Her er IKEAs sommerkolleksjon

Nå skal du se byen med nye øyne.

Publisert 04. april.2016 av

 

- Den viktigste trenden handler om å tilbringe mest mulig tid ute, gjerne sammen med andre. Være sammen – spise sammen – dyrke sammen. Da er det viktig med fleksible møbler og løsninger som gir maksimalt utbytte av den plassen man har til rådighet, eller gir deg mulighet for å skape uterom utenfor hjemmet, sier assisterende retail- og interiørsjef i IKEA, Trude Pleym.

 

Denne sommeren vil IKEA gi oss noen tips til hvordan vi kan utvide hjemmet, og budskapet er å se omgivelsene med nye øyne.

 

Kolleksjonen for sommeren 2016 inneholder flere fargesterke tekstiler, pyntegjenstander og belysning – alt designet for at vi kan samles utendørs.

 

- Enkle, lette og sammenleggbare møbler gir deg uendelige muligheter for å finne nettopp det «uterommet» du trenger, forklarer Pleym.

 

Botrend har omtalt om trendfargen for 2016 i ulike artikler. Hovedfargen i sommerkolleksjonen fra IKEA er rødt, hvitt og blått og mønsterkombinasjonene har i hovedsak prikker, striper og blomster.

 

Dette er sesongens utemøbler

 

 

Det handler om å se omgivelsene med nye øyne. FOTO: IKEA

Utvider horisonten

 

Det knyttes alltid stor spenning til nye lanseringer fra IKEA. Fjorårets katalog som ble sluppet i august, ble trykket i 214 millioner eksemplarer verden over, og skal være en av verdens største trykksaker.

 

Tema for katalogen fra august er «Alt vi trenger for å være sammen», og dette ser ut til å fortsette som tema utover sommeren 2016.

 

Nå vil kjeden at vi utvider horisonten, og for deg som bor i byen gjelder det å se på mer enn bare balkongen utenfor leiligheten din.

 

- Vi vil i tillegg forlenge sommeren, så uterommet tas i bruk i lengre perioder av året. Vi lever «ute» inne og «inne» ute. Grensene kan viskes ut med tekstiler og sittesekker som tåler utebruk. Naturen bringes i større grad inn i hjemmet og det dekoreres med planter og blomster, samtidig som vi skaper ekstra kjøkken, spiseplasser og stuer ute, sier Trude Pleym.

 

Se stylistene innrede tre like stuer her

Rødt, hvitt og blått er sommerens farger hos IKEA. FOTO: IKEA
Med enkle grep får du det fint på uteplassen. FOTO: IKEA

Mer farger!

 

Sommernyhetene fra IKEA er på i tråd med interiørtrenden med flere farger og fokus på å ha det koselig.

 

Dette ble relansert som tema under Oslo Design Fair tidligere i år.

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, har fargeekspert, blogger og kreativ ansvarlig for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe, uttalt.

FOTO: IKEA
Et fint uterom kan lages med ampler og potter i forskjellige høyder. FOTO: IKEA

Eukalyptus

 

Bruk av potteplanter og grønt i omgivelsene er blant de store trendene dette året. 

 

Dette har også en stor plass i IKEAs kolleksjon denne sommeren. 

 

- Eukalyptus er et av årets materialer som har en naturlig holdbarhet og kommer fra plantasjer som er driftet på en ansvarlig måte, sier Pleym.

 

Har du tilbakemelding til Botrend-redaksjonen? Send oss en e-post her. 

 

Handler til huset

En spesialrapport fra SSB, bestilt av Asker kommune, viser at det er møbler og varer til huset som har kombinasjonen størst vekst og størst andel av varehandelen i Asker kommune i perioden 2008–2014.

 

I tall ble det omsatt varer «til huset» for 2,3 milliarder kroner i Asker kommune totalt sett i 2014, Dette er en vekst på 41 prosent ifra 2008 til 2014, sier rapporten.

 

Publisert 11. januar.2017 av

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem. 

 

Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon.

 

Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra møbelbransjen, både i Norge og i Spania, ønsket Hole å ta mer av sine kreative evner i bruk.

 

- Plutselig ble alt klart for meg – jeg ville hjelpe spanjolene som slet etter finanskrisen. Så jeg droppet jobbsøkingen for å etablere egen virksomhet, forteller Hole.

 

 

Tatt godt imot

I sitt nye showroom på Sandaker i Oslo sitter hun iført spansk, bærekraftig design fra tekstilmerket hun nå representerer i Norge. Texidors er ett av totalt ni spanske merker hun nå skal få nordmenn til å handle. Mer farger, tekstur og humor enn det vi er vant til fra den skandinaviske og minimalistiske designscenen.

 

- Jeg syns det er mye spansk design som passer inn her hjemme. Moderne design snakker på tvers av landegrensene og det har vært en økning i den globale designutvekslingen – også fra den norske scenen, sier Hole. 

 

Les mer om interiør på Botrend

 

Maria Hole stablet egen bedrift på beina da hun mistet jobben. FOTO: PETER SCHWEITZER

- Med en større designutveksling blir man kanskje litt likere i formspråket, men jeg vil si at de spanske skiller seg ut ved å bruke mer farger og tydelige signaturer. I Spania er de også opptatt av miljø og lokal produksjon. De vil heller ha færre ting, men vite at det er kvaliteter som varer og som kan bidra til kollektiv verdiskapning i eget land. 

 

Å introdusere det norske markedet for de spanske merkene har gått bra siden oppstarten. I dag har hun 20 forhandlere over hele landet. På Østlandsområdet finnes produktene i butikker som Blåmann, Vitra og No.9 i Sandefjord. Eller i det 140 kvadratmeter store showroomet som hun deler med fotografene Anne Bråtveit, Birgit Fauske og stylist Silje Aune Eriksen.

 

- Jeg tror på flebrukslokale og samarbeid på tvers. Det er litt trist å være alene, og så er det en stor bonus at vi jobber i samme bransje, men med ulike ting, sier Maria Hole. 

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

No-es står for Norge og España. FOTO: MARIA HOLE

Mer balanse med egen bedrift

Spania huser over 46 millioner innbyggere, men designscenen er omtrent like stor som den norske. Den er imidlertid full fart fremover – både innenfor og utenfor egne landegrenser.

 

- Det var mange som falt bort under finanskrisen. Nå er dette imidlertid i ferd med å snu, det er mange som har sett seg nødt til å skape noe selv for å overleve, sier Hole.

 

Ett eksempel er brødrene i Pott. Etter krisen har de stablet på beina et eget foretak i tillegg til at landsbyen de kommer fra har tatt opp igjen sin tradisjonsrike Terracotta-produksjon. (Her kan du lese om vårt møte med sjefsdesigneren tidligere i høst.) 

 

Historier som dette gir jobben en annen dimensjon, mener Hole.

 

- Jeg har ingen plan om å bli rik, men å kunne jobbe med noe man kan og brenner for. De sier at man går i pluss etter tre år, men nå står jeg med et stort varelager og mange forhandlere etter kun to. Jeg har trua på at dette kommer til å gå bra.

 

Kostet har det – både tid og penger. Alle sparepengene er puttet inn i bedriften. Foreldrene har reist fra Ålesund for å hjelpe til på stand på messer, både i Oslo og i Bergen, og samboeren har hentet treåringen i barnehagen mang en gang mens hun har vært ute på veien og solgt inn. Det har vært tøft i starten, men det er noe mer balanse i livet nå, ifølge gründeren.

 

Les også: Dette student-spisebordet har vi tro på

 

 

Skjenk fra Treku, i bakgrunnen sees teppe fra Naninarquina. FOTO: BIRGIT FAUSKE

- Det er en fordel at jeg har bakgrunn fra interiørbransjen og markedsføring, ikke minst at jeg snakker spansk. Men det er mulig å lære seg alt så lenge man har interesse. Det var meningen at jeg skulle gjøre dette hele tiden, men det visste jeg ikke for seks år siden da jeg jobbet med noe helt annet. Veien blir som regel til når man går og den røde tråden ser man ofte først når en ser seg tilbake, sier Hole.

 

Millionstøtte til designgründere

Hittil i år har Innovasjon Norge gitt etablererstøtte på over 12,5 millioner kroner til 53 ulike selskaper innen interiør, design og møbel. Tallene er noe usikre da de kun dekker disse tre områdene, i tillegg til at Innovasjon Norge ikke er alene om å gi støtte til nyetableringer (se faktaboks under).

 

Hittil i år har Innovasjon Norge innvilget flest tilskudd til etablerere i Oslo (173). Dette gjelder alle næringer. Etter hovedstaden følger Stavanger med 165, og Sør-Trøndelag med 148 tilfeller. Totalt har 1.177 foretak mottatt over 309 millioner kroner i støtte.

 

Ifølge Statistisk sentralbyrå satset flesteparten av de over 61.000 etablerene i 2015 innen faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Over halvparten er mellom 25 og 44 år, og innehar videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Det er betydelig flere mannlige gründere enn kvinner.

 

Lyst til å etablere din egen virksomhet?

  • Etablerertjenesten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og fylkeskommunene og hjelper gründere i en tidlig fase av etableringen.
  • De tilbyr gratis etablererkurs og veiledning innenfor alle bransjer.
  • Markedsføring, markedsundersøkelse, forretningsplan, regnskap og prisstrategi er viktig når man skal starte egen bedrift. Dette kan du få hjelp til gjennom etablerertjenesten.
  • Også Nav tilbyr etablererkurs for arbeidssøkere med en forretningsidé. Kurset går over 12 uker og skal gjøre deg i stand til å etablere og drive egen virksomhet.
  • I tillegg til gratis råd og veiledning finnes det flere tilskudd man kan søke om som gründer.

 

Kilder: Innovasjon Norge, Nav, SSB, og grunderportalen.no

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

To fotografer og en stylist deler lokale med Maria Hole. Det fører også til flere jobber og samarbeid. FOTO: MARIA HOLE
Maria Hole sammen med designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
I et gammelt samvirkelag på Sandaker holder Noes og de tre frilanserne til. FOTO: MARIA HOLE
Les mer

Carl Hansson (42) og Jennie-Ann Hansson (41) har satt seg ned på de hvite Eames-stolene på kjøkkenet. To industrielle lamper henger over dem. På andre siden av bordet sitter Jørgen Bøhle Bakke (42) og Inger Charlotte Sundt (43). – Hva sa familie og venner da dere fant ut at dere skulle bygge sammen? – De sa at det var en fryktelig dårlig idé. De sa det ... Dere burde ikke gjøre det, sier Carl. Les mer på Botrends forside her. 

Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland