Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 30. desember.2016 av

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant?

 

Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn.

 

I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene.

 

– De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han.

 

Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og konferanseavdelingen.

 

Gjester som kommer på besøk skal få den hjemmekoselige følelsen.

 

Dette hjemmet ser ut som et hotell

Pendellamper hengt opp i ulike høyder over pianoet ved resepsjonsdisken. FOTO: BETTINE NICOTRA
Jordfarger i baren. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Historiske Egget

Et par gjester har slått seg ned i hver sin blå Egget-stol foran peisen i lobbyen.

 

Stolen ble opprinnelig designet av Arne Jacobsen i 1958 for Radisson Blu Royal Hotel i København. Slik er de en del av hotellkjedens historie.

 

Nå har flere Egget-stoler kommet over dørstokken her på Fornebu.

 

– Hvordan så det ut før oppussingen?

 

– Veggene var hvite og møblene var tunge og sorte.

 

Nå går det i grønt, brunt, blått, terracotta, grått og sort – med innslag av messing. Interiøret er i skinn, marmor, betong og glass.

 

Det meste er nytt. Men de 132 forskjellige maleriene på veggene, er gamle. De hadde ligget på lager i mange år. Det var bare å børste støv av dem og henge de opp.

 

Karns guide til København

Hjemmekoselig stemning i lobbyen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Den ikoniske stolen "Egget" til høyre, og Andreas Engesvik "Bollo" til venstre. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Merker konkurransen

Hotellet åpnet i 1971. I hele 41 år skulle de regjere som eneste hotell på Fornebu. Men i 2012 dukket to nye hotell opp – Scandic Fornebu og Quality Hotel Expo.

 

– Vi merker konkurransen, men det er plass til alle tre. Det skjer mye her ute, så det er spennende å drive hotell her, sier han.

 

– Er det litt av grunnen til at dere pusser opp – at dere merker konkurransen?

 

– Det nytter ikke bare å ha det fineste hotellet. Vi har mange stamgjester som har bodd hos oss i opp til 15 år, og da handler det om å gi en minneverdig opplevelse, sier han.

 

Få hotellfølelsen hjemme

 

Men hvor mye oppussingen har kostet ønsker ikke hotelldirektøren å svare på.

 

– Det er en kontinuerlig prosess.

 

Satset stort på skybar i Oslo

Messinglamper fra &Tradition. FOTO: BETTINE NICOTRA
Lysboks fra BLXX "Dont count the days make the days count". FOTO: BETTINE NICOTRA

Byggets sjel

Det er arkitektene fra DOOS som står bak oppussingen. Sammen med hotelldirektøren har de funnet ut hva som kan passe inn.

 

Planløsningen i fellesområdene og treplanelet på veggene i lobbyen har de valgt å beholde.

 

– Vi har tatt vare på byggets sjel og løftet frem de fine innredningsdetaljene fra tiden da hotellet ble bygd, sier arkitekt Alexandra Wachtmeister.

 

Se hvordan hun innredet hjemmet i Miami Beach-style

De gamle maleriene har fått nytt liv. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO
Mørkegrønne vegger. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Om hotellkjeden

  • I 1971 åpnet hotellet. Den gang het det Globetrotter Hotel, det første norske hotellet i regi av SAS International Hotels.

 

  • Hotellet hadde opprinnelig en fløy med 150 gjesterom, og møte- og kurslokaler beregnet på flyreisende til og fra Fornebu.

 

  • I 1985 utvidet de med en ny fløy med 104 nye gjesterom, ny kurs- og konferansedel og restaurant. De skiftet navn til SAS Park Royal Hotel.

 

  • Fra 1939-1998 holdt flyplassen til på Fornebu. Siden det har de drevet som kurs-, konferanse- og forretningshotell.

 

  • Nå heter hotellet Radisson Blu Park Hotel, Oslo. SAS har vært ute av bildet siden 2006.
Hotellet på Fornebu. FOTO: BETTINE NICOTRA

Les mer på Botrends forside

 

Kontakt oss her, og følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Det kan jo være at noen og enhver av oss er litt mette på fest og god mat nå - magen kjennes i hvert fall godt forsynt ut. Med fare for å høres for banal ut, så oppfordrer jeg likevel til å tåle en fest til. Fordi det er noe spesielt med et år som avløses av et nytt. Les flere innlegg fra bloggeren Bo Naturlig 

Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland