Begge rekkehusene gikk 700.000 over takst

Stort press på boligmarkedet.

Publisert 27. januar.2016 av

Fem barnefamilier i to ulike budrunder førte til stor gevinst for boligselgerne i Bærum.

 

Det har vært knyttet stor spenning til boligmarkedet i januar. Tradisjonelt sett stiger boligprisene mye på nyåret, men nå ser det ut som at mange venter på våren. Utbudet er lite samtidig som boligprisene stiger.

 

- Selg nå, var rådet eiendomsmegler Petter Mamen-Lund i Eie eiendomsmegling i Asker ga leserne i midten av januar.

 

Det mener også hans kolleger i Bærum, Kenneth Eckmann og Ole Herman Grongstad.

 

- Det er ikke så mange boliger ute i markedet, så det blir kamp om de få som legges ut, sier Eckmann i Eie Eiendomsmegling i Sandvika.

 

Denne uken solgte både han og kollega Ole Herman Grongstad hver sin bolig til 700.000 kroner over takst.

 

Få flere bolignyhter på Botrend her.

Boligen på Kolsås har behov for oppussing i enkelte rom. FOTO: EIE

70-tallsbolig med atriumsløsning

På Kolsås gikk en kjedet enebolig fra 1970 700.000 kroner over takst etter at fem barnefamilier knivet i en budrunde.

 

Boligen som blant annet rommer tre soverom og har et bruttoareal på 136 kvadratmeter gikk til slutt for 5,1 millioner kroner.

 

- Vi hadde godt oppmøte på begge visningene, og rundt 30 stykker var innom. De var stort sett fra 25 år og oppover, samt noen eldre i og med at alt er på ett plan, sier Kenneth Eckmann.

 

Han mener det mest fremtredende med boligen er atriumsløsningen hvor alt er samlet i en etasje.

 

- Det er ikke så mange av disse, men det er mange som er ute etter det. At boligen ligger i et populært boligområdet har nok også mye å si, mener Eckmann.

 

Førstegangskjøpere må belage seg på høye priser.

 

Han merker stor etterspørsel etter boliger over hele Bærum, og særlig på Kolsås hvor flere har gått langt over takst den senere tiden.

 

Senest i forrige uke gikk en annen 70-tallsbolig på Kolsås 410.000 kroner over takst etter en budrunde. Her, som i dette tilfellet, krever boligen omfattende oppussing for å fremstå som moderne.  

 

- Kolsås har blitt et populært område med sentral beliggenhet, barnevennlige nabolag og bra med sol. Alt er jo innenfor der, sier Eckmann.

 

Krever tiltak for å unngå boligkrise.

Fem barnefamilier knivet i budrunden for boligen på Kolsås. FOTO: EIE

Folk er redde for at boligen skal «kuppes»

Også på Hosle fikk selgerne en god pris for sitt rekkehus i et populært boligområde. Med en prisantydning på 5,6 millioner kroner ble det 121 kvadratmeter store huset solgt til 6,3 millioner kroner. Det utgjør en kvadratmeterpris på over 52.000 kroner.

 

- Vi regnet med at det ville bli stor interesse rundt boligen. Det er ikke ofte det selges rekkehus på Hosle, sier eiendomsmegler Ole Herman Grongstad.

 

Han gjennomførte flere privatvisninger før hovedvisning i helgen.

 

- Vi tilbyr privatvisning når det er noen som ikke kan, men vi opplever også at folk er redde for at boligen skal gå før visning, sier Grongstad.

 

Fenomenet kalles «kupping» og skyldes den sterke boligprisveksten de senere årene. I helgen uttalte daglig leder i Eiendomsmegler1 i Asker, Berit Sveen Muggebye, til Botrend at også de har opplevd dette flere ganger på nyåret. Hun kom med en rekke tips til både selger og kjøper, og uttalte at de på generelt grunnlag anbefaler selger å gjennomføre visningen.

 

På Hosle ble alle visninger gjennomført og endte med en budrunde hvor fem familier deltok. Og endte med en salgspris på 700.000 kroner over takst.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende. Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen. Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene. Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange. Alt

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland