Hvordan selge på Finn

Kunsten å lage en god salgsannonse.

Publisert 28. januar.2016 av

Vi har alltid noe vi ikke trenger hjemme lenger. Noe som skal byttes ut, eller noe du ønsker at skal byttes ut som gir deg en god nok grunn til å kjøpe noe nytt.

 

Møbler, interiør og annet varmt hvetebrød er ikke lenger lovet evig liv og kan alltids byttes ut med noe nyere, finere og langt mer… praktisk.

 

Er lommeboken fortsatt slunken fra i fjor? Fortvil ikke. For det finnes alltid en god deal, et godt tilbud eller et salg du burde se.

 

La deg inspirere av Norges største hageblogger.

Til salgs

Jeg er alltid åpen for et kupp. Vi har bodd i huset vårt i snart 5 år, og er nå på tredje sett med spisestuestoler. Faktisk har vi, eller jeg, nå gått til anskaffelse av en lys spisestuesofa som ikke er superpraktisk med tre små barn, men utrolig koselig den gangen jeg får tid til å drikke en kaffekopp mens den enda er varm. Den dagen, dere.

 

Dagens dele-samfunn serverer trender og tendenser til frokost, lunsj, middag og kvelds. Ja, og til alle måltidene i midten. Veien til skjermen er kort, og inntrykkene mange. Slik blir du, jeg og mannen i gata påvirket dagen lang.

 

På en helt vanlig tirsdag kan du plutselig føle en vanvittig lyst på et nytt speil, en blomstervase eller en lampe. Hvis du tenker deg godt om kjenner du jo at livet faktisk blir bedre av akkurat det gulvteppet, en pyntepute eller tre. 

 

Også fortjener du det jo. Det siste argumentet, som teller for to, har veto og signerer kontrakten hver gang. For husk: Du kan jo alltids selge noe.

 

Nytt og maskulint design fra danske Anders Arhøj i samarbeid med Kähler.

 

Å selge et møbel på for eksempel finn.no er et lavterskel tilbud til deg (som meg). Det er både enkelt, gratis, tilgjengelig og går super raskt.

 

En god annonse bør inneholde fine bilder, en beskrivende tekst som ikke er for lang med alle fakta en kjøper vil ha nytte av å vite om varen.

 

Jeg har solgt møbler på finn.no før, og har etter hvert blir bevisst på hva jeg syns selger og hva som ikke gjør det. Har du tenkt på hva du syns er tiltalende ved en annonse som selger et møbel? Sannsynligheten for at andre tenker som deg, er stor.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

Å selge noe på Finn kan gi deg en grunn til å investere i noe nytt. FOTO: PRIVAT
Plasser objektet i sitt rette element for å skape et riktig inntrykk. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Å lage en god annonse

  • Start med å gjøre slagsobjektet representativt – vask av flekker, skru fast skruer, fluff puter og dander slik det skal brukes.

 

  • Plasser salgsobjektet foran en nøytral bakgrunn, gjerne i dagslys. Ta bilder av objektet fra alle kanter. Ta et nærbildet av materialet slik at den som ser annonsen får et ordentlig inntrykk av det du selger. Tips1: Har objektet du selger en skramme eller sjel, ta bilde av dette og beskriv "skaden" med ord slik at det ikke misforstås. Tips2: Sett objektet i sin tenkte setting, som jeg har gjort ved å sette stolen til skrivebordet.

 

  • Dersom du skal «låne» bilder på nettet, må den som har opphavsrett krediteres. Jeg anbefaler at du tar dine egne bilder, med litt tid og tanke fikser du det lett.

 

  • Skriv en kort, beskrivende tekst til hver bilde.

 

  • Skriv en kort, beskrivende tekst om hva du selger, mål, tilstand, overtakelse og eventuelle skader på det du selger.

 

  • Sett en pris du kan leve med. Jeg bruker alltid markedsverdi veiledende. Og det kan være lurt å skilte med «nypris» - da er varen du selger konkurransedyktig på pris. Men du må være forberedt på at andre vil prute, det ville du også ha gjort. Legg heller inn litt slingringsmonn i prisen.

 

  • Publiser annonsen. En aktiv selger ønsker seg aktiv respons. Svar på saklige henvendelser og vær forberedt på å vise frem objektet live.

 

Husk at det finnes ingen garanti for å få solgt varen du annonserer. Å belage seg på at et salg dekker kost av en ny vare kan fort bli en dyr affære. Lykke til med salget. 

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Det er avgjørende at salgsobjektet ser representativt ut før salg. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Publisert 26. april.2017 av

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede.

 

7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”.

 

Les mer om dansk design

 

Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Det handler om den gode historien

Det er flere en disse godstolene som har plass på designikonenes A-liste, men vi gikk til Dr. Denise Hagströmer, designhistoriker og senior kurator i avdeling for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, med disse tre for å høre om bakgrunnen for denne sterke beundringen.

 

Lars Backer - den glemte kjendisen i norsk arkitektur

 

- Dette har mye å gjøre med de unike og visjonære kvalitetene stolene hadde da de kom. Historien er blitt hengende ved dem som en verdifull fortelling som handler om nytenkning, å være først med noe, å påvirke.

 

Selvforsterkende effekt

Men hva er det som gjør at vi velger disse gamle traverne om og om igjen?

 

- Stolene kjennes igjen rundt om i verden, så de forsterker sine egne myter og genererer oppmerksomhet. Hele denne prosessen er selvforsterkende, forteller Hagströmer.

 

Ved siden av medienes anerkjennende omtale og at museer har tatt dem inn i sine samlinger, legger hun også vekt på de kommersielle kanalenes sterke påvirkningskraft.

 

- Produsenter og møbelhandlere har, gjennom tiår, utnyttet vår tørst etter disse kult-objektene, i tillegg til alle andre aktører i denne prosessen som har medvirket til idealiseringen av den gyllene epoken for dansk og amerikansk design som disse stolene representerer.

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.
Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.
Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

Modellstatus

Det er mange grunner til at noen bryter gjennom lydmuren og fanger allmenhetens interesse slik som disse tre stolene har gjort. Som designhistoriker, forsker og kurator er Hagströmer kritisk til en kanonisering, selv om hun innrømmer og ha bidratt til å forsterke statusen.

 

Les også: Åtte lekre spisestuestoler

 

- Å sette ikonstempel på ett objekt, plassere det på en liste av “god design” sammen med andre “genierklærte” artefakter, er jeg skeptisk til. Disse artefakter hylles, eller nesten “tilbedes” med uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Stolene er definitivt supertydelige, de er som gjenkjennbare silhuetter, som signaler eller tegn - det skal formgiverne ha ros for. Men, det som fasinerer meg aller mest er den aura som omgir disse stolene, og de symbolverdiene de har fått.

 

De unges valg

Deler de unge denne den sammen fasinasjonen?

 

Falke Svatun er industridesigner og en av de få unge og lovende norske designerne som er håndplukket til å stille ut sitt nyeste bidrag på verdens viktigste designevent i Milano nå i april. I likhet med mange unge nordmenn har han ikke noe spesielt forhold til disse ikonene.

 

- Jeg kunne godt hatt alle tre i mitt hjem, men hadde heller gått for noen eldre varianter, spesielt ved tanke på Plastic Chair som pleide å være støpt i glassfiber, ikke plast. Jeg har også sett en del eldre 7'ere som har hatt en annen utførelse og finish. De er i en helt annen klasse enn de nye som spyttes ut i dag.

Designhistoriker Denise Hagströmer. Foto: Robert Connolly

Godt valg!

Det hender at designinteresserte nordmenn beskyldes for å være litt fantasiløse i valg av designmøbler til hjemmene sine. Men, så lenge de velger kvalitet er det ok for Falke Svatun.

 

Han tror valgene skyldes at nordmenn historisk sett har en svakere tilknytning til design, og derfor velger trygge møbler som resten av verden først har gått gode for.

 

Les også: Verdens første designhotell fra Arne Jacobsen

 

- Ikke at det er feil når det er møbler av så høy kvalitet. Heller disse enn mye annet ræl som lages nå, eller enda verre, kopier, avslutter han.

Series 7

Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

 

Han lot seg inspirere av kroppens konstruksjon, og studerte den perfekte balansen mellom støtte og komfort i designprosessen.

 

Derfor er ryggen akkurat så sterk at den gir nok støtte og avrundet for å gi god komfort. Setet har myke og avrundede kanter, slik at det støtter uten å presse.

 

Plastic Chair

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.

 

De hadde lenge eksperimentert med både finér og aluminium, med tanke på å lage en stol som var formet etter kroppen vår. Men etter mye prøving og feiling, endte de til slutt med å presse skallet i glassfiber.

 

Stolen er fremdeles i produksjon, men blir ikke lenger støpt i glassfiber.

 

Wishbone Chair

Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.

 

Spisestolen ble designet i 1949, og har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

 

Stolen lages i tre og med håndvevd sete av mer enn 120 meter papirtau.

Industridesigner Falke Svatun

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Forvandlet sliten 70-tallsbolig

Se de utrolige før- og etterbildene.

Publisert 28. januar.2016 av Kristine Nytrøen

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig. Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen. – Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. H

Les mer

3 enkle måter å pynte med egg

Påsken er høytid for krim, ikke drama.

Publisert 28. januar.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Et gufs av påske Påske og etterlengtede fridager med familien, kanskje i fjellet. Da jeg var barn var det selvsagt at påsken ble tilbragt på hytta til Kjell, en sjarmerende fjellhytte vi leide hvert år. Obligatoriske aktiviteter som skitur til Bakkestølen, påskeskirenn hos Valens, hvit solkrem på nesen etterfulgt av fregner som jeg hatet, scootertrekk og snørekjøring ble gjentatt år etter år.

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland