Her er IKEAs sommerkolleksjon

Nå skal du se byen med nye øyne.

Publisert 04. april.2016 av

 

- Den viktigste trenden handler om å tilbringe mest mulig tid ute, gjerne sammen med andre. Være sammen – spise sammen – dyrke sammen. Da er det viktig med fleksible møbler og løsninger som gir maksimalt utbytte av den plassen man har til rådighet, eller gir deg mulighet for å skape uterom utenfor hjemmet, sier assisterende retail- og interiørsjef i IKEA, Trude Pleym.

 

Denne sommeren vil IKEA gi oss noen tips til hvordan vi kan utvide hjemmet, og budskapet er å se omgivelsene med nye øyne.

 

Kolleksjonen for sommeren 2016 inneholder flere fargesterke tekstiler, pyntegjenstander og belysning – alt designet for at vi kan samles utendørs.

 

- Enkle, lette og sammenleggbare møbler gir deg uendelige muligheter for å finne nettopp det «uterommet» du trenger, forklarer Pleym.

 

Botrend har omtalt om trendfargen for 2016 i ulike artikler. Hovedfargen i sommerkolleksjonen fra IKEA er rødt, hvitt og blått og mønsterkombinasjonene har i hovedsak prikker, striper og blomster.

 

Dette er sesongens utemøbler

 

 

Det handler om å se omgivelsene med nye øyne. FOTO: IKEA

Utvider horisonten

 

Det knyttes alltid stor spenning til nye lanseringer fra IKEA. Fjorårets katalog som ble sluppet i august, ble trykket i 214 millioner eksemplarer verden over, og skal være en av verdens største trykksaker.

 

Tema for katalogen fra august er «Alt vi trenger for å være sammen», og dette ser ut til å fortsette som tema utover sommeren 2016.

 

Nå vil kjeden at vi utvider horisonten, og for deg som bor i byen gjelder det å se på mer enn bare balkongen utenfor leiligheten din.

 

- Vi vil i tillegg forlenge sommeren, så uterommet tas i bruk i lengre perioder av året. Vi lever «ute» inne og «inne» ute. Grensene kan viskes ut med tekstiler og sittesekker som tåler utebruk. Naturen bringes i større grad inn i hjemmet og det dekoreres med planter og blomster, samtidig som vi skaper ekstra kjøkken, spiseplasser og stuer ute, sier Trude Pleym.

 

Se stylistene innrede tre like stuer her

Rødt, hvitt og blått er sommerens farger hos IKEA. FOTO: IKEA
Med enkle grep får du det fint på uteplassen. FOTO: IKEA

Mer farger!

 

Sommernyhetene fra IKEA er på i tråd med interiørtrenden med flere farger og fokus på å ha det koselig.

 

Dette ble relansert som tema under Oslo Design Fair tidligere i år.

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, har fargeekspert, blogger og kreativ ansvarlig for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe, uttalt.

FOTO: IKEA
Et fint uterom kan lages med ampler og potter i forskjellige høyder. FOTO: IKEA

Eukalyptus

 

Bruk av potteplanter og grønt i omgivelsene er blant de store trendene dette året. 

 

Dette har også en stor plass i IKEAs kolleksjon denne sommeren. 

 

- Eukalyptus er et av årets materialer som har en naturlig holdbarhet og kommer fra plantasjer som er driftet på en ansvarlig måte, sier Pleym.

 

Har du tilbakemelding til Botrend-redaksjonen? Send oss en e-post her. 

 

Handler til huset

En spesialrapport fra SSB, bestilt av Asker kommune, viser at det er møbler og varer til huset som har kombinasjonen størst vekst og størst andel av varehandelen i Asker kommune i perioden 2008–2014.

 

I tall ble det omsatt varer «til huset» for 2,3 milliarder kroner i Asker kommune totalt sett i 2014, Dette er en vekst på 41 prosent ifra 2008 til 2014, sier rapporten.

 

Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland