Publisert 07. mars.2016 av

Et halvt år etter at A. Huseby & co. åpnet sin første butikk utenfor Oslo sentrum, sier butikksjef Mari Holter Hovind seg godt fornøyd med besøket så langt.

 

- Akkurat nå har januarsalget støvsugd markedet litt. Men det har vært noen fine måneder med mange kunder - både nye og gamle, sier Holter Hovind som drifter møbelbutikken sammen med kusinen Kathrine Hovind.

 

- Etter å ha jobbet i Huseby-butikken i Møllergata i mange år ser jeg noen klare forskjeller. Folk kjøper større møbler her. De har større hus og plass til mer, samtidig som de går for en litt mer klassisk stil. Stoffer som bomull og velour har også solgt mer her enn i Oslo, forteller butikksjefen.

Modulmøbelsystem er bestselger

Kusinene har begge vokst opp med interiør, og er nå femte generasjons drivere av interiørforretning under navnet A. Huseby & co. Det er 127 år siden deres tippoldefar Andreas Huseby startet butikken som har sitt hovedsete i Møllergaten i Oslo.

 

Frem til 1970 drev også selskapet egen møbelproduksjon og tapetsererverksted. I dag er konseptet norske og skandinaviske møbler i klassisk og moderne design.

 

- Vi selger desidert mest av møbelsystemet Montana. Vi er de eneste som forhandler merket i området, men det kan også ha en sammenheng med at vi selv har en stor forkjærlighet til Montana, sier Mari Holter Hovind med et stort smil.

 

For å imøtegå interessen har kusinene prøvd seg på en forhandlerdag med besøk fra nettopp Montana. Host og selger i Montana, Mirelle Wemberg, er på plass i Asker-butikken for å vise kundene hvilke muligheter som ligger i møbelsystemet som kan bygges på i uendelig mange moduler.

 

- Det finnes over fem millioner muligheter i Montana. Men vi pleier ikke å formidle dette da det nesten høres for komplisert ut og kan skremme vekk kunder, forteller Wemberg.

 

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet.

Sofa EJ 280 fra Erik Jørgensen og skammelen Sol av Andreas Engesvik for LK Hjelle. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Danske Montana retter seg både mot det private og det offentlige kontraktsmarkedet. FOTO: MONTANA

Yngre kjøpere sparer og supplerer

Danske Montana har blitt svært populært i Norge de senere årene. Fra det danske merket etablerte seg i Norge har pilene bare pekt én vei, og det er oppover. Men mens kjøpegruppen tidligere var preget av etablerte voksne, ser selskapet at stadig yngre kjøpere kommer til.

 

- Det at man har så mange muligheter for å supplere og bygge videre gjør at mange yngre bygger seg opp en samling over tid. Vi har flere ganger opplevd at besteforeldre kjøper moduler til dåpen som barnebarna kan spare til senere, forteller Wemberg i Montana.

 

I snitt legger kjøperne igjen et sted mellom 20- og 30.000 kroner når de investerer i Montana-produkter hos A. Huseby & co. Til den prisen får man gjerne en TV-benk, liten skjenk eller bokhylle.

 

Salgsvinneren er de populære reolmodulene som først og fremst benyttes til bokhyller, men det danske designfirmaet tilbyr også alt fra kontraktsmøbler til speil og eget lydanlegg.

Montana har også utviklet sitt eget lydsystem. FOTO: MONTANA
Kusinene (f.v.) Kathrine Hovind og Mari Holter Hovind driver A. Huseby & Co. i Asker. FOTO: KATRINE ASCIC

Gode tider for norsk møbelhandel

Møbelhandelen i Norge går bra, ifølge direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Til E24 fortalte fagdirektøren at det ventes en vekst på fem prosent for 2015, og at 2016 skal bli nok et godt år for møbelhandelen.

 

De senere årene har både funksjonelt design, merkevarebygging og eksport økt norsk design og møbelproduksjon. Ifølge Norsk Industri eksporteres hele 40 prosent av den totale produksjonen, mens de resterende 60 selges her hjemme.

Skal satse på butikkeventer og hjemmebesøk

Sverige og Danmark har lenge vært store på møbel og interiør, men nå er også norsk design inne i det gode selskap og internasjonale magasiner skriver om «scandicoole» hjem. Den nye møbelbutikken i Asker er intet unntak, og fremmer norske og skandinaviske designmøbler som LK Hjelle, Tonning & Stryn, Andreas Engesvik og Montana.

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet.

 

Den oppskriften skal sikre dem en omsetning på 15 millioner kroner i løpet av første driftsår. Ifølge butikksjef Mari Holter Hovind har de kommet inn i et godt spor, men planlegger å satse mer på forhandlerdager og eventer i butikken utover våren.

 

- Vi har nylig inngått et samarbeid med en kjent interiørdesigner Marit Rosenberg som har over 20 års erfaring. Sammen med henne vil vi også arrangere et event i butikken i løpet av våren.

 

Hun påpeker at de har en klar fordel gjennom butikkens allerede etablerte merkevarenavn noe som også har ført til at en del av Oslo-butikkens faste kunder nå kommer til Asker istedenfor.

 

- De sier at de syns det er utrolig deilig å slippe å reise inn til Oslo. Men det er klart, vi må tilby det lille ekstra for å skille oss ut i mengden. Foruten Montana har vi jo produkter som veldig mange andre også har. Derfor forsøker vi oss på slike kundedager i tillegg til at vi tilbyr hjemmebesøk og interiørveiledning med 3D-tegninger som Kathrine står for, forklarer butikksjef Holter Hovind.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

A. Huseby & co. satser på norsk og skandinavisk design, og selger mye av hyllesystemet Montana. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland