Med interiørhistorie i veggene

Kundene går i arv hos Allé Magasinet i Oslo.

Publisert 01. mars.2016 av

- Hei og velkommen inn, sier Hildur Holand Eriksson og åpner dørene til en tradisjonsrike butikken Allé Magasinet på Frogner i Oslo.

Solen har enda ikke stått opp og det er en time til åpningstid. For Hildur og sønnen André har arbeidsdagen allerede startet.

 

Butikken, et familieforetak med over 40 år lang historie, har gjennom årtier skaffet seg ekspertise på detaljhandel innen klær og interiør.

 

Og til deg som har vurdert å starte butikk innen interiørfeltet?  André og Hildur har følgende budskap:

 

- Dette er hardt arbeid, og ingen ni til fire jobb!

 

Etter så mange år spenner kundegruppen seg nå over generasjoner.

 

- Nå er det barna til tidligere kunder som kommer hit fast, sier daglig leder André Eriksson.

 

Slik velger du riktig gardin 

Allé Magasinet har satset på skandinaviske merker. FOTO: MARIMEKKO

Alltid på let

 

Eventyret Allé Magasinet startet i 1975, med Renette Kjolesalong, drevet av Annfrid Sofie Holand, Hildurs mor. Her ble det sydd kjoler etter mål og tilbudt finere tøy til motebevisste kvinner på vestkanten.

 

I 1993 fikk kjolesalongen tilbud om å overta lokalene ved siden av og utvide butikken. På den tiden hadde Hildur og ektemannen Lasse hjulpet til i butikken i 10 år.

 

- Samtidig som vi drev kjolesalongen, var vi hele tiden på let etter noe annet vi kunne tilby. I starten med Allé Magasinet hadde vi 20 merker, men kom fort ned til tre. Det vi likte best, ble igjen, forklarer Hildur.

Periode med to butikker

 

Butikken har spesialisert seg på skandinaviske merker, med hovedvekt på Marimekko, Ritva Falla, Rains og Alpaca Society.

 

Fra 1999 til 2006 drev Hildur en stor Marimekko-butikk i Vika – House of Oslo, samtidig som Allé Magasinet holdt driften i gang på Frogner. To butikker skulle vise seg å bli hardt arbeid nærmest døgnet rundt.

 

- Jeg tenkte at to butikker ikke skulle bli dobbelt arbeid, men jeg gikk fem på! Plutselig hadde vi nesten 10 ansatte, sier Hildur.

 

Da kontrakten med House of Oslo gikk mot slutten, og Illums Bolighus skulle flytte inn, bestemte familien seg for å satse fullt på butikken på Frogner.

 

Sønnen André, som lenge hadde jobbet som kokk på flere av Oslos beste restauranter, ønsket en forandring og tok utdannelse innen butikkfaget.

 

Men det var aldri en plan at han skulle begynne å arbeide i familiebedriften.

 

- Nei, aldri. Jeg husker jeg spurte mamma om det var plass til meg. Da tok det et par dager før hun svarte, smiler han.

 

- Jeg måtte tenke nøye gjennom det, fordi jeg vet hvor mye jobb det er. Akkurat da visste jeg ikke om jeg ville anbefale det til André. Dette er en livsstil med veldig mye ansvar, forklarer Hildur.

 

 

 

Åpnet nettbutikk

 

André begynte, og det første han gjorde var å opprette en nettbutikk og få Allé Magasinet inn på sosiale medier. Selv om han hele tiden kjenner på utfordringen med å kunne trå feil innen digital markedsføring, har det likevel vært alfa og omega for butikken.

 

- Alt han har gjort med nettbutikken og i sosiale medier, er veldig viktig. Det har hjulpet oss til å nå ut til en ny kundegruppe både geografisk og aldersmessig. Samt at det er en konstant reklame for våre produkter og oss, sier Hildur.

 

Nå har butikken merkene Marimekko, som står for om lag 65 prosent av sortimentet, samt Ritva Falla, Rains, Alpaca Society og Angelica Leon smykker.

 

- Noe av det viktigste man gjør i en slik butikk, er å kommunisere tydelig utad hva man ønsker. Jo tydeligere språk man har mot kundene, jo mer skjønner de hva du tilbyr, forklarer Hildur.

Marimekko har vært populært i flere tiår. FOTO: PRODUSENTEN
Det danske merket Rains føres hos Allé Magasinet. FOTO: PRODUSENTEN
Mor Hildur og sønnen André Eriksson driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Vi handler mer

 

En undersøkelse som Norsk E-handel har gjort, viser at tilnærmet «alle» nordmenn handler på nett. Det er bransjene reiseliv, mote og media som troner øverst, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like bak.

 

To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet. Totalt vokste e-handelsmarkedet med 17 prosent i 2013.

 

De siste tallene som bransjeorganisasjonen Virke har publisert, viser at butikkhandelen i desember 2015, økte med 2 prosent.

 

- Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

 

- Til tross for usikre tider i Norge, har folk god tiltro til egen økonomi, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

 

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag.

 

Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg.

 

- Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe, sier Sandmæl.

 

 

Mor og sønn driver Allé Magasinet i Bygdøy Allé i Oslo. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland