Publisert 21. februar.2016 av

Peter Bojesen er Kay Bojesens eldste barnebarn.

 

Han var bare ti år da farfaren døde, men Peter kjenner ennå lukten fra butikken han hadde i Danmark.

 

–På den tiden bodde vi i Sverige, men i hver eneste ferie besøkte vi farmor og farfar i Danmark. Vi gikk mye inn og ut butikken i Bredgate, men det var når han ikke var der at han var min aller beste venn. Jeg snakket mer med ham enn mine egne forelde, og jeg kunne snakke med ham om alt, forteller han.

 

Kay og kona Erna bodde langs kysten, og noen av Peters beste minner er fisketurene han og farfaren hadde sammen.

 

– Vi fikk ikke mye fisk, men det er de gode samtalene her ute jeg aldri glemmer, smiler han.

 

Les mer om utstillingen her.

 

Peter husker sin farfar som en sosial og humoristisk mann. Hver søndag åpnet Kay og Erna hjemmet sitt og serverte marmorkake og varm sjokolade til den som ville ha.

 

Les mer om de nye, norske designere her.

Kay Bojesen slik barnebarna husker han. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO
Sus Bojesen Rosenqvist og broren Peter Bojesen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– I tillegg levde han for «practical jokes». Det var det beste han visste, og han fant alltid på mye sprell. Da kong Christian X, som ofte var å se i farfars butikk, en dag kom med bøyd hode inn den lave døren til butikken, sa farfar til ham: «Konge, du mistet din krone». Senere fikk farfar et brev sendt fra kongen hvor det sto: «jeg har funnet min krone», ler Peter.

 

Brevet er i dag arkivert på folkebiblioteket.

 

 

Forvalter arven

 

Kays yngste barnebarn, Susanne «Sus» Bojesen Rosenqvist fikk aldri møte sin farfar, men har sammen med søskenflokken fått gleden av å forvalte hans kulturarv.

 

Les flere saker om design og interiør på Botrend her.

 

For fem år siden overtok hun ansvaret for produksjonen av sølv- og stålbestikket.

 

– Hans designunivers har vært en stor del av mitt liv, og det som tidligere var en følelsesbetont arv er nå også blitt en business. Bestikket som han designet på 30-tallet, Grand Prix, kunne like gjerne vært tegnet i dag. Det passer godt inn i den moderne tid. Jeg vil fortsette å produsere bestikket på best mulig måte, i tillegg til å tenke nytt og være miljøbevisst, akkurat slik Kay selv ville gjort det, sier hun.

Kay Bojesens bestikk. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK

Selv om Sus ikke fikk gleden av å møte sin farfar, har hun hele sitt liv levd med hans design i hus. Det var ikke til å unngå at hun ble oppvokst med sin farfars leker.

 

­– For oss var det bare leker. Vi forsto at farfar hadde laget dem, men vi visste ikke verdien av det før mange år senere, forteller hun.

 

Nå er Sus svært ydmyk overfor arven som ble igjen etter ham, og til tross for at hun var den yngste av barnebarna, var hun den første som virkelig forsto betydningen av arven.

 

– Jeg har omgitt meg med dette hele livet og for meg var det naturlig å føre det videre. Hans innstilling var alltid at hans ting skulle være for alle, og det fortsetter jeg å arbeide mot, sier hun.

 

Kählers salgsuksess utvides med bestikk.

Sus Bojesen med sin farfars design. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO

– Kan relansere i en årrekke

 

Barnebarna synes det er vanskelig å si noe om hvor mange unike håndverk farfaren laget, men at det er et par tusen har de fastslått.

 

– Hele tiden dukker det opp nye ting han har laget og som vi ikke ha visst om. Vi har fremdeles et par tusen tegninger av hans verk, så vi har nok materiale til å relansere i flere generasjoner, ler Peter.

 

Selv om det er treapen Kay Bojesen er mest kjent for, er både Peter og Sus skjønt enig om at elefanten er deres personlige favoritt.

 

– Formen, dens rundhet og det positivet uttrykket er så fantastisk, smiler Sus.

Kay Bojsen utenfor hans butikk og verksted i Bredgate. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO
Kay Bojesen med apene. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO

I dag er de fire barnebarna med på alle bestemmelser rundt relanseringer fra Bojesens designunivers, som Rosendahl Design Group produserer.

 

Peter og Sus synes det er flott at produktene er et design med funksjon, men som også fungerer som en dekorasjon.

 

– Vi er veldig stolt og føler oss privilegert som får forvalte dette. Det er viktig for oss å bevare arven, og det har Rosendahl Design Group forstått. De har sett muligheten i designet og vi er takknemlig for dette samarbeidet, sier Sus.

Kay Bojesens tredyr. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK

- Apen er den mest populære

Bente Fallinge i Rosendahl Design Group forteller at de har relansert Bojesen-design hvert år siden 2011.

 

– Både «lovebirds«, sebraen og hesten har blitt godt lagt merke til i flere land, men apen er til en hver tid den mest populære, forteller hun.

 

Til høsten røper Peter at vi kan vente oss flere relanseringer av treproduktene til Bojesen. 

 

Han som sin søster er svært ydmyk for designarven og gleder seg over å kunne hedre sin farfar på denne måten.

 

­– Jeg vet ikke hva vi ville vært uten ham, sier han.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Sangfuglen med navnet Kay. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK
Skiløperen ble nylig relansert. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK
Barnebarnas favoritt - elefanten. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK
Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland