Vintage, luksuriøst og moderne

Se hvilke vårtrender Borge tapeter går for.

Publisert 24. februar.2016 av

Fra januar til februar kommer vårens interiør- og designnyheter på løpende bånd. For på lik linje med motebransjen, har også interiørbransjen sine lanseringer og visninger.

 

Hos en av Norges store tapet- og tekstilforhandlere, Borge i Bærum, er det også duket for en ny vår. Bokstavelig talt. For Borge hadde også mye lekker tekstil å by på, fra henholdsvis Clarke & Clarke og Studio G.

 

Men det er tapetet som står i sentrum hos Borge, og i stadig flere norske hjem. Totalt elleve nye tapetkolleksjoner og fem tekstiler ankommer butikkene nå i februar.

 

La følelsene bestemme

Det er tre trender og følelser som skiller seg ut i vårens kolleksjoner: Vintage, luksuriøst og moderne. Uavhengig hvilken trend eller følelse man går for, er det slutt på de nøytrale, hvite veggene. Aller helst skal vi også vekk fra det grå som har preget motebildet en lang stund. Sterke farger og mønstre – ispedd luksus og kvalitet er veien å gå, ifølge Borge.

 

De tre trendene er inspirert av, og et resultat av populære TV-serier som Downton Abbey og verdenssituasjon med terrorgrupper i spissen. Det påvirker oss og gjør at vi ser tilbake i tid for inspirasjon, mener produktansvarlig Birgit Torkildsby.

 

- Vi blander gammelt og nytt, både i hjemmet og i klærne. Vi ønsker å få frem de små detaljene, og fokusere på håndverk. Vi tar vare på tingene vi har, og vil gjerne vite hvor de kommer fra, sier Torkildsby til Botrend.no.

 

Tilbake til fortiden

Tapetdesigner Ulrica Hurtig sender oss til 1800-tallets franske landsbygd i sin nye kolleksjon A Vintage Book. Hun har latt seg inspirere av den provencalske stilen i en mønsterbok fra 1845 og satt det hele sammen til en gammeldags, men samtidig moderne kolleksjon.

 

- Jeg har benyttet meg av alle Borås’ teknikker fra digital- til lintrykk. Jeg har blandet det skandinaviske med det franske romantiske, sier designer Ulrica Hurtig som også har scannet noen av originalmønstrene som nå får sin renessanse.

 

I A Vintage Book finner du alt fra duse pasteller til kraftige blåtoner, mens kolleksjonen fra Eco Simplicity har et mer tidløst og skandinavisk uttrykk. Her har designer Emma Von Brömssen hentet inspirasjon fra Østens gamle kulturarv og laget en tydelig, men diskrét vintage-kolleksjon.

 

Riviéra Maison – som debuterer med egen tapetkolleksjon – og Casual Chic kategoriseres også som vintage-kolleksjoner blant vårens tapetnyheter fra Borge.

 

Fanny gir deg gardintipsene.

Skandinavisk vintage-følelse fra Eco Simplicity. FOTO: BORGE
A Vintage Book byr på duse pasteller og kraftige blåtoner. FOTO: BORGE

Tid for luksus

Borge selger stadig mer eksklusiv tapet. Til produktansvarlig Birgit Torkildsbys store glede tør flere å gå for mørkere vegger med innslag av sort, gull og kobber.

 

- Vi selger fremdeles mye lyse tapeter, men endelig har flere begynt å lage rom med flere farger. Det gir definitivt mer hygge, sier Torkildsby.

 

Mørkere vegger gir en luksuriøs følelse og er helt i tråd med hotell-trenden som har preget motebildet den senere tiden. Flere saker om trender innen design og interiør finner du på Botrend her.

 

Vårens tapetkolleksjoner fra Bruggia, Indigo, Adagio og Casual Chic byr alle på mørke og elegante ton i ton farger. Særlig Bruggia peker seg ut ved at tapetet printes digitalt på bestilling.

 

- Her kan man mikse og matche, men gå for et lunt og eksklusivt uttrykk, råder Torkildsby.

 

Nå er det trendy å ha et koselig hjem.

Sort, kobber og gull går igjen i Adagios eksklusive tapet. FOTO: BORGE
Den luksuriøse trenden er helt i tråd med hotell-stilen som mange sverger til. FOTO: BORGE

Moderne og lekent

Vårens tredje følelse er moderne og leken, ifølge Borge. Her er det lov å leke seg med mønstre og sterke farger. Sett personlighet på tapetvalget – og våg litt mer enn du opprinnelig hadde tenkt. Da er du nemlig helt i tiden.

 

- Her er humor viktig. Vi skal ha det gøy når vi innreder, sier Birgit Torkildsby.

 

Hun bringer fargene fra 40- og 50-tallet sammen og oppfordrer til et litt rart og underfundig univers.

 

Et underfundig univers kan man godt kalle Hanna Wernings Wonderland-kolleksjon. Hun har blandet sterke farger, mønstre, planter og dyr i sin nyeste tapetkolleksjon som du kan lese mer om her.

 

Foruten Wonderland, har også Designed For Living flere spreke tapeter i Borges siste trendkategori.

 

- Disse kan også dempes ned. Alle designene finnes også i grått og beige som fremdeles er en favoritt blant nordmenn, sier Torkildsby.

 

Få flere interiør- og designnyheter på Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Kolleksjonen Designed for Living byr på fargerike og fantasifulle detaljer. FOTO: BORGE
Blått og grønt går igjen i Designed for Living-kolleksjonen. FOTO: BORGE
Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

For ett år siden fikk Heidi (43) fra Stabekk nok av rotet hjemme. Så ryddet hun seks måneder i strekk. Her får du tips og råd på Botrend – Panikk! Det var det Heidi Nystuen Kristoffersen følte når hun så seg om hjemme hos seg ved nyttår 2015. Det var ting overalt. Snublefullt med møbler. Smekkfulle skuffer.Heidi stappet så godt hun kunne, skrekkslagen av tanken på at noen skulle komme på uanmeldt besøk. Så kom ei venninne. Hun hadde med en presang til Heidi. Det var en bok

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland