Publisert 28. februar.2016 av

Finske Iittala og japanske Issey Miyake lanserer i disse dager sitt resultat av samarbeidet som startet for fire år siden.

 

Kolleksjonen består av 30 produkter og er det første merkevaresamarbeidet mellom Iittalas designteam og Miyake Design Studio.

 

 

– Kolleksjonen, bestående av keramikk, glass og tekstil, har en spennende tekstur og form. Her har to varemerker utnyttet sin spisskompetanse. Med Iittalas lange erfaring med porselen og glass, og Miyakes lange forskning på tekstiler og nye måter å bruke det på, er dette et unikt design, forteller Marte Faafeng, PR-ansvarlig for Iittala.

Kolleksjonen kan kombineres på tvers av hverandre. FOTO: IITTALA

Miyakes plisseringsteknikker 

 

Tekstilene er produsert basert på Miyakes opprinnelige folde- og plisseringsteknikker.

 

Bordblomster, servietter, puter og vesker er alt en del av kolleksjonens tekstiler, og er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press, selv etter vask.

 

 

Både teksturen på tekstilene og de femkantede formene som går igjen på tekstil, glass og keramikk, inviterer brukerne til å ta og føle på materialene.

 

Bordblomstene er svært populært i Japan, men her til lands er kreasjonen et relativt nytt tilskudd på interiørfronten.

 

- Bordblomsten er ikke i tråd med norske bruksvaner, men den blomstrer, og under møbelmessen i Stockholm i midten av februar var det den som solgte mest, forteller Linn Therese Storrød, markedsansvarlig for Iittala.

Femkantformen er gjennomgående for hele kolleksjonen. FOTO: IITTALA
Porselenet er ildfast, og tåler å fryses. FOTO: IITTALA

– Delikat håndarbeid

 

Med en felles tanke om hvordan design bør være, har de begge et stort engasjement for natur, godt håndverk, og stilrent design, i tillegg til å være innovativ.

 

I år mener ekspertene det skal være retro

 

- Måten Issey Miyake driver kontinuerlig forskning og utvikling av klær på, er også tydeliggjort i samarbeidet med Iittala. Tekstilelementer er produsert ved hjelp av det nyeste innen teknologi og delikat håndarbeid. Vi håper dette vil bidra til å skape spesielle øyeblikk, sier Midori Kitamura, president ved Miyake Design Studio.

Tekstilene er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press. FOTO: IITTALA
Vesker er også en del av kolleksjonen. FOTO: IITTALA

Sater på yngre målgruppe

 

Kolleksjonen er stram, uten mye detaljer, men Faafeng beskriver det likevel som koselig.

 

- Tanken er at kolleksjonen skal bidra til å skape harmoni i en hektisk hverdag, sier hun.

 

Kay Bojesens designunivers stilles ut.

 

Iittalas målgruppe starter vanligvis på 35 år, men Faafeng og Storrød håper den nye kolleksjonen også vil appellere til yngre, designinteresserte. 

 

Fargespekteret i kolleksjonen er inspirert av vårens oppblomstring. FOTO: IITTALA
Publisert 11. januar.2017 av

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem. 

 

Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon.

 

Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra møbelbransjen, både i Norge og i Spania, ønsket Hole å ta mer av sine kreative evner i bruk.

 

- Plutselig ble alt klart for meg – jeg ville hjelpe spanjolene som slet etter finanskrisen. Så jeg droppet jobbsøkingen for å etablere egen virksomhet, forteller Hole.

 

 

Tatt godt imot

I sitt nye showroom på Sandaker i Oslo sitter hun iført spansk, bærekraftig design fra tekstilmerket hun nå representerer i Norge. Texidors er ett av totalt ni spanske merker hun nå skal få nordmenn til å handle. Mer farger, tekstur og humor enn det vi er vant til fra den skandinaviske og minimalistiske designscenen.

 

- Jeg syns det er mye spansk design som passer inn her hjemme. Moderne design snakker på tvers av landegrensene og det har vært en økning i den globale designutvekslingen – også fra den norske scenen, sier Hole. 

 

Les mer om interiør på Botrend

 

Maria Hole stablet egen bedrift på beina da hun mistet jobben. FOTO: PETER SCHWEITZER

- Med en større designutveksling blir man kanskje litt likere i formspråket, men jeg vil si at de spanske skiller seg ut ved å bruke mer farger og tydelige signaturer. I Spania er de også opptatt av miljø og lokal produksjon. De vil heller ha færre ting, men vite at det er kvaliteter som varer og som kan bidra til kollektiv verdiskapning i eget land. 

 

Å introdusere det norske markedet for de spanske merkene har gått bra siden oppstarten. I dag har hun 20 forhandlere over hele landet. På Østlandsområdet finnes produktene i butikker som Blåmann, Vitra og No.9 i Sandefjord. Eller i det 140 kvadratmeter store showroomet som hun deler med fotografene Anne Bråtveit, Birgit Fauske og stylist Silje Aune Eriksen.

 

- Jeg tror på flebrukslokale og samarbeid på tvers. Det er litt trist å være alene, og så er det en stor bonus at vi jobber i samme bransje, men med ulike ting, sier Maria Hole. 

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

No-es står for Norge og España. FOTO: MARIA HOLE

Mer balanse med egen bedrift

Spania huser over 46 millioner innbyggere, men designscenen er omtrent like stor som den norske. Den er imidlertid full fart fremover – både innenfor og utenfor egne landegrenser.

 

- Det var mange som falt bort under finanskrisen. Nå er dette imidlertid i ferd med å snu, det er mange som har sett seg nødt til å skape noe selv for å overleve, sier Hole.

 

Ett eksempel er brødrene i Pott. Etter krisen har de stablet på beina et eget foretak i tillegg til at landsbyen de kommer fra har tatt opp igjen sin tradisjonsrike Terracotta-produksjon. (Her kan du lese om vårt møte med sjefsdesigneren tidligere i høst.) 

 

Historier som dette gir jobben en annen dimensjon, mener Hole.

 

- Jeg har ingen plan om å bli rik, men å kunne jobbe med noe man kan og brenner for. De sier at man går i pluss etter tre år, men nå står jeg med et stort varelager og mange forhandlere etter kun to. Jeg har trua på at dette kommer til å gå bra.

 

Kostet har det – både tid og penger. Alle sparepengene er puttet inn i bedriften. Foreldrene har reist fra Ålesund for å hjelpe til på stand på messer, både i Oslo og i Bergen, og samboeren har hentet treåringen i barnehagen mang en gang mens hun har vært ute på veien og solgt inn. Det har vært tøft i starten, men det er noe mer balanse i livet nå, ifølge gründeren.

 

Les også: Dette student-spisebordet har vi tro på

 

 

Skjenk fra Treku, i bakgrunnen sees teppe fra Naninarquina. FOTO: BIRGIT FAUSKE

- Det er en fordel at jeg har bakgrunn fra interiørbransjen og markedsføring, ikke minst at jeg snakker spansk. Men det er mulig å lære seg alt så lenge man har interesse. Det var meningen at jeg skulle gjøre dette hele tiden, men det visste jeg ikke for seks år siden da jeg jobbet med noe helt annet. Veien blir som regel til når man går og den røde tråden ser man ofte først når en ser seg tilbake, sier Hole.

 

Millionstøtte til designgründere

Hittil i år har Innovasjon Norge gitt etablererstøtte på over 12,5 millioner kroner til 53 ulike selskaper innen interiør, design og møbel. Tallene er noe usikre da de kun dekker disse tre områdene, i tillegg til at Innovasjon Norge ikke er alene om å gi støtte til nyetableringer (se faktaboks under).

 

Hittil i år har Innovasjon Norge innvilget flest tilskudd til etablerere i Oslo (173). Dette gjelder alle næringer. Etter hovedstaden følger Stavanger med 165, og Sør-Trøndelag med 148 tilfeller. Totalt har 1.177 foretak mottatt over 309 millioner kroner i støtte.

 

Ifølge Statistisk sentralbyrå satset flesteparten av de over 61.000 etablerene i 2015 innen faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Over halvparten er mellom 25 og 44 år, og innehar videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Det er betydelig flere mannlige gründere enn kvinner.

 

Lyst til å etablere din egen virksomhet?

  • Etablerertjenesten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og fylkeskommunene og hjelper gründere i en tidlig fase av etableringen.
  • De tilbyr gratis etablererkurs og veiledning innenfor alle bransjer.
  • Markedsføring, markedsundersøkelse, forretningsplan, regnskap og prisstrategi er viktig når man skal starte egen bedrift. Dette kan du få hjelp til gjennom etablerertjenesten.
  • Også Nav tilbyr etablererkurs for arbeidssøkere med en forretningsidé. Kurset går over 12 uker og skal gjøre deg i stand til å etablere og drive egen virksomhet.
  • I tillegg til gratis råd og veiledning finnes det flere tilskudd man kan søke om som gründer.

 

Kilder: Innovasjon Norge, Nav, SSB, og grunderportalen.no

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

To fotografer og en stylist deler lokale med Maria Hole. Det fører også til flere jobber og samarbeid. FOTO: MARIA HOLE
Maria Hole sammen med designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
I et gammelt samvirkelag på Sandaker holder Noes og de tre frilanserne til. FOTO: MARIA HOLE
Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 28. februar.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer

Vennepar bygde sammen

En fryktelig dårlig idé, mente venner og familie.

Publisert 28. februar.2016 av Bettine Nicotra

Carl Hansson (42) og Jennie-Ann Hansson (41) har satt seg ned på de hvite Eames-stolene på kjøkkenet. To industrielle lamper henger over dem. På andre siden av bordet sitter Jørgen Bøhle Bakke (42) og Inger Charlotte Sundt (43). – Hva sa familie og venner da dere fant ut at dere skulle bygge sammen? – De sa at det var en fryktelig dårlig idé. De sa det ... Dere burde ikke gjøre det, sier Carl. Les mer på Botrends forside her. 

Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland