Stylizimos personlige kunstprosjekt

Nina Holst lanserer silketrykk-kolleksjon på Oslo Design Fair.

Publisert 28. januar.2016 av

Grunnleggeren av nettportalen Stylizimo.com og én av Norges aller største interiørbloggere , Nina Holst, lanserer denne uken et nytt kunstprosjekt.

 

Under åpningen av Oslo Design Fair viser hun for første gang frem kolleksjonen av silketrykk i samarbeid med illustratør og tegner Mona Stenseth Erlandsen.

 

Navnet på serien er STYLIZIMO by Emmeselle.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Har du tips eller tilbakemelding - send en oss e-post.

Styling og foto av Nina Holst

Personlig om lengsel

 

STYLIZIMO by Emmeselle er tilgjengelige i begrenset opplag på 100 silketrykk. Motivene er personlige for Holst, og visuelt skal bildene fortelle en historie om lengsel. Den er dedikert til de vi har mistet, mens om alltid vil ha en plass i hjertet.

 

Det er åtte motiver som er inspirert av Holsts interiørstil og knyttet opp mot sommerfuglmotiver. Dette har stor symbolverdi for Nina Holst.

 

Etter at mormoren hennes døde, har sommerfugler dukket opp på de mest merkelige steder. På denne måten føler hun fremdeles nærværet av mormor.

 

- Med et så personlig tema må man la den kreative prosessen virkelig komme fra hjertet. Det er her følelsen av det jeg ønsker å formidle ligger, og det å stole 100% på denne har vært en god prosess, forklarer Holst til Botrend og fortsetter:

 

- Det å ha fått muligheten til å jobbe med noe så personlig sammen med en kreativ person som Mona har også vært spennende, og det er fascinerende hvordan noe som har vært tanker i hodet mitt har kommet til live gjennom Mona sine kreative hender. 

 

Få flere interiørnyheter på Botrend her. 

 

Nina Holst håper kunsten vil berøre.

 

- Selv om det er et veldig personlig tema og budskap, så synes jeg kunst skal være noe som rører en følelse hos de som ser det, og da kan man ikke unngå at det kommer fra hjertet og blir personlig. Jeg har et ønske om at denne kunstserien er noe man blir knyttet til, og at man minnes noen man er glad i hver gang man ser den, sier hun.

 

Maskulint design fra Kähler og Anders Arhøj

Styling og foto av Nina Holst.

Spent på reaksjonen

 

Daglig inspirerer gründeren, bloggeren og stylisten fra Drammen tusenvis av følgere via nettstedet Stylizimo.com og bloggen sin med samme navn.

 

- Det er første gang jeg har vært med å produsere noe slikt som dette, så jeg må innrømme jeg er veldig spent på å se hvordan publikum tar imot det. Tilbakemeldingene har vært bra så langt, og det setter jeg veldig pris på, sier Nina Holst til Botrend.

 

Leserne har en god stund fulgt kunstprosjektene til Nina Holst som også vises på egen nettside byninaholst.com.

 

Se vårnyhetene fra Hammershøi og Kähler her. 

Dette hjemmet ser ut som et hotell

Boligstylisten bygde drømmehjemmet på barndomstomten.

ARKITEKTUR
Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland