Publisert 11. februar.2016 av

Torsdag 11. februar åpner utstillingen «Kay Bojesen – dansk design for det moderne liv» på Drammens museum.

 

En utstilling som viser Bojesens unike design fra han startet som sølvsmed på tidlig 1900-tall, til de anerkjente lekedyrene så dagens lys.

 

Museumsdirektør Åsmund Thorkildsen har troen på høye besøkstall.

 

– Vi er et kunst-og kulturmuseum som i lenger tid har hatt et ønske om å presentere mer moderne design av dyktige designere. Bojesen er en viktig skikkelse som har satt skandinavisk design på kartet. Han laget designikon som i dag appellerer til barn og voksne i alle aldre. Det er kvalitetssikkert leketøy i historisk stil som vil passe for alle, sier han.

 

Museumsdirektør Åsmund Thorkildsen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Kjent ikon

Bojesen forbindes ofte med designikonene av tre, og mest kjent er han for treapen som ble en del av leketøysfamilien i 1953.

 

Ifølge Kay Bojesen Danmark skal Bojesen selv ha blitt spurt om han ville designe en knaggrekke til en utstilling av barnemøbler.

 

Se Stylizimos personlige kunstprosjekt

 

Ideen bak apen skal ha vært at de lange armene skulle bringe knaggen ned i barnets høyde, mens de korte beina skulle gi plass til luer og skjerf.

 

Nå er apen blitt et ikon for både barn og voksne, og er å se i mange norske hjem.

– Mester i sitt slag

I tillegg til å være kvalitetsbevisst, var også humor og historie viktig for Bojesen.

 

– Med bakgrunn som både kunstner og kjøpmann var han en mester i sitt slag. Han klarte å ta tiden på pulsen. Barn i dagens samfunn leker digitalt og mister den fysiske kontakten Bojesen tilrettela med sine leketøy. Vårt ønske er at folk skal forstå at dette var design som oppfordret til aktivitet og som fremdeles gjør det, sier Thorkildsen.

 

I tillegg til Bojesens kjente designikon, viser utstillingen også en rekke andre gjenstander håndverkeren laget i ulike materialer. Sølvtøy, smykker, sølvskrin, boller og fat er bare noe av hva du kan se. 

 

Les flere saker om design og interiør på Botrend her.

Startet som sølvsmed

 

Selv om det er trefigurene den danske håndverkeren er mest kjent for, startet han sin karriere som sølvsmed i lære hos en annen stor, dansk designer – Georg Jensen.

 

Botrend gir deg gavetipsene til morsdag og Valentines.

 

Bojesen fikk stor anerkjennelse i tiden hos Jensen og jobbet i mange år som sølvsmed.

 

Kay Bojesen med treapene. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO

 

Godt kjent er bestikket «Grand Prix» som vant under verdensutstillingen i Milano i 1951.

 

– Dette bestikket bruker de blant annet på restauranter både i New York, Tokyo og London, forteller Susanne Bojesen Rosenquist.

 

Hun er Kay Bojesens yngste barnebarn, som i dag produserer og forhandler sin farfars stål-og sølvtøy.

 

 

Fra sølvtøy til leketøy

Etter en tid som sølvsmed, debuterte Bojsen i 1922 som leketøysdesigner.

 

Foreningen «Dansk Arbejde» arrangerte en leketøyskonkurranse hvor han deltok med fire ulike leketøy.

 

Selv skal han ifølge Kay Bojesen Danmark ha uttalt at han deltok i konkurransen fordi hans sønn hadde en mengde leker som gikk i stykker mellom fingrene hans.

 

«Det skyldes simpelthen det faktum at jeg har en sønn, som begraves i alt tenkelig leketøy av slekt og venner. Imidlertid er det bedrøvelige resultatet at han, som en kraftig og håndfast liten kar, sørgelig hurtig ser det gå i stykker mellom fingrene på seg.»

 

Saken fortsetter under bildene. 

Noe av Bojesens trefigurer. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO
Gamle leketøy. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bojesen var utdannet sølvsmed. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Siden lanserte han en rekke leketøy. Blant annet tegnet han sin variant av den første klassiske lekegjenstanden for barn, nemlig ranglen.

 

Året før han døde ble kaninen lansert, som et av de siste tredyrene. Den ble igjen relansert i for fem år siden.

 

I 1958 dør håndverkeren, og enken Erna Bojesen fortsetter virksomheten til sin død i 1986.

 

Hvordan få god lyd med godt design

 

Nå er det hans fire barnebarn, i samarbeid med Rosendahl Design Group som fører arven videre.

 

Utstillingen kan du se på Drammens museum i tidsrommet 11. februar til 22. mai. 

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Kay Bojesen-utstilling på Drammens museum. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer

Gjør boligen klar for kulden

Tips til å gjøre boligen klar for vinter.

Publisert 11. februar.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Her er seks tips for å gjøre boligen klar til vinteren. Gjør peis og pipe klare for sesongen Fyringssesongen er her, men først må sot og fastbrent smuss fra fjoråret bort. Det gjør vedfyringen både sikrere og hyggeligere. Ved å holde røykrør og piper rene, kan du forhindre pipebrann. Pipebrann oppstår nemlig når det legger seg et belegg av beksot inne i skorsteinen, som begynner å brenne. Det viktigste du må huske på er å fyre med god trekk og tørr ved, men også ved å ren

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland