Publisert 26. januar.2016 av

Keramiker Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år. Vanligvis befinner han seg bak dreieskiven i verkstedet på Islands brygge i den danske hovedstaden. Nå er han på plass i Mathallen i Oslo for å vise norsk presse sitt nyeste samarbeid med den danske interiørgiganten Kähler.

 

Fjorårets samarbeid med Unico-vasen ble såpass populært at designer Arhøj fikk en ny mulighet: Å designe et rent, maskulint og lite servise. Noe ganske annet enn det Kähler vanligvis produserer. 

 

- Det er ikke kun for menn. Kanskje det er noen kvinner som også er lei av det feminine, sier Anders Arhøj som har latt seg inspirere av den nordiske naturen.

 

Kolleksjonen har fått navnet Ombria som betyr skygge på italiensk og gjenspeiler den nordiske faunaen i fire ulike glasurer; Det mosegrønne gresset, den blå midnatten, glitrende steiner på stranden og hvite klipper langs kysten.

 

- Selv er min favoritt den midnattsblå middagstallerkenen. Her kommer kontrastene mellom maten og servise til sin rett. Det blir riktigt smukt, forteller Arhøj.

 

Se vårens nyheter fra Hammershøi og Kähler her.

 

Bernadotte & Kylberg hyller den svenske skjærgården.

Anders Arhøj sitt samarbeid med Kähler har resultert i steinstøy-serien Ombria. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Ønsket seg en tallerken som tåler en biff

Ombria-kolleksjonen består av fire solide middagstallerkener med tilhørende skåler i to ulike størrelser. Fire vaser og lysestaker som også kan brukes til andre formål som rene pyntegjenstander eller serveringsskåler. Samt fire kopper uten hank.

 

- Jeg er veldig inspirert av den japanske stilen med rene, rette og elegante linjer. Etter min mening ødelegger hanken silhuetten, og i Japan bruker de ikke hank, sier Arhøj.

 

Ettersom serviset er laget i tykt stentøy og ikke porselen, vil koppen tåle varme drikker - selv uten hank.

 

Se opp for dette designstudioet i 2016.

 

- I motsetning til hvordan jeg vanligvis arbeider er jo dette produsert i større kvantum, men glasuren er påført med hånd og gir således et unika-uttrykk. Hvert produkt ser ulikt ut, og man vet aldri hvordan det blir før de er ferdig brent.

 

Alle elementene i Ombria-kolleksjonen får tre runder med glasur før produktet er ferdig. Middagstallerkene får enda én - for designeren vil ha servere sin biff uten å få riper etter lang tids bruk.

 

- Jeg må kunne skjære min biff! Mine produkter skal være godt håndverk og vare i flere år. Det gjør at jeg kan stå inne for dette samarbeidet - både som designer og håndverker, forteller Arhøj.

 

Foruten det nye samarbeidet med Kähler leverer hans lille verksted, som teller åtte personer, keramikk og grafisk design til 300 butikker over hele verden. Inkludert Bolina på Stabekk, HAY i Oslo, samt to-tre andre butikker i Norge. 

 

Slik får du både god lyd og god design.

Designerens personlige favoritt er en midnattsblå tallerken. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Ombria-elementene kan brukes som vase eller pynt. FOTO: KÄHLER
Fargevalget i glasuren er inspirert av den danske naturen. FOTO: KÄHLER

Svevende servise

I Arhøjs verksted arbeides det primært med keramikk, og det er keramikken som ligger designeren for hjertet. Studioet ble grunnlagt i Tokyo i 2006, og henter således mye inspirasjon fra den asiatiske metropolen. Det vises også tydelig i formspråket til Ombria-kolleksjonen.

 

- Japansk keramikk har ofte en fot som gjør at produktene nærmest svever når de står på bordet. I Ombria ønsket jeg å få frem dette ved at linjene går bra smal til nederst til bredere øverst, forklarer Anders Arhøj.

 

Han mener at de rette, elegante linjene gjør det lett å kombinere enkelte elementer med servise man allerede har.

 

- Selv kjøper jeg aldri sett. Jeg liker å mikse og matche ulike stiler og produkter. Det gjør det heller ikke til noen stor investering.

 

Ombria lanseres hos Kähler-forhandlere over hele landet i midten av mars og har veiledende priser fra 169 kroner for lysestaken til 449 kroner for vasen.

 

 Få flere design- og interiørnyheter fra Botrend her. 

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Ombria-skålene og koppene nærmest svever over bordet med sin lille fot. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Unica-vasene var designerens første samarbeid med Kähler og ble en suksess da de kom i 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland