Publisert 10. februar.2016 av

I går åpnet Stockholm Furniture & Light Fair – verdens største møteplass for skandinavisk møbel- og lysdesign. En rekke store produsenter fra HAY til Kvadrat/Innvik og Republic Of Fritz Hansen, samt unge fremadstormende designere vil i løpet av messens fire dager vise frem vårens nyheter.

 

Design House Stockholm er også en av utstillerne som vil få mye oppmerksomhet. Med sin nye kolleksjon tar designhuset steget inn i offentlig miljø med produkter som grenser mellom offentlig og privat bruk.

 

- Design House Stockholm har etter hvert blitt et svært forlag med et bredt spekter av produkter og designere. Til tider har det kanskje vært vanskelig å se den røde tråden, sier den norske agenten, Stamati Stenseth i Bo Bedre AS.

 

Med en ny og bred møbelkolleksjon vil merket for alvor etablere seg i interiørsegmentet, mener Stenseth. Både i offentlige rom, og hjemme hos designbevisste privatpersoner.

 

Få flere design- og møbelnyheter på Botrend her.

Arbeidsbordet Arco egner seg både til privat og offentlig bruk. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Snikvisning i Oslo

Design House Stockholm karakteriseres som et forlagshus fremfor en ren produsent. Istedenfor å ha en gruppe faste designere, inviteres designere med egne ideer inn i et fellesskap. Hittil har over 1.000 produkter fra mer enn 100 designere blitt utviklet og satt i produksjon. Både kjente og mer ukjente designere tegner innen de ulike kategoriene som rommer rene objekter, lys, kjøkken, baderomstekstiler, mote, Elsa Beskow-porselen og møbler.

 

Røros Tweed håper på internasjonal suksess med Anderssen & Volls design.

 

Det er særlig møbel-kategorien som nå får oppmerksomhet. Etter suksessen Design House Stockholm opplevde med Day-sofaen har de satset ytterligere på møbler som formpresses og produseres i Sverige.

 

- De forsøkte seg på produksjon i Asia og Øst-Europa, men fikk ikke finishen de ønsket. Dette blir interessant og gøy å jobbe med i Norge, sier Stenseth som selv er på plass i Stockholm under verdenslanseringen.

 

Verdenslansering er det riktignok ikke, for Stenseth fikk mast seg til en liten snikvisning i Oslo tidligere i januar. Under messeuken i hovedstaden fikk presse og forhandlere ta en titt på møblene som spenner fra stoler og arbeidsbord til lenestol og garderobeskap, for å nevne noen.

 

- Vi ser en tendens til at det blir møbler i de tradisjonelle gave- og interiørbutikkene. Nå skal alle drive med alt, sier Stenseth.

 

Forvandlet tre rom til et stort spa-bad.

Sofaen Day solgte godt etter lansering og er grunnen til møbelsatsningen. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM

Godkjent til offentlig bruk

- Skandinavisk design er for oss et filosofisk og estetisk begrep, uberørt av nasjonalitet og geografi. Sammen med formgiverne utvikler vi ideer og finner deretter den mest egnede produsenten for å realisere dem. Resultatet er en samling som representerer det beste i moderne skandinavisk design, med tidløs utstråling og kvaliteter som overlever passerende trender, sier Design House Stockholm i en pressemelding tilknyttet lanseringen.

 

Forlagshuset har både franske, tyske, amerikanske, australienske og chilenske designere i stallen. Bak arbeidspulten Arco desk står amerikanske Chuck Mack, mens Lina Nordqvist står bak spisestustolene Family Chair.

 

Slik får du både god lyd og godt design hjemme.

 

Mye tyder på at Design House Stockholm beveger seg inn i et hett marked, særlig i Norge. Omsetningen er økende, og bare i 2014 omsatte møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene for over 291 milliarder kroner eks. mva, ifølge Virke.

 

Rene møbelbutikker stod for 50 prosent av den samlede omsetningen, mens netthandelen hadde sterkest vekst med 42,9 prosent fra året før.

 

- Stolene er typisk for kontraktsmarkedet, men også lenestolen og sofaen er satt inn med brann og er godkjente til offentlig bruk. Det blir veldig spennende å se hvordan møbelkolleksjonen blir tatt imot her i Stockholm, sier Stamati Stenseth.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Lina Nordqvist har designet Family chair. FOTO: DESIGN HOUSE STOCKHOLM
Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Slik gjør du hjemmet personlig

Få inspirasjon fra bloggen Bo Naturlig.

Publisert 10. februar.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem. Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj. Men det gjør jeg altså ikke.  Les mer fra bloggen Bo Naturlig

Les mer

Lag din egen vinterkrans

Damene fra Barbeinthagen viser deg hvordan.

Publisert 10. februar.2016 av Bettine Nicotra

– Hvordan ser din favorittkrans ut? – Åh, den er ... Jeg liker kranser med naturlige materialer. Den skal se hjemmelaget ut, være rufsete og bugnende. Jeg liker også helt enkle, spinke kranser, sier forfatter Kari Nygaard (45). Hageentusiasten er på vei hjem for å lage kranser. Hun har nemlig fått inn noen bestillinger fra venner og kjente, slik hun pleier å få på denne tiden av året. Men hun har ikke holdt på med kransebinding hele livet. Nei, interessen for hagearbeid, og

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland