Publisert 26. januar.2016 av

Keramiker Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år. Vanligvis befinner han seg bak dreieskiven i verkstedet på Islands brygge i den danske hovedstaden. Nå er han på plass i Mathallen i Oslo for å vise norsk presse sitt nyeste samarbeid med den danske interiørgiganten Kähler.

 

Fjorårets samarbeid med Unico-vasen ble såpass populært at designer Arhøj fikk en ny mulighet: Å designe et rent, maskulint og lite servise. Noe ganske annet enn det Kähler vanligvis produserer. 

 

- Det er ikke kun for menn. Kanskje det er noen kvinner som også er lei av det feminine, sier Anders Arhøj som har latt seg inspirere av den nordiske naturen.

 

Kolleksjonen har fått navnet Ombria som betyr skygge på italiensk og gjenspeiler den nordiske faunaen i fire ulike glasurer; Det mosegrønne gresset, den blå midnatten, glitrende steiner på stranden og hvite klipper langs kysten.

 

- Selv er min favoritt den midnattsblå middagstallerkenen. Her kommer kontrastene mellom maten og servise til sin rett. Det blir riktigt smukt, forteller Arhøj.

 

Se vårens nyheter fra Hammershøi og Kähler her.

 

Bernadotte & Kylberg hyller den svenske skjærgården.

Anders Arhøj sitt samarbeid med Kähler har resultert i steinstøy-serien Ombria. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Ønsket seg en tallerken som tåler en biff

Ombria-kolleksjonen består av fire solide middagstallerkener med tilhørende skåler i to ulike størrelser. Fire vaser og lysestaker som også kan brukes til andre formål som rene pyntegjenstander eller serveringsskåler. Samt fire kopper uten hank.

 

- Jeg er veldig inspirert av den japanske stilen med rene, rette og elegante linjer. Etter min mening ødelegger hanken silhuetten, og i Japan bruker de ikke hank, sier Arhøj.

 

Ettersom serviset er laget i tykt stentøy og ikke porselen, vil koppen tåle varme drikker - selv uten hank.

 

Se opp for dette designstudioet i 2016.

 

- I motsetning til hvordan jeg vanligvis arbeider er jo dette produsert i større kvantum, men glasuren er påført med hånd og gir således et unika-uttrykk. Hvert produkt ser ulikt ut, og man vet aldri hvordan det blir før de er ferdig brent.

 

Alle elementene i Ombria-kolleksjonen får tre runder med glasur før produktet er ferdig. Middagstallerkene får enda én - for designeren vil ha servere sin biff uten å få riper etter lang tids bruk.

 

- Jeg må kunne skjære min biff! Mine produkter skal være godt håndverk og vare i flere år. Det gjør at jeg kan stå inne for dette samarbeidet - både som designer og håndverker, forteller Arhøj.

 

Foruten det nye samarbeidet med Kähler leverer hans lille verksted, som teller åtte personer, keramikk og grafisk design til 300 butikker over hele verden. Inkludert Bolina på Stabekk, HAY i Oslo, samt to-tre andre butikker i Norge. 

 

Slik får du både god lyd og god design.

Designerens personlige favoritt er en midnattsblå tallerken. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Ombria-elementene kan brukes som vase eller pynt. FOTO: KÄHLER
Fargevalget i glasuren er inspirert av den danske naturen. FOTO: KÄHLER

Svevende servise

I Arhøjs verksted arbeides det primært med keramikk, og det er keramikken som ligger designeren for hjertet. Studioet ble grunnlagt i Tokyo i 2006, og henter således mye inspirasjon fra den asiatiske metropolen. Det vises også tydelig i formspråket til Ombria-kolleksjonen.

 

- Japansk keramikk har ofte en fot som gjør at produktene nærmest svever når de står på bordet. I Ombria ønsket jeg å få frem dette ved at linjene går bra smal til nederst til bredere øverst, forklarer Anders Arhøj.

 

Han mener at de rette, elegante linjene gjør det lett å kombinere enkelte elementer med servise man allerede har.

 

- Selv kjøper jeg aldri sett. Jeg liker å mikse og matche ulike stiler og produkter. Det gjør det heller ikke til noen stor investering.

 

Ombria lanseres hos Kähler-forhandlere over hele landet i midten av mars og har veiledende priser fra 169 kroner for lysestaken til 449 kroner for vasen.

 

 Få flere design- og interiørnyheter fra Botrend her. 

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Ombria-skålene og koppene nærmest svever over bordet med sin lille fot. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Unica-vasene var designerens første samarbeid med Kähler og ble en suksess da de kom i 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 27. juni.2017 av

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på.

 

Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011.

 

Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at det tok skikkelig av.

 

Det førte til kontoen @vibekedesign

 

- Det er jo litt uvirkelig, men litt over ett år etter at jeg opprettet instagramkontoen min har jeg altså fått 73.000 følgere, over halvparten av dem fra USA. Det er noe med countrylivet som fenger veldig der borte, sier hun og forteller at hun stadig får henvendelser fra folk i statene og verden forøvrig, som vil ha interiørtips eller bare kommer med hyggelige kommentarer til bildene hun legger ut.

 

Ved siden av interiørlivet jobber Vibeke i barnehage, noe som gir henne det beste fra to verdener, ifølge hun selv.

 

Hun tør ikke satse kun på Instagram, men ser for seg at hun kanskje en dag kan gjøre nettopp det;

 

- Og hadde jeg bodd i USA, hadde jeg sikkert holdt på med mye annet allerede, sier hun.

 

Hanne har 147.000 følgere på Insta

Lille Maja. Foto: Vibekedesign
Vibekes favorittblomster. Foto: Vibekedesign
Hun blir inspirert av naturmaterialer. Foto: Vibekedesign
Vårlig dekket bord på kjøkkenet til Vibeke. Foto: Vibekedesign

Hva betyr interiør for deg?

 

- Det betyr veldig mye. For meg så blir det å få lov til å holde på med mitt, utrolig viktig. Det gir meg ro i sjela og jeg får utfolde meg kreativt hver dag. Jeg liker å ha det koselig rundt meg, og få en sånn ”good feeling”.

 

Hvor henter du inspirasjon?

 

- Jeg kan hente inspirasjon fra så mye. Menneskemøter, det å komme hjem til folk, også blir jeg veldig inspirert av naturen. Det å gå tur og etterpå komme hjem og dekorere etter årstider, synes jeg er utrolig flott å holde på med.

 

Hva er ditt beste interiørtips?

 

- Jeg pleier å si at man skal være tro mot sin stil, ikke please andre, men gjøre det som føles rett for deg.

 

 Hvilken interiørstil er din favoritt, og hvorfor?

 

- Det er jo den landlige stilen som vises veldig godt hos meg. Ofte ting som har en historie ved seg. Det skal ikke være alt for mye heller, men den stilen gir meg harmoni og får hjemmet til å føles koselig.

 

Hvem er dine favoritt-instagrammere?

 

- Jeg har noen fine svenske og engelske som jeg følger, som representerer den fantastiske countrystilen. De bildene kan jeg forsvinne fullstendig inn i. ”Cowparsley and foxgloves” er en av de engelske kontoene jeg følger, og ”Nordingården” fra Sverige er fantastisk.

 

Lever landlig i Heggedal 

Landlig stil hjemme hos Vibeke. Foto: Vibekedesign
Rustikt og koselig. Foto: Vibekedesign

Flere av Vibekes bilder kan du se på hennes instagramkonto @vibekedesign (ekstern lenke)

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Da Kaja og samboeren flyttet inn i leiligheten for tre år siden, var den gjennomgående hvit. Så endret de alt. Her kan du lese mer om bruk av farger på Botrend. 

Les mer

Naturen har tydelig vært en stor inspirasjon i  interiørtrendene  de siste årene. Som reaksjon på den nordiske (sterile, som jeg velger å kalle den) trenden med hvitt og sort minimalisme, har naturen igjen vist seg i norske hjem gjennom naturmaterialer og mye grønt liv. Friske blomster og planter  kan vi nesten ikke få nok av. Bruken av naturmaterialer har blitt, og er fremdeles, enormt populær i skandinaviske hjem, hvor de harde harde naturmaterialene som skiver og marmor står i

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland