Her er IKEAs sommerkolleksjon

Nå skal du se byen med nye øyne.

Publisert 04. april.2016 av

 

- Den viktigste trenden handler om å tilbringe mest mulig tid ute, gjerne sammen med andre. Være sammen – spise sammen – dyrke sammen. Da er det viktig med fleksible møbler og løsninger som gir maksimalt utbytte av den plassen man har til rådighet, eller gir deg mulighet for å skape uterom utenfor hjemmet, sier assisterende retail- og interiørsjef i IKEA, Trude Pleym.

 

Denne sommeren vil IKEA gi oss noen tips til hvordan vi kan utvide hjemmet, og budskapet er å se omgivelsene med nye øyne.

 

Kolleksjonen for sommeren 2016 inneholder flere fargesterke tekstiler, pyntegjenstander og belysning – alt designet for at vi kan samles utendørs.

 

- Enkle, lette og sammenleggbare møbler gir deg uendelige muligheter for å finne nettopp det «uterommet» du trenger, forklarer Pleym.

 

Botrend har omtalt om trendfargen for 2016 i ulike artikler. Hovedfargen i sommerkolleksjonen fra IKEA er rødt, hvitt og blått og mønsterkombinasjonene har i hovedsak prikker, striper og blomster.

 

Dette er sesongens utemøbler

 

 

Det handler om å se omgivelsene med nye øyne. FOTO: IKEA

Utvider horisonten

 

Det knyttes alltid stor spenning til nye lanseringer fra IKEA. Fjorårets katalog som ble sluppet i august, ble trykket i 214 millioner eksemplarer verden over, og skal være en av verdens største trykksaker.

 

Tema for katalogen fra august er «Alt vi trenger for å være sammen», og dette ser ut til å fortsette som tema utover sommeren 2016.

 

Nå vil kjeden at vi utvider horisonten, og for deg som bor i byen gjelder det å se på mer enn bare balkongen utenfor leiligheten din.

 

- Vi vil i tillegg forlenge sommeren, så uterommet tas i bruk i lengre perioder av året. Vi lever «ute» inne og «inne» ute. Grensene kan viskes ut med tekstiler og sittesekker som tåler utebruk. Naturen bringes i større grad inn i hjemmet og det dekoreres med planter og blomster, samtidig som vi skaper ekstra kjøkken, spiseplasser og stuer ute, sier Trude Pleym.

 

Se stylistene innrede tre like stuer her

Rødt, hvitt og blått er sommerens farger hos IKEA. FOTO: IKEA
Med enkle grep får du det fint på uteplassen. FOTO: IKEA

Mer farger!

 

Sommernyhetene fra IKEA er på i tråd med interiørtrenden med flere farger og fokus på å ha det koselig.

 

Dette ble relansert som tema under Oslo Design Fair tidligere i år.

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, har fargeekspert, blogger og kreativ ansvarlig for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe, uttalt.

FOTO: IKEA
Et fint uterom kan lages med ampler og potter i forskjellige høyder. FOTO: IKEA

Eukalyptus

 

Bruk av potteplanter og grønt i omgivelsene er blant de store trendene dette året. 

 

Dette har også en stor plass i IKEAs kolleksjon denne sommeren. 

 

- Eukalyptus er et av årets materialer som har en naturlig holdbarhet og kommer fra plantasjer som er driftet på en ansvarlig måte, sier Pleym.

 

Har du tilbakemelding til Botrend-redaksjonen? Send oss en e-post her. 

 

Handler til huset

En spesialrapport fra SSB, bestilt av Asker kommune, viser at det er møbler og varer til huset som har kombinasjonen størst vekst og størst andel av varehandelen i Asker kommune i perioden 2008–2014.

 

I tall ble det omsatt varer «til huset» for 2,3 milliarder kroner i Asker kommune totalt sett i 2014, Dette er en vekst på 41 prosent ifra 2008 til 2014, sier rapporten.

 

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland