Publisert 07. mars.2016 av

Et halvt år etter at A. Huseby & co. åpnet sin første butikk utenfor Oslo sentrum, sier butikksjef Mari Holter Hovind seg godt fornøyd med besøket så langt.

 

- Akkurat nå har januarsalget støvsugd markedet litt. Men det har vært noen fine måneder med mange kunder - både nye og gamle, sier Holter Hovind som drifter møbelbutikken sammen med kusinen Kathrine Hovind.

 

- Etter å ha jobbet i Huseby-butikken i Møllergata i mange år ser jeg noen klare forskjeller. Folk kjøper større møbler her. De har større hus og plass til mer, samtidig som de går for en litt mer klassisk stil. Stoffer som bomull og velour har også solgt mer her enn i Oslo, forteller butikksjefen.

Modulmøbelsystem er bestselger

Kusinene har begge vokst opp med interiør, og er nå femte generasjons drivere av interiørforretning under navnet A. Huseby & co. Det er 127 år siden deres tippoldefar Andreas Huseby startet butikken som har sitt hovedsete i Møllergaten i Oslo.

 

Frem til 1970 drev også selskapet egen møbelproduksjon og tapetsererverksted. I dag er konseptet norske og skandinaviske møbler i klassisk og moderne design.

 

- Vi selger desidert mest av møbelsystemet Montana. Vi er de eneste som forhandler merket i området, men det kan også ha en sammenheng med at vi selv har en stor forkjærlighet til Montana, sier Mari Holter Hovind med et stort smil.

 

For å imøtegå interessen har kusinene prøvd seg på en forhandlerdag med besøk fra nettopp Montana. Host og selger i Montana, Mirelle Wemberg, er på plass i Asker-butikken for å vise kundene hvilke muligheter som ligger i møbelsystemet som kan bygges på i uendelig mange moduler.

 

- Det finnes over fem millioner muligheter i Montana. Men vi pleier ikke å formidle dette da det nesten høres for komplisert ut og kan skremme vekk kunder, forteller Wemberg.

 

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet.

Sofa EJ 280 fra Erik Jørgensen og skammelen Sol av Andreas Engesvik for LK Hjelle. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Danske Montana retter seg både mot det private og det offentlige kontraktsmarkedet. FOTO: MONTANA

Yngre kjøpere sparer og supplerer

Danske Montana har blitt svært populært i Norge de senere årene. Fra det danske merket etablerte seg i Norge har pilene bare pekt én vei, og det er oppover. Men mens kjøpegruppen tidligere var preget av etablerte voksne, ser selskapet at stadig yngre kjøpere kommer til.

 

- Det at man har så mange muligheter for å supplere og bygge videre gjør at mange yngre bygger seg opp en samling over tid. Vi har flere ganger opplevd at besteforeldre kjøper moduler til dåpen som barnebarna kan spare til senere, forteller Wemberg i Montana.

 

I snitt legger kjøperne igjen et sted mellom 20- og 30.000 kroner når de investerer i Montana-produkter hos A. Huseby & co. Til den prisen får man gjerne en TV-benk, liten skjenk eller bokhylle.

 

Salgsvinneren er de populære reolmodulene som først og fremst benyttes til bokhyller, men det danske designfirmaet tilbyr også alt fra kontraktsmøbler til speil og eget lydanlegg.

Montana har også utviklet sitt eget lydsystem. FOTO: MONTANA
Kusinene (f.v.) Kathrine Hovind og Mari Holter Hovind driver A. Huseby & Co. i Asker. FOTO: KATRINE ASCIC

Gode tider for norsk møbelhandel

Møbelhandelen i Norge går bra, ifølge direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Til E24 fortalte fagdirektøren at det ventes en vekst på fem prosent for 2015, og at 2016 skal bli nok et godt år for møbelhandelen.

 

De senere årene har både funksjonelt design, merkevarebygging og eksport økt norsk design og møbelproduksjon. Ifølge Norsk Industri eksporteres hele 40 prosent av den totale produksjonen, mens de resterende 60 selges her hjemme.

Skal satse på butikkeventer og hjemmebesøk

Sverige og Danmark har lenge vært store på møbel og interiør, men nå er også norsk design inne i det gode selskap og internasjonale magasiner skriver om «scandicoole» hjem. Den nye møbelbutikken i Asker er intet unntak, og fremmer norske og skandinaviske designmøbler som LK Hjelle, Tonning & Stryn, Andreas Engesvik og Montana.

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet.

 

Den oppskriften skal sikre dem en omsetning på 15 millioner kroner i løpet av første driftsår. Ifølge butikksjef Mari Holter Hovind har de kommet inn i et godt spor, men planlegger å satse mer på forhandlerdager og eventer i butikken utover våren.

 

- Vi har nylig inngått et samarbeid med en kjent interiørdesigner Marit Rosenberg som har over 20 års erfaring. Sammen med henne vil vi også arrangere et event i butikken i løpet av våren.

 

Hun påpeker at de har en klar fordel gjennom butikkens allerede etablerte merkevarenavn noe som også har ført til at en del av Oslo-butikkens faste kunder nå kommer til Asker istedenfor.

 

- De sier at de syns det er utrolig deilig å slippe å reise inn til Oslo. Men det er klart, vi må tilby det lille ekstra for å skille oss ut i mengden. Foruten Montana har vi jo produkter som veldig mange andre også har. Derfor forsøker vi oss på slike kundedager i tillegg til at vi tilbyr hjemmebesøk og interiørveiledning med 3D-tegninger som Kathrine står for, forklarer butikksjef Holter Hovind.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

A. Huseby & co. satser på norsk og skandinavisk design, og selger mye av hyllesystemet Montana. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 03. mai.2017 av

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år. 

 

Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design.

 

Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her. 

 

- Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst ønsker vi å gjøre kundene våre til kunnskapsrike forbrukere som tar valg basert på mer enn hva en vare koster. Denne oppgaven har vi tatt på alvor i 60 år og vi ser at vi setter avtrykk. Det er vi stolte av. Vi satser hardt på å fortsette dette i minst 60 år til, sier daglig leder Runa Boman til Botrend.

 

Her kan du lese mer om norsk design. 

Dro på studietur

Historien om og rundt etableringen av Norway Designs er nok ukjent for de fleste.

 

Grete Prytz Kittelsen og Arne Korsmo var på midten av forrige århundre to av landets mest anerkjente designere. I 1949–50 var de på studietur i USA og Mexico. De etablerte kontakter med flere av tidens store kulturpersonligheter.

 

Vel hjemme i Norge startet Korsmo planleggingen av en stor mønstring av norsk brukskunst i Chicago. Sammen med svogeren, gullsmed Torolf Prytz og Per Tannum inviterte Korsmo en rekke produsenter og brukskunstnere til deltakelse.

 

Kjenner du dette designikonet? 

 

Dette resulterte i den første av flere salgsutstillinger kalt Norway Designs for Living.  Utstillingen ble åpnet i Chicago 21. mai 1951 av statsminister Einar Gerhardsen.

På den første salgsutstillingen deltok 96 norske produsenter. I etterkant dannet 78 av disse aksjeselskapet Norway Designs, som frem til 1953 hadde fast utstillings- og salgslokale i Chicago.

 

 

Fra åpningen i 1957. Foto: Norway Designs/Oslo Museum
Norway Designs har ligget på hjørnet ved Nationaltheatret i 60 år. Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

Utstillingsvindu

Norway Designs har bidratt som utstillingsvindu for mange norske designere. 

 

I fjor vinter fikk førsteårsstudentene på designlinjen ved Arkitektur- og designhøgskolen, som har utviklet spiseredskap som skal få barn til å spise sunnere, vise frem utstillingen "Design Window".  

 

Der inviterte AHO Institutt for design forbrukerne inn til å få et innblikk i prosjekter studentene jobber frem ved skolen.

 

- Vi syns det er spennende å samarbeide med studenter som er helt i startgropen, og ikke bare fronte de etablerte designerne og kunsthåndverkerne, uttalte Trond Kinn, butikksjef hos Norway Designs. 

 

Det har også vært en rekke utstillinger av småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk under tittelen Norway Designs NÅ. 

 

Her kan du lese mer om norsk design

 

Studenter Fredrik Just, Anna Endal og Jonas Vetlesen foran Norway Designs. Foto: Sofie Dege Dimmen
Fra åpningen av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs
Per Tannum under åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum

Åpner ny utstilling

 
Når butikken nå fyller 60 år vil det fokuseres på hvilken rolle Norway Designs har spilt i norsk designhistorie.
 
 
Utstillingen ND60 vil belyse at Norway Designs ikke bare er en butikk, men også en organisasjon som spiller og har spilt en stor rolle i norsk design.
 
 
Jubileumsutstillingen er kuratert av Norway Designs og Blomqvist Nettauksjon i samarbeid og åpner torsdag 4 mai i Norway Designs lokaler i Stortingsgata 2

8. Utstillingen står frem til 1 juni 2017.
 
 
 
 
Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

 
Objekter på utstilling under åpeningen i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Leif Ørnelund / Oslo Museum
Det var trangt om plassen da Norway Designs NÅs utstilling Skala åpnet i Oslo i fjor. FOTO: DITLEV EIDSMO
Les mer

Glansdagene til 3-stavs gulnet eikeparkett og kritthvite gulv er  forbi. I 2017 er det sort, brun, grå- og hvitpigmentert 1-stavs parkett som er i vinden. Og et vakkert gulv har stor effekt på utformingen av et rom, ifølge Vibeke Skar og Nils Andreas Røher i gulvspesialistfirmaet Bo Andrén Norge AS. - Vi ser at flere beveger seg mot dypere farger med utgangspunkt i gråblått og lysebrunt, selv om det helt lyse fremdeles er det tryggeste valget, sier Skar. 

Les mer

Lene Sæbø Serck bor på Jar i Bærum og feirer nasjonaldagen med familie og venner. Hun pynter gjerne huset til fest, for å gjøre omgivelsene lune og hyggelige for seg selv og gjestene, men innrømmer at bordene hun dekker til ulike anledninger gjerne blir et hastverksprosjekt like før gjestene kommer.  – Jeg liker å dille med interiør når jeg har tid, men i en travel hverdag havner det i andre rekke. Likevel synes jeg det er hyggelig å gjøre det litt ekstra fint til slike anledni

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland