Slik pakker du smart når du skal flytte

Botrend har fått ny bidragsyter i bloggen Listelykke.

Publisert 31. januar.2016 av

Nytt av året er Botrends bidragsyter Gunn Beate Reinton Rulnes som skal gi leserne våre nyttige tips via bloggen Listelykke.

 

Denne bloggen er dedikert til de av oss som er opptatt av produktivitet, planlegging, organisering og oversikt. Gunn Beate har snakket mye om dette tema, både i VG og i bladet Kamille

 

Listelykke kan du følge både på Facebook og på Instagram, der profilen er @listelykke.

 

Første innlegget på Botrend handler om hvordan man best pakker når flytting står på planen:

 

Les flere saker på Botrends forside her.  

 

Slik pakker du smart når du skal flytte

 

Bobleplast, gamle aviser, banankasser og pappesker. Fire essensielle ting når det skal flyttes... Den femte tingen burde kanskje være en beroligende tablett, for det er ikke bare bare å skulle organisere en flytting!

 

Men det er kanskje noen triks som kan gjøre det litt enklere.

 

Slik ville jeg organisert hvis jeg skulle pakket ned hele huset: 

 

  1. Begynn å kaste

    Som regel vet du i god tid at du skal flytte. Det er på tide å begynne å kaste ting. Det eneste du ønsker å ta med deg i det nye hjemmet ditt er selvsagt ting du syns er nyttige, verdifulle, vakre eller viktige. Kvitt deg med resten. Og du - ikke bare tøm roteskuffen opp i en eske og flytt den med deg. Du kommer til å angre! Rydd skikkelig først.  

 

  1. Bestem deg for stilen

    Tenk også gjennom hvilken stil du ønsker i det nye hjemmet. Kast eller gi bort alt som ikke passer inn. Det gjelder både duker, dynetrekk, gardiner, pynteting og telysestaker. Det blir en del borte etter en slik rufs! 

 

Tenk så deilig å slippe å drasse med seg søppel til det nye huset! Det blir nok å bære uansett. 

 

 Skal du på visning - da må du lese dette

 

Saken fortsetter under bildene.

Gunn Beate Reinton Rulnes er redaktør, journalist, gründer og forfatter. FOTO: PRIVAT
Stjernemegler Dyve selger mest av alle

Privatmegleren på Skøyen solgte boliger for 52 millioner i fjor.

BOLIG
  1. Lister!

    Lag en liste over gjøremål, og bestem gjerne hvem som har ansvaret for hva. La alle krysse av det de har gjort. Da har alle oversikt og kontroll.Pluss at det er er belønning i seg selv å sette det krysset.  

 

 

  1. Planlegg

    Ta mål av rommene i den nye boligen, av alle avstander du kan tenke deg. Det er kjekt når du begynner å lure på om møblene dine passer inn der du tenker de skal stå. Passer de ikke inn, så selg den kommoden. Ta den i alle fall ikke med deg hvis du ikke får brukt den!

 

 

  1. Rekkefølge

    Tenk gjennom hva du vil pakke sist, og hva du vil trenge først når du kommer til det nye huset. Skriv opp dette på en liste og lim den på lokket til plastkassen du setter av til dette, slik at alle vet hva som skal dit på slutten av pakkeperioden. 

 

Tips: Dopapir, telefonladere, søppelposer, lommelykt, kjeks og brus, pulverkaffe og kopper, zalo og annet vaskeutstyr, skrutrekker, ei gryte og boksmat du kan varme opp, og et par håndklær. La alle i familien pakke hver sin bag med klær og toalettsaker + de mest nødvendige ting. 

 

 

Legg også dyner, puter og sengetøy lett tilgjengelig flyttedagen. Ingenting er som å legge seg å sove når man har flyttet, nemlig. 

  1. Lag et flyttesystem.

    Bruk tid på å lage et system. Tenk gjennom hvilke rom du har i det nye huset. Gi hvert rom en farge. Det gjelder også boder, loft og garasjer der du vil at flyttehjelperne  dine skal sette kassene. Merk kassene med de ulike fargene ettersom hvor den skal settes. 

 

 

Når dere kommer frem til det nye huset, kan alle som hjelper til med å bære lett se hvor alt skal - fordi du har hengt opp tilsvarende fargeark på dørene til rommet. Rødt til kjøkkenet, gult til badet, blått til garasjen og så videre. Det sparer du mye tid på! 

 

 

  1. Merk alt godt

    Merk alle flytteesker med innhold. Du kommer til å glemme! Bruk gjennomsiktige plastposer til klær, så ser du lett hva som er hvor. Kjøp gjerne en bred tape du kan skrive på, slik at du kan merke kofferter og bager også, uten å ødelegge dem. Bruk en tykk tusj, slik at teksten er godt synlig ved første øyekast. 

 

 

  1. Pakk enkelt

    Dette er et tidsbesparende triks: I stedet for å ta alle klær av hengeren de henger på, kan du putte dem i dressposer og frakte dem slik de hang i skapet. Spør i butikker om du kan kjøpe noen ekstra, eller gjør som min gommo - sy en egen klespose av et gammelt sengetrekk du skal kaste 🙂 

 

  1. Pakk lett(ere)

    Ikke pakk for tunge kasser. Det er grusomt å bære.

 

 

  1. 10. Kan du spare tid og rygg?

    Sjekk prisene på mellomlagring, flyttebyrå og vaskebyråer. Det kan spare både ryggen og forholdet hvis noe settes bort. 

 

  1. Få med deg alt

    Ikke mist små viktige biter. Prøv å flytte ting som hører sammen, i samme eske. Teip fast løse deler, eller legg løse deler til møbler og elektronikk i merkede ziplock-poser. Det er så ergerlig å mangle en del til gardinstangen eller et ben til sofaen...

 

 

  1. Dyrebart og uerstattelig for seg

    Den viktige esken. Dette er en eske du tar med i bilen, og ikke legger bak i lastebilen med resten av tingene. Dyrebare smykker, uerstattelige minner, viktige papirer som fødselsattester, ubetalte regninger og andre superviktige dokumenter tar du med i en slik eske.

 

 

  1. Avslutt og bestill

    Husk å bestille nye dørskilter, postkasse og skilt til den, og å sende inn adresseendring. Sjekk at alle abonnementer er sagt opp, og om du har god flytteforsikring. 

 

 

  1. Gjør deg ferdig

    Når du er fremme, og alle eskene er satt på riktig sted, kan du begynne å pakke ut så smått. Ta ett rom av gangen. Sørg for å bli så ferdig du kan før du går løs på det neste, slik at du ikke sitter med sju halvferdige rom, halvfulle av brune pappesker. Slike har nemlig en tendens til å bli stående like lenge som det tar tid å snekre opp de siste taklistene etter en oppussing 😉 

 

 

  1. Nye husregler

    Nytt hus, nye regler. Gjør det til en sport å ikke overfylle den nye boligen med ting dere ikke trenger. "En ting inn og en ting ut" er en super regel. En annen smart rutine er å bli enige om et par ganger i året der dere rydder opp skikkelig, og tar en tur på dynga/til Fretex.

 

God flytt til dere som bytter bolig! 

 

Det gjelder å være organisert når man skal flytte. FOTO: ISTOCK
Publisert 21. mars.2017 av

Bolighandel er forbundet med risiko, både for selger og kjøper. 

 

Særlig hvis det blir reklamasjoner i ettertid. 

 

Forbrukerrådet: - Kupping er utelukkende negativt

 

Selger kan risikere å få økonomiske krav mot seg og kjøper risikerer å sitte igjen med store kostnader til utbedring. 

 

Men hvem bærer den største risikoen?

I en nylig utgitt rapport på hele 395 sider har Forbrukerrådet satt søkelyset på dette. 

 

Jeg innrømmer å ikke ha lest hele, men nøyer meg med sammendraget og presseomtalen som i seg selv byr på mange interessante problemstillinger.

Selger risikerer svært lite

Forbrukerrådet konkluderer med at selger risikerer svært lite dersom han eller hun tegner en eierskifteforsikring. 

 

Dette på tross av at eierskifteforsikringsselskapet har rett til å gå på selger dersom det er gitt feilaktige eller manglende opplysninger.

 

Men dette gjøres svært sjelden. 

 

Kravet blir enten dekket av eller avvist av forsikringsselskapet. 

 

Det siste, å avslå kravet fra kjøper,  er selskapene svært dyktige til, ifølge Forbrukerrådet.

Kjøper har en betydelig risiko

Videre mener Forbrukerrådet at boligkjøperen har en betydelig risiko i bolighandelen.  

 

Terskelen for å nå fram med sitt reklamasjonskrav er hevet (vesentlighetskrav på 5-6% av kjøpesum) og mange krav blir derfor avvist.  

 

Boligdama: Lønner det seg å betale ned andel fellesgjeld?

 

Kjøperne får heller ikke alltid hjelpen de trenger gjennom sin boligkjøperforsikring.

 

Forbrukerrådet foreslår å bytte ut dagens ordning der det ofte brukes to forsikringer, med én felles forsikring, som trygger begge forbrukerne i handelen, og der vilkårene er regulert av myndighetene.

Uenighet om konfliktnivå og risiko

Aktørene i boligbransjen vil være uenig om hvor stort konfliktnivået er i forbindelse med boligomsetning og hva som er løsningene på problemene. 

 

Det er også betydelige økonomiske interesser forbundet med de forsikringsproduktene som er laget for å beskytte forbrukerne, noe som sikkert også farger hva slags syn man har på dette.

 

Men de fleste av oss har vært borte i eller hørt om noen som har hatt problemer med boligkjøp i ettertid og som ikke har nådd frem med klagesaken, med eller uten kjøperforsikring. 

 

I ettertid hadde de nok ønsket at de hadde hatt et bedre forbrukervern eller vært mer nøye med å undersøke forholdene før de kjøpte. 

 

Jeg tror det finnes mange gode argumenter for å hevde at kjøperne bærer den største risikoen i bolighandelen slik systemet er i dag.

 

Vi råder våre kunder til å tegne kjøperforsikring. 

 

Ikke fordi den beskytter dem mot feil og mangler eller fritar dem fra egen undersøkelsesplikt. 

 

Les også: Må ha eller kjekt å ha? Krav ved boligkjøp

 

Men har de denne vil de i alle fall bli representert av en advokat dersom det skulle oppstå problemer i ettertid.

 

Så får fremtiden vise om det dukker opp produkter som kan beskytte kjøper på en bedre måte.

Bedre føre var enn etter snar

Det viktigste rådet vi gir våre kunder er å være føre var, nemlig  å ta undersøkelsesplikten alvorlig.

 

Finner du skjulte feil og mangler eller blir utsatt for mangelfulle opplysninger, er det langt fra sikkert at du får erstatning.

 

Og en rettslig prøving vil også være risikofylt i forhold til å måtte betale både egne og motpartens saksomkostninger.

 

Bruker du en boligkjøpsrådgiver vil du få betydelig hjelp til å ivareta undersøkelsesplikten. 

 

Vi bruker vår erfaring og trenede øyne for å avsløre det som eventuelt overselges eller underkommuniseres.

 

Vi sjekker alltid salgsmaterialet og teknisk tilstandsrapport nøye og spør gjerne takstmannen eller annen bygningskyndig dersom vi er i tvil.

 

Med andre ord jobber vi etter prinsippet “bedre føre var en etter snar”.

 

Nøyaktige undersøkelser gir ingen absolutt garanti for at det ikke vil dukke opp saker som fører til reklamasjoner, men risikoen vil bli vesentlig redusert. 

 

Og bank i bordet: Så langt har vi lykkes i den forstand at ingen av våre kunder har havnet i reklamasjonskøen.

 

Les også: Derfor skal du være nøye med opplysninger

 

Turid Larsen er Botrends faste bidragsyter om eiendomsmarkedet under vignetten Boligdama. Larsen er til daglig boligkjøpsrådgiver hos Krogsveen. Les alle hennes artikler her.

 

Les flere artikler om boligmarkedet av Boligdama

Kommersielt innhold

Ved å fylle ut skjemaet under kan du få tilbud på eiendomsmegling, dersom du skal selge en bolig eller innhente verdivurdering på din bolig. Tjenesten leveres av Tjenestetorget, og Botrend får en andel av hver transaksjon. Tjenestetorget og Botrend eies begge av Asker og Bærums Budstikke AS.

Les mer

It's complicated sies det ofte i amerikanske filmer når kjærlighetsforholdet ikke vil fungere.  Det samme kan sies om boligmarkedet i Oslo området nå for tiden.  Hva må en stakkar gjøre for å få kjøpt seg en bolig? Jeg har ikke fasiten.  Men som boligkjøpsrådgivere som sitter midt oppe i dette kokende markedet hver dag gjør vi oss noen erfaringer  som kan være til nyttige å dele for at du skal nå frem til målet .

Les mer

Muligheten til å betale ned sin andel av fellesgjelden for en andelsleilighet har blitt mer og mer vanlig de siste årene, så kalt IN ordning eller individuell nedbetaling av fellesgjeld. Fellesgjelden er også viktig å huske når du skal kjøpe bolig.  Men lønner det seg egentlig å nedbetale på fellesgjelden?

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland