Publisert 28. februar.2016 av

Finske Iittala og japanske Issey Miyake lanserer i disse dager sitt resultat av samarbeidet som startet for fire år siden.

 

Kolleksjonen består av 30 produkter og er det første merkevaresamarbeidet mellom Iittalas designteam og Miyake Design Studio.

 

 

– Kolleksjonen, bestående av keramikk, glass og tekstil, har en spennende tekstur og form. Her har to varemerker utnyttet sin spisskompetanse. Med Iittalas lange erfaring med porselen og glass, og Miyakes lange forskning på tekstiler og nye måter å bruke det på, er dette et unikt design, forteller Marte Faafeng, PR-ansvarlig for Iittala.

Kolleksjonen kan kombineres på tvers av hverandre. FOTO: IITTALA

Miyakes plisseringsteknikker 

 

Tekstilene er produsert basert på Miyakes opprinnelige folde- og plisseringsteknikker.

 

Bordblomster, servietter, puter og vesker er alt en del av kolleksjonens tekstiler, og er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press, selv etter vask.

 

 

Både teksturen på tekstilene og de femkantede formene som går igjen på tekstil, glass og keramikk, inviterer brukerne til å ta og føle på materialene.

 

Bordblomstene er svært populært i Japan, men her til lands er kreasjonen et relativt nytt tilskudd på interiørfronten.

 

- Bordblomsten er ikke i tråd med norske bruksvaner, men den blomstrer, og under møbelmessen i Stockholm i midten av februar var det den som solgte mest, forteller Linn Therese Storrød, markedsansvarlig for Iittala.

Femkantformen er gjennomgående for hele kolleksjonen. FOTO: IITTALA
Porselenet er ildfast, og tåler å fryses. FOTO: IITTALA

– Delikat håndarbeid

 

Med en felles tanke om hvordan design bør være, har de begge et stort engasjement for natur, godt håndverk, og stilrent design, i tillegg til å være innovativ.

 

I år mener ekspertene det skal være retro

 

- Måten Issey Miyake driver kontinuerlig forskning og utvikling av klær på, er også tydeliggjort i samarbeidet med Iittala. Tekstilelementer er produsert ved hjelp av det nyeste innen teknologi og delikat håndarbeid. Vi håper dette vil bidra til å skape spesielle øyeblikk, sier Midori Kitamura, president ved Miyake Design Studio.

Tekstilene er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press. FOTO: IITTALA
Vesker er også en del av kolleksjonen. FOTO: IITTALA

Sater på yngre målgruppe

 

Kolleksjonen er stram, uten mye detaljer, men Faafeng beskriver det likevel som koselig.

 

- Tanken er at kolleksjonen skal bidra til å skape harmoni i en hektisk hverdag, sier hun.

 

Kay Bojesens designunivers stilles ut.

 

Iittalas målgruppe starter vanligvis på 35 år, men Faafeng og Storrød håper den nye kolleksjonen også vil appellere til yngre, designinteresserte. 

 

Fargespekteret i kolleksjonen er inspirert av vårens oppblomstring. FOTO: IITTALA

Slik ga oppussingen gevinst ved boligsalg

Pusset opp for 460.000 kr - solgte med 1,7 mill i gevinst.

Publisert 06. februar.2017 av

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget.

 

Det angrer de ikke på i dag.

 

– Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren.

 

Her får du flere eiendomsnyheter

 

Lang prosess

Da ekteparet bestemte seg for å flytte fra leiligheten i Fossumhavene i Bærum for ett år siden, tok de kontakt med eiendomsmegler Fredrik Morris Michaelsen i Privatmegleren Thøgersen og partnere i Sandvika.

 

Han hjalp dem i hele prosessen med å finne og kjøpe en ny bolig, før han gikk i gang med planleggingen av salget.

 

Michaelsen foreslo en betydelig oppgradering av leiligheten, og på tross av litt skepsis i begynnelsen ga ekteparet han til slutt full kontroll med å bestemme hvordan leiligheten skulle fremstå.

 

- Vi fikk ekstra boost med annonsestuntet

 

 

– Jeg så et stort potensial i leiligheten og ønsket at kundene selv skulle få hente ut det. Alternativet var at en eller annen spekulant hadde stukket av med gevinsten. Det var det som var hovedmotivasjonen, å hjelpe dem til å utnytte potensialet i eiendommen sin, sier Michaelsen.

 

Slik styler de leiligheten før salg

Slik så kjøkkeet ut tidligere. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Trengte oppgradering

Sammen med ekteparets sønn, Latif Kamali (49), og totalentreprenøren, koordinerte Michaelsen oppussingen.

 

Kamali er ikke i tvil om at leiligheten hadde behov for en betydelig oppgradering.

 

– Vi flyttet inn der i 1982 og det har ikke blitt gjort noe med leiligheten siden den gang, bortsett fra litt tapet på veggene. Alt var i original stand, blant annet med linoleumsgulv over det hele, sier Kamali.

 

Megler: - Invester i boligen før du selger

 

Stue før oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE
Stue etter oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE

"Menneskelig ekspertise"

Et halvt år og 460.000 kroner senere var leiligheten klar for boligmarkedet.

 

Prisantydningen ble satt til 5,3 millioner kroner, som var 600.000 kroner over verdivurderingen som ble gitt for ett år siden, før den ble pusset opp.

 

I forrige uke ble leiligheten solgt for 6,9 millioner kroner, noe som ga ekteparet en gevinst på over 1,7 millioner kroner etter at oppussingskronene er trukket ifra. Fredrik Morris Michaelsen er ikke i tvil om at det  lønner seg å overlate boligsalget til en profesjonell aktør.

 

– Dette er et eksempel på skikkelig eiendomsmegling fra start til slutt, og i en tid der meglere utfordres av «gjør det selv» løsninger, er det viktig å synliggjøre at det fortsatt er behov for menneskelig ekspertise også i denne bransjen. Ingen bolig er lik og detaljene er avgjørende for resultatet. Det er ikke bare å laste ned en app, ta noen bilder og legge boligen ut på nettet. Man får helt sikkert solgt, men man får ikke de beste forutsetningene for et vellykket salg, fastslår Michaelsen, som hevder dette ikke var lokkepris.

 

Solgte leilighet med meglerrobot

 

Leiligheten gjennomgikk en forvandling, og oppnådde god pris. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Ingen fasit

– Ville ikke denne boligen uansett blitt solgt for en god pris i dagens boligmarked?

 

– Den ville nok helt sikkert blitt solgt. Prismessig er det vanskelig å spekulere i hva den ville blitt solgt for, men jeg er helt overbevist om at den ville blitt solgt til en vesentlig lavere pris. Hovedtyngden av kjøperne vil komme til dekket bord og flytte rett inn, fastslår han.

 

– Bør alle som har en litt sliten bolig pusse opp for flere hundre tusen kroner?

 

– Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Hvor mye man skal gjøre bør vurderes av en erfaren megler fra sak til sak. Det er imidlertid ingen tvil om at det ligger et potensial i å pusse opp mange eiendommer, sier Michaelsen.

 

Her får du flere saker fra eiendomsmarkedet i Stor-Oslo

 

Ikke selgers stil

Ekteparets sønn innrømmer at han syntes det var mye penger som ble brukt på oppussing, og forteller at foreldrene hans ikke ble overbevist før salget var gjennomført.

 

– De var veldig skeptiske da de ikke er vant med den type oppussing. På befaring av leiligheten synes min far at det lignet en ungdomsbolig, og ga klart uttrykk for at det ikke var hans stil. Men nå ser de at det ga resultater, smiler 49-åringen.

 

Også megleren erkjenner at det var litt skummelt å anbefale så betydelige oppgraderinger.

 

– Man kan aldri gi noen garantier på forhånd, bare sine beste anbefalinger, og dette var noe jeg sa til dem. Selgerne var veldig lydhøre for mine ideer og gjorde det jeg anbefalte i forhold til møblement, farger, gulv osv. På den måten fikk jeg større grad av kontroll, og var mer sikker på at investeringen var riktig. Og når vi så hvor fint resultatet ble så var vi rimelig trygge på at det var vel anvendt tid og penger, avslutter han.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Høye vegger, en innside som er fylt med puter og en generøs dybde. Sofanyheten fra den sunnmørske møbelbedriften LK Hjelle og designer Hallgeir Homstvedt gir deg det du trenger for å bygge rede i stuen. «Niu» har de kalt den – katalansk for nettopp «rede». - Det er som en binge med puter. Mykt og godt uten at du synker for langt nedi, sier Hallgeir Homstvedt. Designeren setter seg godt til rette i sofaen som vises frem for første gang under bransjemessen Oslo Design Fair på Lill

Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland