Publisert 09. februar.2016 av

Valentinsdagen, også kalt Alle hjerters dag eller Kjærlighetens dag feires 14. februar hvert år. I år deles dagen med en annen kjent og kjær merkedag – Morsdagen. Den faller hvert år på den andre søndagen i februar, som i år også er Valentines Day.

 

Så hva med å hylle både mor og kjærligheten på søndag? Vi har samlet et knippe av vårens nyheter – både som inspirasjon og forslag til hva en designbevisst mor eller kjæreste kan ønske seg.

 

Butikker var raskt ute med å tilby varer til festdagene. Men en hjemmelaget kake, et håndskrevet kort eller en blomsterbukett gjør også susen.

 

Det viktigste er tross alt å hedre både mor og kjærligheten – og det har som kjent ingen pris.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Med kvinnen i sentrum

Både Valentinsdagen og Morsdagen har kvinnen i sentrum. Det hadde også den danske kunstneren og illustratøren Bjørn Wiinblad. De senere årene har hans designunivers fått en ny renesanse gjennom relanseringer og videreutvikling av hans signaturprodukter gjennom Rosendahl Design Group. Vårens nyheter er hans klassiske sylindervase og skål i grått og rosa – alle med kvinnen i sentrum.

 

Skålene Verona og Philippa kommer i to forskjellige størrelser, og egner seg til både dekorering og servering. Telysestaken Linette og sylindervasen Olympia kommer i den nye grå-fargen, mens Lily sylindervase tilbys i den tradisjonelle blåfargen. Nyhetene koster fra 129,- til 999,- for den største vasen.

 

 

Gled mor eller kjæresten med en blomst i vårens trendfarge. FOTO: MESTERGRØNN

Også den norske tradisjonsrike sengetøysprodusenten Høie har mye grått og rosa i sine nyheter. I tråd med den natursterke trenden, er rå materialer som sten, tre, keramikk og bambus fremtredende i Høies nye sengetøydesign. Kolleksjonen rommer flere nye sengesett og pledd, og koster fra 390,- til 500,- for pleddene.

 

Røros Tweed satser internasjonalt med noen av Norges beste designere.

Vetle i teracotta-farge fra Høie. FOTO: MARGARET DE LANGE
Grå og rosa skåler fra Bjørn Wiinblad. FOTO: ROSENDAHL DESIGN GROUP

Gaver som smaker

I forbindelse med lanseringen av vinen Gentlemans Collection gjennomførte den australske vinprodusenten Lindemans en undersøkelse blant skandinaviske menn og kvinner. Den viste at forventningene til en gentleman i 2016 gjenspeiler moderne verdier, men at det å være en moderne gentleman nettopp ikke er så enkelt og veldefinert som det pleier å være.

 

For mens en gentleman opprinnelig var en mann av edel byrd med rett til å være våpenskjold uten å tilhøre høyadelen, forbindes ordet i dag med en hensynsfull og oppvartende mann.

 

Slik pusset de opp 70-tallshuset på kun 10 uker.

 

Så vil du varte opp søndag 14. februar kan kanskje Lindeman’s Gentlemans’s Collection fra Puglia være et alternativ? Vinen har toner av mørke frukter, kaffe og sjokolade, og kommer både på flaske og i Bag-In-Box til 134,90,- og 439,90,-.

 

Å varte opp med en kake eller en pai vil også være kjærkomment for de fleste. Denne våren kommer Rosendahls Grand Cru serie med mange flotte designyheter til kjøkkenet. I mer enn 20 år har det danske merket satt multifunksjon og hverdagseleganse på bordet – med de hvite rillene som seriens kjennetegn.

 

Tertefatet har ny grafisk design, og ekstra høy kant som gir rom for fyldige paier – enten det er til en salt Quiche Lorraine eller søt bærterte. Fatet er i hvit, ildfast porselen og koster 399,- (veiledende).

 

Fra samme serie kommer også et sett med nye eggeglass. Glasset følger eggets ovale form, men har et firkantet preg som en følge av Grand Crus karakteristiske riller. Eggeglasset måler 5 cm, har mattglasert porselen på utsiden og blank innvendig glasur. Veiledende pris for ett sett er 199 kroner.

 

Nå er det trendy å ha et koselig hjem.

Gentlemans collection, Puglia 2014. FOTO: LINDEMANS
By på nykokte egg med eggeglass fra Grand Cru. FOTO: ROSENDAHL DESIGN GROUP

For den designbevisste

Italienske Alessi har også en rekke velsmakende nyheter å by på denne våren. Merket som betegner seg som et «forskningslaboratorium for kunsthåndverk» kommer nå med alt fra konvoluttholdere i stål til en serie originale vegg-klokker.

 

Arkitekten Daniel Liebeskind har designet Time Maze – et rødlakkert veggur i stål til 1.600 kroner. Mens Giulio Lacchetti har laget to rimeligere varianter: Ora Out er til oppheng på utvendige hjørner, mens Ora In henges på innvendige hjørner. Begge klokkene er laget i hvit eller oransje termoplast og koster 850 kroner.

 

Fra Alessi kommer også salatskål og salatbestikk i rustfritt stål. En mor eller kjæreste kan nemlig aldri få nok av serveringsskåler eller salattilbehør. Så vil du klinke til med en ekstra flott gave i år, kan dette være tingen. Bestikket koster 460 kroner, mens bollene koster 640 for den minste og 1.730 for den største.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Ora-klokke for innvendige hjørner. FOTO: ALESSI
Salatbolle fra Human Collection. FOTO: ALESSI
Salatbestikk fra Human Collection. FOTO: ALESSI
Publisert 02. februar.2017 av

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus».

 

Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år.

 

- Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud.

 

Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidskog kommune. Med knappe 950 innbyggere, har de fleste tette bånd til glassverket som ligger rett ved svenskegrensen.

 

I dag teller glassverket 40 ansatte, og Jegerud har, som flere i familien, jobbet med mye forskjellig hos den tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften.

 

- Jeg har ikke blåst selv, men jeg har stått i butikken og gjort det meste egentlig. Man blir fort en potet på en sånn bedrift i en bygd, sier Jegerud lattermildt.

 

Skoleprosjekt

Samarbeidet med Magnor Glassverk oppstod etter et skoleprosjekt på produktdesignlinjen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. På glassverket ble de så begeistret for lyslykten i glass og betong at de satte den i produksjon.

 

 

Les mer om studentdesign

 

Nå selges «Snu» i noen utvalgte interiørbutikker. Den er munnblåst i glasshytta på Magnor, og har sokkel i støpt betong.

 

- Det var første gang jeg fikk jobbe med glass, så jeg lærte veldig mye av de som jobber på glassverket. Det jeg er mest fornøyd med må jo være at det gikk så bra. For folk liker Snu, sier Jegerud.

 

Lyslykten har fått en god start med blant annet hederlig omtale under Northern Ligtning Student Design Award 2015. Nå har Jegerud gått videre til master i design ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, og nettopp lansert et nytt produkt: Lysestakene «Torus».

 

Les mer om norsk design

 

Lyslykten "Snu" hørte hjemme på designernes eget vinterbord. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Smultering

Mens «Snu» kommer i grønt og blått glass har lysestakene «Torus» fått en varmere fargetone med transparent glass i lakserosa, gyllen gul og brent oransje.

 

Selve navnet kommer fra en matematisk form som minner om en smultering.

 

- Torus ble laget som en oppgave utenfor skolen og med Magnor som produsent i tankene. Det gjorde at jeg kunne forme produktet etter Magnors produktportefølje og deres marked, sier Jegerud.

 

Lysestakene som slippes i februar har rimeligere utsalgspris, og treffer dermed et litt annet marked enn lyslykten som ligger i det øvre prissjiktet. De kan treffe flere, tror designstudenten.

 

Les også: De vil utkonkurrere danskene med ny norsk sofadesign

 

"Torus" er en enkel lysestake i transparent glass, og kommer i tre ulike farger. FOTO: MAGNOR GLASSVERK

Nå er planen å fullføre masterutdanningen og lære så mye som mulige – både på glassverket og på skolen. Der introduseres de for en rekke ulike teknikker som skal gi en god ballast for en designer som mest sannsynlig kommer til å arbeide selvstendig, som frilanser.

 

- Drømmen er å få lage produkter for norske firmaer som Magnor. Som setter pris på god norsk design, og som lar ferske designere få en sjanse.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

Forny soverommet på 1-2-3

Slik fresher du opp uten oppussing.

Publisert 09. februar.2016 av Bettine Nicotra

For interiørstylist Tone Kroken er soverommet det viktigste rommet i huset. – Nordmenn gjør altfor lite ut av soverommet. Vi bruker mye penger på å pusse opp huset, men når det kommer til soverommet så er gjerne budsjettet tomt og soverommet blir et kaldt rom hvor man kun skal sove. Om dagen holder hun på å pusse opp ny leilighet, og soverommet står selvsagt på prioriteringslisten. – Jeg skal male alle veggene i en mørk kalkmaling i aubergine-farge. Gulvet og taket maler jeg ly

Les mer

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket. Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten. Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus. I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet. - Vi opplever fak

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland