Publisert 11. februar.2016 av

Torsdag 11. februar åpner utstillingen «Kay Bojesen – dansk design for det moderne liv» på Drammens museum.

 

En utstilling som viser Bojesens unike design fra han startet som sølvsmed på tidlig 1900-tall, til de anerkjente lekedyrene så dagens lys.

 

Museumsdirektør Åsmund Thorkildsen har troen på høye besøkstall.

 

– Vi er et kunst-og kulturmuseum som i lenger tid har hatt et ønske om å presentere mer moderne design av dyktige designere. Bojesen er en viktig skikkelse som har satt skandinavisk design på kartet. Han laget designikon som i dag appellerer til barn og voksne i alle aldre. Det er kvalitetssikkert leketøy i historisk stil som vil passe for alle, sier han.

 

Museumsdirektør Åsmund Thorkildsen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Kjent ikon

Bojesen forbindes ofte med designikonene av tre, og mest kjent er han for treapen som ble en del av leketøysfamilien i 1953.

 

Ifølge Kay Bojesen Danmark skal Bojesen selv ha blitt spurt om han ville designe en knaggrekke til en utstilling av barnemøbler.

 

Se Stylizimos personlige kunstprosjekt

 

Ideen bak apen skal ha vært at de lange armene skulle bringe knaggen ned i barnets høyde, mens de korte beina skulle gi plass til luer og skjerf.

 

Nå er apen blitt et ikon for både barn og voksne, og er å se i mange norske hjem.

– Mester i sitt slag

I tillegg til å være kvalitetsbevisst, var også humor og historie viktig for Bojesen.

 

– Med bakgrunn som både kunstner og kjøpmann var han en mester i sitt slag. Han klarte å ta tiden på pulsen. Barn i dagens samfunn leker digitalt og mister den fysiske kontakten Bojesen tilrettela med sine leketøy. Vårt ønske er at folk skal forstå at dette var design som oppfordret til aktivitet og som fremdeles gjør det, sier Thorkildsen.

 

I tillegg til Bojesens kjente designikon, viser utstillingen også en rekke andre gjenstander håndverkeren laget i ulike materialer. Sølvtøy, smykker, sølvskrin, boller og fat er bare noe av hva du kan se. 

 

Les flere saker om design og interiør på Botrend her.

Startet som sølvsmed

 

Selv om det er trefigurene den danske håndverkeren er mest kjent for, startet han sin karriere som sølvsmed i lære hos en annen stor, dansk designer – Georg Jensen.

 

Botrend gir deg gavetipsene til morsdag og Valentines.

 

Bojesen fikk stor anerkjennelse i tiden hos Jensen og jobbet i mange år som sølvsmed.

 

Kay Bojesen med treapene. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO

 

Godt kjent er bestikket «Grand Prix» som vant under verdensutstillingen i Milano i 1951.

 

– Dette bestikket bruker de blant annet på restauranter både i New York, Tokyo og London, forteller Susanne Bojesen Rosenquist.

 

Hun er Kay Bojesens yngste barnebarn, som i dag produserer og forhandler sin farfars stål-og sølvtøy.

 

 

Fra sølvtøy til leketøy

Etter en tid som sølvsmed, debuterte Bojsen i 1922 som leketøysdesigner.

 

Foreningen «Dansk Arbejde» arrangerte en leketøyskonkurranse hvor han deltok med fire ulike leketøy.

 

Selv skal han ifølge Kay Bojesen Danmark ha uttalt at han deltok i konkurransen fordi hans sønn hadde en mengde leker som gikk i stykker mellom fingrene hans.

 

«Det skyldes simpelthen det faktum at jeg har en sønn, som begraves i alt tenkelig leketøy av slekt og venner. Imidlertid er det bedrøvelige resultatet at han, som en kraftig og håndfast liten kar, sørgelig hurtig ser det gå i stykker mellom fingrene på seg.»

 

Saken fortsetter under bildene. 

Noe av Bojesens trefigurer. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO
Gamle leketøy. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bojesen var utdannet sølvsmed. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Siden lanserte han en rekke leketøy. Blant annet tegnet han sin variant av den første klassiske lekegjenstanden for barn, nemlig ranglen.

 

Året før han døde ble kaninen lansert, som et av de siste tredyrene. Den ble igjen relansert i for fem år siden.

 

I 1958 dør håndverkeren, og enken Erna Bojesen fortsetter virksomheten til sin død i 1986.

 

Hvordan få god lyd med godt design

 

Nå er det hans fire barnebarn, i samarbeid med Rosendahl Design Group som fører arven videre.

 

Utstillingen kan du se på Drammens museum i tidsrommet 11. februar til 22. mai. 

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Kay Bojesen-utstilling på Drammens museum. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket. Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten. Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus. I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet. - Vi opplever fak

Les mer

Slik innreder du stuen - steg for steg

Tina i Bo Naturlig viser deg hvordan her.

Publisert 11. februar.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Nå skal det jo sies, at når det gjelder nettopp hvordan man innreder,så varierer smak og behag stort fra person til person. Men ved å følge noen grunnprinsipper, så skaper du fort en stue du trives litt bedre i, samt som varer litt lengre rent tidsmessig. Tina driver bloggen Bo Naturlig - den kan du besøke her.  

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland