Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Gjør boligen klar for kulden

Tips til å gjøre boligen klar for vinter.

Publisert 01. mars.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Her er seks tips for å gjøre boligen klar til vinteren. Gjør peis og pipe klare for sesongen Fyringssesongen er her, men først må sot og fastbrent smuss fra fjoråret bort. Det gjør vedfyringen både sikrere og hyggeligere. Ved å holde røykrør og piper rene, kan du forhindre pipebrann. Pipebrann oppstår nemlig når det legger seg et belegg av beksot inne i skorsteinen, som begynner å brenne. Det viktigste du må huske på er å fyre med god trekk og tørr ved, men også ved å ren

Les mer

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

Finner roen i mørke omgivelser.

Publisert 01. mars.2016 av Kristine Nytrøen

I et mørkt og maskulint, men elegant og moderne hjem på Hvalstad, bor Sunniva og Øyvind Hammer sammen med sine to, små barn. Sunniva er ikke redd for å ta dristige fargevalg, og er av dem som finner roen i mørke omgivelser. – Jeg liker å ha det litt annerledes, og det er viktig at hjemmet gjenspeiler personlighetene som bor der, forteller hun.

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland