Publisert 10. februar.2016 av

I går åpnet Stockholm Furniture & Light Fair – verdens største møteplass for skandinavisk møbel- og lysdesign. En rekke store produsenter fra HAY til Kvadrat/Innvik og Republic Of Fritz Hansen, samt unge fremadstormende designere vil i løpet av messens fire dager vise frem vårens nyheter.

 

Design House Stockholm er også en av utstillerne som vil få mye oppmerksomhet. Med sin nye kolleksjon tar designhuset steget inn i offentlig miljø med produkter som grenser mellom offentlig og privat bruk.

 

- Design House Stockholm har etter hvert blitt et svært forlag med et bredt spekter av produkter og designere. Til tider har det kanskje vært vanskelig å se den røde tråden, sier den norske agenten, Stamati Stenseth i Bo Bedre AS.

 

Med en ny og bred møbelkolleksjon vil merket for alvor etablere seg i interiørsegmentet, mener Stenseth. Både i offentlige rom, og hjemme hos designbevisste privatpersoner.

 

Få flere design- og møbelnyheter på Botrend her.

Arbeidsbordet Arco egner seg både til privat og offentlig bruk. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Snikvisning i Oslo

Design House Stockholm karakteriseres som et forlagshus fremfor en ren produsent. Istedenfor å ha en gruppe faste designere, inviteres designere med egne ideer inn i et fellesskap. Hittil har over 1.000 produkter fra mer enn 100 designere blitt utviklet og satt i produksjon. Både kjente og mer ukjente designere tegner innen de ulike kategoriene som rommer rene objekter, lys, kjøkken, baderomstekstiler, mote, Elsa Beskow-porselen og møbler.

 

Røros Tweed håper på internasjonal suksess med Anderssen & Volls design.

 

Det er særlig møbel-kategorien som nå får oppmerksomhet. Etter suksessen Design House Stockholm opplevde med Day-sofaen har de satset ytterligere på møbler som formpresses og produseres i Sverige.

 

- De forsøkte seg på produksjon i Asia og Øst-Europa, men fikk ikke finishen de ønsket. Dette blir interessant og gøy å jobbe med i Norge, sier Stenseth som selv er på plass i Stockholm under verdenslanseringen.

 

Verdenslansering er det riktignok ikke, for Stenseth fikk mast seg til en liten snikvisning i Oslo tidligere i januar. Under messeuken i hovedstaden fikk presse og forhandlere ta en titt på møblene som spenner fra stoler og arbeidsbord til lenestol og garderobeskap, for å nevne noen.

 

- Vi ser en tendens til at det blir møbler i de tradisjonelle gave- og interiørbutikkene. Nå skal alle drive med alt, sier Stenseth.

 

Forvandlet tre rom til et stort spa-bad.

Sofaen Day solgte godt etter lansering og er grunnen til møbelsatsningen. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Godkjent til offentlig bruk

- Skandinavisk design er for oss et filosofisk og estetisk begrep, uberørt av nasjonalitet og geografi. Sammen med formgiverne utvikler vi ideer og finner deretter den mest egnede produsenten for å realisere dem. Resultatet er en samling som representerer det beste i moderne skandinavisk design, med tidløs utstråling og kvaliteter som overlever passerende trender, sier Design House Stockholm i en pressemelding tilknyttet lanseringen.

 

Forlagshuset har både franske, tyske, amerikanske, australienske og chilenske designere i stallen. Bak arbeidspulten Arco desk står amerikanske Chuck Mack, mens Lina Nordqvist står bak spisestustolene Family Chair.

 

Slik får du både god lyd og godt design hjemme.

 

Mye tyder på at Design House Stockholm beveger seg inn i et hett marked, særlig i Norge. Omsetningen er økende, og bare i 2014 omsatte møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene for over 291 milliarder kroner eks. mva, ifølge Virke.

 

Rene møbelbutikker stod for 50 prosent av den samlede omsetningen, mens netthandelen hadde sterkest vekst med 42,9 prosent fra året før.

 

- Stolene er typisk for kontraktsmarkedet, men også lenestolen og sofaen er satt inn med brann og er godkjente til offentlig bruk. Det blir veldig spennende å se hvordan møbelkolleksjonen blir tatt imot her i Stockholm, sier Stamati Stenseth.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Lina Nordqvist har designet Family chair. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM
Publisert 01. mai.2017 av

Og det blir bare mer og mer pop.

 

I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv.

 

– Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot mer laminat. Det er lett å forstå hvorfor når vi ser på utvalget og kvaliteten på denne type gulv, sier Lill-Ann Mo hos Tarkett.

 

Her kan du lese flere saker om oppussing

 

Laminat er populært hos nordmenn. Foto: Gerflor

Høyere kvalitet

– Kvaliteten og ikke minst designet på laminat har blitt vesentlig forbedret de senere årene. Det er i mange tilfeller vanskelig å bedømme om det er laminat eller parkett før man ser og kjenner nærmere etter, sier Mo.

 

Hun får støtte hos Øyvind Langelandsvik hos Kronotex.

 

Slik gir gulvet harmoni i rommet

 

– Laminat har jo blitt noe helt annet enn det var før. Nå er gulvene ekstremt naturtro og kommer i mange veldig flotte og tidsriktige design, sier han, og legger til at også egenskapene er viktig for valget: – Laminatgulv er i tillegg svært slitesterke og tåler mer enn tradisjonelle tregulv.

 

Også hos Gerflor merker de at laminat øker i popularitet.

 

– Dagens laminat ser ut som ekte tre, og det ser virkelig lekkert og eksklusivt ut. Vi selger stadig mer laminat i form av XXL lange bord. I tillegg er det svært holdbart. Man får ikke lett riper, sier Lene Lillejord hos Gerflor.

 

Les flere interiørsaker på Botrend

 

 

Du må gå nærme for å se at laminat ikke er ekte tre. Foto: Gerflor

Lettstelt

Vi liker at ting er enkelt. Jo mindre vi trenger å gjøre, jo bedre. Da er det kanskje ikke så rart at laminat er førstevalget hos mange.

 

– Laminat er tilnærmet vedlikeholdsfritt og veldig enkelt å legge. I tillegg får du et flott gulv som er egnet til de fleste rom i huset, forklarer Lillejord.

 

Slik fikk de drømmekjøkkenet

 

– Laminat faller gjerne noe rimeligere enn parkett, og kan derfor være et naturlig valg for mange. Men trenden er også her at folk velger fra det øvre sjiktet. De er først og fremst opptatt av at gulvet de velger skal ha rett design og uttrykk, avslutter Lill-Ann Mo.

 

Laminat fåes i mange moderne design. Foto: Kronotex

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss på [email protected]

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Innhold fra Ifi

 

Botrend publiserer utvalgt innhold fra IFI – Opplysningsrådet for farge og interiør. Ifi er en privat non-profitt bransjeorganisasjon. Innholdet velges ut av redaksjonen i Botrend på selvstendig grunnlag uten kommersielle bindinger.

 

Les mer

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle. Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen. 

Les mer

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år.  Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design. Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her.  - Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland