Publisert 07. april.2016 av

Førsteårsstudentene på designlinjen ved Arkitektur- og designhøgskolen har utviklet spiseredskap som skal få barn til å spise sunnere. Nå vises utstillingen "Design Window" der AHO Institutt for design, inviterer forbrukerne inn til å få et innblikk i prosjekter studentene jobber frem ved skolen.

 

Gjennom nytenkende design og produktutvikling har de om lag 30 studentene kommet frem til ulike måter å møte barn ved spisebordet på. Mens noen av produktene oppfordrer til nye og kreative måter å innta selve maten på, er økt mestringsfølelse i sentrum i andre produkter.

 

- Poenget er å få barn til å spise sunnere ved hjelp av bedre egnet spiseredskap, forklarer designstudent Jonas Vetlesen.

 

Sammen med Fredrik Just, Anna Endal og en av fire veiledere, Kathinka Dysthe, er han i ferd med å sette opp utstillingen som åpner torsdag 07.april. Ut april vil en del av underetasjen til Norway Designs i Oslo være viet designstudentenes spiseredskaper.

Markedet mangler bestikk til barn

Prosjektet retter seg mot barn i førskolealder, og er designstudentenes første store. Det er gjort som en kommentar til Nofimas forskning på feltet «Barn og Smak», og er etterlengtet ifølge butikksjef hos Norway Designs, Trond Kinn.

 

- Barnebestikk er en produktkategori som trenger utvikling. Det som selges nå er gjerne forrett- eller dessertbestikk som benyttes til barn. Så det har vært et lite hull her, sier Kinn som syns det er flott å huse designstudentenes utstilling.

 

- Vi syns det er spennende å samarbeide med studenter som er helt i startgropen, og ikke bare fronte de etablerte designerne og kunsthåndverkerne.

 

Les mer om design og norsk design på Botrend her.

Tallerkensett av Emil Sødestrøm Gaden.
Slynge av Erlend Grimeland.

Matvaner begynner med barn

Nofima er et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt, og driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien. De mener det ligger et stort potensiale i å bedre folkehelsen gjennom kostholdet.

 

Ettersom matvaner etableres i ung alder, må man begynne med barna. Et virkemiddel vil være et tilpasset spiseredskap som legger til rette for at barnet vil velge sunn mat. Det var imidlertid ingen enkel oppgave, ifølge de tre studentene.

Klype av Maria Våge Traasdahl.

 

- Vi lærte mye gjennom Nofima, som at barn ikke liker å blande mat. Men det var mange som fikk en aha-opplevelse da vi hadde brukertest med barna og så hvor små de faktisk er! sier Jonas Vetlesen lattermildt.

 

- Spesielt brukertesten var utrolig nyttig. Jeg hadde en mistanke om at jeg hadde laget en kniv som var for stor, og det fikk jeg bekreftet. Slik fikk vi mulighet til å finjustere og jobbe videre med spiseredskapene våre, forteller Fredrik Just.

 

Tipsene til å innrede barnerommet får du her. Og trenger du inspirasjon til jenterommet kan du lese denne saken.

Ulike tilnærminger

Jonas Vetlesen valgte konseptveien og lagde en tallerken med hektbare skåler i ulike farger. Slik vil barnet få mulighet til å spise oppdelt, samt være forberedt på hvilke smaker som kommer fra de ulike fargeskålene – tips han hadde fått fra Nofima.

 

Både Fredrik Just og Anna Endal valgte å designe bestikk for barn. På den måten vil ikke barnet føle at de skiller seg ut fra storesøsken eller foreldre. Spiseredskaper med samme uttrykk, men i mindre størrelse.

 

- Det er bestikk som fokuserer på mestringsfølelse for barnet. Her er kunsten å få barnet til å skjære selv, noe mange små syns er vanskelig, forklarer Anna Endal.

 

Hun mener den største utfordringen med prosjektet var å designe til en målgruppe hun har liten kjennskap til. Det kan fort bli synsete når man ikke har tett kontakt med barn til daglig.

 

- Jeg hadde jo Googlet meg frem til endel ting i forkant, som hvor stor en barnehånd faktisk er, men det var noe helt annet å teste det ut i praksis, sier Endal.

 

Les mer om mat og drikke på Botrend her.

(F.v.) Fredrik Just, Anna Endal og Jonas Vetlesen gjør klar til utstillingsåpning. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Designstudentene er spente på mottakelsen av deres første utstilling som nå vises hos Norway Designs. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Tre bidrag skal testes videre av Nofima

For designstudentene var det motiverende å ha med Nofima i prosjektet. At en ekstern aktør også var villig til å gå videre med noen av prosjektene, betød mye.

 

Nå er tre prosjekter plukket ut til videre testing, og firmaet ser på mulighetene for finansiering. (Bilde av de tre utvalgte bidragene kan sees øverst i denne saken.)

 

De tre produktene er Emil Søderstrøm Gadens tallerkensett, Erlend Grimelands slynge og Maria Våge Traasdahls klyper.

 

Tallerkensettet presenterer maten på en kreativ måte og inviterer barn til å engasjere seg og leke i en matsetting. Det samme gjør Erlend Grimelands slynge. Her tres for eksempel grønnsaker på slyngen før de grilles, kokes eller stekes. Deretter kan barnet få slyngen på tallerkenen og spise det de har vært med på å lage.

 

Maria Våge Traasdahl har laget klyper som holdes tett i hånden og tilbyr en ny og annerledes måte å spise på. Gjennom klypenes gripemuligheter kan mestringsfølelsen øke da barn ofte mister spiseredskapene og opplever frustrasjon.

 

De tre bidragene samt de øvrig 27 er å sees hos Norway Designs fra i dag og ut måneden.  

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 31. januar.2017 av

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer.

 

Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as.

 

Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer.

 

Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere.

 

Interessert i utemøbler? Les mer her

 

Jan Christian Vestre leder familiebedriften. FOTO: VESTRE

Tok over tidlig

Da faren døde brått i 2012, tok Jan Christian over familiebedriften. I år fyller selskapet 70 år.

 

Det startet da farfar Johs etablerte seg i en gammel tyskerbrakke i Haugesund i 1947. Industriutviklingen etter krigen var preget av få ressurser, men Johs ble raskt en markedsleder i utemiljø og lekeutstyr.

 

- Han lagde blant annet de første benkene til rådhusplassen i Haugesund. De står der fremdeles, sier Jan Christian Vestre.

 

Og det er nettopp den tankegangen, det bærekraftige, som er industrilederens visjon og filosofi.

 

- Bedrifter må vise ansvar

 

- De aller fleste tar utemøbler i byer for gitt, og det er veldig fint. Men svært få vet filosofien bak. Jeg mener at alle bedrifter bør ha et holistisk syn på driften, man opererer ikke i et vakuum, sier han.

 

Den tidligere AUF-politikeren og rådgiveren til både Trond Giske og Aps stortingsgruppe, mener at norske bedrifter må vise mer ansvar.

 

Han har sagt det før, og gjør det gjerne igjen: Om få år er det ni milliarder mennesker på jorda. 75 prosent av disse vil bo i byene.

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da?

Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, sier han.

 

Disse utemøblene gir assosiasjoner til 30-tallet

 

Jan Christian Vestre med delegasjon fra Riksdagen på fabrikken i Torsby, FOTO: VESTRE
Utemøbler produseres både i Sverige og Norge. FOTO: VESTRE

Fabrikk i Sverige

Da Jan Christian Vestre overtok familiebedriften, gikk han inn for oppgaven med hele seg. Han ga Snøhetta i oppdrag å bygge en ny fabrikk i Torsby i Sverige, og ble selv fabrikksjef fra oktober til mars.

 

Begrepene  miljø  og produksjon kommer han alltid tilbake til.

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier han.

 

All produksjon foregår i Norge og Sverige, på fabrikken i Torsby og hos produksjonspartnere i Vestfold og på Jæren. Blant annet skjer all overflatebehandling av stål i Norge. Bak kolleksjonene står skandinaviske designere.

 

- Vi skal beholde produksjonen i Skandinavia, vi har tro på skandinavisk håndverk og miljøvennlig industri bygget på kortreiste materialer og fornybar energi. Ja, det er litt dyrere, men det er fullt mulig sier han.  

 

Les om norsk design på Botrend her

 

 

Vestre har utemøbler i flere store europeiske byer. FOTO: VESTRE
Du legger ikke alltid merke til møblene. FOTO: VESTRE

Møbler ved Hudson River

I følge Vestre er den norske måten å bruke uterom på helt unik. Han møter stadig utlendinger som lar seg fascinere.

 

- Den skandinaviske samfunnsmodellen er hottere enn noen gang. Norske bedrifter må kapitalisere på dette, hvordan vi organiserer samfunnet vårt er noe andre ser til.

 

Nå har amerikanerne fått øynene opp for Vestre as.

 

I fjor høst leverte selskapet utemøbler til et eksklusivt leilighetskompleks ved Hudson river i New York.

 

- Det gjør oss entusiastiske, og gir oss en selvtillit å se at folk i andre deler av verden legger merke til oss. Men det gir oss like mye glede å levere til en skole, og se hva uterommet har å si for læringsgleden og opplevelsen for barn, sier Vestre.

 

Cathrine Knudsen samarbeider med Vestre

 

Kristine Five Melvær designet kolleksjonen POP for Vestre. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Kunstner Cathrine Knudsen samarbeidet med Vestre i forbindelse med TV-aksjonen i 2015. FOTO: VESTRE

 

Bæringen Kristine Five Melvær har designet kolleksjonen  POP for utemøbelprodusenten.

 

Den ble lansert i fjor under Stockholm Furniture Fair.

 

- Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, sier Melvær om oppdraget for Vestre.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

FOTO: VESTRE
Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland