Publisert 10. februar.2016 av

I går åpnet Stockholm Furniture & Light Fair – verdens største møteplass for skandinavisk møbel- og lysdesign. En rekke store produsenter fra HAY til Kvadrat/Innvik og Republic Of Fritz Hansen, samt unge fremadstormende designere vil i løpet av messens fire dager vise frem vårens nyheter.

 

Design House Stockholm er også en av utstillerne som vil få mye oppmerksomhet. Med sin nye kolleksjon tar designhuset steget inn i offentlig miljø med produkter som grenser mellom offentlig og privat bruk.

 

- Design House Stockholm har etter hvert blitt et svært forlag med et bredt spekter av produkter og designere. Til tider har det kanskje vært vanskelig å se den røde tråden, sier den norske agenten, Stamati Stenseth i Bo Bedre AS.

 

Med en ny og bred møbelkolleksjon vil merket for alvor etablere seg i interiørsegmentet, mener Stenseth. Både i offentlige rom, og hjemme hos designbevisste privatpersoner.

 

Få flere design- og møbelnyheter på Botrend her.

Arbeidsbordet Arco egner seg både til privat og offentlig bruk. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Snikvisning i Oslo

Design House Stockholm karakteriseres som et forlagshus fremfor en ren produsent. Istedenfor å ha en gruppe faste designere, inviteres designere med egne ideer inn i et fellesskap. Hittil har over 1.000 produkter fra mer enn 100 designere blitt utviklet og satt i produksjon. Både kjente og mer ukjente designere tegner innen de ulike kategoriene som rommer rene objekter, lys, kjøkken, baderomstekstiler, mote, Elsa Beskow-porselen og møbler.

 

Røros Tweed håper på internasjonal suksess med Anderssen & Volls design.

 

Det er særlig møbel-kategorien som nå får oppmerksomhet. Etter suksessen Design House Stockholm opplevde med Day-sofaen har de satset ytterligere på møbler som formpresses og produseres i Sverige.

 

- De forsøkte seg på produksjon i Asia og Øst-Europa, men fikk ikke finishen de ønsket. Dette blir interessant og gøy å jobbe med i Norge, sier Stenseth som selv er på plass i Stockholm under verdenslanseringen.

 

Verdenslansering er det riktignok ikke, for Stenseth fikk mast seg til en liten snikvisning i Oslo tidligere i januar. Under messeuken i hovedstaden fikk presse og forhandlere ta en titt på møblene som spenner fra stoler og arbeidsbord til lenestol og garderobeskap, for å nevne noen.

 

- Vi ser en tendens til at det blir møbler i de tradisjonelle gave- og interiørbutikkene. Nå skal alle drive med alt, sier Stenseth.

 

Forvandlet tre rom til et stort spa-bad.

Sofaen Day solgte godt etter lansering og er grunnen til møbelsatsningen. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Godkjent til offentlig bruk

- Skandinavisk design er for oss et filosofisk og estetisk begrep, uberørt av nasjonalitet og geografi. Sammen med formgiverne utvikler vi ideer og finner deretter den mest egnede produsenten for å realisere dem. Resultatet er en samling som representerer det beste i moderne skandinavisk design, med tidløs utstråling og kvaliteter som overlever passerende trender, sier Design House Stockholm i en pressemelding tilknyttet lanseringen.

 

Forlagshuset har både franske, tyske, amerikanske, australienske og chilenske designere i stallen. Bak arbeidspulten Arco desk står amerikanske Chuck Mack, mens Lina Nordqvist står bak spisestustolene Family Chair.

 

Slik får du både god lyd og godt design hjemme.

 

Mye tyder på at Design House Stockholm beveger seg inn i et hett marked, særlig i Norge. Omsetningen er økende, og bare i 2014 omsatte møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene for over 291 milliarder kroner eks. mva, ifølge Virke.

 

Rene møbelbutikker stod for 50 prosent av den samlede omsetningen, mens netthandelen hadde sterkest vekst med 42,9 prosent fra året før.

 

- Stolene er typisk for kontraktsmarkedet, men også lenestolen og sofaen er satt inn med brann og er godkjente til offentlig bruk. Det blir veldig spennende å se hvordan møbelkolleksjonen blir tatt imot her i Stockholm, sier Stamati Stenseth.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Lina Nordqvist har designet Family chair. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM
Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

For to år siden ble hun inspirert av en venninne som hadde skaffet seg bruker på bildedelingstjenesten Instagram. Hun tok noen interiørbilder av sitt nye funkishus, og ble raskt bitt av basillen. Følgerne strømmet på, og Hanne satte seg som mål å få 10.000 følgere før julen 2015. – Det tok fort av og det var selvfølgelig veldig gøy, forteller hun. 

Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland