Slik er baderomstrendene nå

Nå vil vi ha store fliser, marmor og naturnære toner på badet.

Publisert 30. mars.2016 av

 

Vi vil ha store fliser, marmor og naturnære toner på badet. Vi vil også ha fliser på veggene, og funksjonalitet settes høyt.

 

Dette er de største baderomstrendene for øyeblikket.

 

Når vi først pusser opp badet, legger vi mye penger i det. Derfor er det viktig at vi blir fornøyde.

 

– Det viktigste å tenke på når du pusser opp badet, er at du gjør det i henhold til din egen stil og smak. Tenk også på at det skal tåle øyets slitasje i mange år, sier Emelie Andersson hos Golvabia.

 

Dette er trendfargen for 2016

(Saken fortsetter under bildet og annonsen.)

 

Rene, enkle flater kan gi et elegant og lusuriøst uttrykk, samtidig som det bidrar til bedre hygieniske forhold på badet. FOTO: GEBERIT

Marmor

 

Baderommet er ikke like utsatt for hyppige trendskifter som andre rom, noe som er en fordel for lommeboken.

 

Men hva vi synes er fint forandres likevel med tiden. Andersson ser noen klare tendenser når det kommer til baderomstrendene.

 

– Den største flistrenden nå er de vakre marmorimitasjonene, særlig i store størrelser. Nå kan du leke med formatet og fargetonene i marmor, for å skape unike effekter, sier hun.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

 

Veggfliser

 

Vi har hatt fliser på baderomsgulvet i alle år.

 

Våtrom stiller strenge krav til gulv, og flisene er og forblir løsningen de fleste av oss velger. På veggene har vi variert litt mer, og det kommer stadig nye løsninger som skal passe på veggene i våtrom. Men ifølge Andersson velger flere og flere fliser også her. 

 

– En annen trend som bare blir større og større er å også legge fliser på veggene. Enten kler man hele baderommet i det samme materialet, eller så våger man å skape effekter med en fondvegg. I disse tilfellene er det de naturnære tonene som ligger på førsteplass, forteller hun.

 

Kinfolk oppfordere til egne designvalg

 

Ut med fliskolonner

 

Mange bad med flis på veggene har opp gjennom årene blitt pyntet med kolonner av mindre fliser eller mosaikk. Dette er nå på vei ut.

 

– Ja, kolonner med mindre fliser og mosaikk forsvinner mer og mer, bekrefter Andersson.

 

Slik går nordmenns stilvalg mot 2017

Vi blir stadig mer opptatt av at ting har en nyttefunksjon. FOTO: GEBERIT

Farger på badet

 

Det er ikke bare i stua og på soverommet vi prøver oss mer med farger for tiden. Også på baderommet begynner en del å tenke utenfor den hvite boksen.

 

– Farger er på vei inn på baderommet også. Det er vi selvfølgelig veldig fornøyde med, sier Andersson.

(Saken fortsetter under bildet.)

 

 

Serien Opal fra Golvabia. FOTO: PRODUSENTEN

Funksjon og teknikk er trendy

 

Smarte spyleløsninger, praktiske overflater, berøringsfrie betjeningsplater, downlights og løsninger som bidrar til bedre hygiene blir mer og mer aktuelt.

 

– Vi blir stadig mer opptatt av at ting skal ha en nyttefunksjon, og ikke bare være pent å se på. Mange ønsker seg nye og bedre løsninger, og setter funksjonalitet, ny teknikk og smarte sanitærløsninger øverst på ønskelisten, sier Wenche Sydhagen hos Geberit.

 

Samtidig skal løsningene tilfredsstille våre estetiske krav.

 

– Rene, elegante flater er det de fleste ønsker seg nå. Det er både smakfullt og bidrar til bedre hygieniske forhold, forteller Sydhagen.

 

Løsninger som varer

 

Både når det gjelder baderomsgulv og -vegger og sanitærprodukter er vi alt i alt svært opptatt av å velge løsninger som varer. Her velger vi kvalitet framfor kvantitet.

 

– På badet investerer vi gjerne litt mer i kvalitetsprodukter, fordi vi vet at det skal holde i mange år framover, sier Sydhagen.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her. 

Vi blir stadig mer opptatt av å integrere funksjonalitet og estetikk. FOTO: GOLVABIA
Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland