Møbler og interiør selger best

Askerbøringer elsker å handle varer til hus og hjem.

Publisert 16. mars.2016 av

Ingen annen varegruppe har sterkere vekst siden 2008.

 

En spesialrapport fra SSB, bestilt av Asker kommune, viser at det er møbler og varer til huset som har kombinasjonen størst vekst og størst andel av varehandelen i Asker kommune i perioden 2008–2014.

 

Isolert har internetthandel kraftigst prosentvis vekst, men utgjør likevel en veldig liten andel av den totale varehandelen.

 

Hos Møbelringen på Billingstadsletta sitter Mariann Blegen fra Asker (37) og hennes mor Kari-Ann Blegen (66) foran et bord Mariann vurderer å kjøpe.

 

– Jeg sjekket på nett først og fant ut at de hadde et bord jeg likte. Derfor dro vi hit helt bevisst, forteller hun.

 

– Jeg er interessert i interiør og hvordan jeg har det hjemme betyr mye, mener hun.

 

Er du glad i kombinasjonen møbler, interiør og vår kan du sjekke ut vårens og sesongens nye utemøbler her. 

 

Saken fortsetter under annonsen. 

Mariann Blegen med moren Kari-Ann Blegen. FOTO: KNUT BJERKE

Sterk vekst

 

Blegen er ikke alene om å være glad i å handle til huset.

 

Asker kommune ønsket med spesialrapporten å se hvilke varegrupper det faktisk selges mest av i Asker fordelt på de enkelte handels- og sentrumsområdene. Hovedkonklusjonen er at møbler, interiør og byggevarer har den største veksten. Hvor de handlende kommer fra er ikke dokumentert, og er heller ikke poenget. Selv om det er logisk å anta at mange askerbøringer er blant de handlende i egen kommune.

 

I tall ble det omsatt varer «til huset» for 2,3 milliarder kroner i Asker kommune totalt sett i 2014, Dette er en vekst på 41 prosent ifra 2008 til 2014, sier rapporten.

 

Bare internetthandel har større vekst (på 1400 prosent), men her var tallene særdeles små i 2008, noe som gjør prosentveksten «unaturlig» høy.

 

Gode tider for norske møbelforretninger

Grafen viser andel i millioner kroner av omsatt varehandel per vargruppe. ILL: TORIL S. TØRMOEN

Stor andel

 

Ser man på all omsatt varehandel totalt sett i Asker kommune i 2014, utgjør varegruppen «til huset» hele 38 prosent.

 

– Med andre ord – det er varer til hus og hjem de fleste elsker å kjøpe – og det er her veksten i handelen har vært størst, sier næringssjef Bastrup.

 

Han opplyser at det er første gang en slik analyse er blitt fremlagt.

 

En tidligere SSB-analyse presentert av den lokale handelsstandsforeningen viste hvilke geografiske områder lokalt som har hatt den sterkeste handelsveksten. Totalomsetningen av varer var i Asker kommune totalt sett på 6,3 milliarder kroner i 2014. Av dette sto Billingstad-området for 43 prosent av denne varehandelen.

 

Nytt møbelmerke HalloOslo entrer markedet 

Grafen viser ulike varegruppes andel prosent av omsatt varehandel i 2014 vs 2008. ILL: TORIL S. TØRMOEN

Like stor etterspørsel

 

– Men vi ville gå dypere ned for å se hvilke varegrupper det faktisk selges mest av i Asker og hvor, sier Bastrup.

 

Det dokumenteres også at etterspørselen etter møbler og interiør er like stor målt i prosentvis vekst – i Asker sentrum som hos «handelsmotoren» Billingstad-området, men tallene i kroner og øre er langt større på Billingstad. På Billingstad ble det omsatt varer «til huset» for 1,9 milliarder kroner.

 

Selvom tallene i kroner og øre er langt større både på Billingstad og i Asker sentrum, er det lille Vollen som har sterkest prosentvis vekst innenfor denne varegruppen.

 

Her er veksten på 127 prosent fra 2008 til 2014.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her. 

Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

For to år siden ble hun inspirert av en venninne som hadde skaffet seg bruker på bildedelingstjenesten Instagram. Hun tok noen interiørbilder av sitt nye funkishus, og ble raskt bitt av basillen. Følgerne strømmet på, og Hanne satte seg som mål å få 10.000 følgere før julen 2015. – Det tok fort av og det var selvfølgelig veldig gøy, forteller hun. 

Les mer

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland