Hvordan selge på Finn

Kunsten å lage en god salgsannonse.

Publisert 28. januar.2016 av

Vi har alltid noe vi ikke trenger hjemme lenger. Noe som skal byttes ut, eller noe du ønsker at skal byttes ut som gir deg en god nok grunn til å kjøpe noe nytt.

 

Møbler, interiør og annet varmt hvetebrød er ikke lenger lovet evig liv og kan alltids byttes ut med noe nyere, finere og langt mer… praktisk.

 

Er lommeboken fortsatt slunken fra i fjor? Fortvil ikke. For det finnes alltid en god deal, et godt tilbud eller et salg du burde se.

 

La deg inspirere av Norges største hageblogger.

Til salgs

Jeg er alltid åpen for et kupp. Vi har bodd i huset vårt i snart 5 år, og er nå på tredje sett med spisestuestoler. Faktisk har vi, eller jeg, nå gått til anskaffelse av en lys spisestuesofa som ikke er superpraktisk med tre små barn, men utrolig koselig den gangen jeg får tid til å drikke en kaffekopp mens den enda er varm. Den dagen, dere.

 

Dagens dele-samfunn serverer trender og tendenser til frokost, lunsj, middag og kvelds. Ja, og til alle måltidene i midten. Veien til skjermen er kort, og inntrykkene mange. Slik blir du, jeg og mannen i gata påvirket dagen lang.

 

På en helt vanlig tirsdag kan du plutselig føle en vanvittig lyst på et nytt speil, en blomstervase eller en lampe. Hvis du tenker deg godt om kjenner du jo at livet faktisk blir bedre av akkurat det gulvteppet, en pyntepute eller tre. 

 

Også fortjener du det jo. Det siste argumentet, som teller for to, har veto og signerer kontrakten hver gang. For husk: Du kan jo alltids selge noe.

 

Nytt og maskulint design fra danske Anders Arhøj i samarbeid med Kähler.

 

Å selge et møbel på for eksempel finn.no er et lavterskel tilbud til deg (som meg). Det er både enkelt, gratis, tilgjengelig og går super raskt.

 

En god annonse bør inneholde fine bilder, en beskrivende tekst som ikke er for lang med alle fakta en kjøper vil ha nytte av å vite om varen.

 

Jeg har solgt møbler på finn.no før, og har etter hvert blir bevisst på hva jeg syns selger og hva som ikke gjør det. Har du tenkt på hva du syns er tiltalende ved en annonse som selger et møbel? Sannsynligheten for at andre tenker som deg, er stor.

 

Få flere design- og interiørnyheter på Botrend her.

Å selge noe på Finn kan gi deg en grunn til å investere i noe nytt. FOTO: PRIVAT
Plasser objektet i sitt rette element for å skape et riktig inntrykk. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Å lage en god annonse

  • Start med å gjøre slagsobjektet representativt – vask av flekker, skru fast skruer, fluff puter og dander slik det skal brukes.

 

  • Plasser salgsobjektet foran en nøytral bakgrunn, gjerne i dagslys. Ta bilder av objektet fra alle kanter. Ta et nærbildet av materialet slik at den som ser annonsen får et ordentlig inntrykk av det du selger. Tips1: Har objektet du selger en skramme eller sjel, ta bilde av dette og beskriv "skaden" med ord slik at det ikke misforstås. Tips2: Sett objektet i sin tenkte setting, som jeg har gjort ved å sette stolen til skrivebordet.

 

  • Dersom du skal «låne» bilder på nettet, må den som har opphavsrett krediteres. Jeg anbefaler at du tar dine egne bilder, med litt tid og tanke fikser du det lett.

 

  • Skriv en kort, beskrivende tekst til hver bilde.

 

  • Skriv en kort, beskrivende tekst om hva du selger, mål, tilstand, overtakelse og eventuelle skader på det du selger.

 

  • Sett en pris du kan leve med. Jeg bruker alltid markedsverdi veiledende. Og det kan være lurt å skilte med «nypris» - da er varen du selger konkurransedyktig på pris. Men du må være forberedt på at andre vil prute, det ville du også ha gjort. Legg heller inn litt slingringsmonn i prisen.

 

  • Publiser annonsen. En aktiv selger ønsker seg aktiv respons. Svar på saklige henvendelser og vær forberedt på å vise frem objektet live.

 

Husk at det finnes ingen garanti for å få solgt varen du annonserer. Å belage seg på at et salg dekker kost av en ny vare kan fort bli en dyr affære. Lykke til med salget. 

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Det er avgjørende at salgsobjektet ser representativt ut før salg. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland