Publisert 07. mars.2016 av

Et halvt år etter at A. Huseby & co. åpnet sin første butikk utenfor Oslo sentrum, sier butikksjef Mari Holter Hovind seg godt fornøyd med besøket så langt.

 

- Akkurat nå har januarsalget støvsugd markedet litt. Men det har vært noen fine måneder med mange kunder - både nye og gamle, sier Holter Hovind som drifter møbelbutikken sammen med kusinen Kathrine Hovind.

 

- Etter å ha jobbet i Huseby-butikken i Møllergata i mange år ser jeg noen klare forskjeller. Folk kjøper større møbler her. De har større hus og plass til mer, samtidig som de går for en litt mer klassisk stil. Stoffer som bomull og velour har også solgt mer her enn i Oslo, forteller butikksjefen.

Modulmøbelsystem er bestselger

Kusinene har begge vokst opp med interiør, og er nå femte generasjons drivere av interiørforretning under navnet A. Huseby & co. Det er 127 år siden deres tippoldefar Andreas Huseby startet butikken som har sitt hovedsete i Møllergaten i Oslo.

 

Frem til 1970 drev også selskapet egen møbelproduksjon og tapetsererverksted. I dag er konseptet norske og skandinaviske møbler i klassisk og moderne design.

 

- Vi selger desidert mest av møbelsystemet Montana. Vi er de eneste som forhandler merket i området, men det kan også ha en sammenheng med at vi selv har en stor forkjærlighet til Montana, sier Mari Holter Hovind med et stort smil.

 

For å imøtegå interessen har kusinene prøvd seg på en forhandlerdag med besøk fra nettopp Montana. Host og selger i Montana, Mirelle Wemberg, er på plass i Asker-butikken for å vise kundene hvilke muligheter som ligger i møbelsystemet som kan bygges på i uendelig mange moduler.

 

- Det finnes over fem millioner muligheter i Montana. Men vi pleier ikke å formidle dette da det nesten høres for komplisert ut og kan skremme vekk kunder, forteller Wemberg.

 

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet.

Sofa EJ 280 fra Erik Jørgensen og skammelen Sol av Andreas Engesvik for LK Hjelle. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Danske Montana retter seg både mot det private og det offentlige kontraktsmarkedet. FOTO: MONTANA

Yngre kjøpere sparer og supplerer

Danske Montana har blitt svært populært i Norge de senere årene. Fra det danske merket etablerte seg i Norge har pilene bare pekt én vei, og det er oppover. Men mens kjøpegruppen tidligere var preget av etablerte voksne, ser selskapet at stadig yngre kjøpere kommer til.

 

- Det at man har så mange muligheter for å supplere og bygge videre gjør at mange yngre bygger seg opp en samling over tid. Vi har flere ganger opplevd at besteforeldre kjøper moduler til dåpen som barnebarna kan spare til senere, forteller Wemberg i Montana.

 

I snitt legger kjøperne igjen et sted mellom 20- og 30.000 kroner når de investerer i Montana-produkter hos A. Huseby & co. Til den prisen får man gjerne en TV-benk, liten skjenk eller bokhylle.

 

Salgsvinneren er de populære reolmodulene som først og fremst benyttes til bokhyller, men det danske designfirmaet tilbyr også alt fra kontraktsmøbler til speil og eget lydanlegg.

Montana har også utviklet sitt eget lydsystem. FOTO: MONTANA
Kusinene (f.v.) Kathrine Hovind og Mari Holter Hovind driver A. Huseby & Co. i Asker. FOTO: KATRINE ASCIC

Gode tider for norsk møbelhandel

Møbelhandelen i Norge går bra, ifølge direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Til E24 fortalte fagdirektøren at det ventes en vekst på fem prosent for 2015, og at 2016 skal bli nok et godt år for møbelhandelen.

 

De senere årene har både funksjonelt design, merkevarebygging og eksport økt norsk design og møbelproduksjon. Ifølge Norsk Industri eksporteres hele 40 prosent av den totale produksjonen, mens de resterende 60 selges her hjemme.

Skal satse på butikkeventer og hjemmebesøk

Sverige og Danmark har lenge vært store på møbel og interiør, men nå er også norsk design inne i det gode selskap og internasjonale magasiner skriver om «scandicoole» hjem. Den nye møbelbutikken i Asker er intet unntak, og fremmer norske og skandinaviske designmøbler som LK Hjelle, Tonning & Stryn, Andreas Engesvik og Montana.

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet.

 

Den oppskriften skal sikre dem en omsetning på 15 millioner kroner i løpet av første driftsår. Ifølge butikksjef Mari Holter Hovind har de kommet inn i et godt spor, men planlegger å satse mer på forhandlerdager og eventer i butikken utover våren.

 

- Vi har nylig inngått et samarbeid med en kjent interiørdesigner Marit Rosenberg som har over 20 års erfaring. Sammen med henne vil vi også arrangere et event i butikken i løpet av våren.

 

Hun påpeker at de har en klar fordel gjennom butikkens allerede etablerte merkevarenavn noe som også har ført til at en del av Oslo-butikkens faste kunder nå kommer til Asker istedenfor.

 

- De sier at de syns det er utrolig deilig å slippe å reise inn til Oslo. Men det er klart, vi må tilby det lille ekstra for å skille oss ut i mengden. Foruten Montana har vi jo produkter som veldig mange andre også har. Derfor forsøker vi oss på slike kundedager i tillegg til at vi tilbyr hjemmebesøk og interiørveiledning med 3D-tegninger som Kathrine står for, forklarer butikksjef Holter Hovind.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

A. Huseby & co. satser på norsk og skandinavisk design, og selger mye av hyllesystemet Montana. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 11. november.2016 av

Kjære far. Kjære barns far, kjære svigerfar. Til lykke med farsdagen.

 

Du gjettet det! Farsdag er opprinnelig en amerikansk tradisjon. Det også!

 

 

Farsdag er en hedersdag for alle fedre, for far, bestefar, svigerfar og barnas far.

 

I Norge feirer vi farsdag den andre søndagen i november. Hva han forventer av dagen, er uklart. Hva du legger i feiringen, er noe ganske annet.

 

Og antakeligvis ikke forventet. Feirer vi farsdag for mor?

 

Les flere av Fannys betraktninger her

 

Sjekkliste til mamma

Det er mange å huske på, på en dag som denne.

 

Kanskje først om fremst steller man i stand på vegne av sine barn til deres far.

 

Det behøver ikke være noe dyrt eller spektakulært. Sats på tid, omtanke eller opplevelse til far.

 

Se gavetipsene vi tidligere har anbefalt

 

Hvem forventer mest av farsdagen? FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Ikke så farlig?

Og ikke glem svigerfar. Fordi barnas far synes farsdag er unødvendig, er sjansen også stor for at han ikke kommer til å huske/prioritere sin egen fars farsdag.

 

De fleste menn, vil helst ikke innrømme at de liker å bli satt pris på. Det er ikke så farlig, med meg. Ikke sant?

 

Men for barna -  for dem gjør vi en greie ut av det. De vil jo gjerne feire pappa, og blir dessuten skuffet hvis det ikke blir kake.

 

Jeg er skråsikker på at den dagen han blir tatt på ordet, den dagen ingen vekker med kake og kaffe og kos og tegning på sengen, er det ihvertfall galt.

 

Selv om det ikke er så farlig, med meg.  

 

Oppskrifter til den perfekte helgefrokosten

 

Kaffe på senga til far. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Har alt

Far ønsker seg heller aldri noe. Det er ikke lett, for den som skal finne på noe han ikke har ønsket seg. Hver gang! Og minst to ganger i året.

 

Forresten er det ikke alltid sant at han aldri ønsker seg noe. Hvis han gjør det, er det på samme dag og i en kommentar.  

 

Det far ikke har, skaffer han selv.  Så hva gir man til han som har ”alt”?

 

Det greieste er å gi det man alltid gir, et par sokker, selvsagt. Eller? Hva med et slips? Det bruker han jo, i begravelse og til jul. Og det er jo snart jul.

 

Matblogger Espen Nersveen åpner kjøkkenskuffene

 

 

Det han ikke vet

Har du tenkt på at du kan gi tid, omtanke eller opplevelse til far?

 

Der du legger lista, med tanke på far.

 

Se bort i fra hva far tror han vil. Han vil!

 

Og han fortjener en helt egen dag. Med en lat morgen, kaffe på sengen og snille barn. Obligatorisk. Den fineste gaven du kan gi far, er en dag uten helt uten forpliktelser og gjøremål. Slik at far kan fylle dagen med det han helst vil. Ekspedisjon i skogen med bål, om så.

FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Kjære far. Kjære barns far, kjøre svigerfar. Til lykke med farsdagen.

 

Takk for alt du er for meg, og familien vår.

 

Bruk dagen til noe som gjør deg glad, og så tar vi oss av resten.

 

Vi er glad i deg.

 

Les mer på Botrends forside her

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.   Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang. Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år. 

Les mer

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram. I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget. I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstill

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland