Publisert 07. mars.2016 av

Et halvt år etter at A. Huseby & co. åpnet sin første butikk utenfor Oslo sentrum, sier butikksjef Mari Holter Hovind seg godt fornøyd med besøket så langt.

 

- Akkurat nå har januarsalget støvsugd markedet litt. Men det har vært noen fine måneder med mange kunder - både nye og gamle, sier Holter Hovind som drifter møbelbutikken sammen med kusinen Kathrine Hovind.

 

- Etter å ha jobbet i Huseby-butikken i Møllergata i mange år ser jeg noen klare forskjeller. Folk kjøper større møbler her. De har større hus og plass til mer, samtidig som de går for en litt mer klassisk stil. Stoffer som bomull og velour har også solgt mer her enn i Oslo, forteller butikksjefen.

Modulmøbelsystem er bestselger

Kusinene har begge vokst opp med interiør, og er nå femte generasjons drivere av interiørforretning under navnet A. Huseby & co. Det er 127 år siden deres tippoldefar Andreas Huseby startet butikken som har sitt hovedsete i Møllergaten i Oslo.

 

Frem til 1970 drev også selskapet egen møbelproduksjon og tapetsererverksted. I dag er konseptet norske og skandinaviske møbler i klassisk og moderne design.

 

- Vi selger desidert mest av møbelsystemet Montana. Vi er de eneste som forhandler merket i området, men det kan også ha en sammenheng med at vi selv har en stor forkjærlighet til Montana, sier Mari Holter Hovind med et stort smil.

 

For å imøtegå interessen har kusinene prøvd seg på en forhandlerdag med besøk fra nettopp Montana. Host og selger i Montana, Mirelle Wemberg, er på plass i Asker-butikken for å vise kundene hvilke muligheter som ligger i møbelsystemet som kan bygges på i uendelig mange moduler.

 

- Det finnes over fem millioner muligheter i Montana. Men vi pleier ikke å formidle dette da det nesten høres for komplisert ut og kan skremme vekk kunder, forteller Wemberg.

 

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet.

Sofa EJ 280 fra Erik Jørgensen og skammelen Sol av Andreas Engesvik for LK Hjelle. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Danske Montana retter seg både mot det private og det offentlige kontraktsmarkedet. FOTO: MONTANA

Yngre kjøpere sparer og supplerer

Danske Montana har blitt svært populært i Norge de senere årene. Fra det danske merket etablerte seg i Norge har pilene bare pekt én vei, og det er oppover. Men mens kjøpegruppen tidligere var preget av etablerte voksne, ser selskapet at stadig yngre kjøpere kommer til.

 

- Det at man har så mange muligheter for å supplere og bygge videre gjør at mange yngre bygger seg opp en samling over tid. Vi har flere ganger opplevd at besteforeldre kjøper moduler til dåpen som barnebarna kan spare til senere, forteller Wemberg i Montana.

 

I snitt legger kjøperne igjen et sted mellom 20- og 30.000 kroner når de investerer i Montana-produkter hos A. Huseby & co. Til den prisen får man gjerne en TV-benk, liten skjenk eller bokhylle.

 

Salgsvinneren er de populære reolmodulene som først og fremst benyttes til bokhyller, men det danske designfirmaet tilbyr også alt fra kontraktsmøbler til speil og eget lydanlegg.

Montana har også utviklet sitt eget lydsystem. FOTO: MONTANA
Kusinene (f.v.) Kathrine Hovind og Mari Holter Hovind driver A. Huseby & Co. i Asker. FOTO: KATRINE ASCIC

Gode tider for norsk møbelhandel

Møbelhandelen i Norge går bra, ifølge direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Til E24 fortalte fagdirektøren at det ventes en vekst på fem prosent for 2015, og at 2016 skal bli nok et godt år for møbelhandelen.

 

De senere årene har både funksjonelt design, merkevarebygging og eksport økt norsk design og møbelproduksjon. Ifølge Norsk Industri eksporteres hele 40 prosent av den totale produksjonen, mens de resterende 60 selges her hjemme.

Skal satse på butikkeventer og hjemmebesøk

Sverige og Danmark har lenge vært store på møbel og interiør, men nå er også norsk design inne i det gode selskap og internasjonale magasiner skriver om «scandicoole» hjem. Den nye møbelbutikken i Asker er intet unntak, og fremmer norske og skandinaviske designmøbler som LK Hjelle, Tonning & Stryn, Andreas Engesvik og Montana.

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet.

 

Den oppskriften skal sikre dem en omsetning på 15 millioner kroner i løpet av første driftsår. Ifølge butikksjef Mari Holter Hovind har de kommet inn i et godt spor, men planlegger å satse mer på forhandlerdager og eventer i butikken utover våren.

 

- Vi har nylig inngått et samarbeid med en kjent interiørdesigner Marit Rosenberg som har over 20 års erfaring. Sammen med henne vil vi også arrangere et event i butikken i løpet av våren.

 

Hun påpeker at de har en klar fordel gjennom butikkens allerede etablerte merkevarenavn noe som også har ført til at en del av Oslo-butikkens faste kunder nå kommer til Asker istedenfor.

 

- De sier at de syns det er utrolig deilig å slippe å reise inn til Oslo. Men det er klart, vi må tilby det lille ekstra for å skille oss ut i mengden. Foruten Montana har vi jo produkter som veldig mange andre også har. Derfor forsøker vi oss på slike kundedager i tillegg til at vi tilbyr hjemmebesøk og interiørveiledning med 3D-tegninger som Kathrine står for, forklarer butikksjef Holter Hovind.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

A. Huseby & co. satser på norsk og skandinavisk design, og selger mye av hyllesystemet Montana. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 28. desember.2016 av

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret.

 

Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig.

 

– Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-54 år som pusser opp i størst grad, forteller Kåre Elnan hos  Prognosesenteret.

 

Her kan du lese mer om oppussing på Botrend

 

Ti tips før du starter oppussingen

Maling og gulv

 

Det er ingen tvil om at malepenslene skal få svingt seg både inne og ute i 2017.

 

– Det er innvendige malearbeider, nytt gulvbelegg og elektrikerarbeid de fleste skal ta seg av i det kommende året, forteller Elnan.

 

For dem som skal gjøre utvendige arbeider på boligen, troner male- og beisejobber øverst.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

 

Mørke farger er trendy. FOTO: FLÜGGER

Stuen på topp

 

Stuen er det rommet de fleste har planer om å gjøre noe med. Det er boligens samlingssted og et rom hvor vi tilbringer mye tid.

 

– Stue,  kjøkken og de voksnes soverom ligger på topp. Det er her de fleste vil ha det nytt, sier Elnan.

 

Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, er ikke overrasket over at stuen er det rommet flest av oss ønsker å gjøre noe med.

 

– Vi oppholder oss mye i stuen, det er der familien samles. Da er vi opptatt av at vi kan trives der. I tillegg slites det jo raskere ut enn mange andre rom, nettopp fordi vi bruker det så mye. Så det er nok mange som pusser opp her av praktiske grunner også, sier hun.

 

Ekspert Kåre Elnan i Prognosesenteret. FOTO: PROGNOSESENTERET

Nøkkeltall fra undersøkelsen:

  • 26 % vil pusse opp boligen innvendig (tilsvarer 600 000 husstander)
  • 15 % vil pusse opp boligen utvendig (tilsvarer 350 000 husstander)
  • 32 % har planer om å pusse opp stuen
  • 30 % har planer om å pusse opp soverommet
  • 28 % har planer om å pusse opp kjøkkenet
  • 25 % har planer om å pusse opp badet

 

Les mer på Botrends forside

 

Få nyheter på Facebook og masse inspirasjon på Instagram under @botrend.no

 

Slik totalrenoverte Carina Asker-boligen

 

Carina Aas totalrenoverte sin Asker-bolig. Saken kan du lese via linken over. FOTO:KRISTINE NYTRØEN

Paret fra Kolsås endret planløsningen og fikk en  helt ny og moderne leilighet.

 

Originalen var fra 1982.

Paret endret planløsning og fikk helt moderne leilighet på Kolsås. Les saken i linken over. FOTO:
Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer

Det kan jo være at noen og enhver av oss er litt mette på fest og god mat nå - magen kjennes i hvert fall godt forsynt ut. Med fare for å høres for banal ut, så oppfordrer jeg likevel til å tåle en fest til. Fordi det er noe spesielt med et år som avløses av et nytt. Les flere innlegg fra bloggeren Bo Naturlig 

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland