Publisert 16. februar.2016 av

Økologi, kortreist mat og drikke og naturen er i vinden som aldri før. Både hva vi innreder med, og hvor og hvordan vi bor. Ifølge Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret er småbruk det meste søkte ordet på Finn.nos boligsider.

 

Blant flotte, freshe boliger i millionklassen er det altså småbruk vi egentlig drømmer om. I 2014 plottet vi inn søkeordet "småbruk" 2.668.158 ganger.   

 

- De siste 30 årene har det pågått en voldsom urbanisering som gjør at vi bor tettere på hverandre, spesielt yngre folk, sier Øye som tror det er en av årsakene til at folk søker seg hus og hytter langt fra allfarvei.

 

- Den norske folkesjelen med ut på tur har blitt sterkere. Og får man ikke dette i hverdagen søker man etter et alternativ.

Salget av fjellhytter øker

Forrige uke skrev vi at prisen på Norske fjellhytter har økt med seks prosent det siste året. Etter fem år med lav prisutvikling er det nå full fart i fjellhyttemarkedet.

 

Prisene har økt over hele landet - også i Rogaland som har opplevd sterk prisnedgang i boligmarkedet den siste tiden.  

 

- Avdempingen i norsk økonomi ser ikke ut til å ha smittet over på markedet for fjellhytter, ei heller i Rogaland. Når man ser på den store etterspørselen vi har hatt det siste året er det ikke overraskende at prisene har steget med seks prosent, sa administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer, til Botrend.

 

Øye tror at nedgangstidene nettopp kan være en av årsakene til at folk søker etter fjellhytter og småbruk. Usikre tider gjør at man søker hjem istedenfor ut i verden. Samtidig viser statistikken at det som omsettes ligger i svære byggefelt - midt i allfarvei.

 

- Det er veldig merkelig, for alt av spørreundersøkelser viser at folk ønsker seg en enslig stue med stort utsyn og lite innsyn. Det er drømmen, sier Øye som tror det er utbyggerne som styrer dette.

 

- Hyttene som ligger langt unna allfarveg er nesten ikke å få kjøpt. Det er jo ikke der det bygges, men potensialet for å bygge selv er stort. Det er et gigantisk overskudd av tomter, og i dag finnes det over 70.000 mer eller mindre ferdigregulerte tomter til salgs i landet, sier Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Sterk urbanisering og lav rente fører til gode resultater for Selvaag.

Nesten 3 millioner skal selger ha for småbruket i Hurum. FOTO: RØYKEN OG OMEGN EIENDOM AS
I Nord-Norge får du mye for pengene. Gårdsbruket i Kvæfjord koster 1,7 millioner. FOTO: DNB

Nordmenn pluss hytte er lik sant

På Facebook har siden «Hus/Småbruk til salgs» over 20.000 følgere. Her høster idylliske og landlige boliger likes fra hele landet. Enkelte etterlyser småbruk, mens flere dansker forsøker å friste småbruk-sultne nordmenn til nabolandet i sør.

 

Og skriver man inn søkeordet «nordmenn» i Google er «nordmenn pluss hytte er lik sant» det første forslaget man får opp.

 

Det stemmer godt med påstanden om at hyttedrømmen er en del av den norske folkesjelen, som både Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge og Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret uttalte til Botrend tidligere i februar.

 

- Standarden og tilgjengeligheten på hyttene og småbrukene har også økt betraktelig. Det gjør at man kan kombinere bylivet også her, sier Bjørn-Erik Øye.

 

Les flere bolignyheter på Botrend her.

Småbruk i Sørum med 34 dekar mål koster 7,9 millioner. FOTO: PRIVATMEGLEREN
En støl med stor utmarkseiendom i Flå selges for 19,9 millioner. FOTO: KETIL KOPPANG

- Vil alltid være mer verdt for selger

Til tross for at prisene øker, er det fremdeles større tilbud enn etterspørsel. Det betyr at selgere må belage seg på å akseptere en lavere pris enn prisantydning. Prognosesenterets Øye tror dette aldri vil endre seg.

 

- Som selger er alltid hytta eller småbruket mer verdt. Markedet er sjeldent villig til å betale det eieren mener objektet er verdt. Det er svært sjeldent budrunder – normalt er man i større grad i en forhandlingssituasjon, sier Øye.

 

Det finnes riktignok unntak. I begynnelsen av desember ble et småbruk på Rykkinn solgt til en million over takst. Småbruket fra 1910 har et bruksareal på 116 kvadratmeter og et enormt moderniseringsbehov. Det var likevel den unike beliggenheten som førte til salgsrekorden, mente eiendomsmegler Tore Aas i Eie Eiendomsmegling.

 

- Dette var en sjelden mulighet. Man må langt ut i Asker, eller mest sannsynlig til Hole, for å finne et lignende objekt, sa Aas til Botrend.

I skrivende stund ligger 193 objekter til salgs på Finn.no. Samtlige områder foruten Oslo og Svalbard kan skilte med flere «idylliske» og «sjeldne» småbruk. Prisene ligger fra 200.000 kroner for et renoveringsobjekt i Våler til 19,9 millioner for en utmarkseiendom med egen støl i Flå. Det er Hordaland og Hedmark som troner på tilbudstoppen.

 

- Forskjell på nybygg og tomtepris er ikke så stor. Hvis jeg skulle kjøpt meg en hytte eller et småbruk til 15 millioner ville jeg aldri kjøpt brukt, men bygd selv, sier Øye som også etterlyser strategi om boligbygging i Oslo.

 

Og lurer du på hvilket ord som hadde flest søk totalt? I 2014 plottet vi inn ordet "sofa" 3.511.379 ganger i Finn.nos søkefelt.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 16. februar.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer

Torsdag kom februartallene fra Econ Nye Boliger, som viser utviklingen for salg av nye boliger på Østlandet. Siden desember er det solgt 1.373 nye boliger på Østlandet, mens det kun er kommet 918 nye boliger for salg. Dermed har lageret av nye boliger krympet til rett over 3.000 nye boliger som kan selges. Høyest salgstakt av nye boliger har Asker og Bærum. 651 nye boliger er for salg - 86% av disse er solgt.

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland