Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 06. mai.2017 av

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet.

 

Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Det er på en liten høyde med fantastisk sjøutsikt på Nesøya at Kathrine og ektemannen Petter fant det som skulle bli deres nye hjem for bare tre år siden.

 

Planen om å kjøpe en tomt og bygge en enebolig sprakk da de begge falt for nettopp denne tomten – og ikke uten grunn.

 

Familien har utsikt utover fjorden, og kan se både Skaugumtoppen, Kolsåstoppen og Holmenkollen fra spisestuen.

Kathrine har valgt maskuline møbler i stuen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Dermed kjøpte de boligen fra 50-tallet, og startet på en omfattende renoveringsprosess.

 

Kathrine ikke bare har tatt ansvar for innredningen av familiehjemmet, men har også vært med på å tegne om selve huset sammen med arkitekt. Der ble rom og uttrykk nøye gjennomtenkt. 

 

– Jeg startet med å analysere de faste elementene. Utsikten var helt klart egenskapen med dette huset jeg måtte jobbe med og rundt, forteller hun.

 

Fra tømmerhus til moderne familiehjem

Personlige eiendeler med historie mener Kathrine er viktig for atmosfæren i hjemmet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestolene er det nyeste tilskuddet på stammen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Sammen med arkitekten fikk familien sørget for å fremheve dette ved å bytte ut små standardvinduer med store vindu fra gulv til tak.

 

– Vi er godt fornøyd med resultatet. Vi har 300 grader utsikt og får naturen tett innpå oss, med både ekorn, rådyr og rev. Det synes vi er veldig koselig. I tillegg har vi svært lite innsyn, forteller hun.

Maksimalistisk stil 

Selv om boligen opprinnelig er fra 50-tallet, har det fått noe av funkis-preget over seg etter renoveringen i 2014.

 

Totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder

 

Huset har fått åpne løsninger og er høyt under taket, men Kathrine ønsket ikke å fjerne alle kvalitetene huset hadde.

 

– Jeg er maksimalistisk i uttrykket, og bare funkis blir for kjølig for meg. Det gir ingen god atmosfære, mener hun.

 

Se flere bilder av Kathrines lekre hjem på hennes instagramprofil her.

Kathrine gir hjemmet et spennende uttrykk ved bruk av mørke farger og tekstiler med mønster. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er lyst og har fått en feminin touch med lysekroner i taket. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Nøytral base 

Interiørdesigneren er glad i farger, og bruker gjerne interiør med spennende uttrykk og mønster, selv om hun foretrekker en nøytral base.

 

– Jeg har ingen sterke tapet eller farger på veggene. Jeg har inntrykk av at folk som velger dette får et større oppussingsbehov raskere. Jeg velger heller noe spesielt interiør for å sette en siste finish på rommet, forteller hun.

 

Kathrine har skapt et levebrød av å gi andre tips og råd. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Badet er innredet med kontrastfylte detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Valgt en rød tråd

Selv har hun gått for lyse vegger, men mørke gulv.

 

– Jeg har bevisst sørget for at materialvalget i huset har en rød tråd. Som at fliser i gang nede passer med gulvet oppe. Det skal være behagelig å forflytte seg rundt i et hus, uten for store overraskelser, mener hun.

 

Selv beskriver hun stilen sin som kontinental, men nøytral, og maksimalistisk.

 

– Jeg innreder ganske enkelt, men litt glamorøst. Jeg er jålete av person, men i hjemmet går feminint interiør og maskuline møbler hånd i hånd. Det viktigste er at det er strukturert og ordentlig, sier hun.

Tv-stuen har også fått en lekker innredning. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kathrine er godt fornøyd med familiehjemmet på Nesøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Familiehjem på Nesøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Og det blir bare mer og mer pop. I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv. – Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot

Les mer

Torsdag 4. mai markeres Fargedagen over hele landet. Årets tema er «Alt kan males». – Det er få grenser for hva du kan male. Og ute er det mye å ta tak i! Bord, stoler, benker, lykter, koster, blomsterpotter og postkasser – det er bare fantasien som stopper deg, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, som er initiativtager til den landsdekkende markeringen. Bli fargeekspert med Dagny Thurmann-Moe 

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland