunne slå av og på med mobilen. At det er enkelt og funksjonelt.

 

Selv har hun valgt Sonos-systemet kombinert med BOSE-høyttalere som er plassert høyt opp på veggen, samt en subwoofer. En subwoofer er en effektforsterker og et supplement til kompakthøyttalere. Hjemme hos Aven er denne plassert i et spesiallaget skap hvor lyden kommer ut.

 

- Lydkvaliteten er ikke den beste, men god nok i forhold til våre behov. Siden jeg er opptatt av design og at høyttalerne ikke skal ta plass, blir kvaliteten nedprioritert, sier Heidi Aven.

 

Slik var designåret 2015. 

Lene (t.v.) og Heidi Aven driver interiørfirmaet AvenStyle. Heidi Aven jobber også med digitalisering. FOTO: LENE JULIE CHRISTINE KRØVEL

Bygg inn anlegget

Både spesialistbutikker som Hi-Fi Klubben og større kjeder som Lefdal, Elkjøp og Expert, tilbyr en rekke produkter hvor lyden ikke går på kompromiss med designet. Spesielt in-wall-høyttalere, som bygges inn i vegger og tak, er en produktkategori som har vokst mye den siste tiden.

 

- Mange velger en skjult løsning når de enten bygger ny eller renoverer boligen. For de fleste musikkelskere er et stereoanlegg et middel for å nå et mål, men man ønsker ikke nødvendigvis å se komponentene som gjør jobben, sier Tor Erling Steine i Sandvika.

 

Han forhandler både DALI og Bowers & Wilkins som kan bygges inn i vegger og tak. Prisspennet varierer fra 1.996 til 47.996 kroner for et par innebyggede høyttalere.

 

En annen skjult mulighet er de danske, eksklusive Unnu og CLIC-møblene. De kommer i flere ulike varianter og størrelser, og tilpasses anlegget du allerede har. Møblene kan monteres på veggen, eller støttes på gulvet av aluminium «føtter» og skjuler anleggskomponentene bak tre- eller stoffdører.  Prisene på møblene varierer fra 4.000 til 26.000 kroner, avhengig av størrelse og form.

 

Norsk møbelgigant blir internasjonal.

 

Slik velger du riktig gardin.

Daglig leder i Hi-Fi Klubben Sandvika, Tor Erling Steine. FOTO: HI-FI KLUBBEN
DALI-høyttalerne bygges inn i vegger og tak. FOTO: HI-FI KLUBBEN

Trådløst

Mange ønsker god lyd, men ikke nødvendigvis et helt anlegg. Da kan mindre streaminghøyttalere med valgte antall komponenter være et godt alternativ. Høyttalerne streames via Bluetooth eller en egen app, og de minste kommer med oppladbare batterier.

 

- Bowers & Wilkins Zepplin var den første på markedet som turte å ta lydkvalitet seriøst, og mange av konkurrentene lo i 2006 da de så at Bowers & Wilkins hadde tenkt å selge en alt-i-ett høyttaler i denne prisklassen. Dette har de måttet bite i seg, for i dag finnes det mange konkurrenter både i, og over denne prisklassen, sier Steine i Hi-Fi Klubben som forhandler produktet.

 

Høyttaleren, som nå er ute i sin fjerde utgave, koster 6.498 kroner. Fra samme produsent kommer også en mindre utgave i et annet design til 2.798 kroner.

 

Hos Expert får du en annen populær streaminghøyttaler, B&O Play Beolit til 4.199 kroner. Bose sin Soundlink er et enda rimeligere alternativ i samme butikk til 2.310 kroner.

 

Fjorårets julesalgsvinner hos HI-FI Klubben var likevel Sonos Play:1 høyttaler til 1.998 kroner.

 

- Det er ingen fasit på hvilket prissjikt man bør legge seg på når man skal investere i et godt lydanlegg. Å kjøpe noe man ikke er helt fornøyd med er å kaste bort pengene sine, så jeg anbefaler å bruke litt tid på å finne den helt riktige løsningen for den enkelte. Slik får man en løsning man er fornøyd med og kan ha glede av i mange år fremover, sier Tor Erling Steine.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Har du innspill til flere gode saker? Tips oss her.

Bowers & Wilkins Zeppelin høyttaler er trådløs. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Bowers & Wilkins T7 er et rimeligere alternativ. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland