Publisert 14. februar.2016 av

Terje Ekstrøm var gutten som alltid fikk beskjed om å sitte rett i ryggen. Det resulterte i et av Norges største møbelikon gjennom tidene. Nå hylles stolen Ekstrem og Ekstrøms øvrige design med egen utstilling i Kunstindustrimuseet i Oslo.

 

- Terje Ekstrøms design har vært vist på ulike utstillinger verden over, men aldri i en egen separatutstilling. Nå har vi også tatt med mye materialer som aldri har vært vist før, sier kurator formidling ved Nasjonalmuseet, Ole Høeg Gaudernack.

 

Høeg Gaudernack står i utstillingens første av totalt tre rom. I rommet, som har fått navnet «Laboratoriet», sees Ekstrøms verksted. Slik møbel- og industridesigneren forlot det da han gikk bort i 2013.

Terje Ekstrøms originale verksted stilles ut. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN

Ekstrøm gikk motstrøms

Terje Ekstrøm ble født i 1944 og vokste opp i Fjellhamar i Lørenskog. Han kom fra en håndverkerfamilie og studerte både møbeltapetserer- og snekkerfaget før han ble designer. På visittkortet hans sto det derimot industridesigner og interiørarkitekt.

 

- Møbeldesigner syntes han var for snevert for det han sto for. «På kunst- og håndverksskolen lærte vi å designe alt fra knappenåler til hus», sa han ofte, forteller hans samboer gjennom mange år, Janne Beate Reitan, i boken som utgis i forbindelse med utstillingen.

 

At Terje Ekstrøm gikk sine egne veier var tydelig fra tidlig av. Ifølge seniorkurator av utstillingen, Denise Hagströmer, bidro arbeidene hans til en ny vitalitet og uavhengighet i det norske designmiljøet i 1970- og 80-årene. En tid som var preget av Jappekulturen med mye risikovillig kapital i sirkulasjon – noe som gjorde det lett for både designere og produsenter å satse, og meningmannen til å kjøpe.

 

Dette designstudioet vil du se mer av i 2016.

Ung og nytenkende

Mens et skandinavisk møbel tidligere måtte være funksjonelt og nyttig – og ikke minst lett å produsere – kjempet særlig de unge designerne og formgiverne for at det estetiske ble profilert. For det hadde lenge vært en misnøye mot de strenge kravene den skandinaviske funksjonalismen hadde lagt på møbelformgivingen.

 

- De var unge og nytenkende. Hans design springer ut fra perioden hvor de frigjorde seg. At man kunne stole på at Norsk design var bra nok, uten å måtte se til storebrødrene Sverige og Danmark, sier kurator formidling, Ole Høeg Gaudernack.

 

I utstillingen vies derfor et hjørne til Ekstrøms samtidige designkolleger som alle var med på den lille revolusjonen i norsk designhistorie.

 

Se hvordan interiørarkitekten totalforvandlet 50-talls badet.

Ekstrøms samtidige kolleger som utfordret epokens strenge designkrav er også viet plass. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN
I utstillingen vises prototyper og design som aldri tidligere er vist. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN

Designet for Tandberg Radiofabrikk

Etter at Terje Ekstrøm gikk ut fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i 1968 gikk han rett til jobb i Tandbergs Radiofabrikk. Her var tilknyttet fabrikken helt frem til 1977 – ett år før det som tidligere hadde vært et av Norges mest prestisjefylte høyteknologifirmaer gikk konkurs.

 

- Det var mye teamarbeid i denne bransjen, men vi kan antagelig gi Ekstrøm æren for Sølvsuper 12 og Huldra 10, sier Ole Høeg Gaudernack.

 

I dag er både Sølvsuper- og Huldra radiomottakerne, samt Ekstrøms System 11-høyttalere ettertraktede objekter blant Hi-fi og designentusiaster verden over.

 

Kay Bojesen hedres i ny utstilling.

Terje Ekstrøm var tilknyttet Tandberg Radiofabrikk som industridesigner fra 1968-1977. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN

Håper publikum lar seg inspirere

- Godt design må være originalt hvor denne originaliteten gjennomsyrer estetikken. Ekstrøms design er et godt eksempel hvor vi ser at det fremdeles har relevans og en form for appell den dag i dag. Jeg håper folk blir inspirert til å tenke verdifullt om design og norsk design spesielt etter å ha sett denne utstillingen, sier Høeg Gaudernack.

 

Og dersom publikum klør i hendene underveis, stiller kunstmuseet med arbeidsbenk, stoler og binders hvor barn og voksne kan gi kreativiteten fritt spillerom. Det var nemlig slik Terje Ekstrøm, som kunne bryte opp midt i middagen, reise seg, ta et glass ned fra kjøkkenhyllen og tegne radiuser på sine alltid tilgjengelige prototyper, jobbet.

 

- Som liten var han veldig glad i å strikke og forme binder. Det er faktisk sånn Ekstrem-stolen er bygget opp; De indre stålrørene kan minne om en binders som er formet, deretter har du en myk masse og et strikket trekk, forklarer Høeg Gaudernack.

 

Vi ble med industridesigner Sven Ivar Dysthe på Henie Onstad Kunstsenter.

Amerikansk TV-serie kjøpte 32 stoler

Det er stolen Ekstrem som er trekkplasteret til den nye utstillingen på Kunstindustrimuseet. Stolen som det tok 12 år å få i produksjon, men som ganske raskt ble et ikon.

 

I dag er det en fjern tanke at det skulle ta så lang før noen våget å satse. Terje Ekstrøm selv ventet på at en italiensk produsent skulle begynne, men det var til slutt Hellegjerde på Sunnmøre som trakk det lengste strået. Stokk overtok produksjonen i 1988, og i dag forhandles stolen av Varier.

 

Et oppsving fikk også stolen i 1995 da den populære science fiction TV-serien Star Trek kjøpte 32 utgaver til flere episoder.

 

- Den var kjent i utlandet allerede før dette. De ville ha noe som var futuristisk, så du kan jo si at Ekstrøm var forut sin tid, sier Ole Høeg Gaudernack.

 

Stolen Ekstrem var opprinnelse til en hel serie med møbler hvor bare få ble satt i produksjon. I utstillingen knytter man nærmere bekjentskap til flere av disse, samt modulsofaen Ekstrem Puzzle sofa. Modulsystemer i alt fra sofa, til bord og skap vokser som aldri før – så karakteristikken om at Ekstrøm var forut sin må sies å stemme.

Ekstrem-stolen er elsket av både barn, voksne og Star Trek-fans. TV-serien kjøpte inn hele 32 stoler. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN
Seniorkurator Denise Hagströmer er ansvarlig for utstillingen. FOTO: ROBERT CONNOLLY
Ekstrøm jobbet direkte og skisserte sjeldent. FOTO: NASJONALMUSEET/FRODE LARSEN

Utstillingen Ekstrem Ekstrøm ble åpnet av tidligere kulturminister og programleder Åse Kleveland lørdag 13. februar kl.14.00, og er åpen for publikum fra og med søndag 14. februar.

 

Frem til 15. mai tilbys en rekke omvisninger og arrangementer som møter med fremtidens designere og åpent symposium. Mer informasjon finner du på museets sider her.  

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 17. mars.2017 av

– Mannen min tok meg med for å vise frem tomten han hadde sett på, forteller Marianne Bjerke (46) og peker ut vinduet mot den opprinnelige tomten som ligger like bortenfor.

 

– Men jeg gikk bort hit og sa at hvis vi fikk denne tomten, da kunne jeg gå med på å flytte, sier hun mens hun ler av seg selv.

 

Utenfor har tåken lagt seg tett over Oslofjorden. De majestetiske trærne ser ut til å være på vei inn i stuen.

 

Noen gamle hytter er å skimte blant de mange nybygde perlene.

 

Tomten på Årosfjellet i Røyken, var egentlig ikke til salgs. Likevel ble den deres kort tid etter.

 

Nå har familien på fire bodd her i snart tre år.

 

Mørk bohem på Blommenholm

Huset er tegnet av R21 Arkitekter. FOTO: BETTINE NICOTRA
Utsikt over tretoppene. FOTO: BETTINE NICOTRA

Øverst på ønskelisten

Huset som er tegnet av R21 Arkitekter, er tilpasset familien. Og da arkitektene skulle kartlegge deres behov, var mannen mest ivrig.

 

– Han var veldig gira og lot seg intervjue i flere timer mens han la ut om hva han syntes var kjipt med det forrige huset, som at vaskerommet var for lite og at det var derfor han ikke likte å vaske der, forteller Marianne.

 

 Det resulterte i et stort vaskerom.

 

– Men fortsatt er han der like lite, sier hun humoristisk før hun tilføyer at han har sine huslige spesialiteter.

 

Med teknisk utstyr vasker han med glede alle vinduene. Og vinduer er det ikke få av i eneboligen.

 

Fra slitt til hvitt

Panoramavinduer i stuen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Herrebolus, også kalt julerose, kan stå både inne og ute siden den tåler noen minusgrader. FOTO: BETTINE NICOTRA

Som et maleri

Kun én vegg i stuen er uten vindu.

 

Der henger et stort fotografi tatt av den svenske motefotografen Anna Malmberg.

 

Det kunstneriske fotografiet av jenta med langt mørkt hår og blondekjole som speiler seg i vannkanten, måtte bare Marianne ha på veggen.

 

Men det aller vakreste bildet de eier er rammet inn bak glassfasaden – naturen utenfor.

Fotografiet er tatt av Anna Malmberg. FOTO: BETTINE NICOTRA
Ifølge lysdesigneren må man ha ett smykke i stuen. FOTO: BETTINE NICOTRA

Som hund, så eier

Marianne er kledd i en sort, høyhalset tunika. Det lyse håret er samlet i en knute.

 

Den hvite hunden Tarzan, har ører, rygg og hale dyppet i gråfarge. Han står i stil til eieren og interiøret.

 

I stuen har han fått en egen hvit Ikea-stol. Den bruker han sjelden.

 

– Han ligger i sofaen oppå Missoni-putene. Det er ikke snakk om å ligge i stolen, sier hun lattermildt mens hun stryker over prinsen som sitter tett inntil henne.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

Tarzan foretrekker sofaen fremfor den hvite Ikea-stolen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Hvit marmor på kjøkkenet. Praktisk? Nei. Fint? Ja. FOTO: BETTINE NICOTRA
Den grønne planten har fulgt paret i mange, mange år. Godt med lys, stor potte og nok vann er det som skal til. FOTO: BETTINE NICOTRA

Gjennomført stil

Hvitt, grått, hvitt, litt sort, marmor og treverk er gjennomgående.

 

Så er det ganske naturlig for lysdesigneren som jobber i eget firma, Lyskonsept på Høvik, å gjennomføre alt til fingerspissen.

 

Komposisjon er ifølge Marianne alt. Og er det noe hun er god på, så er det å komponere og ha øye for detaljer.

 

– Jeg ønsket et tak uten kvister. Og hvis du ser i taket så er det ikke veldig mange kvister der. En mann i Gudbrandsdalen sorterte og sorterte for oss, før han sendte det hit. Vi ville ha himlingen i et annet materiale enn gipsveggene, forteller hun.

 

Skandinavisk stil hos stylisten

Tv-stuen er plassert på øverste nivå i huset. FOTO: BETTINE NICOTRA

Må ha ro

Lysdesigneren foretrekker et stramt og rent interiør. Farger går henne bare på nervene.

 

– Jeg har prøvd med spreke puter, men jeg takler det rett og slett ikke, sier hun og ler.

 

Men når slike uroelementer er fjernet, synes hun atmosfæren i huset er upåklagelig.

 

Marianne som opprinnelig er fra Asker og mannen som er fra Bærum, har slått seg til ro.

 

Her blir de boende.

Fra foreldresoverommet på øverste nivå, har man siktlinje gjennom hele huset og ut stuevinduene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Hvitt på hvitt. FOTO: BETTINE NICOTRA
Badet er tilknyttet soverommet. FOTO: BETTINE NICOTRA
I stedet for tradisjonell belysning over speilet, har lysdesigneren valgt pendler ved siden av vasken. FOTO: BETTINE NICOTRA

 

Enebolig på Årosfjellet i Røyken 

  • Her bor: Marianne (46) og Morten (46), sammen med Sebastian (20), Henriette (18) og hunden Tarzan.

 

  • Eneboligen på 220 kvadratmeter går over fire nivåer. Inngang, soverom og bad er på nederste nivå. Noen trapper opp kommer man til kjøkkenet som er husets hjerte. Herfra kan man gå ned til stuen eller opp til tv-stuen, to soverom, wc og bad.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Som lysdesigner blir jeg inspirert av arkitekter og interiørarkitekter som jeg samarbeider med.

 

  • Mitt yndlingssted i hjemmet: – Det er på kjøkkenet alt skjer. Vi sitter ofte i den brede trappen.

 

  • Det jeg ønsker meg aller mest: – Det er mye, men jeg føler vel egentlig at jeg har det jeg trenger.

 

  • Det siste jeg skaffet til huset: – De grå stolene som står i tv-stuen.

 

  • Kjæreste eiendel: – Familien min er det kjæreste jeg har, så får ting være ting.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Stressless synes jeg er veldig stygt. Det kommer ikke inn her.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Bruk en interiørarkitekt når du skal innrede hjemmet. De ser helheten på en annen måte. Selv om det koster litt, tror jeg det er en god løsning på sikt. Det er også viktig med en gjennomarbeidet belysningsplan for å skape atmosfære og for å fremheve visse elementer.
De grå stolene er Mariannes siste kjøp til huset. FOTO: BETTINE NICOTRA

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Les mer

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør? Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen. Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.  

Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 14. februar.2016 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland