Jakte designperler på loppis? Her får du tips

Nå starter loppemarkedsesongen.

Publisert 08. april.2016 av

 

Denne helgen kan du gå på loppejakt på fire skoler i Bærum. Her er ekspertenes tips på hva du bør lete etter blant stentøy, tekstiler, bøker og kunst.

 

Retrofantasten Elin Klakken fra Haslum er så glad i gamle lopper at hun har kjøpt seg en gård på Sjælland - med låve - der hun kan få plass til alle skattene sine.

 

– Jeg kom fra Danmark sent i går, der er jeg ofte siden det er så mange loppemarkeder, retrobutikker og gjenbruksmarkeder der, sier hun.

 

Helgen lover godt for Klakken når Ramstad skole, Høvik Verk skole, Lesterud skole og Levre skole åpner årets loppemarkedsesong.

 

– Ja, er det ikke deilig? Jeg skal ihvertfall på Levre skoles loppemarked, det er favorittstedet mitt. De har fortsatt den gode loppemarkedsånden, folk oppfører seg ordentlig og betjeningen er vennlig, sier Klakken.

 

Lager lamper utenom det vanlige

 

Godt forberedt

 

Hennes beste råd til loppejegere er nemlig å bevare roen.

 

– Det går jo for langt når voksne damer slåss i en gymsal til neseblodet renner – om en Figgjo-tallerken til 10 kroner, sier Klakken.

 

Selv leter hun etter tekstiler, gjerne fra 1950, 60 og 70-tallet.

 

– Men du må vite hva du leter etter; gå på nettet og søk etter typiske mønstre fra den epoken du er interessert i, anbefaler hun.

 

Knut Nielsen fra Høvik samler på glass (han har titusenvis hjemme) og oppfordrer dem som vil få tak i noe fint å gå etter kjente merker.

 

– Jeg sjekker alltid om glass har puntmerke i bunn og hvor slitt det er. Slitasje sier noe om gjenstandens alder, kanskje du finner noe fra det forrige århundre, for eksempel, sier Nielsen.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her. 

Mye verdi i kunst

 

For kunsthistoriker Tommy Sørbø i Heggedal er billedkunst – og bøker det mest spennede. Her kan også de største verdiene finnes, vil noen mene.

 

– Å ja, det er fullt mulig å finne skatter. Norske kunstnere, for eksempel, fra 1920, 1930 og 1940-tallet er kunstnere som nær sagt har falt ut av historien. Jeg kaller det for venteromskunst, men er du heldig finner du dem på loppemarked. De kan være verdifulle, sier Sørbø.

 

Han anbefaler også å se gjennom bøker; kanskje ligger det lapper, frimerker eller brev av ymse verdier i dem.

 

– Jeg har selv funnet noe slikt, men jeg vil ikke fortelle hva det er sier Sørbø, og ramser opp gamle bokmerker, Amerika-brev, konvolutter med frimerke intakt og gamle prospektkort som noe han ville blitt glad for å finne.

 

Her er IKEAs sommerkolleksjon

 

Kunsthistoriker og ekspert Tommy Sørbø. FOTO: KARL BRAANAAS

Her er ekspert-tipsene

1. Vær tidlig ute og bruk god tid.

2. Tenk gjennom hva du vil se og lete etter på forhånd.

3. Ha på gode sko og mykt og ledig tøy. Det kan fort bli løping og/eller krabbing under bordene.

4. Ta med kontanter! Selv om loppiser har bankterminal blir det bare stress. Sørg for å ha nok sedler og mynter.

5. Glass og stentøy: Let etter signatur på/under gjenstanden og (hvis du er usikker) gå for kjente merker; som Porsgrund, Stavangerflint, Egersund porselen, Cathrineholm, emaljerte boller og fat.

6. Sjekk om glass har puntmerke/bruddmerke; at glasset er brukket under.

7. Gamle bøker kan skjule store skatter; frimerker, prospektkort (jo mindre kjent motiv, desto mer verdifullt), spennende brev.

8. Kjedelige bilder kan skjule verdier bak bakplaten. Og husk at norske kunstnere fra 1920-1950-tallet kanskje ikke er spennende i dag, men kan få sin renessanse.

9. Ta gjerne med egen bag til å bære tingene i, bobleplast og avispapir til å pakke glass med.

10. Sist, men ikke minst: Oppfør deg som folk!

Det kan gå hardt for seg på loppemarked. FOTO: KARL BRAANAAS
Publisert 10. mars.2017 av

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør?

 

Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen.

 

Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.

 

 

– Jeg pleier å si at jeg designer baklengs, og begynner å tenke over gjenvinningen av materialene istedenfor produksjonen når jeg designer, forteller Emma Olbers. Hun er en av de svenske møbel- og interiørdesignerne som stiller ut kunsten sin ved utstillingen.

 

Les også: Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Det skal altså være mulig å resirkulere materialene jeg bruker, når møblene en eller annen gang i fremtiden har levd ferdig sitt liv, sier hun.

 

Rangerte materialenes bærekraft

Det var i forbindelse med Olbers utstilling «Where does it come from, where does it go?» i 2016 at hun fikk hjelp av det Svenske Miljøinstituttet til å rangere hvor bærekraftige materialene hun brukte egentlig var. Dermed skjønte hun hvilken forskjell hun kunne gjøre for miljøet ved å tenke over materialene hun bruker.

 

Hennes bidrag til «Designed to Last» er et langbord, laget av lyst treverk (se bildene under). Tre er nemlig lett å ta vare på, og mindre skadelig for miljøet. Men det må være riktig behandlet.

Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM

–  Er treet behandlet med midler som for eksempel plastlakk er det vanskelig å reparere igjen, mens dersom det er behandlet med olje eller vann kan møbelet holde seg pent i lenge, sier hun. Det er det jeg prøver å fokusere på når jeg designer, at møblene skal kunne gå i arv. Bordet er utformet slik at dersom du skulle være så uheldig å lage et hakk, så kan du bare smøre litt vann over. Da vil fibrene i treverket reise seg, og hakket vil bli borte.

 

Slik skal Vestre møblere Europa og New York

 

Bordet er smalere enn vanlige spisebord, og gjør det derfor lettere å prate med personen du spiser middag med. Endene er avrundede, hvilket gir et mykt og velkomment uttrykk. Dessuten kan du enkelt flytte det rundt – bordet er nemlig mulig å flatpakke.

– Jeg designet bordet fordi jeg savnet et bord hvor du kan sitte tettere overfor de du snakker med, sier Olbers.

 

Norsk superduo rammer inn kunsten

Alle designerne som stiller ut ved Designed to Last er vinnere av boligmagasinet Residence sin Store Formpris for årets beste svenske design i 2016. Selv om det er ulike designere som står bak bidragene til utstillingen, er det den norske stylistduoen Kråkvik D’Orazios vakre utforming som gjør at kunsten og utstillingen føles som en enhet.

 

Med rette vinkler, kvadratiske former og gylne pastellfarger, legger de en vakker ramme for en utstilling med et fremtidsrettet og bærekraftig budskap.

 

Duoen er blitt svært ettertraktet i Sverige, og har blant annet nylig vært med på Stockholm Furniture & Light Fair.

Designed to Last
Utstillingen varer i Stockholm frem til 19. februar. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST
Designed to Last
En rekke svenske møbel- og industridesignere deltar på utstillingen. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST

Symbolsk kunst

Som en del av utstillingen, har Olbers plassert flere glasskrukker oppå bordet. Disse inneholder forskjellige materialer hun bruker når hun designer. Her er blant annet resirkulert aluminium, skinn og ull.

 

– Krukkene er rangert etter hvor forurensende materialene inni dem er i produksjon, fra høyt til lavt CO2 utslipp. På den ene enden av bordet ligger det for eksempel tre i krukken, mens på motsatt ende finner du skinn, sier hun.

 

Les også: Oslo Design Fair hyller hverdagen

 

– Selv om jeg tenker mye på miljø i mitt design, så bruker jeg jo også noen ganger mindre miljøvennlige materialer, som for eksempel skinn, i produksjonen. Tanken bak møblene er alltid den samme, nemlig at produktene skal vare lenge – gjerne flere generasjoner.

 

Det er trendy å være miljøbevisst

For at du som forbruker skal bli mer bevisst på hva du kjøper, mener Olbers at produsentene og fabrikkene har et stort samfunns- og opplysningsansvar. De må formidle hvorfor det er så viktig å fokusere på bærekraftig produksjon og bruk av materialer.

Emma Olbers Designed to Last
- Jeg pleier å si jeg designer baklengs, sier Emma Olbers. FOTO: BOBO OLSSON

– Alle bedrifter burde sette seg inn i konsekvensene produksjonen har for omgivelsene, og deretter vurdere hvilke materialer og prosesser de velger å bruke, sier hun.

 

– Det er jo blitt et statussymbol å velge miljøvennlig!

 

Andre designere på utstillingen

Disse svenske designerne er også med på utstillingen:

  • Fredrik Färg og Emma Blanche
  • Johan Carpner
  • Folkform
  • Calle Forsberg
  • Petra Gipp
  • Christian Halleröd
  • Mass-productions, Melo
  • Carina Seth Andersson.
Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland