Vil bygge luksuslandsbyer i Asker

Selvaag Bolig med største utbygging i Asker siden 60-tallet.

Publisert 01. april.2016 av

Jordene på Høn blir den største utbyggingen i Asker siden Borgen-området ble etablert på 60-tallet. Området får ca. 1.500 boliger, barnehage, skole og næringsbygg.

 

Dersom politikerne godkjenner den endelige reguleringsplanen for første delen av området, Landås vest, i løpet av det neste året, står Selvaag Bolig klar til å bygge de første 250 boligene, og legge dem ut for salg i løpet av 2017/18.

 

I 2020 vil de i så fall være innflytningsklare.

 

– 200 av dem ligger midt i utbyggingsområdet, i lavblokker med leiligheter fra rundt 40 – til noe over 100 kvm. Det vil bli de første Plussboligene Selvaag Bolig vil bygge i Asker og Bærum. Boligene vil få en egen resepsjon med kaffeservering og et utvalg ferske aviser, forteller prosjektsjef Bård Sydow.

 

Videre frister utbygger med eget trimrom, rom som kan leies til gjester, et festlokale og forskjellige servicetilbud for beboerne.

 

– Høres dyrt ut?

 

– Totalt vil det bli en merutgift på ca. 1.000 kroner i måneden per leilighet, i tillegg til andre felleskostnader, opplyser Sydow.

 

Botrend gir deg de siste eiendomsnyhetene over hele Stor-Oslo. Send oss gjerne tips her

 

Optimistisk Selvaag om fremtiden

Markedspris

 

Kvadratmeterprisen for leilighetene vil følge markedet, og de vil variere i pris fra ca. 3 -10 millioner kroner ut fra størrelse og beliggenhet.

 

– Området er helt spesielt med sin nærhet til sentrum, men også jernbanen som har en stasjon på hver side av det nye boligområdet. Vår eiendom, som vi skal utvikle, er området Landås øst og vest. Samlet vil de få ca. 650 boliger, forteller porteføljedirektør i Selvaag Bolig, Halvard Kverne, som sier fjordutsikt og gode solforhold gjør området attraktivt.

 

Se hva de vil bygge i dette området i Bærum

 

Må bygge vei

Totalt vil selskapet bruke nær 4 milliarder kroner på første trinn i utbyggingen, slik de kalkulerer det i dag. Men før de kan starte utbyggingen må de trolig bygge helt ny vei fra der Scandic Hotell ligger ved E18, og opp gjennom utbyggingsområdet.

 

En konsekvensutredning skal gi svar på om den skal stoppe i det nye boligområdet, eller bli en gjennomfartsåre til Kirkeveien.

 

– Landås Vest ligger nærmest Asker sentrum og skal gjennom reguleringen bearbeides så detaljert at vi i neste omgang kan gå direkte på en rammesøknad. Med arkitektkonkurransen fra 2014 har vi allerede funnet et hovedgrep på bebyggelsen. Den har Asker kommune så langt stilt seg positive til, forteller prosjektsjef Bård Sydow.

 

Selger unna leiligheter på Fornebu

Porteføljedirektør Halvard Kverne og prosjektsjef Bård Sydow i Selvaag Bolig. FOTO: KARL BRAANAAS

Bygger også eneboliger

 

I tillegg til plussboligene i midtre del av utbyggingsområdet, kommer det en rekke med 13–14 eneboliger på nedsiden av Hønsveien. På nedre del planlegges en mindre blokk-/rekkehusbebyggelse.

 

– Vi vil sammen med Dyrvik Arkitekter utarbeide plantegninger og detaljering av fasader slik at vi har et godt gjennomarbeidet prosjekt klart til salgsstart, sier prosjektsjef Bård Sydow.

 

Han opplyser at de alt har over 500 interessenter på listen for Plussboligene, etter at de har foretatt en markedsundersøkelse.

 

Asker kommune står for både planprogram og regulering.

Det er dette området i Asker som skal bygges ut. FOTO: KARL BRAANAAS
Illustrasjon på hvordan det kan bli på Høn. ILL.: SELVAAG BOLIG
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer

Den ærverdige villaen Borgen på Blommenholm i Bærum ble lagt ut for salg i april 2016. Den gang hadde den en prislapp på 27 millioner kroner, og var Bærums dyreste bolig til salgs på det tidspunktet. Boligen som er fra 1915 hadde et betydelig oppgraderingsbehov, og i juni i fjor var prisen redusert med 10 millioner. Nå er planene for tomten klare. En utbygger vil bygge seks leiligheter på nedsiden av Borgen mot sjøen.

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland