Publisert 28. februar.2016 av

Finske Iittala og japanske Issey Miyake lanserer i disse dager sitt resultat av samarbeidet som startet for fire år siden.

 

Kolleksjonen består av 30 produkter og er det første merkevaresamarbeidet mellom Iittalas designteam og Miyake Design Studio.

 

 

– Kolleksjonen, bestående av keramikk, glass og tekstil, har en spennende tekstur og form. Her har to varemerker utnyttet sin spisskompetanse. Med Iittalas lange erfaring med porselen og glass, og Miyakes lange forskning på tekstiler og nye måter å bruke det på, er dette et unikt design, forteller Marte Faafeng, PR-ansvarlig for Iittala.

Kolleksjonen kan kombineres på tvers av hverandre. FOTO: IITTALA

Miyakes plisseringsteknikker 

 

Tekstilene er produsert basert på Miyakes opprinnelige folde- og plisseringsteknikker.

 

Bordblomster, servietter, puter og vesker er alt en del av kolleksjonens tekstiler, og er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press, selv etter vask.

 

 

Både teksturen på tekstilene og de femkantede formene som går igjen på tekstil, glass og keramikk, inviterer brukerne til å ta og føle på materialene.

 

Bordblomstene er svært populært i Japan, men her til lands er kreasjonen et relativt nytt tilskudd på interiørfronten.

 

- Bordblomsten er ikke i tråd med norske bruksvaner, men den blomstrer, og under møbelmessen i Stockholm i midten av februar var det den som solgte mest, forteller Linn Therese Storrød, markedsansvarlig for Iittala.

Femkantformen er gjennomgående for hele kolleksjonen. FOTO: IITTALA
Porselenet er ildfast, og tåler å fryses. FOTO: IITTALA

– Delikat håndarbeid

 

Med en felles tanke om hvordan design bør være, har de begge et stort engasjement for natur, godt håndverk, og stilrent design, i tillegg til å være innovativ.

 

I år mener ekspertene det skal være retro

 

- Måten Issey Miyake driver kontinuerlig forskning og utvikling av klær på, er også tydeliggjort i samarbeidet med Iittala. Tekstilelementer er produsert ved hjelp av det nyeste innen teknologi og delikat håndarbeid. Vi håper dette vil bidra til å skape spesielle øyeblikk, sier Midori Kitamura, president ved Miyake Design Studio.

Tekstilene er presset i et mønster som lett skal falle tilbake til dets opprinnelige press. FOTO: IITTALA
Vesker er også en del av kolleksjonen. FOTO: IITTALA

Sater på yngre målgruppe

 

Kolleksjonen er stram, uten mye detaljer, men Faafeng beskriver det likevel som koselig.

 

- Tanken er at kolleksjonen skal bidra til å skape harmoni i en hektisk hverdag, sier hun.

 

Kay Bojesens designunivers stilles ut.

 

Iittalas målgruppe starter vanligvis på 35 år, men Faafeng og Storrød håper den nye kolleksjonen også vil appellere til yngre, designinteresserte. 

 

Fargespekteret i kolleksjonen er inspirert av vårens oppblomstring. FOTO: IITTALA
Publisert 17. juni.2017 av

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».  

 

Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger.

 

Huset skulle være fremtidsrettet, og resultatet ble en enebolig av de sjeldne.

 

Huset er reist på samme prinsipp som oljeplattformene, altså en stålkonstruksjon på fire søyler.

 

I stuen var det både boblebad og åpen peis, det eksklusive materiale corian ble brukt på både kjøkken og bad, en heis skulle ta deg opp i huset fra garasjen, og som den eneste eneboligen i landet, hadde huset elektriske persienner med følere.

 

Styringspanelet i huset var enormt.

Boligen er bygget på samme prinsipp som en oljeplattform. FOTO: PRIVAT

Falt for huset

Da Merete Inderberg så annonsen for huset i avisen drøyt ti år senere, var hun solgt. 

 

– Jeg falt for huset med det samme og husket det fra boligutstillingen. Med de store vinduene fikk man naturen inn i stuen, og huset var ideelt for å samle familie og venner. Boblebadet i stuen var «harry», men kunne jo bare fjernes. Åpen kjøkken- og stue-løsning var heller ikke vanlig på den tiden, men det gjorde huset større og lysere, og ideelt for oss som da hadde to små barn, forteller Merete.

 

Mens svigerforeldrene kun så hvor rart huset var, så Merete og mannen Sverre kun muligheter for hvor fint det kunne bli etter totalrenovering.

 

Slik gjorde de om det gamle tømmerhuset til moderne familiebolig

 

– Huset kunne nok vært plassert hvor som helst, og jeg ville likevel kjøpt det. Så godt likte jeg det. Den optimale beliggenheten hadde vært ved sjøen med alle disse vinduene, men vi er glad for nærheten til skogen, Bærums Verk og den forholdvis korte avstanden til Oslo sentrum, samtidig som det er et godt miljø her, og ikke minst rolig og vakkert, sier hun.

Merete trives godt i den originale boligen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestuen har Merete nylig byttet ut og er kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen brukes jevnlig og stuen er et naturlig samlingspunkt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vil pusse opp

 

Da hun og Sverre overtok boligen, ble det umiddelbart iverksatt en totalrenovering av huset for å få vekk «80-talls faktoren». Dermed ble også boblebadet fjernet. 

 

– Kun det ene badet, originalt fra 87, og kjøkkenet fra Leicht, er det eneste som fremdeles står så godt som urørt, men nå får vi vel slippe nostalgien og pusse opp det også, forteller Merete. 

 

Heisen som var i huset ble fjernet før paret flyttet inn, men styringsrommet i huset har de oppgradert. 

 

– Inne fjernet vi aller først vegg til vegg-teppet som var i alle rom, og erstattet det med nytt heltre Jatoba gulv. Vi etterisolerte også huset og erstattet alle veggene inne med nye. Enkelte vinduer er også fornyet, et av dem erstattet med vegg med gasspeis, forteller hun. 

 

Etter overtakelse har de også tatt vekk takterrassen de forrige eierne laget, for å stramme opp «looken» utvendig.

 

Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte.

 

Les også: Dette hjemmet er alt annet enn svart-hvitt

 

 

Badet er originalt og noe uvanlig dekket med speil på alle vegger og tak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

To av tre bad er også pusset opp.

 

Ute har Merete og Sverre  malt fasaden, fjernet gammel solskjerming ute med ny inne, tatt vekk minst 12 store grantrær i hagen, sådd plen og laget terrasser.

 

Dessuten er massevis av blomstrende planter innkjøpt hvert år. 

 

I hele huset går vinduene fra gulv til tak, og flere steder kan de skyves helt opp.  

 

– Aftensolen kommer inn her, og det har flere ganger hendt at vi har åpnet opp og solet oss fra kjøkkenet. Det blir som en terrasse som er inne. Veldig praktisk, forteller Merete. 

Kjøkkenet har også for det meste stått urørt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Bygget med kvalitet

Da huset ble bygget på slutten av 80-tallet var det kun det beste av materialer og innredning som ble brukt, noe familien har fått godt utbytte av.

 

Verken hovedbadet eller kjøkkenet har de gjort noe med, foruten å erstatte alle hvitevarer, og de har ikke hatt problemer med hverken innredningen eller stilen, som uten tvil var forut for sin tid.

 

Les også: Sunniva trives i mørke omgivelser

 

Merete elsker visuelle opplevelser, og tidløst kvalitetsdesign har også vært viktig når hun har innredet hjemmet. 

 

– Jeg elsker en god atmosfære med masse levende lys, friske blomster og kule puter i sofaene. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mye visuelt støy. Det skal være vakre og stilrene ting vi bruker, mener hun. 

 

Merete er miljøbevisst, og flere elementer i stuen er gjenbruk med ting hun har funnet på nett i stedet for i butikker. 

 

 

Spisestuen har Merete nylig kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Jeg liker å fornye hjemmet innimellom, og da er det fint å både kunne selge og kjøpe brukt. Spisestuen og et supertøft bilde er de siste innkjøpene vi har gjort, kjøpt nesten ubrukt, smiler hun.

 

Skinnstolene er også et bruktkupp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Fornøyde eiere

Merete og familien trives godt i den originale eneboligen, og mye skal til for å få henne ut derfra.

 

– Jeg tror aldri vi kommer til å selge dette stedet, smiler hun. 

Denne kjøkkendelen har Merete nylig innredet til lesekrok. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Rundt hele huset er det store vinduer som gir mye lys, selv på soverommet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er enkelt innredet med friske detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Ufo-boligen på Bærums Verk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Ta kontakt her, og følg oss på Facebook og Instagram under @botrend.no

Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland