Stylizimos personlige kunstprosjekt

Nina Holst lanserer silketrykk-kolleksjon på Oslo Design Fair.

Publisert 28. januar.2016 av

Grunnleggeren av nettportalen Stylizimo.com og én av Norges aller største interiørbloggere , Nina Holst, lanserer denne uken et nytt kunstprosjekt.

 

Under åpningen av Oslo Design Fair viser hun for første gang frem kolleksjonen av silketrykk i samarbeid med illustratør og tegner Mona Stenseth Erlandsen.

 

Navnet på serien er STYLIZIMO by Emmeselle.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Har du tips eller tilbakemelding - send en oss e-post.

Styling og foto av Nina Holst

Personlig om lengsel

 

STYLIZIMO by Emmeselle er tilgjengelige i begrenset opplag på 100 silketrykk. Motivene er personlige for Holst, og visuelt skal bildene fortelle en historie om lengsel. Den er dedikert til de vi har mistet, mens om alltid vil ha en plass i hjertet.

 

Det er åtte motiver som er inspirert av Holsts interiørstil og knyttet opp mot sommerfuglmotiver. Dette har stor symbolverdi for Nina Holst.

 

Etter at mormoren hennes døde, har sommerfugler dukket opp på de mest merkelige steder. På denne måten føler hun fremdeles nærværet av mormor.

 

- Med et så personlig tema må man la den kreative prosessen virkelig komme fra hjertet. Det er her følelsen av det jeg ønsker å formidle ligger, og det å stole 100% på denne har vært en god prosess, forklarer Holst til Botrend og fortsetter:

 

- Det å ha fått muligheten til å jobbe med noe så personlig sammen med en kreativ person som Mona har også vært spennende, og det er fascinerende hvordan noe som har vært tanker i hodet mitt har kommet til live gjennom Mona sine kreative hender. 

 

Få flere interiørnyheter på Botrend her. 

 

Nina Holst håper kunsten vil berøre.

 

- Selv om det er et veldig personlig tema og budskap, så synes jeg kunst skal være noe som rører en følelse hos de som ser det, og da kan man ikke unngå at det kommer fra hjertet og blir personlig. Jeg har et ønske om at denne kunstserien er noe man blir knyttet til, og at man minnes noen man er glad i hver gang man ser den, sier hun.

 

Maskulint design fra Kähler og Anders Arhøj

Styling og foto av Nina Holst.

Spent på reaksjonen

 

Daglig inspirerer gründeren, bloggeren og stylisten fra Drammen tusenvis av følgere via nettstedet Stylizimo.com og bloggen sin med samme navn.

 

- Det er første gang jeg har vært med å produsere noe slikt som dette, så jeg må innrømme jeg er veldig spent på å se hvordan publikum tar imot det. Tilbakemeldingene har vært bra så langt, og det setter jeg veldig pris på, sier Nina Holst til Botrend.

 

Leserne har en god stund fulgt kunstprosjektene til Nina Holst som også vises på egen nettside byninaholst.com.

 

Se vårnyhetene fra Hammershøi og Kähler her. 

Dette hjemmet ser ut som et hotell

Boligstylisten bygde drømmehjemmet på barndomstomten.

ARKITEKTUR
Publisert 26. april.2017 av

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede.

 

7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”.

 

Les mer om dansk design

 

Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Det handler om den gode historien

Det er flere en disse godstolene som har plass på designikonenes A-liste, men vi gikk til Dr. Denise Hagströmer, designhistoriker og senior kurator i avdeling for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, med disse tre for å høre om bakgrunnen for denne sterke beundringen.

 

Lars Backer - den glemte kjendisen i norsk arkitektur

 

- Dette har mye å gjøre med de unike og visjonære kvalitetene stolene hadde da de kom. Historien er blitt hengende ved dem som en verdifull fortelling som handler om nytenkning, å være først med noe, å påvirke.

 

Selvforsterkende effekt

Men hva er det som gjør at vi velger disse gamle traverne om og om igjen?

 

- Stolene kjennes igjen rundt om i verden, så de forsterker sine egne myter og genererer oppmerksomhet. Hele denne prosessen er selvforsterkende, forteller Hagströmer.

 

Ved siden av medienes anerkjennende omtale og at museer har tatt dem inn i sine samlinger, legger hun også vekt på de kommersielle kanalenes sterke påvirkningskraft.

 

- Produsenter og møbelhandlere har, gjennom tiår, utnyttet vår tørst etter disse kult-objektene, i tillegg til alle andre aktører i denne prosessen som har medvirket til idealiseringen av den gyllene epoken for dansk og amerikansk design som disse stolene representerer.

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.
Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.
Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

Modellstatus

Det er mange grunner til at noen bryter gjennom lydmuren og fanger allmenhetens interesse slik som disse tre stolene har gjort. Som designhistoriker, forsker og kurator er Hagströmer kritisk til en kanonisering, selv om hun innrømmer og ha bidratt til å forsterke statusen.

 

Les også: Åtte lekre spisestuestoler

 

- Å sette ikonstempel på ett objekt, plassere det på en liste av “god design” sammen med andre “genierklærte” artefakter, er jeg skeptisk til. Disse artefakter hylles, eller nesten “tilbedes” med uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Stolene er definitivt supertydelige, de er som gjenkjennbare silhuetter, som signaler eller tegn - det skal formgiverne ha ros for. Men, det som fasinerer meg aller mest er den aura som omgir disse stolene, og de symbolverdiene de har fått.

 

De unges valg

Deler de unge denne den sammen fasinasjonen?

 

Falke Svatun er industridesigner og en av de få unge og lovende norske designerne som er håndplukket til å stille ut sitt nyeste bidrag på verdens viktigste designevent i Milano nå i april. I likhet med mange unge nordmenn har han ikke noe spesielt forhold til disse ikonene.

 

- Jeg kunne godt hatt alle tre i mitt hjem, men hadde heller gått for noen eldre varianter, spesielt ved tanke på Plastic Chair som pleide å være støpt i glassfiber, ikke plast. Jeg har også sett en del eldre 7'ere som har hatt en annen utførelse og finish. De er i en helt annen klasse enn de nye som spyttes ut i dag.

Designhistoriker Denise Hagströmer. Foto: Robert Connolly

Godt valg!

Det hender at designinteresserte nordmenn beskyldes for å være litt fantasiløse i valg av designmøbler til hjemmene sine. Men, så lenge de velger kvalitet er det ok for Falke Svatun.

 

Han tror valgene skyldes at nordmenn historisk sett har en svakere tilknytning til design, og derfor velger trygge møbler som resten av verden først har gått gode for.

 

Les også: Verdens første designhotell fra Arne Jacobsen

 

- Ikke at det er feil når det er møbler av så høy kvalitet. Heller disse enn mye annet ræl som lages nå, eller enda verre, kopier, avslutter han.

Series 7

Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

 

Han lot seg inspirere av kroppens konstruksjon, og studerte den perfekte balansen mellom støtte og komfort i designprosessen.

 

Derfor er ryggen akkurat så sterk at den gir nok støtte og avrundet for å gi god komfort. Setet har myke og avrundede kanter, slik at det støtter uten å presse.

 

Plastic Chair

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.

 

De hadde lenge eksperimentert med både finér og aluminium, med tanke på å lage en stol som var formet etter kroppen vår. Men etter mye prøving og feiling, endte de til slutt med å presse skallet i glassfiber.

 

Stolen er fremdeles i produksjon, men blir ikke lenger støpt i glassfiber.

 

Wishbone Chair

Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.

 

Spisestolen ble designet i 1949, og har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

 

Stolen lages i tre og med håndvevd sete av mer enn 120 meter papirtau.

Industridesigner Falke Svatun

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Gjør dagen til en fargefest

Finn frem pensel og malespann: Sett farge på tilværelsen.

Publisert 28. januar.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Torsdag 4. mai markeres Fargedagen over hele landet. Årets tema er «Alt kan males». – Det er få grenser for hva du kan male. Og ute er det mye å ta tak i! Bord, stoler, benker, lykter, koster, blomsterpotter og postkasser – det er bare fantasien som stopper deg, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, som er initiativtager til den landsdekkende markeringen. Bli fargeekspert med Dagny Thurmann-Moe 

Les mer

Og det blir bare mer og mer pop. I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv. – Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland