Publisert 24. januar.2016 av

Tiden hvor de store, sorte og ledningsbaserte høyttalere tok opp både stil- og gulvplass, er forbi. Med dagens minimalistiske trend skal anlegget høres, men ikke synes. Høyttalere med kabel sikrer fortsatt den beste lydopplevelsen, men designproduktene har blitt mye bedre enn de en gang var.

 

Integrerte løsninger skal minske visuelt støy og fjerne unødvendige kabler. Det fører likevel ikke til at kvinnene renner ned lyd- og bildebutikkene. Hos Hi-Fi Klubben, Skandinavias største spesialkjede for lyd og bilde, er kun 10 prosent av kundene kvinner.

 

- Det handler nok en del om interesse, og lyd og bilde har vel vært en typisk mannegreie, sier daglig leder i Hi-Fi Klubben i Sandvika, Tor Erling Steine.

 

Han forteller at mange fremdeles tror en god lydopplevelse avhenger av store, sorte høyttalere i stuen.

 

- Vi får mange menn inn døren her som har fått streng beskjed om at de gamle høyttalerne må ut. Og nå finnes det flere ulike serier med stilsikker og tidløs design å velge mellom. Uten at det gjør altfor store innhugg i budsjettet, sier Steine.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Alt må ikke være innebygget, DALI Rubicon-høyttalere festes direkte på veggen. FOTO: HI-FI KLUBBEN

- Det er snakk om smart house

Gründer av interiørselskapet AvenStyle  Heidi Aven mener smart styring er på full fart inn i de norske hjem.

 

- Det er nå det skjer. Det er ikke snakk om lyd, lys og varme lenger, men smart house hvor man kobler opp alle systemer mot en app som gjør det mye mer brukervennlig, sier Heidi Aven som også tror at flere damer kommer til å komme på banen.

 

- Når det kommer til Iphone og bruken av app'er tror jeg vi er like opptatt av dette som menn. Selv er jeg opptatt av å kunne slå av og på med mobilen. At det er enkelt og funksjonelt.

 

Selv har hun valgt Sonos-systemet kombinert med BOSE-høyttalere som er plassert høyt opp på veggen, samt en subwoofer. En subwoofer er en effektforsterker og et supplement til kompakthøyttalere. Hjemme hos Aven er denne plassert i et spesiallaget skap hvor lyden kommer ut.

 

- Lydkvaliteten er ikke den beste, men god nok i forhold til våre behov. Siden jeg er opptatt av design og at høyttalerne ikke skal ta plass, blir kvaliteten nedprioritert, sier Heidi Aven.

 

Slik var designåret 2015. 

Lene (t.v.) og Heidi Aven driver interiørfirmaet AvenStyle. Heidi Aven jobber også med digitalisering. FOTO: LENE JULIE CHRISTINE KRØVEL

Bygg inn anlegget

Både spesialistbutikker som Hi-Fi Klubben og større kjeder som Lefdal, Elkjøp og Expert, tilbyr en rekke produkter hvor lyden ikke går på kompromiss med designet. Spesielt in-wall-høyttalere, som bygges inn i vegger og tak, er en produktkategori som har vokst mye den siste tiden.

 

- Mange velger en skjult løsning når de enten bygger ny eller renoverer boligen. For de fleste musikkelskere er et stereoanlegg et middel for å nå et mål, men man ønsker ikke nødvendigvis å se komponentene som gjør jobben, sier Tor Erling Steine i Sandvika.

 

Han forhandler både DALI og Bowers & Wilkins som kan bygges inn i vegger og tak. Prisspennet varierer fra 1.996 til 47.996 kroner for et par innebyggede høyttalere.

 

En annen skjult mulighet er de danske, eksklusive Unnu og CLIC-møblene. De kommer i flere ulike varianter og størrelser, og tilpasses anlegget du allerede har. Møblene kan monteres på veggen, eller støttes på gulvet av aluminium «føtter» og skjuler anleggskomponentene bak tre- eller stoffdører.  Prisene på møblene varierer fra 4.000 til 26.000 kroner, avhengig av størrelse og form.

 

Norsk møbelgigant blir internasjonal.

 

Slik velger du riktig gardin.

Daglig leder i Hi-Fi Klubben Sandvika, Tor Erling Steine. FOTO: HI-FI KLUBBEN
DALI-høyttalerne bygges inn i vegger og tak. FOTO: HI-FI KLUBBEN

Trådløst

Mange ønsker god lyd, men ikke nødvendigvis et helt anlegg. Da kan mindre streaminghøyttalere med valgte antall komponenter være et godt alternativ. Høyttalerne streames via Bluetooth eller en egen app, og de minste kommer med oppladbare batterier.

 

- Bowers & Wilkins Zepplin var den første på markedet som turte å ta lydkvalitet seriøst, og mange av konkurrentene lo i 2006 da de så at Bowers & Wilkins hadde tenkt å selge en alt-i-ett høyttaler i denne prisklassen. Dette har de måttet bite i seg, for i dag finnes det mange konkurrenter både i, og over denne prisklassen, sier Steine i Hi-Fi Klubben som forhandler produktet.

 

Høyttaleren, som nå er ute i sin fjerde utgave, koster 6.498 kroner. Fra samme produsent kommer også en mindre utgave i et annet design til 2.798 kroner.

 

Hos Expert får du en annen populær streaminghøyttaler, B&O Play Beolit til 4.199 kroner. Bose sin Soundlink er et enda rimeligere alternativ i samme butikk til 2.310 kroner.

 

Fjorårets julesalgsvinner hos HI-FI Klubben var likevel Sonos Play:1 høyttaler til 1.998 kroner.

 

- Det er ingen fasit på hvilket prissjikt man bør legge seg på når man skal investere i et godt lydanlegg. Å kjøpe noe man ikke er helt fornøyd med er å kaste bort pengene sine, så jeg anbefaler å bruke litt tid på å finne den helt riktige løsningen for den enkelte. Slik får man en løsning man er fornøyd med og kan ha glede av i mange år fremover, sier Tor Erling Steine.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Har du innspill til flere gode saker? Tips oss her.

Bowers & Wilkins Zeppelin høyttaler er trådløs. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Bowers & Wilkins T7 er et rimeligere alternativ. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Publisert 13. mai.2017 av

Lene Sæbø Serck bor på Jar i Bærum og feirer nasjonaldagen med familie og venner.

 

Hun pynter gjerne huset til fest, for å gjøre omgivelsene lune og hyggelige for seg selv og gjestene, men innrømmer at bordene hun dekker til ulike anledninger gjerne blir et hastverksprosjekt like før gjestene kommer.

 

 

– Jeg liker å dille med interiør når jeg har tid, men i en travel hverdag havner det i andre rekke. Likevel synes jeg det er hyggelig å gjøre det litt ekstra fint til slike anledninger. Ved å tenke kreativt og ha fokus på gjenbruk kan man få til mye uten at det koster all verden, forteller hun.

 

 

Finner det unike

Lene er opptatt av gjenbruk, og går gjerne på loppemarked for å finne sjeldne skatter andre ikke vil ha.

 

Gjør uteplassen klar for nasjonaldagen

 

Dette bruker hun for å gi festbordet en siste finish.

 

– Jeg liker unike ting som ikke «alle» har, og finner det meste av nipset jeg pynter med på loppemarked. Det blir litt som en skattejakt når jeg har tid og mulighet. Deretter setter jeg det sammen slik jeg syntes er pent og bruker blomster og planter for å gjøre det mer frodig, forteller hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Også benken ved spisebordet er blitt sløyfefin. FOTO: LENE SÆBØ SERCK
Flagget kan være vel så dekorativt som blomster og annet nips. FOTO: LENE SÆBØ SERCK
Stilige kontraster med fine funn fra loppemarked. FOTO: LENE SÆBØ SERCK

Begrenser farger og elementer

Ved å begrense fargebruken, unngår Lene at det blir rotete. Det finnes ingen fasit på hvilke farger du kan bruke, men for Lene falt valget på gull som gjerne hører en festdag til, grønt som kjennetegner våren, og et hint av både rødt, hvitt og blått.

 

Lyst til å se flere bilder fra Lenes inspirasjonsrike hjem?

Sjekk ut Instagramprofilen hennes her. 

 

Flagg og dekorative bånd er brukt som en rød tråd for å skape en helhet. Både på benken ved spisebordet i hagen, rundt servietter, i busker og trær, og på bordet.

 

– Bruken av flagg og bånd er en enkel måte å pynte på, og gjør masse ut av seg. Det gjelder bare å være litt kreativ, forteller hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

 

Familien Sæbø Serck klar for nasjonaldagen. FOTO: PRIVAT
Festpyntet bord med gulldetaljer og flaggets farger. FOTO: LENE SÆBØ ERCK
Røde bånd går igjen og skaper en helhet i dekoreringen. FOTO: LENE SÆBØ SERCK.

– Margeritter er favoritten 

 

Ann Kristin Eliassen, butikksjef ved Kremmerhuset i Sandvika, og medarbeider Lotte Lauten er også for bruk av bånd til nasjonaldagen.

– Små flagg, vimpler og bånd er fint. Sistnevnte er for eksempel veldig stilig rundt tøyservietter, tipser de.

 

I tillegg anbefaler de blomster på bordet, spesielt margeritter med røde bånd rundt. Det holder butikksjef på Mester Grønn, My Tuvesson med henne i.

 

 

– Margeritter er favoritten til nasjonaldagen. Ha det i potter på bordet med litt bånd rundt eller bruk kun blomsterknoppen som pynt spredt ut på bordet, tipser hun.

 

Tuvesson anbefaler også en stor bukett i senter hvis man skal har et stort bord.

 

– Det er veldig lekkert, påpeker hun.

Vannglass kan være vel så dekorativt som vaser, tipser Ekelund. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Malin, Ekelund, merchandiser hos Riviera Maison i Sandvika anbefaler å ta naturen inn på festbordet.

 

– Vær kreativ og bruk det du finner ute. Kongler, bark og kvister kan være veldig dekorativt, tipser hun.

 

Hun synes det er fint når festbordet ikke er så stivt, og forteller at man kan finne alternativer til det meste, som gjør dekorasjonen lett og ledig.

 

– Til blomster kan du for eksempel bruke små vannglass i stedet for vaser. Da tar man barndommen litt tilbake. I tillegg er det viktig å få gjestene til å føle seg spesiell. Pynt derfor tallerken til hver enkelt, for eksempel med fine tøyservietter, serviettringer og en personlig hilsen, en blomst eller lignende, sier hun.

Lyse vårblomster med et bånd rundt mener ekspertene funker fint til nasjonaldagen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
– Pynt kake og cupcakes enkelt og dekorativt med små flagg, råder ekspertene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Ekspertenes beste råd: 

  • Malin Ekelund, visual merchandiser, Riviera Maison i Sandvika: – Pynt bordet med levende lys og blomster. Man trenger ikke nødvendigvis bruke flagg, det kan holde med for eksempel blå og hvite blomster. Få gjestene til å føle seg spesiell ved å dekorere tallrekken. Skal du servere noe i skål, er det fint å sette den oppå tellerken i stedet vi siden av. Serviettringer er fint med en blomst eller lignende inni, og bruk tøyservietter. Det gjør det hele mer høytidelig. Husk også at det skal være plass til mat på bordet, så ikke pynt for mye.

 

  • My Tuvesson, butikksjef, Mester grønn i Sandvika: – Blomster og telys gjør bordet til et festbord. Bruk farger på blomster du liker, men velg ut to. For mange farger blir rotete. Har du et stort bord kan en stor bukett i senter være fint, eller du kan pynte jevnt utover i ulike høyder, for eksempel ved å bruke fargede ølflasker som vaser med litt hamp i en sløyfe rundt.

 

  • Ann Kristin Eliassen (butikksjef) og Lotte Lauten, Kremmerhuset i Sandvika: – Sett ditt preg på bordet med det du liker! Du kommer langt med noen bånd på bordet og litt blomster. Du trenger ikke gjøre så mye ut av det, men pass på at det ser ordentlig ut, og husk å kose deg! 

 

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

Les mer

Kjendiser til middag

Historien bak tre kjente designikoner.

Publisert 24. januar.2016 av Birgitte Skjerven

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede. 7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”. Les mer om dansk design Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Les mer

På det nyoppussede kjøkkenet i interiørstylist Tone Krokens leilighet i Oslo, har hun laget en personlig kunstvegg. - Å henge et bilde over sofaen er veldig gammeldags, så derfor har jeg heller laget en vakker kollasj ut fra stort og smått – som foto, malerier og objekter som kan henges på veggen, sier hun. Se Krokens nye soverom

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland