Publisert 22. februar.2016 av

Hallo Oslo, bestående av Elizabeth Matre-Aas og Hilde Aaseth, lanserte nylig sitt første møbel; stolen «Nordmann Lounge».

 

Både Matre-Aas og Aaseth har en genuin interesse for design, og de har begge et brennende ønske om å sette norsk design på kartet internasjonalt.

Under Formlandmessen i Danmark i fjor høst ble Hallo Oslo presentert som en av Nordens lovende designvirksomheter.

 

– Vi skal designe og produsere norsk møbeldesign. Identitet er viktig for oss, og vi vil først og fremst satse på vårt eget design, men vi har ambisjoner om å inkludere flere norske designere som i dag må til utlandet for å produsere sitt produkt. Vår målsetting er å ha mest mulig norsk møbeldesign i Norge, sier hun.

 

– Godt mottatt

 

Nordmann Lounge er den første av tre stolen i Nordmann-serien, som også vil inkludere flere møbler.

 

Stolen vil i første omgang leveres i natur- og i sortlakkert ask. De har også planer om flere fargemuligheter etter hvert. Puta kan fås naturfarget, brun og sort. ­

 

– Stolen har blitt veldig godt mottatt, og under lanseringen på Ekebergrestauranten siste januar ble det solgt 28 stoler. Det er vi veldig fornøyd med, forteller hun.

 

Finn Schjølls råd om retro-trenden

 

Nordmann Dining og Nordmann Bar er de neste stolene i serien og er under utvikling.

Stolen Nordmann Lounge. FOTO: RAGNAR HARTVIG
Designerduoen bak Hallo Oslo, Elizabeth Matre-Aas og Hilde Aaseth. FOTO: RAGNAR HARTVIG

– Ikke tilfeldig

 

Designduoen har en rekke prosjekter på blokka, men det er ikke tilfeldig at det er Nordmann som er først ut på markedet.

 

– Det at stolen er norsk og norskprodusert er spesielt i seg selv, men den har karakteristiske trekk uten å være for spesiell. Dette er en stol man blir glad i. Den er både robust og elegant, romslig og raus, forteller Matre-Aas.

Store ambisjoner

 

Matre-Aas har store ambisjoner for møbelmerket, også internasjonalt.

 

– Planen videre er at vi skal utvikle og etablere Nordmann-serien. Vi har ingen grunn til å forhaste oss, men vi har mye på tegneblokken, røper hun.

 

Allerede til våren kan vi vente oss en ryggpute til Nordmann Lounge.

 

– Vi ønsker også å produsere tilbehør som puter og tepper. Deretter vil vi etablere en nettbutikk og en konseptbutikk. Jeg håper også vi kan reprodusere gamle, norske designmøbler som vi ikke har sett på en stund. Vi har store ambisjoner, og med Hallo Oslo ønsker vi at verden skal se mot Oslo. Det ligger i visjonen, sier hun.

 

 

Elizabeth fungerer som daglig leder og Hilde som kreativ leder.

 

Kay Bojesens designunivers stilles ut.

 

Elizabeth har sin kjernekompetanse innen designledelse, konseptutvikling og merkevarebygging, mens Hilde opprinnelig er produktdesigner.

 

Hilde har i hele sin karriere jobbet innen TV produksjon med konseptutvikling og scenografi.

Designerduoens første lanserte møbel. FOTO: RAGNAR HARTVIG
Duoen satser på norskprodusert design. FOTO: RAGNAR HARTVIG

– Vekst i verdiskapingen

 

Verdiskapningen av økt design har økt betydelig de siste årene. Professor Anne-Britt Gran ved BI Handelshøyskolen fortalte Aftenposten tidligere i februar at bransjene oppfører seg svært forskjellig.

 

– Avis og magasin er den største bransjen i den kreative næringen, og nedgang her påvirker derfor hele næringen. Tar vi ut avis- og magasinbransjen, har den kreative næringen en vekst i verdiskapingen på 27 prosent, sa hun til Aftenposten.

 

Også Yvonne Aarset, daglig leder for Elle Melle, uttalte at de fleste bedrifter er blitt mer bevisste på virkeligheten av god design.

 

– Det blir brukt på en helt annen måte i dag enn tidligere, for å skape en sterk identitet til selskapet og produkter. Det gjenspeiles også i økt respekt for den jobben vi gjør, sa hun til Aftenposten.

FOTO: RAGNAR HARTVIG
FOTO: RAGNAR HARTVIG
Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Jul hos Karen Blixen

Bli med inn i museet på Rungstedlund.

Publisert 22. februar.2016 av Sofie Dege Dimmen

Langs den 40 kilometer lange Strandveien nord for København ligger kjendisboliger, arkitektoniske verk signert Arne Jacobsen, gode restauranter og attraksjoner tett i tett. Her ligger også Karen Blixens fødested; godset Rungstedlund som foreldrene kjøpte i 1879. Etter 17 år på kaffefarmen i Kenya vendte Blixen tilbake til barndomshjemmet i 1931. Frem til morens død i 1939, delte de to kvinnene det store godset. Det var her hun skrev debutromanen «Syv fantastiske fortellinger» som utk

Les mer

Lag din egen vinterkrans

Damene fra Barbeinthagen viser deg hvordan.

Publisert 22. februar.2016 av Bettine Nicotra

– Hvordan ser din favorittkrans ut? – Åh, den er ... Jeg liker kranser med naturlige materialer. Den skal se hjemmelaget ut, være rufsete og bugnende. Jeg liker også helt enkle, spinke kranser, sier forfatter Kari Nygaard (45). Hageentusiasten er på vei hjem for å lage kranser. Hun har nemlig fått inn noen bestillinger fra venner og kjente, slik hun pleier å få på denne tiden av året. Men hun har ikke holdt på med kransebinding hele livet. Nei, interessen for hagearbeid, og

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland