Publisert 26. januar.2016 av

Keramiker Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år. Vanligvis befinner han seg bak dreieskiven i verkstedet på Islands brygge i den danske hovedstaden. Nå er han på plass i Mathallen i Oslo for å vise norsk presse sitt nyeste samarbeid med den danske interiørgiganten Kähler.

 

Fjorårets samarbeid med Unico-vasen ble såpass populært at designer Arhøj fikk en ny mulighet: Å designe et rent, maskulint og lite servise. Noe ganske annet enn det Kähler vanligvis produserer. 

 

- Det er ikke kun for menn. Kanskje det er noen kvinner som også er lei av det feminine, sier Anders Arhøj som har latt seg inspirere av den nordiske naturen.

 

Kolleksjonen har fått navnet Ombria som betyr skygge på italiensk og gjenspeiler den nordiske faunaen i fire ulike glasurer; Det mosegrønne gresset, den blå midnatten, glitrende steiner på stranden og hvite klipper langs kysten.

 

- Selv er min favoritt den midnattsblå middagstallerkenen. Her kommer kontrastene mellom maten og servise til sin rett. Det blir riktigt smukt, forteller Arhøj.

 

Se vårens nyheter fra Hammershøi og Kähler her.

 

Bernadotte & Kylberg hyller den svenske skjærgården.

Anders Arhøj sitt samarbeid med Kähler har resultert i steinstøy-serien Ombria. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Ønsket seg en tallerken som tåler en biff

Ombria-kolleksjonen består av fire solide middagstallerkener med tilhørende skåler i to ulike størrelser. Fire vaser og lysestaker som også kan brukes til andre formål som rene pyntegjenstander eller serveringsskåler. Samt fire kopper uten hank.

 

- Jeg er veldig inspirert av den japanske stilen med rene, rette og elegante linjer. Etter min mening ødelegger hanken silhuetten, og i Japan bruker de ikke hank, sier Arhøj.

 

Ettersom serviset er laget i tykt stentøy og ikke porselen, vil koppen tåle varme drikker - selv uten hank.

 

Se opp for dette designstudioet i 2016.

 

- I motsetning til hvordan jeg vanligvis arbeider er jo dette produsert i større kvantum, men glasuren er påført med hånd og gir således et unika-uttrykk. Hvert produkt ser ulikt ut, og man vet aldri hvordan det blir før de er ferdig brent.

 

Alle elementene i Ombria-kolleksjonen får tre runder med glasur før produktet er ferdig. Middagstallerkene får enda én - for designeren vil ha servere sin biff uten å få riper etter lang tids bruk.

 

- Jeg må kunne skjære min biff! Mine produkter skal være godt håndverk og vare i flere år. Det gjør at jeg kan stå inne for dette samarbeidet - både som designer og håndverker, forteller Arhøj.

 

Foruten det nye samarbeidet med Kähler leverer hans lille verksted, som teller åtte personer, keramikk og grafisk design til 300 butikker over hele verden. Inkludert Bolina på Stabekk, HAY i Oslo, samt to-tre andre butikker i Norge. 

 

Slik får du både god lyd og god design.

Designerens personlige favoritt er en midnattsblå tallerken. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Ombria-elementene kan brukes som vase eller pynt. FOTO: KÄHLER
Fargevalget i glasuren er inspirert av den danske naturen. FOTO: KÄHLER

Svevende servise

I Arhøjs verksted arbeides det primært med keramikk, og det er keramikken som ligger designeren for hjertet. Studioet ble grunnlagt i Tokyo i 2006, og henter således mye inspirasjon fra den asiatiske metropolen. Det vises også tydelig i formspråket til Ombria-kolleksjonen.

 

- Japansk keramikk har ofte en fot som gjør at produktene nærmest svever når de står på bordet. I Ombria ønsket jeg å få frem dette ved at linjene går bra smal til nederst til bredere øverst, forklarer Anders Arhøj.

 

Han mener at de rette, elegante linjene gjør det lett å kombinere enkelte elementer med servise man allerede har.

 

- Selv kjøper jeg aldri sett. Jeg liker å mikse og matche ulike stiler og produkter. Det gjør det heller ikke til noen stor investering.

 

Ombria lanseres hos Kähler-forhandlere over hele landet i midten av mars og har veiledende priser fra 169 kroner for lysestaken til 449 kroner for vasen.

 

 Få flere design- og interiørnyheter fra Botrend her. 

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Ombria-skålene og koppene nærmest svever over bordet med sin lille fot. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Unica-vasene var designerens første samarbeid med Kähler og ble en suksess da de kom i 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 27. mai.2017 av

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle.

 

Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen.

 

Sammen med barna June og Markus bor hun i huset som ligger skjermet til på Brønnøya i Asker.

 

Huset er tegnet av Boxs arkitektstudio, og rommer smarte og finurlige arkitektløsninger, som gjør at familien på tre har nok av plass å boltre seg på.

Designikonet «Stingray» har fått en sentral plass i stuen hos Vigdis. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuebordene har Vigdis kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Huset er bygget i mur, dekket med panel på utsiden.

 

Store rom gjør også at huset virker større enn det er.

 

Arkitekten har hatt fokus på å få mest mulig ut av kvadratmeterne, og blant annet trappeoppgangene i huset er vesentlig smalere enn standard bredde, av den enkle grunn å få mer bruksareal.

 

– Fordi huset er så lite har det også vært viktig å innrede riktig. Som å velge riktig farge ut fra størrelsen på rommene i huset, avhengig av hva man ønsker å fremheve, forteller Vigdis.

Gamle og nye ting brukes om hverandre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer om interiør på Botrend

 

Bor i en unik boble

Sammen med barna flyttet Vigdis inn i boligen for to år siden, etter å ha bodd i en stor enebolig på Stabekk.

 

Vigdis, som selv er fra Asker, har alltid hatt et godt forhold til Brønnøya, og de siste 15 årene har hun drømt om et liv her. Å bo på en øy uten biltilgang byr på hverdagslige utfordringer, men det var ingen hindring for bildekunstneren.

 

– Det er en annen ro her – en unik boble i en ellers travel hverdag, samtidig som det er kort vei til Oslo. Det var den største motivasjonen for å flytte hit, forteller hun.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

 

På sikt ønsker hun at huset skal være et familiested hvor både barn og barnebarn møtes, og som med årene kan brukes som en hytte av barna.

 

 

Kjøkkenet i lyse toner. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Datteren June har et lyst og feminint rom. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bildekunstner Vigdis Storsveen har et godt forhold tl Brønnøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Estetisk og gjennomført

Vigdis har et balansert forhold til tingene hun innreder og omgir seg med.

 

Inspireres av søreuropeisk arkitektur

 

I jobb liker hun de stramme, minimalistiske linjene i komposisjon og farge, men hjemme foretrekker hun en varm og personlig stil.

 

 

– Jeg bruker ikke mye penger på ting og tang til hjemmet, og det har heller ingenting å si om det er nytt eller gammelt, men jeg liker objekter som forteller en historie. Jeg har en interesse for ting vi omgir oss med og hvordan de påvirker oss. Derfor handler jeg aldri på impuls eller hopper på trender. Jeg sparer heller til et ordentlig kvalitetsobjekt jeg har bitt meg merke i, sier hun.

Stuen i varme farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Huset på Brønnøya har et boareal på kun 70 kvadratmeter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

God miks

I et område omgitt av vakker natur, som Vigdis setter umåtelig stor pris på, har naturelementene også fått innpass i huset.

 

Gulvene er av tre, og husets knutepunkt, det store spisebordet med fargerike Eams-stoler rundt, er også laget i massivt tre.

 

I en god miks av naturelementer, nye og gamle objekter har Vigdis et estetisk og gjennomført hjem.

Spisestuen med de populære Eams-stolene i kontrastfarger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Badet er inspirert av Sør-Europa med 200 år gamle fliser fra Frankrike. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år.  Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design. Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her.  - Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst

Les mer

Drømte om trespiler i 60-tallshuset

Så fikk de en lur ide.

Publisert 26. januar.2016 av Bettine Nicotra

Det var vinter og kaldt ute.  Trine Bakkeli (51) og mannen Stamati Stenseth (51) hadde akkurat kjøpt 60-tallsboligen med utsikt over Drammen sentrum, men overtakelsen var ikke før til sommeren.  I den gode og varme leiligheten midt i sentrum, begynte Trine å planlegge hvordan hun kunne få oppfylt spile-drømmen i huset ”på landet”.  Mens hun tittet gjennom inspirasjonsbilder på Hamran Snekkerverksteds hjemmesider, dukket noe interessant opp.  – Ett av bildene var a

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland