Publisert 26. januar.2016 av

Keramiker Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år. Vanligvis befinner han seg bak dreieskiven i verkstedet på Islands brygge i den danske hovedstaden. Nå er han på plass i Mathallen i Oslo for å vise norsk presse sitt nyeste samarbeid med den danske interiørgiganten Kähler.

 

Fjorårets samarbeid med Unico-vasen ble såpass populært at designer Arhøj fikk en ny mulighet: Å designe et rent, maskulint og lite servise. Noe ganske annet enn det Kähler vanligvis produserer. 

 

- Det er ikke kun for menn. Kanskje det er noen kvinner som også er lei av det feminine, sier Anders Arhøj som har latt seg inspirere av den nordiske naturen.

 

Kolleksjonen har fått navnet Ombria som betyr skygge på italiensk og gjenspeiler den nordiske faunaen i fire ulike glasurer; Det mosegrønne gresset, den blå midnatten, glitrende steiner på stranden og hvite klipper langs kysten.

 

- Selv er min favoritt den midnattsblå middagstallerkenen. Her kommer kontrastene mellom maten og servise til sin rett. Det blir riktigt smukt, forteller Arhøj.

 

Se vårens nyheter fra Hammershøi og Kähler her.

 

Bernadotte & Kylberg hyller den svenske skjærgården.

Anders Arhøj sitt samarbeid med Kähler har resultert i steinstøy-serien Ombria. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Ønsket seg en tallerken som tåler en biff

Ombria-kolleksjonen består av fire solide middagstallerkener med tilhørende skåler i to ulike størrelser. Fire vaser og lysestaker som også kan brukes til andre formål som rene pyntegjenstander eller serveringsskåler. Samt fire kopper uten hank.

 

- Jeg er veldig inspirert av den japanske stilen med rene, rette og elegante linjer. Etter min mening ødelegger hanken silhuetten, og i Japan bruker de ikke hank, sier Arhøj.

 

Ettersom serviset er laget i tykt stentøy og ikke porselen, vil koppen tåle varme drikker - selv uten hank.

 

Se opp for dette designstudioet i 2016.

 

- I motsetning til hvordan jeg vanligvis arbeider er jo dette produsert i større kvantum, men glasuren er påført med hånd og gir således et unika-uttrykk. Hvert produkt ser ulikt ut, og man vet aldri hvordan det blir før de er ferdig brent.

 

Alle elementene i Ombria-kolleksjonen får tre runder med glasur før produktet er ferdig. Middagstallerkene får enda én - for designeren vil ha servere sin biff uten å få riper etter lang tids bruk.

 

- Jeg må kunne skjære min biff! Mine produkter skal være godt håndverk og vare i flere år. Det gjør at jeg kan stå inne for dette samarbeidet - både som designer og håndverker, forteller Arhøj.

 

Foruten det nye samarbeidet med Kähler leverer hans lille verksted, som teller åtte personer, keramikk og grafisk design til 300 butikker over hele verden. Inkludert Bolina på Stabekk, HAY i Oslo, samt to-tre andre butikker i Norge. 

 

Slik får du både god lyd og god design.

Designerens personlige favoritt er en midnattsblå tallerken. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Ombria-elementene kan brukes som vase eller pynt. FOTO: KÄHLER
Fargevalget i glasuren er inspirert av den danske naturen. FOTO: KÄHLER

Svevende servise

I Arhøjs verksted arbeides det primært med keramikk, og det er keramikken som ligger designeren for hjertet. Studioet ble grunnlagt i Tokyo i 2006, og henter således mye inspirasjon fra den asiatiske metropolen. Det vises også tydelig i formspråket til Ombria-kolleksjonen.

 

- Japansk keramikk har ofte en fot som gjør at produktene nærmest svever når de står på bordet. I Ombria ønsket jeg å få frem dette ved at linjene går bra smal til nederst til bredere øverst, forklarer Anders Arhøj.

 

Han mener at de rette, elegante linjene gjør det lett å kombinere enkelte elementer med servise man allerede har.

 

- Selv kjøper jeg aldri sett. Jeg liker å mikse og matche ulike stiler og produkter. Det gjør det heller ikke til noen stor investering.

 

Ombria lanseres hos Kähler-forhandlere over hele landet i midten av mars og har veiledende priser fra 169 kroner for lysestaken til 449 kroner for vasen.

 

 Få flere design- og interiørnyheter fra Botrend her. 

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Ombria-skålene og koppene nærmest svever over bordet med sin lille fot. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Unica-vasene var designerens første samarbeid med Kähler og ble en suksess da de kom i 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer

Forvandlet bestefars gamle hus

Fikk drømmekjøkkenet.

Publisert 26. januar.2016 av Bettine Nicotra

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget. Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland