Annonse

Dette er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer

Hallgeir Kvadsheim er økonomisk rådgiver i Tjenestetorget og ekspert på privatøkonomi.

BSU er Norges beste spareordning

Ingen over, ingen ved siden.

Det er tre årsaker til hvorfor BSU er den beste spareformen - her er de:

  • Fett skattefradrag: Du kan trekke fra 20 prosent av innskuddet på skatten. Sagt på en annen måte: Hvis du setter inn 1000 kroner, får du 200 kroner tilbake fra staten! Slike spleiselag liker vi: 800 kroner fra deg, 200 fra Siv Jensen!
  • Fet rente: BSU-renta er uvirkelig bra. Det glemmer mange. I 113 av 113 banker får du høyere rente på BSU-pengene enn det banken selv krever i beste boligrente!
  • Gullkunde: Den som sparer fast i BSU får lettere lån i bankene. For det første fordi de sparer opp egenkapital. Men, og dette er minst like viktig: De viser banken at de har disiplin og langsiktighet i sin privatøkonomi.

Må ha egenkapital

I dag må du ha 10-15 prosent egenkapital for å kjøpe egen bolig. For unge som skal inn på boligmarkedet for første gang, er ikke det så lett. Skal du kjøpe en leilighet til to millioner kroner, får du normalt ikke låne hele kjøpesummen, ”bare” 1,7-18 millioner. Maks. Resten må du spare opp selv. Men hvordan sparer man opp 200 000 – 300 000 kroner? BSU kan bli nøkkelen: Tenk deg at du setter av 25 000 kroner til BSU i åtte år. Da har du satt inn totalt 200 000 kroner i banken. Men ikke glem rentene og skattefradraget. Her er regnestykket:

BSU 8  år:                                           200 000

+         Renter:                                     48 000

+         Spart skatt:                              40 000

+         Renter på spart skatt:               9 500

=         Total                                       297 500

 

-          Skatt på BSU-renter                16 100

=         Egenkapital                            281 400

Vips, så har du nok egenkapital til boligkjøpet.

Ikke alltid lurt

Men: Du bør ikke spare i BSU i år med lav inntekt. Da får du ikke brukt skattefradraget. Tenk deg at du tjener under frikortgrensa på 50 000 kroner i år. Da betaler du heller ikke en øre i skatt, ergo blir skattefradraget fånyttes. Det forsvinner. Spleiselaget med Siv funker ikke. Du betaler 1000 kroner, men får ikke de 200 tilbake! Derfor bør du heller sette av sparepengene på en vanlig sparekonto.

Her er andre kommersielle artikler fra Tjenestetorget som kan være av interesse for deg:

Å kjøpe bolig kan være en prøvelse enten det er første eller tredje gang. Derfor er det viktig å sørge for at man har god hjelp på veien. En god advokat vet om de fleste fallgruver og kan gi deg gode tips på veien som kan spare deg for mye bry og penger.

 

Det å få seg en fot inn på boligmarkedet i dag er ofte veldig vanskelig, enten man skal leie bolig eller kjøpe. Dette gjør at mange faller utenfor og har ikke sjanse til å skaffe seg bolig selv. Noen er selvfølgelig heldige og har foreldre som kan være kausjonister eller som kan stille med egenkapital. Samtidig så er jobbmarkedet i dag preget av mye deltidsstillinger, lite faste stillinger og mye prosjektstillinger. Bankene vil gjerne vite at du som kunde har god sikkerhet og en stabil økonomi for de neste årene.

 

Det krever mye planlegging og organisering for å få alt i boks. Har man egenkapital selv eller må foreldre stille som kausjonist eller kanskje gi forskudd på arv? I sånne tilfeller er det greit å ha en advokat som har god peiling på både arverett og eiendomsrett. Om du vurderer å få en advokat engasjert i ditt kjøp og eventuelle salg av bolig så må du først og fremst vurdere hvilke områder du trenger hjelp fra advokat på og finne en advokat som har spesialisert seg på disse områdene. Det er lite vits i å ha flere advokater spesialisert på forskjellige områder inne i boligkjøpet eller salget. Du vet hva de sier, jo flere kokker jo mer søl og i dette tilfellet blir det søl med din tid og dine penger.

 

Så når kan det være aktuelt å vurdere advokat?

 

Fyll ut skjemaet under for å få tilbud på advokattjenester? Under skjemaet kan du lese mer om arverett, familierett, utleie osv.

Arverett

Det finnes mange situasjoner der det kan være aktuelt med en advokat spesialisert på arverett. Skal du overta en bolig i et arveoppgjør der det kan være konflikter blant de som arver? Skal dine foreldre gi deg forskudd på arv slik at du kan kjøpe bolig? Eller vil du være sikker på at alt er i orden for din partner eller deg i tilfelle en av dere dør? Da kan det lønne seg å ha en advokat som har god peiling på arverett og som kan hjelpe dere å tegne opp de rette dokumentene og ta de rette avgjørelsene.

 

Her gjelder det også å holde tunga rett i munnen i forhold til skatteregler i forhold til arv av bolig. Hva er det du egentlig arver når du arver en bolig, eller skal gi bort en bolig i arv? Det kan ha store konsekvenser for din formue og boligskatt. Er det fremdeles gjeld på boligen, og hvem skal i så fall betale denne?

Advokat eller jurist som eiendomsmegler?

Ja, det er faktisk fullt mulig for en advokat eller en jurist å jobbe som eiendomsmegler. En jurist trenger dog en spesiell tillatelse fra Finanstilsynet for å kunne drive med eiendomsmegling. Men hva er egentlig forskjellen på en jurist og en advokat? En jurist kan jobbe med veldig mye forskjellig både i privat og offentlig sektor.

 

Deres jobb består i hovedsak av å veilede og gi råd til sine klienter på et språk klientene forstår, men de har ikke møterett i retten og kan derfor ikke stille opp i rettsaker. En advokat må ha en advokatbevilling ettersom tittelen faktisk er beskyttet. Foruten jusutdanningen må advokaten ha 2 års godkjent juridisk praksis og et obligatorisk advokatkurs. Det er også strenge krav til etterutdanning.

Familierett

Noen ganger går det ikke helt som planlagt, det er sånn livet er. Man gifter seg, skiller seg eller blir samboere og så finner man ut at ting ikke fungerer som man skulle ønske. Da er det viktig at man har alt papirarbeidet og gode avtaler på plass når man har gått inn i samboerskapet eller giftemålet.

 

Hvem skal bli sittende i boligen ved separasjon eller skilsmisse?

Hvem skal betale hva i forhold til boligen og hvordan vil dette påvirke eierskapet i boligen. Det gjelder å få gode avtaler på plass så tidlig som mulig, spesielt om det er unger inne i bildet. De trenger en trygg og stabil oppvekst der de har et tak over hodet og alle sine basale behov dekket.

Skal du leie ut deler av boligen?

Det er stadig mer populært å leie ut rom eller deler av boligen når man bygger, arver eller kjøper hus. Det betyr at det bør komme på plass leieavtaler som sørger for et ordentlig leieforhold i henhold til husleieloven. Spesielt om det er snakk om rom eller deler av egen bolig hvor man faktisk omgås med leietaker. Konflikter mellom huseier og leietager kan skape mye grums i naboskapet.

 

En god leieavtale tar vare på både huseier og leietager. Den skal regulere hvilke deler av husrommet som er tilgjengelig for leietager og til hvilken pris. Det skal avtales en form for sikkerhet som både huseier og leietager kan leve med, og dette skal inn på en depositumskonto, ikke huseiers private konto. Er det bestemte plikter som følger med leie av boligen, som for eksempel trappevask? Da skal dette spesifiseres i leiekontrakten.

 

En jurist eller advokat vil også kunne gi deg råd og tips i forbindelse med hvilke rettigheter og plikter man har i forhold til skatt når man leier ut bolig. Det er for eksempel slik at om du leier ut en del av boligen som er mindre enn den delen du selv bor i, så betaler du ikke skatt av leieinntektene. Leier du ut en bolig som næringsvirksomhet kan du få skattefradrag for oppussing og vedlikehold av boligen.

 

Kjøp av brukt bolig

Når du skal kjøpe en bolig som allerede har stått en del år, er det en fordel at du er sikker på at det er eierskifteforsikring på boligen og at det ikke er store sjanser for at det er feil eller mangler med boligen som kan føre til økonomisk tap for dere som kjøpere. Det kan for eksempel være hvis man oppdager vannskader eller sopp i boligen. Eller at deler av treverket i boligen er infestert med termitter og dermed må erstattes. Dette er store prosesser som krever store ressurser og som i verste fall kan være helseskadelige over tid om man ikke gjør noe med det.

 

I slike tilfeller kan det være greit at det er en eierskifteforsikring i bildet. Da vil alt gå gjennom forsikringsselskapet og dere slipper forholde dere til tidligere eiere. Om det ikke er eierskifteforsikring så blir det hele straks mer komplisert. Da må dere gjerne kunne bevise at skadene var der før dere flyttet inn og at huseier bevisst utelot denne informasjonen fra prospektet i salgsprosessen.

 

I verste fall kan det være aktuelt med reklamasjon på boligen, men dette må gjøres innen 5 år etter du overtok den. Kjøper må dessuten gi beskjed innen to måneder når de finner feil eller mangler som skal eller bør rettes opp eller ikke var informert om.

 

Det finnes ikke mindre enn fire forskjellige former for reklamasjon. Den nøytrale reklamasjonen hvor du reklamerer for boligens mangler uten å egentlig komme med spesifikasjon. Du kan også reklamere til selger med ønske om at vedkommende retter opp feil eller mangel ved boligen. Det er også mulig å fremme et krav om prisavslag på grunn av mangler eller feil ved boligen. Den siste formen for reklamasjon er der du ønsker å heve kjøpet og eventuelt erstatning for økonomiske tap du har lidd som resultat av at boligen hadde feil og mangler du som kjøper ikke var informert om.

 

Når du kjøper ny bolig

I hovedsak er det to måter man kan kjøpe en ny bolig på. Enten ved at man bygger selv eller via et prosjekt som fører opp nye boliger. Her er det litt avhengig av hvor mye penger man har å legge i prosjektet og om man har råd til eller har tomt tilgjengelig.

 

Det finnes mange fordeler med å kjøpe eller bygge nytt, men det er også noen hindringer man kan møte på veien. Enten man bygger selv eller skal kjøpe en bolig i et prosjekt, så kan man risikere forsinkelser. En advokat vil ha god oversikt over hvilke rettigheter du har om slike situasjoner oppstår. Vil du for eksempel kunne kreve avslag i pris om det er store forsinkelser?

 

Hva om du får ekstra utgifter på for eksempel leie av bolig mens du venter på at den nye boligen skal bli klar? Her vil erstatningsretten gjelde.

 

En ting er forsinkelsene, en helt annen ting er byggearbeidet og kvaliteten på den boligen som bygges. Hva skal man gjøre om det er byggeskader på det nye bygget, og dette fører til store økonomiske konsekvenser for deg som kjøper? Her kan det være snakk om leverandører av både produkter og tjenester som ikke leverer de varene som de har lovet dere. Bustadoppføringslova regulerer kjøp av ny bolig.

 

Du eller entreprenøren kan oppleve at ansatte blir skadet på jobb. Hvem er det da sitt ansvar å forholde seg til den ansatte og de problemer som oppstår i forbindelse med skaden? Hvem sin feil var ulykken? Var det kanskje slik at en skadde selv bidro til at ulykken skjedde, eller var det problemer med utstyret som bedriften stilte til disposisjon slik at vedkommende kunne utføre sin jobb. En alvorlig glipp i HMS kan føre til store utgifter for bedriften i form av for eksempel bøter.

 

Her trer forskjellige lover og regler inn, og det er viktig å ha en god advokat som har peiling på personskade, arbeidsgivers ansvar og trygderett. Det kan være snakk om skader som fører til lang tids opphold fra å utføre selve yrket og i siste konsekvens kan det føre til at vedkommende aldri kan utføre den typen jobb igjen. Da må vedkommende få hjelp til å komme seg videre, omskolere seg og få muligheter til jobb på andre fagområder.

Skatterett

Når man kjøper bolig enten den er nylig oppført eller en eldre bolig, så er det forskjellige skatteregler som trer inn. Boligen i seg selv blir beskattet av kommune og stat de fleste steder i landet. Er det slik at man leier hele boligen ut i 6 mnd i løpet av et år, vil det også komme skatt på utleieinntekter. Men dette er om man leier ut hele boligen. Leier man ut et mindre areal av boligen kan man slippe beskatning om det utleide arealet er mindre enn det som du selv bor på. Dette fordi større areal selvfølgelig har større verdi.

 

Om det er slik at man eier 2 eller flere boliger, så driver man utleie som næringsvirksomhet og det gjelder egne skatteregler for dette. Da må man ha en advokat som også har peiling på næringsvirksomheter og skatt. I dagens marked er det selger som sitter igjen med gode penger, ettersom mange boliger faktisk går over takst. Dette betyr at man kan sitte igjen med en god slump penger og da gjelder det å vite hvordan denne gevinsten skal beskattes enten det er privat eller næringsliv.

Hva når uhellet er ute?

Det kan skje ting med boligen under oppføring eller i løpet av inngåelse av avtaler før overtagelse. Med andre ord så er det viktig å sørge for at forsikringer overlapper og er på plass til etter overtagelsen. Skulle for eksempel boligen bli påtent midt i prosessen så er det sjanse for diskusjoner om hvem som faktisk har ansvaret for boligen og dermed også det økonomiske ansvaret. Dette kan føre til dype konflikter som kan gjøre boligkjøpet til et sant mareritt.

Moralen her er at du bør ha en advokat eller en jurist som kan jobbe for deg om det skulle oppstå et eller annet i forbindelse med ditt kjøp og eventuelle salg av bolig. En jurist kan stort sett gjøre det samme som en advokat men til lavere pris. Regner du med at du kan risikere at et arveoppgjør eller et erstatningskrav havner i retten, må du ha en advokat med møterett i retten og bevilling til å praktisere som advokat.

http://gratisrettshjelp.no/blog/fag/arverett/1-hvordan-fordeles-arv-etter-loven/

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43

https://lovdata.no/sok?q=Husleieloven

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/

http://www.arveoppgjor.no/bolig-eiendom-selge-overfore-til-arving/

http://www.nohus.no/nyheter%20skatterett.htm

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdHar du planer om å sikre boligen din mot tyveri? Da kan det lønne seg å hente inn tilbud på boligalarm fra flere leverandører før du bestemmer deg. Mange alarmselskap har ofte kampanjepriser i forkant av ferier og høytider, men husk at det er månedsavgiften som står for den største utgiften. Botrend har derfor i samarbeid med Tjenestetorget gjort det lett for deg å hente inn tilbud fra ulike alarmselskap. Fyll ut skjemaet nederst i artikkelen for uforpliktende til

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland