Tapet i eventyrland

Bli med inn i designer Hanna Wernings eventyrverden.

Publisert 05. februar.2016 av

Platecover, møbler, tekstil og organisk hudpleie. Hanna Wernings design har prydet en rekke ulike produkter siden hun åpnet eget designstudio i Stockholm for 12 år siden. Hun har store navn som IKEA, Sagaform og House of Dagmar på kundelisten, men jobber også for mindre selskap som mikrobryggeriprodusenten Södra Maltfabriken.

 

I mars kommer hennes fjerde tapetkolleksjon ut. En eventyrlig og fargesterkt kolleksjon som har fått det passende navnet Wonderland.

 

- Jeg jobber med å skape ulike mønstre, men det er noe helt annet å jobbe med tapet enn for eksempel klær. Når jeg designer klær er det for plagg i bevegelse. Et tapet er fast, og gjør du en feil blir det værende. Men det er utrolig inspirerende å kle et helt rom, sier Hanna Werning.

 

Designeren har tatt turen til Borge som forhandler Wonderland-kolleksjonen i Norge. Tapetet er produsert av anerkjente Boråstapeter i Sverige, og tok designeren et år å ferdigstille samtidig med andre prosjekter.

 

Stadig flere sverger til tapet.

Inspirert av barndommen i Småland

Kolleksjonen Wonderland springer ut fra Hanna Wernings barndomsminner fra sommerhuset i skogen utenfor Jönköping. Her tittet hun på dyrene i naturen og panelveggene i huset. Hun kunne sitte i timevis og bare drømme seg bort i det levende treverket. 

 

- Dyrene og karakterene fra barndommen har alltid vært med meg, sier Werning.

 

Ute etter nye gardiner? Fanny gir deg tipsene.

 

I hennes eventyrlige verden finnes dyr og planter som ikke nødvendigvis eksisterer i den virkelige verden. Men som er blitt til som et resultat av tankekart med ord og datamaskin-skisser.

 

 

 

Nå er det trendy å ha det koselig

Her er grunnen til at interiørtrenden preges av kos.

INTERIØR

- Jeg får til mye mer på skjermen. Det er en lang prosess, men også veldig gøy. Lintrykket gir en kvalitet til tapetet som jeg ikke får til med hånd, sier Werning som har laget en kolleksjon for de fargeglade.

 

- Det er glade, sterke farger og ganske dominerende motiv. Jeg hadde ingen spesiell stil eller type personer i tankene da jeg lagde kolleksjonen, men den passer nok til folk som er glad i mønstre.

Wonderland-kolleksjonen byr på sterke farger og mønstre. FOTO: BORÅSTAPETER

Fargesterke dyr, blomster og grafiske mønstre

Hanna Werning er utdannet grafisk designer fra Saint Martins i London og har tidligere arbeidet mye med trykk. Det er her hennes fascinasjon for mønstre stammer fra.

 

Den nye tapetkolleksjonen Wonderland rommer syv ulike stiler med tilhørende mønstre og flere fargealternativer. De syv stilene har fått særegne svenske navn og gir assosiasjoner til barns fantasiverden hvor Werning har hentet mye av inspirasjonen fra. Vildtuta, Molntuss, Mårdgömma og Stjärnflor for å nevne noen.

 

I tapetet som har fått navnet Hoppemosse ser man lykkelige griser, hoppende rundt i skogen. To av Hoppemosses fem fargemønstre er forholdsvis nøytrale med tre farger, mens de resterende er en fargefest uten like med opptil syv ulike farger.

 

Koralläng-serien sender assosiasjonene til havets dyp, men også her har jordens dyr fått en sentral plass. Rådyr, rev og harer sees mellom alger og sjøgress. Fargene går ton i ton, men er likevel helt i tråd med Wernings fargesterke univers.

 

Foruten dyrene og blomstene er alle de syv ulike stilene preget av sterke grafiske mønstre og prikker.

 

Nå kan du kle rommet ditt i kongelig drakt.

Du finner også duse pasteller i Wernings Wonderland. FOTO: BORÅSTAPETER
Den nye tapetkolleksjonen gjør rommet levende. FOTO: BORÅSTAPETER

- Tapetet skal ikke være hundre prosent perfekt

- Selve lintrykket er viktig. Det gir en annen dybde og klarhet til mønstrene og fargene, sier Hanna Werning som måtte forkaste flere fargeforslag underveis i prosessen.

 

Hun hadde flere fabrikkbesøk i Borås, og syns det er bra at gamle håndverkstradisjoner opprettholdes i hjemlandet. Det gir en nærere relasjon og et bedre resultat. Å reise fra sitt heldigitale studio i Stockholm til fabrikken hvor de putter designet inn i de gamle originalmaskinene, er fascinerende mener Werning.

 

- De er utrolig dyktige hos Boråstapeter og så ganske fort hvilke farger som lot seg gjennomføre i trykken. Det at alle fargene trykkes samtidig er ganske heftig, men det gjør også at alt ikke blir helt perfekt. Hvis man titter nærme ser man at ikke alt er 100 prosent perfekt. Og det er akkurat sånn jeg liker det.

 

Kolleksjonen finnes hos utvalgte Borge-forhandlere.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

I Flyttfrö har Werning latt seg inspirere av den svenske sommeren og den afrikanske vinteren. FOTO: BORÅSTAPETER
Publisert 16. mai.2017 av

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen. 

 

Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus. 

 

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

 

Les mer om norsk design her

 

 

Internasjonal oppmerksomhet

 

Blåfargen i Oslobunaden er hentet fra hovedstadens byvåpen, mens blomsterbroderiene speiler Oslomarkas villblomster. Slik symboliserer samspillet mellom fargene i Bunadspleddet det som gjør Oslo unik som storby, nemlig nærheten til både sjøen og skogen.

 

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Annette Hoff, medgrunnlegger av Fram Oslo som har rettighetene til å produseer Bunadspleddene. 

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

 

De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

Eksportartikkel

Norsk design gjør det stadig bedre i utlandet. I 2015 ble det eksportert norske møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner.

 

Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit, ifølge Hegnar.no 

 

Sara Polmar nominert til internasjonal designpris

Oslobunadspleddet er en hyllest til hovedstaden. Styling av Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley
Designer Andreas Engesvik. Foto: Siren Lauvdal
HiOA-studentenes vinnerbidrag. Foto: Røros Tweed

Studenter vant konkurranse

Oslobunadspleddet er ikke eneste nytt på pleddfronten. 

 

I fjor arrangerte Oslo Design Fair en  designkonkurranse. Produktet skulle baseres på Røros Tweeds standardkvaliteter for pledd og putetrekk. Fire nominerte finalister ble valgt ut av en fagjury, og pleddene ble stilt ut under messen i januar. 

 

Nå har folket stemt frem bidraget fra en gruppe studenter ved HiOA. Gruppen består av Linn Øistad, Gjertrud Grødem Stikbakke, Christina Tønnesland og Kaja Kristiansen. 

 

 

Nå får de en designavtale med Røros Tweed.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Les mer

Drømte om trespiler i 60-tallshuset

Så fikk de en lur ide.

Publisert 05. februar.2016 av Bettine Nicotra

Det var vinter og kaldt ute.  Trine Bakkeli (51) og mannen Stamati Stenseth (51) hadde akkurat kjøpt 60-tallsboligen med utsikt over Drammen sentrum, men overtakelsen var ikke før til sommeren.  I den gode og varme leiligheten midt i sentrum, begynte Trine å planlegge hvordan hun kunne få oppfylt spile-drømmen i huset ”på landet”.  Mens hun tittet gjennom inspirasjonsbilder på Hamran Snekkerverksteds hjemmesider, dukket noe interessant opp.  – Ett av bildene var a

Les mer

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle. Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen. 

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland