Heftig respons på Bærums Verk-bolig

Flere flytter utover grunnet de høye boligprisene i hovedstaden.

Publisert 01. februar.2016 av

Oslofolk valfartet til visning på rekkehuset i Nedre Toppenhaug på Bærums Verk. Totalt møtte over 50 personer opp for å se på boligen.

 

Budrunder vinnes av kjøpere fra Oslo.

 

– Det er helt klart at Bærums Verk ikke lenger regnes som et område som ligger for langt unna byen. Ca 60 prosent av alle interessenter kom fra Oslo, forteller fagansvarlig eiendomsmegler Mats Lund i Krogsveen avdeling Asker.

 

– Noe av årsaken til det tror jeg har med å gjøre at drabantbyene blir større og at Oslofolk aksepterer i større grad å flytte utover på grunn av de høye boligprisene, fortsetter Lund.

 

Dette rekkehuset fikk over 60 på visning.

 

Dette tror vi om boligmarkedet 2016.

Prisrekord

Rekkehuset på 119 kvadratmeter ble lagt ut med en verditakst på 4,6 millioner kroner. Etter en budrunde med hele åtte budgivere var prisen 5,4 millioner kroner – 800.000 kroner over takst.

 

– Jeg må si at det er første gangen vi ser en så heftig respons på Bærums Verk, fastslår Lund.

 

Kvadratmeterprisen rekkehuset oppnådde er ifølge megleren 6.000 kroner høyere enn snittet i samme område.

 

– Det er en klar prisrekord på Bærums Verk. Rekkehuset gikk en halv million kroner høyere enn et tilsvarende rekkehus har gått for, fastslår eiendomsmegleren.

 

– Denne boligen på 119 kvadratmeter oppnådde samme pris som rekkehus på 190 kvadrat i samme området, legger han til.

– Har solgt alt

Selv om det er en uvanlig høy pris for et rekkehus i det området, er ikke megleren overrasket over at rekkehuset ble godt mottatt av markedet.

 

Derfor leier Bettine (29) ut via Airbnb.

 

– Rekkehuset er veldig delikat med blant annet nytt kjøkken som tiltalte veldig mange. Man har også mulighet for å kjøre opp foran huset for å vaske bilen. I tillegg er boligen et enderekkehus med en flott og skjermet hage med utsikt. Det ligger også sentralt til på Bærums Verk kollektivmessig. Mange vil også bo nære marka, og Lommedalen er jo veldig flott, fastslår eiendomsmegleren.

 

 

Skal du på visning? Da må du lese dette.

 

Det er langt fra bare rekkehuset på Bærums Verk som har gått bra den siste tiden. Budstikka har skrevet om flere gode salg og Mats Lund klager heller ikke på responsen fra boligkjøperne.

 

– Jeg har solgt alt jeg har lagt ut, og samtlige enheter har gått over takst, avslutter han.

 

Få flere bolignyhter på Botrend her.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo økte med 0,1 prosent i februar - altså i praksis uendret. Dette er likevel en prisstigning på 22 prosent fra februar i fjor. En brukt Obos-bolig koster nå i gjennomsnitt 65.066 kroner pr. kvadratmeter. Boligselskapet solgte ifjor boliger for 11,29 milliarder kroner.  

Les mer

De fem dyreste eiendommene til salgs i Asker og Bærum strekker seg fra 58. mill til 15.mill. På topp ligger Villa Heimro på Nesøya i Bærum med en prisantydning på 58 mill. Boligen med en kvadratmeterpris på 115768.5,- er sett over 95 000 ganger på Finn. 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland