Publisert 07. mars.2016 av

Et halvt år etter at A. Huseby & co. åpnet sin første butikk utenfor Oslo sentrum, sier butikksjef Mari Holter Hovind seg godt fornøyd med besøket så langt.

 

- Akkurat nå har januarsalget støvsugd markedet litt. Men det har vært noen fine måneder med mange kunder - både nye og gamle, sier Holter Hovind som drifter møbelbutikken sammen med kusinen Kathrine Hovind.

 

- Etter å ha jobbet i Huseby-butikken i Møllergata i mange år ser jeg noen klare forskjeller. Folk kjøper større møbler her. De har større hus og plass til mer, samtidig som de går for en litt mer klassisk stil. Stoffer som bomull og velour har også solgt mer her enn i Oslo, forteller butikksjefen.

Modulmøbelsystem er bestselger

Kusinene har begge vokst opp med interiør, og er nå femte generasjons drivere av interiørforretning under navnet A. Huseby & co. Det er 127 år siden deres tippoldefar Andreas Huseby startet butikken som har sitt hovedsete i Møllergaten i Oslo.

 

Frem til 1970 drev også selskapet egen møbelproduksjon og tapetsererverksted. I dag er konseptet norske og skandinaviske møbler i klassisk og moderne design.

 

- Vi selger desidert mest av møbelsystemet Montana. Vi er de eneste som forhandler merket i området, men det kan også ha en sammenheng med at vi selv har en stor forkjærlighet til Montana, sier Mari Holter Hovind med et stort smil.

 

For å imøtegå interessen har kusinene prøvd seg på en forhandlerdag med besøk fra nettopp Montana. Host og selger i Montana, Mirelle Wemberg, er på plass i Asker-butikken for å vise kundene hvilke muligheter som ligger i møbelsystemet som kan bygges på i uendelig mange moduler.

 

- Det finnes over fem millioner muligheter i Montana. Men vi pleier ikke å formidle dette da det nesten høres for komplisert ut og kan skremme vekk kunder, forteller Wemberg.

 

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet.

Sofa EJ 280 fra Erik Jørgensen og skammelen Sol av Andreas Engesvik for LK Hjelle. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Danske Montana retter seg både mot det private og det offentlige kontraktsmarkedet. FOTO: MONTANA

Yngre kjøpere sparer og supplerer

Danske Montana har blitt svært populært i Norge de senere årene. Fra det danske merket etablerte seg i Norge har pilene bare pekt én vei, og det er oppover. Men mens kjøpegruppen tidligere var preget av etablerte voksne, ser selskapet at stadig yngre kjøpere kommer til.

 

- Det at man har så mange muligheter for å supplere og bygge videre gjør at mange yngre bygger seg opp en samling over tid. Vi har flere ganger opplevd at besteforeldre kjøper moduler til dåpen som barnebarna kan spare til senere, forteller Wemberg i Montana.

 

I snitt legger kjøperne igjen et sted mellom 20- og 30.000 kroner når de investerer i Montana-produkter hos A. Huseby & co. Til den prisen får man gjerne en TV-benk, liten skjenk eller bokhylle.

 

Salgsvinneren er de populære reolmodulene som først og fremst benyttes til bokhyller, men det danske designfirmaet tilbyr også alt fra kontraktsmøbler til speil og eget lydanlegg.

Montana har også utviklet sitt eget lydsystem. FOTO: MONTANA
Kusinene (f.v.) Kathrine Hovind og Mari Holter Hovind driver A. Huseby & Co. i Asker. FOTO: KATRINE ASCIC

Gode tider for norsk møbelhandel

Møbelhandelen i Norge går bra, ifølge direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Til E24 fortalte fagdirektøren at det ventes en vekst på fem prosent for 2015, og at 2016 skal bli nok et godt år for møbelhandelen.

 

De senere årene har både funksjonelt design, merkevarebygging og eksport økt norsk design og møbelproduksjon. Ifølge Norsk Industri eksporteres hele 40 prosent av den totale produksjonen, mens de resterende 60 selges her hjemme.

Skal satse på butikkeventer og hjemmebesøk

Sverige og Danmark har lenge vært store på møbel og interiør, men nå er også norsk design inne i det gode selskap og internasjonale magasiner skriver om «scandicoole» hjem. Den nye møbelbutikken i Asker er intet unntak, og fremmer norske og skandinaviske designmøbler som LK Hjelle, Tonning & Stryn, Andreas Engesvik og Montana.

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet.

 

Den oppskriften skal sikre dem en omsetning på 15 millioner kroner i løpet av første driftsår. Ifølge butikksjef Mari Holter Hovind har de kommet inn i et godt spor, men planlegger å satse mer på forhandlerdager og eventer i butikken utover våren.

 

- Vi har nylig inngått et samarbeid med en kjent interiørdesigner Marit Rosenberg som har over 20 års erfaring. Sammen med henne vil vi også arrangere et event i butikken i løpet av våren.

 

Hun påpeker at de har en klar fordel gjennom butikkens allerede etablerte merkevarenavn noe som også har ført til at en del av Oslo-butikkens faste kunder nå kommer til Asker istedenfor.

 

- De sier at de syns det er utrolig deilig å slippe å reise inn til Oslo. Men det er klart, vi må tilby det lille ekstra for å skille oss ut i mengden. Foruten Montana har vi jo produkter som veldig mange andre også har. Derfor forsøker vi oss på slike kundedager i tillegg til at vi tilbyr hjemmebesøk og interiørveiledning med 3D-tegninger som Kathrine står for, forklarer butikksjef Holter Hovind.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

A. Huseby & co. satser på norsk og skandinavisk design, og selger mye av hyllesystemet Montana. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 13. juli.2017 av

- Yogaretreatet ligger i en jungel, så vi har banantrær og pasjonsfrukt i hagen, og sover til lyden av aper og papegøyer, sier Silje Dubey (36).

 

Hun forteller om livet i deres primitive hus midt i jungelen i Goa i India, en spasertur unna stranden.

 

Som 19-åring var jenta fra Inderøy i Nord Trøndelag klar for å utforske verden. Fra Stockholm, Madrid, Los Angeles, Oslo og til Mallorca.

 

Der startet hun opp butikken «Tipi» hvor hun solgte klær, innredning og egenproduserte smykker. 

 

- Du forelsket deg i yogalæreren din og valgte å flytte til Goa?

 

- Vi møttes på hans retreat, SWAN Yoga Retreat, hvor det kommer folk fra alle deler av verden, forteller hun.

 

Silje hadde alltid drømt om å dra på yogareise til India, men at det skulle bli Gyanmitras retreat, var tilfeldig etter et googlesøk.

 

- Jeg følte meg veldig hjemme med en gang, og selv om det kanskje ikke var «love at first sight» så var det love etter to, tre dager, sier hun.

 

Etter to ukers opphold i januar 2014, reiste hun hjem. Først på høsten begynte hun å snakke med Gyanmitra (47) igjen. Hun bestemte seg for å reise tilbake og jobbe frem til april.

 

- Men da april kom, ville jeg ikke hjem igjen, så vi har vært sammen siden da.

 

Og for 1,5 år siden fikk de sønnen Simba. Nå bor de halve året i Goa og halve året på Mallorca.

 

Hyttedrøm for storfamilien

Høyt under taket i stuen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Koselig sitteplass i stuen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Gardiner som skille mellom stue og kjøkken. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Ting fra naturen tas gjerne med inn. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken

Fryktet slanger og skorpioner

Huset på knappe 70 kvadratmeter med rause fem meters takhøyde, består av et oppholdsrom med stue og kjøkken, et soverom og bad.

 

- Det er veldig basic, men jeg trives godt med å ha lite ting.

 

- Hva har du gjort i huset siden du flyttet inn for snart tre år siden?

 

- Alt! Sier hun og ler.

 

- Da jeg flyttet inn var det bare soverommet og badet som var i bruk. Oppholdsrommet var lagerrom, så jeg turte knapt gå inn og jeg var redd for å finne både slanger og skorpioner gjemt i skapene, forteller hun.

 

Siden har de brune jordveggene blitt hvite. Meter på meter med hvit, indisk bomull har blitt til gardiner. Gardiner som skiller av stuen og kjøkkenet, og som innrammer et eget uterom.

 

Silje har innredet med egendesignede møbler og pyntegjenstander som hun har funnet på markeder i Goa. Ting fra naturen har også kommet inn i huset.

 

- Det har forresten mannen min fått lide av, ettersom han nesten hugget av seg stortåa da han skulle kutte en gren til meg som henger over kjøkkenbenken, sier hun humoristisk.

 

Hun liker det skandinaviske litt avskallede, kombinert med gamle indiske møbler og tekstiler.

 

- En ren hvit vegg med en vintage stoffbit på, funker fint for meg.

 

- Hva sier familie og venner når de kommer på besøk?

 

- De lurer på om det ikke er rart å leve så basic, men jeg synes kanskje ikke det er så basic ettersom jeg har blitt vant til å ha kokk og folk som hjelper til med vasking og rydding, sier hun med et smil.

 

Fra hvitt til fargerikt på en sommer

Silje elsker tekstiler. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Drømmefanger - et ornament av indisk opphav. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Hvem kunne vel ikke tenke seg å ha denne kontorplassen? Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Kjøpt på markeder i området. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Krukker i ulike former og teksturer. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Vakre omgivelser for morgenkaffen. Foto: Filippa Tredal Styling: Tone Kroken
Les mer

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på. Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011. Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at

Les mer

Naturen har tydelig vært en stor inspirasjon i  interiørtrendene  de siste årene. Som reaksjon på den nordiske (sterile, som jeg velger å kalle den) trenden med hvitt og sort minimalisme, har naturen igjen vist seg i norske hjem gjennom naturmaterialer og mye grønt liv. Friske blomster og planter  kan vi nesten ikke få nok av. Bruken av naturmaterialer har blitt, og er fremdeles, enormt populær i skandinaviske hjem, hvor de harde harde naturmaterialene som skiver og marmor står i

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland