Publisert 24. januar.2016 av

Tiden hvor de store, sorte og ledningsbaserte høyttalere tok opp både stil- og gulvplass, er forbi. Med dagens minimalistiske trend skal anlegget høres, men ikke synes. Høyttalere med kabel sikrer fortsatt den beste lydopplevelsen, men designproduktene har blitt mye bedre enn de en gang var.

 

Integrerte løsninger skal minske visuelt støy og fjerne unødvendige kabler. Det fører likevel ikke til at kvinnene renner ned lyd- og bildebutikkene. Hos Hi-Fi Klubben, Skandinavias største spesialkjede for lyd og bilde, er kun 10 prosent av kundene kvinner.

 

- Det handler nok en del om interesse, og lyd og bilde har vel vært en typisk mannegreie, sier daglig leder i Hi-Fi Klubben i Sandvika, Tor Erling Steine.

 

Han forteller at mange fremdeles tror en god lydopplevelse avhenger av store, sorte høyttalere i stuen.

 

- Vi får mange menn inn døren her som har fått streng beskjed om at de gamle høyttalerne må ut. Og nå finnes det flere ulike serier med stilsikker og tidløs design å velge mellom. Uten at det gjør altfor store innhugg i budsjettet, sier Steine.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Alt må ikke være innebygget, DALI Rubicon-høyttalere festes direkte på veggen. FOTO: HI-FI KLUBBEN

- Det er snakk om smart house

Gründer av interiørselskapet AvenStyle  Heidi Aven mener smart styring er på full fart inn i de norske hjem.

 

- Det er nå det skjer. Det er ikke snakk om lyd, lys og varme lenger, men smart house hvor man kobler opp alle systemer mot en app som gjør det mye mer brukervennlig, sier Heidi Aven som også tror at flere damer kommer til å komme på banen.

 

- Når det kommer til Iphone og bruken av app'er tror jeg vi er like opptatt av dette som menn. Selv er jeg opptatt av å kunne slå av og på med mobilen. At det er enkelt og funksjonelt.

 

Selv har hun valgt Sonos-systemet kombinert med BOSE-høyttalere som er plassert høyt opp på veggen, samt en subwoofer. En subwoofer er en effektforsterker og et supplement til kompakthøyttalere. Hjemme hos Aven er denne plassert i et spesiallaget skap hvor lyden kommer ut.

 

- Lydkvaliteten er ikke den beste, men god nok i forhold til våre behov. Siden jeg er opptatt av design og at høyttalerne ikke skal ta plass, blir kvaliteten nedprioritert, sier Heidi Aven.

 

Slik var designåret 2015. 

Lene (t.v.) og Heidi Aven driver interiørfirmaet AvenStyle. Heidi Aven jobber også med digitalisering. FOTO: LENE JULIE CHRISTINE KRØVEL

Bygg inn anlegget

Både spesialistbutikker som Hi-Fi Klubben og større kjeder som Lefdal, Elkjøp og Expert, tilbyr en rekke produkter hvor lyden ikke går på kompromiss med designet. Spesielt in-wall-høyttalere, som bygges inn i vegger og tak, er en produktkategori som har vokst mye den siste tiden.

 

- Mange velger en skjult løsning når de enten bygger ny eller renoverer boligen. For de fleste musikkelskere er et stereoanlegg et middel for å nå et mål, men man ønsker ikke nødvendigvis å se komponentene som gjør jobben, sier Tor Erling Steine i Sandvika.

 

Han forhandler både DALI og Bowers & Wilkins som kan bygges inn i vegger og tak. Prisspennet varierer fra 1.996 til 47.996 kroner for et par innebyggede høyttalere.

 

En annen skjult mulighet er de danske, eksklusive Unnu og CLIC-møblene. De kommer i flere ulike varianter og størrelser, og tilpasses anlegget du allerede har. Møblene kan monteres på veggen, eller støttes på gulvet av aluminium «føtter» og skjuler anleggskomponentene bak tre- eller stoffdører.  Prisene på møblene varierer fra 4.000 til 26.000 kroner, avhengig av størrelse og form.

 

Norsk møbelgigant blir internasjonal.

 

Slik velger du riktig gardin.

Daglig leder i Hi-Fi Klubben Sandvika, Tor Erling Steine. FOTO: HI-FI KLUBBEN
DALI-høyttalerne bygges inn i vegger og tak. FOTO: HI-FI KLUBBEN

Trådløst

Mange ønsker god lyd, men ikke nødvendigvis et helt anlegg. Da kan mindre streaminghøyttalere med valgte antall komponenter være et godt alternativ. Høyttalerne streames via Bluetooth eller en egen app, og de minste kommer med oppladbare batterier.

 

- Bowers & Wilkins Zepplin var den første på markedet som turte å ta lydkvalitet seriøst, og mange av konkurrentene lo i 2006 da de så at Bowers & Wilkins hadde tenkt å selge en alt-i-ett høyttaler i denne prisklassen. Dette har de måttet bite i seg, for i dag finnes det mange konkurrenter både i, og over denne prisklassen, sier Steine i Hi-Fi Klubben som forhandler produktet.

 

Høyttaleren, som nå er ute i sin fjerde utgave, koster 6.498 kroner. Fra samme produsent kommer også en mindre utgave i et annet design til 2.798 kroner.

 

Hos Expert får du en annen populær streaminghøyttaler, B&O Play Beolit til 4.199 kroner. Bose sin Soundlink er et enda rimeligere alternativ i samme butikk til 2.310 kroner.

 

Fjorårets julesalgsvinner hos HI-FI Klubben var likevel Sonos Play:1 høyttaler til 1.998 kroner.

 

- Det er ingen fasit på hvilket prissjikt man bør legge seg på når man skal investere i et godt lydanlegg. Å kjøpe noe man ikke er helt fornøyd med er å kaste bort pengene sine, så jeg anbefaler å bruke litt tid på å finne den helt riktige løsningen for den enkelte. Slik får man en løsning man er fornøyd med og kan ha glede av i mange år fremover, sier Tor Erling Steine.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Har du innspill til flere gode saker? Tips oss her.

Bowers & Wilkins Zeppelin høyttaler er trådløs. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Bowers & Wilkins T7 er et rimeligere alternativ. FOTO: HI-FI KLUBBEN
Publisert 09. juni.2017 av

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer.

 

Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen.

 

I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling.

 

På toppen av det hele feirer Institutt for Produktdesign 100 år, så det er mye liv og glede i gangene.

 

HIOA-studentene med et flerfunksjonelt spisebord

Madelene Nergaard Skog har laget appen ”Miljøuka”. Foto: Bettine Nicotra
"Discreet" av Mari Fjellstad Stensvåg. Foto: Bettine Nicotra
"emBRACE" av Christer Frostmo. Foto: Bettine Nicotra
"Diakompis" av Rosalinn Løfling Krosshavn. Foto: Bettine Nicotra

Ammeavlukke, møbelmoduler, fotskinne og trøstebamse

Madelene Nergaard Skog kommer joggende ned trappen, iført sommerkjole – klar for å feire vel gjennomført utdannelse.

 

Hun forklarer hva de har fylt rommet med.

 

- Vi viser frem mye forskjellig, alt fra møbler, estetikk og smarte løsninger, til tjenestedesign og løsninger for de med spesialbehov, forklarer hun.

 

Hun peker mot et ammeavlukke som skal gjøre det mer komfortabelt og diskret for mødre å amme offentlig. Rundt om i rommet er det tydelig at flere har satset på møbelmoduler som bord, benker, hyller og skostativ.

 

En moteriktig fotskinne for barn som fødes med klumpfot, står utstilt på et bord. På et annet bord sitter en trøstebamse som skal støtte og veilede barn som får diabetes. Med bamsen følger en bok og relatert informasjon, og barnet kan øve på å sette injeksjoner på bamsen.

 

Norway Design feirer 60 år

"WarmOSLO" designet av Stine Asbjørnsen. Foto: Bettine Nicotra
"Bunad" designet av Martine Breen og "P2 Seat" designet av Kristian Kierulf. Foto: Bettine Nicotra
"Oslo" designet av Selvi Olgac. Foto: Bettine Nicotra

En app som skal gjøre resirkulering morsomt for barn

 Madelene Nergaard Skog har selv laget appen ”Miljøuka”.

 

- Jeg har alltid hatt en drøm om å redde verden, sier hun og smiler.

 

Hun går mot utstillingsbordet for å demonstrere. Mobilen som ligger på bordet løftes opp.

 

- Her er spillet. Det er litt som Kahoot, sier hun.

 

Spillet er rettet mot 4.- 6. klassinger, og skal være alternativ til lekser i én uke. Hver elev oppretter en bruker, en avatar. Læreren oppretter en administrator og følger med på elevene.

 

Barna konkurrerer mot hverandre ved å dokumentere hva de har resirkulert og slik samle poeng. Med poengene vil avataren utvikle seg, og nå nye nivå.

 

- Jeg testet appen på flere 9-åringer, og etterpå lette de i Applestore etter spillet. Wow, tenkte jeg da, sier hun fornøyd om appen som tydeligvis slo an.

 

Flere har gitt uttrykk for at de er interesserte i å utvikle appen, men hun har ikke landet en konkret avtale enda.

 

Her kan du lese om flere utstillinger vi har skrevet om tidligere

"Bindinglaus" av Isaac Hegna Manning. Foto: Bettine Nicotra
"Pirk" av Margrethe Jakobsen Furan. Foto: Bettine Nicotra
Caroline Odden viser frem knappekolleksjonen. Foto: Bettine Nicotra

Knappekolleksjon som gjør det enklere å kle på seg

På et platå står tre utstillingsdukker ikledd klær fra Moods of Norway. Det er knappene som er det spesielle her. Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”.

 

- Det er et italiensk ord om et musikkparti som går raskere. Det skal også gå raskere å kneppe klærne, forklarer Caroline Odden.

 

Tanken er at det skal bli mye enklere for noen, og litt enklere for alle å kneppe skjorter, bluser og bukser.

 

- Flere med nedsatt håndfunksjon dropper å kjøpe klær med knapper, og derfor har vi laget knapper som skal kunne brukes av alle, sier Caroline Odden.

 

Produktet har en søyle som gjør det lettere å gripe tak. Med spissen blir det enklere å skyve den mot hullet. Kolleksjonen kommer i ulike størrelser, farger, teksturer og mønstre.

 

- Det begynner å nærme seg veldig til at knappene kan gå i produksjon. Vi har klargjort mye, men ikke kommet i kontakt med en konkret produsent enda, forteller Caroline Odden.

 

Tanken er at klesprodusenter kjøper knappene, og at forbrukerene kjøper plaggene. Det skal være vanlige klær, i vanlige butikker.

 

- Vi har søkt om patent og designregistrering, så planen fremover blir å kontakte aktuelle produsenter, sier hun.

 

Disse nye, smarte løsningene utstilles:

 

  • Utebenker, ammeavlukke, lamper, benker, bord, hyller

 

  • Klesstativ, skostativ, jakke inspirert av bunader, knapper, kleskolleksjon

 

  • Fotskinne, trøstebamse, matspill, lekefigurer, flytevest

 

  • Knivsett, høyttaler, smykkekolleksjon, smykkeskrin, miljøapp

 

  • Flysete, sykkellagring, snøsurfebrett, takboks og interiørløsninger for nye elbiler
Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”. Foto: Bettine Nicotra
"Ytre" av Filip Rukan. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Les mer

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».   Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger. 

Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland