Sliten blokkleilighet gikk halv million over takst

- Vår prisantydning var både nøktern og korrekt, sier eiendomsmegler.

Publisert 28. februar.2016 av

Et «fullstendig oppussingsobjekt» på 75 kvadratmeter i blokkene på Hagaløkka er solgt for 2,7 millioner kroner – 500.000 over takst.

 

I begynnelsen av februar gikk en leilighet i Fredbos vei på Hagaløkka i Asker til en halv million kroner over prisantydning. Nå har det skjedd igjen.

 

– Når boligen dere nå har solgt går så mye over takst – har dere da bommet fullstendig når dere har gått ut i markedet?

 

– Hverken takstmann eller vi har bommet på prisen. Før nyttår er det ikke solgt noen leilighet med samme areal i Hagaløkkablokkene over 2,7 mill. Etter nyttår er det gjort flere gode salg, og hittil høyeste pris oppnådd for en leilighet med pen standard er kr 2.850.000,- tidligere i vinter. «Vår» leilighet var et fullstendig oppussingsobjekt der det ikke var gjort mye siden byggeår, og både bad og kjøkken hadde behov for modernisering. Normalt går det fort en halv million for en slik oppgradering. I tillegg følger det med en fellesgjeld på kr 106.00,- for denne leiligheten. Basert på dette mener vi at vår prisantydning var både nøktern og korrekt, sier megler og daglig leder i Aktiv Eiendomsmegling Asker, Andreas Holck.

 

Nå kuppes visningene.

Leiligheten på 74 kvadratmeter er solgt for 500.000 kroner over takst. FOTO: AKTIV EIENDOMSMEGLING

– Stor sprik mellom tilbud og etterspørsel

Holck forteller at det var veldig stor interesse for leiligheten, både før og under visningene.

 

– Vi hadde til sammen nesten 50 navn på liste, og seks av dem endte opp som budgivere. Dette kan i all hovedsak tilskrives det begrensede tilbudet av lignende eiendommer ute på markedet for tiden. Asker er en kommune med veldig mange eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, så når det dukker opp en sentralt beliggende leilighet med fantastisk utsikt til en pris i den rimelige enden av skalaen, er det klart at det vekker en viss interesse, sier Holck som forteller et stort sprik mellom tilbud og etterspørsel i boligmarkedet om dagen.

 

– Men vi hadde likevel ikke regnet med en slik salgspris.

 

Dette småbruket gikkk hele 2,3 millioner over takst.

 

Større prisvekst i Asker og Bærum enn ellers i landet.

Mange går over takst

I løpet av januar ble det solgt 147 eiendommer i Bærum. I Asker var tallet 54 eiendommer. Det viser statistikken fra Eiendomsverdi.

 

I Bærum ble hele 62 prosent av boligene solgt over takst, i Asker var tallet 36 prosent.

 

– Lokalmarkedet er preget av et lavt utbud. I januar ble det annonsert 19,4 prosent færre boliger i Asker og 10,9 færre i Bærum, sammenlignet med januar i fjor. Vi har derfor godt med besøk på visninger om dagen, og forventer i prisøkning nå i første kvartal. Når vi ser store utslag av andelen boliger solgt over takst, er det en forventning i markedet om at tilbudet på kort sikt ikke blir vesentlig bedre og at prisene fremover vil stige ytterligere, sa daglig leder og eiendomsmegler Håkon Dybvad til Budstikka i begynnelsen av februar.

 

Ordet "småbruk" er det mest søkte på Finns boligsider.

 

Takstmann Bjørn Tallhaug fra Nesbru sa nylig til Budstikka at det kan være vanskelig å sette en riktig verditakst på en bolig.

 

– Det er sånn Ole Brumm svar på det. På den ene siden er det ganske greit og ikke komplisert å lage en fornuftig verditakst basert på historikk, beliggenhet og teknisk standard. Problemet er at vi ikke har kontroll på hvordan markedet responderer på enkelte boliger, sa Tallhaug i Taksator.

 

– En bolig kan for eksempel sammenlignes med en tilsvarende bolig som nylig er solgt. Men så er plutselig etterspørselen etter den nye boligen mye større enn den forrige, sa han, og fortsatte:

 

– Det gjelder i hovedsak små enheter hvor etterspørselen er stor, eller veldig familieorienterte boliger som er veldig ettertraktet. Da går prisen opp.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Den siste måneden er to leiligheter i området rundt Hagaløkka solgt for en halv million kroner over takst. FOTO: TRINE JØDAL
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

150 leiligheter fordelt på tre bygg hvor det høyeste kan bli på 19 etasjer er planene til Attivo Eiendomsutvikling AS for tomten i Elias Smiths vei midt i Sandvika. De nye boligene skal bestå av både 2-roms, 3-roms og 4-roms leiligheter, i tillegg vil det bli felles terrasse på taket. Leilighetene blir en del av det nye Sandvika Business Center hvor Skatt øst flytt inn i fjor høst. Les også: Selger 22 mål stor tomt med 250 meter strandlinje Nå jobbes det for å få alle detaljer og

Les mer

Henger du med? Siden Tone Damli og samboer Markus Foss kjøpte den nesten 100 år gamle "Villa Solum" i 2016 på Blommenholm i Bærum  har de møtt på flere utfordringer knyttet til byggeprosjektet. Senest i januar i år fikk paret beskjed om at de hadde revet boligen uten tillatelse fra Bærum kommune: «Dette er søknadspliktig», heter det i brevet fra kommunen, som etterlyste en «redegjørelse for det utførte arbeidet». Les også: Slik blir huset til Tone og Markus Norprosjekt as ved

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland