Publisert 24. januar.2016 av

Tiden hvor de store, sorte og ledningsbaserte høyttalere tok opp både stil- og gulvplass, er forbi. Med dagens minimalistiske trend skal anlegget høres, men ikke synes. Høyttalere med kabel sikrer fortsatt den beste lydopplevelsen, men designproduktene har blitt mye bedre enn de en gang var.

 

Integrerte løsninger skal minske visuelt støy og fjerne unødvendige kabler. Det fører likevel ikke til at kvinnene renner ned lyd- og bildebutikkene. Hos Hi-Fi Klubben, Skandinavias største spesialkjede for lyd og bilde, er kun 10 prosent av kundene kvinner.

 

- Det handler nok en del om interesse, og lyd og bilde har vel vært en typisk mannegreie, sier daglig leder i Hi-Fi Klubben i Sandvika, Tor Erling Steine.

 

Han forteller at mange fremdeles tror en god lydopplevelse avhenger av store, sorte høyttalere i stuen.

 

- Vi får mange menn inn døren her som har fått streng beskjed om at de gamle høyttalerne må ut. Og nå finnes det flere ulike serier med stilsikker og tidløs design å velge mellom. Uten at det gjør altfor store innhugg i budsjettet, sier Steine.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Alt må ikke være innebygget, DALI Rubicon-høyttalere festes direkte på veggen. FOTO: HI-FI KLUBBEN

- Det er snakk om smart house

Gründer av interiørselskapet AvenStyle  Heidi Aven mener smart styring er på full fart inn i de norske hjem.

 

- Det er nå det skjer. Det er ikke snakk om lyd, lys og varme lenger, men smart house hvor man kobler opp alle systemer mot en app som gjør det mye mer brukervennlig, sier Heidi Aven som også tror at flere damer kommer til å komme på banen.

 

- Når det kommer til Iphone og bruken av app'er tror jeg vi er like opptatt av dette som menn. Selv er jeg opptatt av å kunne slå av og på med mobilen. At det er enkelt og funksjonelt.

 

Selv har hun valgt Sonos-systemet kombinert med BOSE-høyttalere som er plassert høyt opp på veggen, samt en subwoofer. En subwoofer er en effektforsterker og et supplement til kompakthøyttalere. Hjemme hos Aven er denne plassert i et spesiallaget skap hvor lyden kommer ut.

 

- Lydkvaliteten er ikke den beste, men god nok i forhold til våre behov. Siden jeg er opptatt av design og at høyttalerne ikke skal ta plass, blir kvaliteten nedprioritert, sier Heidi Aven.

 

Slik var designåret 2015. 

Lene (t.v.) og Heidi Aven driver interiørfirmaet AvenStyle. Heidi Aven jobber også med digitalisering. FOTO: LENE JULIE CHRISTINE KRØVEL

Bygg inn anlegget

Både spesialistbutikker som Hi-Fi Klubben og større kjeder som Lefdal, Elkjøp og Expert, tilbyr en rekke produkter hvor lyden ikke går på kompromiss med designet. Spesielt in-wall-høyttalere, som bygges inn i vegger og tak, er en produktkategori som har vokst mye den siste tiden.

 

- Mange velger en skjult løsning når de enten bygger ny eller renoverer boligen. For de fleste musikkelskere er et stereoanlegg et middel for å nå et mål, men man ønsker ikke nødvendigvis å se komponentene som gjør jobben, sier Tor Erling Steine i Sandvika.

 

Han forhandler både DALI og Bowers & Wilkins som kan bygges inn i vegger og tak. Prisspennet varierer fra 1.996 til 47.996 kroner for et par innebyggede høyttalere.

 

En annen skjult mulighet er de danske, eksklusive Unnu og CLIC-møblene. De kommer i flere ulike varianter og størrelser, og tilpasses anlegget du allerede har. Møblene kan monteres på veggen, eller støttes på gulvet av aluminium «føtter» og skjuler anleggskomponentene bak tre- eller stoffdører.  Prisene på møblene varierer fra 4.000 til 26.000 kroner, avhengig av størrelse og form.

 

Norsk møbelgigant blir internasjonal.

 

Slik velger du riktig gardin.

Daglig leder i Hi-Fi Klubben Sandvika, Tor Erling Steine. FOTO: HI-FI KLUBBEN
DALI-høyttalerne bygges inn i vegger og tak. FOTO: HI-FI KLUBBEN

Trådløst

Mange ønsker god lyd, men ikke nødvendigvis et helt anlegg. Da kan mindre streaminghøyttalere med valgte antall komponenter være et godt alternativ. Høyttalerne streames via Bluetooth eller en egen app, og de minste kommer med oppladbare batterier.

 

- Bowers & Wilkins Zepplin var den første på markedet som turte å ta lydkvalitet seriøst, og mange av konkurrentene lo i 2006 da de så at Bowers & Wilkins hadde tenkt å selge en alt-i-ett høyttaler i denne prisklassen. Dette har de måttet bite i seg, for i dag finnes det mange konkurrenter både i, og over denne prisklassen, sier Steine i Hi-Fi Klubben som forhandler produktet.

 

Høyttaleren, som nå er ute i sin fjerde utgave, koster 6.498 kroner. Fra samme produsent kommer også en mindre utgave i et annet design til 2.798 kroner.

 

Hos Expert får du en annen populær streaminghøyttaler, B&O Play Beolit til 4.199 kroner. Bose sin Soundlink er et enda rimeligere alternativ i samme butikk til 2.310 kroner.

 

Fjorårets julesalgsvinner hos HI-FI Klubben var likevel Sonos Play:1 høyttaler til 1.998 kroner.

 

- Det er ingen fasit på hvilket prissjikt man bør legge seg på når man skal investere i et godt lydanlegg. Å kjøpe noe man ikke er helt fornøyd med er å kaste bort pengene sine, så jeg anbefaler å bruke litt tid på å finne den helt riktige løsningen for den enkelte. Slik får man en løsning man er fornøyd med og kan ha glede av i mange år fremover, sier Tor Erling Steine.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Har du innspill til flere gode saker? Tips oss her.

Bowers & Wilkins Zeppelin høyttaler er trådløs. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Bowers & Wilkins T7 er et rimeligere alternativ. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Publisert 13. januar.2017 av

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket.

 

Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016.

 

- Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo. 

 

Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem

 

Her kan du lese om de tekniske løsningene i boligen

 

 

 

Huset er fullt av teknikk og bærekraftige løsninger. FOTO: BETTINE NICOTRA

Moderne teknikk

Nesøya-boligen er noe helt for seg selv. Nede ved vannkanten ligger den moderne, arkitektoniske perlen, tegnet av LundHagem arkitekter.

 

Den 180 kvm store eneboligen går over to plan, og har flere tekniske detaljer som Botrends-lesere har latt seg begeistre av.

 

På taket er det 26 solcellepanel som forsyner boligen med strøm. Ved siden av disse, er det to solfangere. De varmer opp vann som går til husholdningen. Solcellepanelene produserer nok strøm til å lade to el-biler året rundt.

 

Haugland tror også at all teknikken kan ha bidratt til lesernes begeistring under kåringen.

 

Solceller og solpaneler på taket av huset. FOTO: BETTINE NICOTRA

- Det er veldig gøy at vi vant, og vi opplever at folk er nysgjerrige på teknikken i huset. Vi får mye positiv respons, og mange lurer på hvordan de kan ta i bruk ny teknologi i sine prosjekter, sier Bjørn K. Haugland.

 

Han er bærekraftsdirektør hos DNV GL, og har dermed en spesiell interesse for miljø og bærekraftighet.

 

- Gjennom jobben har jeg et ekstra engasjement og glød for dette. Det har vært fint å kunne kombinere interessen for miljø med husbyggingen, sier han.

 

Her kan du lese om flere hjem på Nesøya

 

Sønnen i huset, Brede (14), trives best i vinduskarmen med utsikt over Oslofjorden. FOTO: KARL BRAANAAS

Uteplass på østsiden

 

For å få det huset de ønsket seg, arrangerte Heidi Tolo, som er interiørarkitekt og partner i firmaet IARK, en konkurranse mellom tre arkitekter. Den vant (Svein Lund i) Lund Hagem arkitekter.

 

- Vi fikk tre vidt forskjellige tegninger fra arkitektene.  LundHagem var den eneste som tegnet  uteplass   på østsiden av huset, noe som skulle tilsi mindre sol. Men vi opplever det motsatte. Solen kommer over hustaket her. Det var huset han tegnet som traff oss best, forklarer Heidi.

 

Boligen har store, åpen rom og glassflater mot sjøen. Det kan fort bety stort varmetap, noe arkitekt og huseier har veiet opp mot ved å isolere vegger og tak andre steder.

 

Dessuten er det 3-lags gassfylte vindusglass som bidrar til å redusere varmetapet.

 

Utsikten fra både stue, soverom og takterrasse er noe enhver vil misunne familien som bor her. Samtidig har de en nærhet til naturen på vestsiden og foran huset. Her opplever de hvordan lyset forandrer seg gjennom dagen, og kan bivåne et rikt dyreliv utenfor vinduene.

 

- Den første tiden etter at vi flyttet inn, sto vi opp en time tidligere om morgenen, bare for å sitte her og se ut av vinduet. Det var helt spesielt, sier Bjørn.

 

Vanskelig byggeprosjekt ble drømmehus

 

Huset har skyvedører og er innredet etter feng-shui prinsipper. FOTO: BETTINE NICOTRA

Flotte hjem

Kåringen av Årets Botrend-hjem ble lansert i begynnelsen av desember 2016, og pågikk frem til nyttårsaften.

 

10 nominerte kandidater kjempet om seieren, og alle kandidatene   kan du lese mer om her.

 

Gjennom året har Botrend-redaksjonen besøkt mange fantastiske hjem, stor og små,   rekkehus,   eneboliger  og  leiligheter.   Noen  fritidsboliger  har vi også laget reportasjer fra.

 

Har du tips til redaksjonen om hjem, hytter eller hus vi bør besøke, så nøl ikke med å  sende oss en e-post.

 

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Åpen kjøkkenløsning med mange finurlige løsninger. FOTO: BETTINE NICOTRA
Huset er tegnet av LundHagem arkitekter. FOTO: BETTINE NICOTRA
Inne i skapet skjuler komfyr og kokeplater seg. FOTO: KARL BRAANAAS
Huset er selvforsynt med strøm. FOTO: BETTINE NICOTRA
Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 24. januar.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem.  Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon. Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland