Her er IKEAs sommerkolleksjon

Nå skal du se byen med nye øyne.

Publisert 04. april.2016 av

 

- Den viktigste trenden handler om å tilbringe mest mulig tid ute, gjerne sammen med andre. Være sammen – spise sammen – dyrke sammen. Da er det viktig med fleksible møbler og løsninger som gir maksimalt utbytte av den plassen man har til rådighet, eller gir deg mulighet for å skape uterom utenfor hjemmet, sier assisterende retail- og interiørsjef i IKEA, Trude Pleym.

 

Denne sommeren vil IKEA gi oss noen tips til hvordan vi kan utvide hjemmet, og budskapet er å se omgivelsene med nye øyne.

 

Kolleksjonen for sommeren 2016 inneholder flere fargesterke tekstiler, pyntegjenstander og belysning – alt designet for at vi kan samles utendørs.

 

- Enkle, lette og sammenleggbare møbler gir deg uendelige muligheter for å finne nettopp det «uterommet» du trenger, forklarer Pleym.

 

Botrend har omtalt om trendfargen for 2016 i ulike artikler. Hovedfargen i sommerkolleksjonen fra IKEA er rødt, hvitt og blått og mønsterkombinasjonene har i hovedsak prikker, striper og blomster.

 

Dette er sesongens utemøbler

 

 

Det handler om å se omgivelsene med nye øyne. FOTO: IKEA

Utvider horisonten

 

Det knyttes alltid stor spenning til nye lanseringer fra IKEA. Fjorårets katalog som ble sluppet i august, ble trykket i 214 millioner eksemplarer verden over, og skal være en av verdens største trykksaker.

 

Tema for katalogen fra august er «Alt vi trenger for å være sammen», og dette ser ut til å fortsette som tema utover sommeren 2016.

 

Nå vil kjeden at vi utvider horisonten, og for deg som bor i byen gjelder det å se på mer enn bare balkongen utenfor leiligheten din.

 

- Vi vil i tillegg forlenge sommeren, så uterommet tas i bruk i lengre perioder av året. Vi lever «ute» inne og «inne» ute. Grensene kan viskes ut med tekstiler og sittesekker som tåler utebruk. Naturen bringes i større grad inn i hjemmet og det dekoreres med planter og blomster, samtidig som vi skaper ekstra kjøkken, spiseplasser og stuer ute, sier Trude Pleym.

 

Se stylistene innrede tre like stuer her

Rødt, hvitt og blått er sommerens farger hos IKEA. FOTO: IKEA
Med enkle grep får du det fint på uteplassen. FOTO: IKEA

Mer farger!

 

Sommernyhetene fra IKEA er på i tråd med interiørtrenden med flere farger og fokus på å ha det koselig.

 

Dette ble relansert som tema under Oslo Design Fair tidligere i år.

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, har fargeekspert, blogger og kreativ ansvarlig for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe, uttalt.

FOTO: IKEA
Et fint uterom kan lages med ampler og potter i forskjellige høyder. FOTO: IKEA

Eukalyptus

 

Bruk av potteplanter og grønt i omgivelsene er blant de store trendene dette året. 

 

Dette har også en stor plass i IKEAs kolleksjon denne sommeren. 

 

- Eukalyptus er et av årets materialer som har en naturlig holdbarhet og kommer fra plantasjer som er driftet på en ansvarlig måte, sier Pleym.

 

Har du tilbakemelding til Botrend-redaksjonen? Send oss en e-post her. 

 

Handler til huset

En spesialrapport fra SSB, bestilt av Asker kommune, viser at det er møbler og varer til huset som har kombinasjonen størst vekst og størst andel av varehandelen i Asker kommune i perioden 2008–2014.

 

I tall ble det omsatt varer «til huset» for 2,3 milliarder kroner i Asker kommune totalt sett i 2014, Dette er en vekst på 41 prosent ifra 2008 til 2014, sier rapporten.

 

Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Fra oppveksten av husker Vibeke Skar (34)  godt påskeferiene på hytta. – Noe av pynten var nostalgisk og fin, mens resten var ting vi hadde laget opp gjennom, forteller hun. Selv glemmer hun aldri da broren kom hjem med verdens kuleste kylling som han hadde laget i barnehagen. – Det var en rockekylling med store føtter og gitar, sier hun og ler. Hjemme hos designeren i Lommedalen i Bærum er nok påskepynten litt «forfinet» – Vi har det ganske så striglet og minimalistisk, men

Les mer

Etter en temmelig tøff del 2, som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke riktig fikk til, har jeg konkludert med følgende: Hvis du har barn, mann, kone, dyr, en bopel, en jobb, en tv-serie du skal se, venner, aktiviteter, kort sagt et liv behøver du T I D. I alle fall gjør jeg. 1 hel uke på klær, og jeg er ikke i nærheten av å nå målet. Jeg kan ikke engang skimte målstreken i det fjerne. Det kan selvsagt ha mye med omfanget å gjøre. Like vel lurer jeg på akkurat når jeg skal få t

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland