Publisert 06. mars.2016 av

 

- Vi har fått en fantastisk respons på møbelserien, smiler Kristine Five Melvær (31) fra Bekkestua.

 

Under Stockholm Furniture Fair, verdens største og viktigste møteplass for skandinavisk møbeldesign, lanserte møbelprodusenten Vestre sin nye kolleksjon My Town.

 

En svært sentral del av kolleksjonen er Kristine Five Melværs møbelserie Pop.

 

Bærumsdamen har fått en pangstart på karrieren, og har samarbeidet med blant andre Magnor Glassverk og flere ganger vært representert på 100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har vært veldig spennende å tegne utemøbler, som er en ny kategori for meg, smiler hun som er utdannet både grafisk designer og industridesigner. Serien vil blir hovedsakelig å finne i offentlige byrom.

Gjensidig respekt

 

Og det er disse to elementene, grafisk design og industridesign, som nå nesten bokstavelig talt er sveiset sammen. For noen år siden jobbet Melvær som grafisk designer hos byrået Dinamo på Lysaker. Møbelprodusenten Vestre var en av kundene, og Melvær jobbet med den visuelle identiteten deres.

 

- Jeg falt for Vestre allerede da. Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, forklarer Melvær.

 

Hun og firmaet holdt kontakten i etterkant, og et samarbeid kom i gang i fjor høst basert på gjensidig respekt.

 

- Jeg er spesielt stolt over at vi har fått Kristine med på laget. Hun representerer den nye generasjonen designere. Byen skal være fargerik, mangfoldig og leken, akkurat som Pop, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i Vestre.

 

- Vi ventet bare på muligheten til å finne et prosjekt som passet, forklarer Vestre til Botrend.no.

 

Møbelprodusenten har også samarbeidet med kunstner Cathrine Knudsen om en kolleksjon utemøbler i forbindelse med NRK Tv-aksjonen i 2015.

 

Møbelkolleksjonen er ideell for klatrende planter. FOTO: VESTRE
Møbelkolleksjonen Pop designet av Kristine Five Melvær for Vestre. FOTO: VESTRE

Frodige oaser

 

Kolleksjonen Pop skal skape lune og frodige oaser som skjermer for storbyens larm.

 

-  Verden har aldri vært mer urban enn i dag. Vi blir stadig flere mennesker på jorda, og det stiller krav til hvordan vi planlegger byene våre. Vi slår et slag for den åpne, grønne og tilgjengelige storbyen, forteller Jan Christian Vestre.

 

Designeren Kristine Five Melvær liker kombinasjonen av at Vestres møbler har en kvalitet som åpner for lang levetid og som treffer mange brukerne.

 

- Jeg liker godt tanken på at møblene skal stå ute i det offentlige rom. Kombinasjonen av at møblene brukes av alle typer mennesker, og at de er så robuste, er fin, sier hun om møblene som er produsert i både Norge og Sverige.

 

Møbelmerket Hallo Oslo med ambisiøs debut

Skygger som bladverk

 

I oktober i fjor leverte hun de første skissene, og deadline var Stockholmsmessen. Til sammen består serien av elleve produkter: tre typer benker, bord, tre «byvegger» og fire plantekasser. De ulike møblene kan settes sammen på utallige måter. Serien gir en luftig følelse, men er samtidig stødig. Designet er inspirert av kvister som forgreiner seg og holder lette blader.

 

- Jeg er opptatt av de grønne lungene i de stadig mer fortettede byene, og har jobbet med hvordan møblene kan være med på å skape gode situasjoner for mennesker og beplantning. Jeg har også latt møblenes former være inspirert av naturen. De perforererte platene kan minne om blader, og understellet om kvister, forklarer Five Melvær, som samtidig er opptatt av å åpne for andre assosiasjoner i møte med møblene.

 

- Jeg jobber ofte med subtile assosiasjoner. Jeg vil ikke presse en tolkning på brukerne, de skal også kunne lese egne ting ut fra produktet. Da tror jeg man har mulighet til å treffe flere brukere, og at forståelsen av objektene kan utvikle seg med brukeren og dermed vare lenger, sier designeren.

 

Byveggene har perforeringer som er dimensjonert så planter kan klatre i dem. Skyggespillet når solen faller på dem minner om skyggene til bladverk. Veggene kan brukes på mange måter, som for eksempel frittstående vegger, som espalierer i plantekassene, eller som grid man kan feste ulike ting på, forklarer designeren.

Møblene er solide for bruk i offentlige rom. FOTO: VESTRE
Møbelkolleksjonen Pop har flere ulike plantekasser. FOTO: VESTRE

Nye oljen

 

En eventuell oljekrise i Norge kan skape nytt liv for innovasjon i Norge. Nå roper flere på at norsk design kan bli den nye oljen.

 

– Vi merker at det er betydelig større interesse for norsk design og møbler nå, også en økende interesse fra utlandet. Nå må vi smi mens jernet er varmt og legge til rette for denne fremtidsnæringen, sier Jan Christian Vestre til E24.

 

Norsk ferdigvareindustri, der møbelprodusentene utgjør en vesentlig del, omsetter for 115 milliarder kroner, der 55 milliarder er eksport. Dansk ferdigvareindustri er tre ganger så stor, og svensk ferdigvareindustri er fem ganger så stor, ifølge E24.

 

– Norge har nå alle forutsetninger for å bli en møbelstormakt, og vi må våge å tenke større, sier Vestre.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post

Dette er Kristine Five Melværs første møbelkolleksjon for Vestre. FOTO: VESTRE
Kristine Five Melvær på Stockholmsmessen 2016. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland