Publisert 28. februar.2016 av

Finske Iittala og japanske Issey Miyake lanserer i disse dager sitt resultat av samarbeidet som startet for fire år siden.

 

Kolleksjonen består av 30 produkter og er det første merkevaresamarbeidet mellom Iittalas designteam og Miyake Design Studio.

 

 

– Kolleksjonen, bestående av keramikk, glass og tekstil, har en spennende tekstur og form. Her har to varemerker utnyttet sin spisskompetanse. Med Iittalas lange erfaring med porselen og glass, og Miyakes lange forskning på tekstiler og nye måter å bruke det på, er dette et unikt design, forteller Marte Faafeng, PR-ansvarlig for Iittala.

Kolleksjonen kan kombineres på tvers av hverandre. FOTO: IITTALA

Miyakes plisseringsteknikker 

 

Tekstilene er produsert basert på Miyakes opprinnelige folde- og plisseringsteknikker.

 

Bordblomster, servietter, puter og vesker er alt en del av kolleksjonens tekstiler, og er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press, selv etter vask.

 

 

Både teksturen på tekstilene og de femkantede formene som går igjen på tekstil, glass og keramikk, inviterer brukerne til å ta og føle på materialene.

 

Bordblomstene er svært populært i Japan, men her til lands er kreasjonen et relativt nytt tilskudd på interiørfronten.

 

- Bordblomsten er ikke i tråd med norske bruksvaner, men den blomstrer, og under møbelmessen i Stockholm i midten av februar var det den som solgte mest, forteller Linn Therese Storrød, markedsansvarlig for Iittala.

Femkantformen er gjennomgående for hele kolleksjonen. FOTO: IITTALA
Porselenet er ildfast, og tåler å fryses. FOTO: IITTALA

– Delikat håndarbeid

 

Med en felles tanke om hvordan design bør være, har de begge et stort engasjement for natur, godt håndverk, og stilrent design, i tillegg til å være innovativ.

 

I år mener ekspertene det skal være retro

 

- Måten Issey Miyake driver kontinuerlig forskning og utvikling av klær på, er også tydeliggjort i samarbeidet med Iittala. Tekstilelementer er produsert ved hjelp av det nyeste innen teknologi og delikat håndarbeid. Vi håper dette vil bidra til å skape spesielle øyeblikk, sier Midori Kitamura, president ved Miyake Design Studio.

Tekstilene er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press. FOTO: IITTALA
Vesker er også en del av kolleksjonen. FOTO: IITTALA

Sater på yngre målgruppe

 

Kolleksjonen er stram, uten mye detaljer, men Faafeng beskriver det likevel som koselig.

 

- Tanken er at kolleksjonen skal bidra til å skape harmoni i en hektisk hverdag, sier hun.

 

Kay Bojesens designunivers stilles ut.

 

Iittalas målgruppe starter vanligvis på 35 år, men Faafeng og Storrød håper den nye kolleksjonen også vil appellere til yngre, designinteresserte. 

 

Fargespekteret i kolleksjonen er inspirert av vårens oppblomstring. FOTO: IITTALA
Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland