Publisert 08. februar.2016 av

Under Oslo Design Fair forrige helg, kunne daglig leder Erland Sjøvold vise frem to nye pledd fra Røros Tweed.

 

Anderssen & Voll står bak designet til pleddet «Una», et pledd av tynnere og lettere kvalitet han håper vil slå an internasjonalt.

 

– Vi er veletablert og stor på det norske markedet, men skal vi vokse, må vi satse bredere. Derfor tar vi nå for oss USA, Tyskland, Italia og Danmark. Det har vært stor internasjonal interesse og etterspørsel etter et tynnere og lettere pledd, og selv om vi fremdeles selger mest av de tjukke pleddene, har vi nå valgt å produsere et lettere alternativ som et supplement, forteller han.

 

Pleddet «Una» ble i fjor lansert med frynser, men er i år blitt videreført uten. I stedet blir fargene fortettet i en dekorativ prydsøm i endene.

 

Nå er det trendy å ha det koselig

 

 

Sjøvold forteller at de valgte Anderssen & Voll nettopp fordi de kunne tilføre Røros Tweed noe nytt.

 

 

–Vi har lang tradisjon i å samarbeide med fremtredende designere, og Anderssen & Voll har god greie på veveteknikk. Dette pleddet er et lett og brukervennlig produkt med god elastisitet og spenst, som vi håper vil gjøre det godt også internasjonalt, forteller han.

Hvordan velge gardin til hjemmet?

Ha en plan før du går i gang! råder Fanny.

BLOGG
Daglig leder Erlend Sjøvold viser stolt frem årets pledd. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Store merkevarer

   

Anderssen & Voll er et designkontor i Oslo som ledes av Torbjørn Anderssen og Espen Voll.

 

 

Arbeidet deres spenner seg fra tekstildesign til klassisk interiørdesign for noen av Europas mest kjente internasjonale merkevarer.

 

 

– Tanken bak var å lage et pledd som er lett og luftig, men som har stor likhet i garnstrukturen som Røros Tweed for øvrig bruker. De produserer tradisjonelt sett pledd av tykk kvalitet, men dette er en finere kvalitet i norsk lammeull. Vi ønsket å følge opp kvaliteten med et raffinert uttrykk som kan sammenlignes med stoff og klær. Å tulle seg inn i dette pleddet skal føles som å slenge på seg et sjal, forteller produktdesigner i Anderssen & Voll, Torbjørn Anderssen.

 

  Se Stylizimos personlige kunstprosjekt  

Barnepleddet Orion. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Barnepleddet Orion er også nytt design for året, designet av det grafiske designbyrået ELLE mELLE.

 

Barnepleddet er inspirert av stjernebildet Orion.

 

 

Røros Tweed har tidligere samarbeidet med kjente designere som Finn Schjøll, Snøhetta og Bjarne Melgaard, og Sjøvold legger ikke skjul på at de ofte velger designere som kan skape litt blest rundt produktene.

 

 

– Vi legger mye vekt på designerne og hvilken målgruppe vi ønsker å nå. Vi har de siste årene satset på USA, og Bjarne Melgaard som er godt kjent der, gjorde stor suksess med sitt design for oss. Det er en tanke bak hver innleide designer, og med stor effekt, men vi har også satset på mindre kjente designere som har vist seg å selge svært godt, forteller han, og viser til Kristine Melværs designpledd «Mikkel».

Årets nye barnepledd designet av ELLE mELLE. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Trendy å ha det koselig

 

Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe forteller at det nå er trendy å ha det koselig, og at selv om det er et individuelt begrep, er taktile tekstiler noe vi bruker mer.

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlige. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, sier hun.

Dagny Thurmann-Moe. FOTO: PRIVAT
Pledd fra Røros Tweed. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 25. november.2016 av

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem.

 

Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj.

 

Men det gjør jeg altså ikke. 

 

Les mer fra bloggen Bo Naturlig

 

Jeg synes faktisk det er kreativt forløsende og veldig hyggelig å se hvordan andre bor!

 

Det gir meg masse inspirasjon.

 

Og selv om jeg nok ikke blåkopierer et helt hjem, så kan det gi meg inspirasjon til å endre små ting hjemme og la en gjenstand få nytt liv ved å endre dets plassering -ja, kanskje tom. bruksområde.

 

Det første som møter en når man entrer dørstokken hos noen er lukt.

 

Våg og være personlig. FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / ALVHEM MÄKLERI

Lukten av materialer, mat og menneskene.

 

Å komme inn i ett hus, en kald høstkveld og kjenne duften av ei putrende gryte med ei varm suppe feks, gjør vel de fleste av oss glade. 

 

Bli kjent med Tina bak Bo Naturlig her

 

 

IKEAs Sinnerlig-kolleksjon av Ilse Crawford. FOTO: IKEA

Vær mer personlig

Jeg kunne ønske flere turte å være mer personlige i egne hjem.

 

Rett og skett “bjuda”litt mer på av ting som sier oss som tar turen innom, hva de liker, hvem de er og gjerne med minner som viser hvordan de har levd.

 

Vi nordboere bruker rekordsummer på vedlikehold, oppussing og fornyelse av hus og  hytte.

 

Ofte tror jeg vi heller med fordel kunne brukt litt mindre penger, og heller litt mer tid når vi innredet hjemmene våre.

 

Let frem igjen reiseminnene fra bryllupsreisen til Bali, la bøker som har betydd noe for deg få stå fremme og det gjerne sammen med bestemors smykkeskrin og farfars gamle pipe.

 

La det som betyr noe for deg, være det som preger ditt hjem. 

Tina Leqvamb Steensen bak bloggen Bo Naturlig. FOTO: PRIVAT

 

Fra tømmerhus til moderne hjem

 

Mer tid, mindre penger

 

Når vi omgir oss med gode historier, deler det med andre, ser på det, mimrer og reflekterer, så gir det oss hjem hvor vi puster og slapper bedre av.

 

Vi finner ro. Med dagens fart og gjøremål, så tror jeg vi alle trenger og bør takke ja til alle gode pusterom vi kan få. Hjem med sjel kan ikke kjøpes, de må skapes. 

 

Nå er det trendy å ha det koselig

 

FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / @ARTILLERIETSTORE
Det er ikke nødvendig å bruke mye penger for å få det personlig. FOTO: BONATURLIG
Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer

Nå er det tid for julekalender

Fanny gir deg tips til pakkekalenderen.

Publisert 08. februar.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke. Mange gaver. Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig. Les flere innlegg fra Fanny her. 

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland