Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 22. april.2017 av

Ann Cecilia Baumann (45) strekker frem den skjøre, hvite koppen uten hank som hun nettopp har tatt en slurk kaffe av.

 

«Enten går det bra, eller så går det over» står det skrevet svart på hvitt.

 

Det er hun selv som har laget koppen.

 

– Jeg liker dette sitatet veldig godt. Det er en ganske enkel livsfilosofi, men det er jo noe med at ting er enkelt, sier hun med et smil før hun legger til;

 

– Ja, hvis man er litt positiv da!

  

Oppfylte hyttedrømmen i Hemsedal

Huset på toppen. Foto: Bettine Nicotra
Sitater for enhver smak. Foto: Bettine Nicotra
Hvitt og skjørt. Foto: Bettine Nicotra

Furu, slitt og lyseblått

I det røde huset med de hvite, smårutete vinduene på Billingstad i Bærum har hun bodd med mann, to sønner og den lille hunden Tarzan de siste 17 årene.

 

Den gamle eneboligen fra 1925 var opprinnelig en feriestue for to damer fra Høvik.

 

Men da snakker vi mange år tilbake i tid, den gang Billingstad virkelig var på landet.

 

Norsk design på Bærums Verk

 

Da de overtok huset med den fantastiske utsikten og den store hagen, var det ikke akkurat boligen innvendig de falt for.

 

– Alt var furu, slitt og lyseblått og det var veldig mørkt her, sier Ann Cecilia og grøsser.

 

Hun sitter ved betongbordet på kjøkkenet og blar i en kokebok mens mannen Per (45) slenger sammen en frokost på kjøkkenbenken ved siden av.

 

Den opprinnelige planen var å pusse opp huset. Men det ballet fort på seg ...

 

– Da vi begynte å rive fant vi mange feil, som blant annet råte i veggene, forteller hun.

 

Etter å ha satt i gang, endte det til slutt med at kun ytterveggene sto igjen.

 

– Det beste hadde vel egentlig vært å rive hele huset og bygge nytt for det hadde vært mye billigere, men det fikk vi ikke lov til av kommunen og det er vi glad for nå, sier hun.

 

Familiens gladfargede godterihus

Helleborus, ofte kalt julerose. Foto: Bettine Nicotra
Hunden Tarzan følger med. Foto: Bettine Nicotra
Sjeselongen foran peisen er Ann Cecilias favorittplass. Foto: Bettine Nicotra

Fra romantiske tapeter til kritthvitt

Bortsett fra et oransje maleri på stueveggen er det meste hvitt.

 

Interiøret er enkelt. Ikke mye dill og dall rundt omkring, nei.

 

Men det har ikke alltid sett slik ut.

 

– Da vi flyttet inn var jeg mer romantisk og vi hadde franske tapeter med slitte uttrykk og tunge gardiner i alle rom, forteller hun.

 

– Hvordan endte dere opp med et kritthvitt hus, da?

 

– Det begynte med at jeg tok ned gardinene, og så fant jeg ut at vi skulle male alle veggene hvite, sier hun.

 

– Og det var helt unødvendig! Det var dyre tapeter, skyter mannen humoristisk inn fra kjøkkenkroken.

 

Tone Kroken kjøper heller lekkert sengetøy enn dyr vin

Friske urter på kjøkkenbenken. Foto: Bettine Nicotra
Her drømmer Ann Cecilia om å henge opp en stor lysekrone. Foto: Bettine Nicotra
Soverommet er malt mørkegrått. Foto: Bettine Nicotra

Når dritten treffer vifta

Med en hektisk hverdag på keramikkverkstedet AC Design på Bærums Verk, orker hun rett og slett ikke for mye farger og rot hjemme.

 

Det er på verkstedet hun lager de humoristiske koppene med morsomme sitater som har blitt så populære.

 

– Hva er ditt nye favorittsitat?

 

– Åh, tør jeg si det, a? sier hun.

 

– Når dritten treffer vifta, roper mannen.

 

– Ja, når dritten treffer vifta – drikk champagne, sier Ann Cecilia og ler.

 

Ann Cecilias verksted på Bærums Verk

Ann Cecilia sliter litt med å kjøpe ting, siden hun like så greit kan lage det selv. Foto: Bettine Nicotra
Håndlaget fat. Foto: Bettine Nicotra

Eneboligen på toppen

  • Enebolig fra 1925 på rundt 250 kvadratmeter over to etasjer. Huset er bygd på flere ganger.

 

  • Her bor: Ann Cecilia (45) og Per (45) sammen med sønnen Ole (17) og hunden Tarzan (3). Eldstesønnen Magnus (20) har flyttet ut, men drømmer om å overta huset en dag.

 

  • Om boligen: – Huset er et av de eldste på Billingstad. Det er ikke fredet, men kan ikke rives. Det er også veldig begrenset hva man får gjøre med fasaden, forteller Ann Cecilia.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Jeg blir inspirert av inntrykk i hverdagen. Det kan være en stemning, mennesker jeg møter eller strukturer og former i naturen eller i byen.

 

  • Mitt yndlingssted hjemme: – I den nye hvite daybeden fra Gervasoni som jeg har plassert foran peisen i stuen.

 

  • Det jeg ønsker meg aller mest: – En stor klassisk prismelysekrone som kan henge i trappeoppløpet.

 

  • Det siste jeg skaffet til boligen: – Den hvite daybeden som står foran peisen.

 

  • Kjæreste eiendel:– Det må også bli den nye daybeden.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Stressless slipper aldri inn her.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Innred slik at du kan slappe av i ditt eget hjem. For meg er det ryddig og stramt, mens for andre kan det være frodig og rotete.
Mye har skjedd siden de flyttet inn. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Fra oppveksten av husker Vibeke Skar (34)  godt påskeferiene på hytta. – Noe av pynten var nostalgisk og fin, mens resten var ting vi hadde laget opp gjennom, forteller hun. Selv glemmer hun aldri da broren kom hjem med verdens kuleste kylling som han hadde laget i barnehagen. – Det var en rockekylling med store føtter og gitar, sier hun og ler. Hjemme hos designeren i Lommedalen i Bærum er nok påskepynten litt «forfinet» – Vi har det ganske så striglet og minimalistisk, men

Les mer

Hvor gøy er det ikke når det spirer og gror i vinduskarmen? For å så karse trenger man: Karsefrø, en potte (et halvt eggeskall, bunnen av en melkekartong, en kopp eller en frokostskål), bomull og vann. Fyll potten med bomull, hell vann over og strø på frøene. Etter noen dager vil dere se at det begynner å spire og gro, og etter en ukes tid er karsen klar for å spises. Husk å holde bomullen fuktig hele tiden. Karse er godt på brødskiven med gulost, leverpostei eller kjøttpål

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland