Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 13. juli.2017 av

- Yogaretreatet ligger i en jungel, så vi har banantrær og pasjonsfrukt i hagen, og sover til lyden av aper og papegøyer, sier Silje Dubey (36).

 

Hun forteller om livet i deres primitive hus midt i jungelen i Goa i India, en spasertur unna stranden.

 

Som 19-åring var jenta fra Inderøy i Nord Trøndelag klar for å utforske verden. Fra Stockholm, Madrid, Los Angeles, Oslo og til Mallorca.

 

Der startet hun opp butikken «Tipi» hvor hun solgte klær, innredning og egenproduserte smykker. 

 

- Du forelsket deg i yogalæreren din og valgte å flytte til Goa?

 

- Vi møttes på hans retreat, SWAN Yoga Retreat, hvor det kommer folk fra alle deler av verden, forteller hun.

 

Silje hadde alltid drømt om å dra på yogareise til India, men at det skulle bli Gyanmitras retreat, var tilfeldig etter et googlesøk.

 

- Jeg følte meg veldig hjemme med en gang, og selv om det kanskje ikke var «love at first sight» så var det love etter to, tre dager, sier hun.

 

Etter to ukers opphold i januar 2014, reiste hun hjem. Først på høsten begynte hun å snakke med Gyanmitra (47) igjen. Hun bestemte seg for å reise tilbake og jobbe frem til april.

 

- Men da april kom, ville jeg ikke hjem igjen, så vi har vært sammen siden da.

 

Og for 1,5 år siden fikk de sønnen Simba. Nå bor de halve året i Goa og halve året på Mallorca.

 

Hyttedrøm for storfamilien

Høyt under taket i stuen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Koselig sitteplass i stuen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Gardiner som skille mellom stue og kjøkken. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Ting fra naturen tas gjerne med inn. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken

Fryktet slanger og skorpioner

Huset på knappe 70 kvadratmeter med rause fem meters takhøyde, består av et oppholdsrom med stue og kjøkken, et soverom og bad.

 

- Det er veldig basic, men jeg trives godt med å ha lite ting.

 

- Hva har du gjort i huset siden du flyttet inn for snart tre år siden?

 

- Alt! Sier hun og ler.

 

- Da jeg flyttet inn var det bare soverommet og badet som var i bruk. Oppholdsrommet var lagerrom, så jeg turte knapt gå inn og jeg var redd for å finne både slanger og skorpioner gjemt i skapene, forteller hun.

 

Siden har de brune jordveggene blitt hvite. Meter på meter med hvit, indisk bomull har blitt til gardiner. Gardiner som skiller av stuen og kjøkkenet, og som innrammer et eget uterom.

 

Silje har innredet med egendesignede møbler og pyntegjenstander som hun har funnet på markeder i Goa. Ting fra naturen har også kommet inn i huset.

 

- Det har forresten mannen min fått lide av, ettersom han nesten hugget av seg stortåa da han skulle kutte en gren til meg som henger over kjøkkenbenken, sier hun humoristisk.

 

Hun liker det skandinaviske litt avskallede, kombinert med gamle indiske møbler og tekstiler.

 

- En ren hvit vegg med en vintage stoffbit på, funker fint for meg.

 

- Hva sier familie og venner når de kommer på besøk?

 

- De lurer på om det ikke er rart å leve så basic, men jeg synes kanskje ikke det er så basic ettersom jeg har blitt vant til å ha kokk og folk som hjelper til med vasking og rydding, sier hun med et smil.

 

Fra hvitt til fargerikt på en sommer

Silje elsker tekstiler. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Drømmefanger - et ornament av indisk opphav. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Hvem kunne vel ikke tenke seg å ha denne kontorplassen? Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Kjøpt på markeder i området. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Krukker i ulike former og teksturer. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Vakre omgivelser for morgenkaffen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer

Naturen har tydelig vært en stor inspirasjon i  interiørtrendene  de siste årene. Som reaksjon på den nordiske (sterile, som jeg velger å kalle den) trenden med hvitt og sort minimalisme, har naturen igjen vist seg i norske hjem gjennom naturmaterialer og mye grønt liv. Friske blomster og planter  kan vi nesten ikke få nok av. Bruken av naturmaterialer har blitt, og er fremdeles, enormt populær i skandinaviske hjem, hvor de harde harde naturmaterialene som skiver og marmor står i

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland