Publisert 11. februar.2016 av

Totalt 3.058 fjellhytter ble solgt i Norge i fjor – og det med en prisstigning på seks prosent, melder Eiendom Norge.

 

- Vi har lagt bak oss fem år med ganske lav prisutvikling. Med den store etterspørselen vi har sett det siste året er det ikke overraskende at prisene har steget med 6 prosent, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

 

Han mener den største forskjellen er den betydelig økte etterspørselen. Mens det tidligere var flere nysgjerrige visningsdeltakere enn reelle kjøpere, har antall bud nå økt. Det har ført til økte priser og flere salg i alle regioner. Også i nedgangsregioner som Rogaland.

 

- Man glemmer at folk flest fremdeles har jobb, og gjerne godt betalte jobber. Men den økte usikkerheten gjør kanskje at man søker det sikre. At man søker hjem istedenfor ut i verden, sier partner i Prognosesenteret, Bjørn-Erik Øye.

I fjor ble det solgt 3.058 fjellhytter i Norge. FOTO: BUDSTIKKA

Lengre salgstid

Tross prisstigningen i hyttemarkedet, tar det vesentlig lenger tid å omsette en fritidsbolig enn i det ordinære boligmarkedet som har svært lav salgstid om dagen.

 

Prisstatistikken for januar, som utgis månedlig av Eiendom Norge, viste at det tok 47 dager i gjennomsnitt å selge en bolig i årets første måned. Lavest salgstid var det i Oslo og Drammen hvor det tok henholdsvis 19 og 22 dager å selge en bolig. Stavanger og Alta var på andre siden av skalaen hvor salgstiden lå på 90 og 101 dag.

 

- Gjennomsnittlig salgstid har gått noe ned, noe som bekrefter det høye aktivitetsnivået som har vært i hyttemarkedet det siste året, sier Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge.

 

Unge kjøpere vil til fjells.

 

 

Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret. FOTO: EZTER SIMONE
Administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer. FOTO: EIENDOM NORGE

Urbanisering og svak norsk krone bidrar

Både Dreyer og Øye i Prognosesenteret tror hyttedrømmen er en del av den norske folkesjelen. At det å komme på hytta oppleves som en frihet og pause fra hverdagen. At fjellhytter er mer egnet som en helårs fritidsbolig enn sjøhyttene, er også en medvirkende årsak.

 

- De siste 30 årene har det pågått en voldsom urbanisering som gjør at vi bor tettere på hverandre, spesielt yngre folk som jo i økende grad kjøper hytter på fjellet, sier Bjørn-Erik Øye som også tror den norske valutaen spiller en viktig rolle.

 

- Den norske kronen har gått feil vei, og vi har en lav rente. Selv om den egentlig ikke betyr så mye i hyttemarkedet hvor to av tre mener de har god nok egenkapital, sier Øye.

 

- Hyttene i utlandet er vesentlig dyrere nå med den svake krona. Det gjør det mer attraktivt for det norske hyttemarkedet. Men selgere må fremdeles belage seg på å akseptere en pris noe under prisantydningen, kommenterer Dreyer i Eiendom Norge.

 

I snitt ble fritidsboligene solgt til 2,3 prosent under prisantydning.

Flest salg nær alpinanlegg

Tidligere i år skrev Botrend at billigere hytter lokker spesielt unge kjøpere til fjellet. Etterspørselen dreier seg om rimeligere hytter med god funksjonalitet og bruksvennlighet.

 

Salgsstatistikken viser at det selges mest i vinterkommuner som Trysil, Ringsaker Krødsherad og Sigdal. De dyreste boligene omsettes i Øyer, Hol, Bykle, Øystre Slidre og Sirdal. Det er særlig hytter beliggende ved alpinanlegg som stiger, men også fjellhytter ved langrennsløyper selger godt – her steg prisene med 5,3 prosent det siste året, ifølge Eiendom Norge.

 

- Det er veldig merkelig, for alt av spørreundersøkelser viser at folk ønsker seg en enslig stue med stort utsyn og lite innsyn. Det er drømmen, og kriterier som alpinanlegg, jakt og fiske ligger på bunnen, sier Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Veien mellom drøm og virkelighet kan likevel være lang i praksis. I alle fall når de fleste hyttefeltene bygges nærme alpinanlegg.

 

- Jeg tror det er utbyggerne som styrer dette. Hyttene som ligger langt unna allfarveg er nesten ikke å få kjøpt. Dessuten er det nok en del eldre som tenker det er greit med flere aktivitetstilbud i nærheten, sier Øye.

 

Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge ser ofte dette generasjonsperspektivet i hyttemarkedet. Objektene blir ofte i familien over lang tid, og er en investering i livskvalitet for hele familien.

 

- Det har aldri vært lønnsomt å ha hytte, det er det dummeste du kan gjøre investeringsmessig. Men det er ikke derfor folk kjøper hytter. Det er familietid, naturen og det sosiale aspektet. Og det ligger like sterkt i den oppvoksende generasjonen som den foregående, sier Øye.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland