Publisert 08. april.2016 av

Under en av verdens største og viktigste messer, Salone del Mobile i Milano, satses det nå stort på norsk design. Utstillingen «Structure» er et nytt tiltak for å vise innovasjon og håndverk fra Norges unge designtalenter.

 

Bak står det aktive designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Jotun, i samarbeid med Norsk design- og arkitektursenter. Den er kuratert av den anerkjente stylistduoen Kråkvik & D’Orazio, som også står bak designforretningen Kollekted By på Grünerløkka, sammen med sjefsredaktør hos Residence Magazine, Hanna Nova Beatrice. Og støttet av Lundhs, Oslo Design Fair, Utenriksdepartementet og Bo Bedre.

 

Totalt 26 norske designere og kunsthåndverker innenfor ulike sjangre har de siste månedene arbeidet med å ferdigstille det som nå skal representere den beste norske for øyeblikket. Og det er et bredt utvalg som skal vises frem. Alt fra objekter og prototyper innen møbel, keramikk, belysning, tekstil og interiør, skal lokke internasjonale besøkende til den norske scenen ved arenaen Ventura Lambrate.

Skal spleise norske designere med produsenter

I fjor fikk utstillingen «Norwegian Presence» stor oppmerksomhet fra besøkende, nasjonal og internasjonal presse. Den gang da satte 51 objekter fra 39 norske designere og kunsthåndverkere, åtte nyproduksjoner av norske designikoner, norsk design på dagsorden i Milano.

 

I etterkant av utstillingen ble arbeider fra Kneip og Edith Lundebrekke valgt ut til videre visning og salg under designmessen Collective i New York. Mens Kristine Bjaadal fra designkollektive Klubben, som også da stod bak utstillingen, fikk satt et produkt i produksjon.

 

 

Kristine Bjaadal stiller ut i Milano for andre gang. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

For det er synlighet og produksjonsavtaler som er hensikten bak selve utstillingen.   

 

- Drømmen akkurat her og nå er å komme i kontakt med produsenter slik at jeg kan få satt prototypene i produksjon, fortalte designer Kristine Bjaadal til Botrend da vi besøkte henne i studioet før avreise.

 

Bjaadal er representert på messen for andre gang, og skal i år stille ut to objekter: «Sfera» - Et Larvikitt-skrin laget i stein som er nesten 300 millioner år gammelt. Samt keramikkfatene «Dais».

"Jut" av Thomas Jenkins kommer også med sidebord. FOTO: SIREN LAUVDAL

- Gir oss større kraft når vi står sammen

Blant utstillerne er også keramiker og produktdesigner Anette Krogstad. For noen måneder siden var vi på studiobesøk hos Krogstad, og da fikk vi ta en titt på de vakre «Steinlav»-fatene hun nå stiller ut i Milano.

 

 

Anette Krogstad i verkstedet på Grünerløkka. FOTO: TRINE JØDAL

- «Structure» er en veldig god måte å eksponere seg i utlandet. Det kan komme mange viktige besøkende i form av produsenter, gallerister og innkjøpere. Samtidig betyr det mye for meg å stille ut sammen med flere designere og formgivere fra Norge. Det gjør at miljøet knyttes tettere sammen, sier Krogstad som fremhever at man står sterkere i en større gruppe.

 

- Det gir oss mer kraft når vi står sammen. Jeg gleder meg til fellesskapet og selve opplevelsen av Milano som en av verdens største design- og møbelmesser.

 

Anette Krogstad har tidligere stilt ut i blant annet München og Fuori Salone.

Skål "Tillit" av Sara Skotte og "Steinlav" av Anette Krogstad. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Norwegian Materials" av Martin Solem. FOTO: SIREN LAUVDAL

Fargepalett fra Jotun skal fremheve kunsten

Jotun samarbeider med Klubben og Norwegian Crafts om utstillingen. De har også bidratt med en fargepalett som skal fremheve den vakre kunsten og designene.

 

Fargene Støvrosa, Sjøalge og Structure - som er oppkalt etter utstillingen – spiller alle sentrale roller, og er helt i tiden med årets trendfarger. Rosa tendenser er tilstede i dagens interiørbilde, mens den blågrønne fargen Sjøalge sender assosiasjoner til natur og planter som vi også er veldig opptatt av om dagen.  

 

- Når vi skal ta fram farger til denne type utstilling er det litt annerledes enn å tenke farger til et fargekart. Her er det designene som skal spille hovedrollen, og fargene skal understreke og fremheve på en ny og elegant måte, sier Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun.

 

«Structure» står fra 12. -17. april i Milano, men allerede fredag 8. var kongeparet til stede for å ta en titt på det beste nye, norske. Der fikk de også se Kunsthøgskolen i Bergens «Inside Wood»-utstilling som Botrend vil rapportere fra.

 

I etterkant av utstillingen kommer flere reportasjer om norsk design og de kommende interiør- og møbeltrendene på Botrend.no. Har du tips og innspill er du velkommen til å sende oss en e-post her. 

 

I mellomtiden får dere noen smakebiter fra «Structure’s» andre designere her:

(Ø.f.v.) Bidrag fra Andreas Engesvik, Barmen & Brekke og Aron Li. FOTO: SIREN LAUVDAL
Sofaen "Between" av Sara Wright Polmar, FOTO: SIREN LAUVDAL
Bestikk "Monstera" av Lars Beller Fjetland. FOTO: SIREN LAUVDAL
Kristin Opem stiller ut keramikk. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Stilleben" av Ann Kristin Einarsen. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Archie" stol av Runa Klock. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Meld" lampe av Noidoi med Jotuns Støvrosa-fargepalett. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Loen"-skulptur og "Gauge"-lampe av Kneip. FOTO: SIREN LAUVDAL
Publisert 26. april.2017 av

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede.

 

7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”.

 

Les mer om dansk design

 

Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Det handler om den gode historien

Det er flere en disse godstolene som har plass på designikonenes A-liste, men vi gikk til Dr. Denise Hagströmer, designhistoriker og senior kurator i avdeling for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, med disse tre for å høre om bakgrunnen for denne sterke beundringen.

 

Lars Backer - den glemte kjendisen i norsk arkitektur

 

- Dette har mye å gjøre med de unike og visjonære kvalitetene stolene hadde da de kom. Historien er blitt hengende ved dem som en verdifull fortelling som handler om nytenkning, å være først med noe, å påvirke.

 

Selvforsterkende effekt

Men hva er det som gjør at vi velger disse gamle traverne om og om igjen?

 

- Stolene kjennes igjen rundt om i verden, så de forsterker sine egne myter og genererer oppmerksomhet. Hele denne prosessen er selvforsterkende, forteller Hagströmer.

 

Ved siden av medienes anerkjennende omtale og at museer har tatt dem inn i sine samlinger, legger hun også vekt på de kommersielle kanalenes sterke påvirkningskraft.

 

- Produsenter og møbelhandlere har, gjennom tiår, utnyttet vår tørst etter disse kult-objektene, i tillegg til alle andre aktører i denne prosessen som har medvirket til idealiseringen av den gyllene epoken for dansk og amerikansk design som disse stolene representerer.

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.
Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.
Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

Modellstatus

Det er mange grunner til at noen bryter gjennom lydmuren og fanger allmenhetens interesse slik som disse tre stolene har gjort. Som designhistoriker, forsker og kurator er Hagströmer kritisk til en kanonisering, selv om hun innrømmer og ha bidratt til å forsterke statusen.

 

Les også: Åtte lekre spisestuestoler

 

- Å sette ikonstempel på ett objekt, plassere det på en liste av “god design” sammen med andre “genierklærte” artefakter, er jeg skeptisk til. Disse artefakter hylles, eller nesten “tilbedes” med uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Stolene er definitivt supertydelige, de er som gjenkjennbare silhuetter, som signaler eller tegn - det skal formgiverne ha ros for. Men, det som fasinerer meg aller mest er den aura som omgir disse stolene, og de symbolverdiene de har fått.

 

De unges valg

Deler de unge denne den sammen fasinasjonen?

 

Falke Svatun er industridesigner og en av de få unge og lovende norske designerne som er håndplukket til å stille ut sitt nyeste bidrag på verdens viktigste designevent i Milano nå i april. I likhet med mange unge nordmenn har han ikke noe spesielt forhold til disse ikonene.

 

- Jeg kunne godt hatt alle tre i mitt hjem, men hadde heller gått for noen eldre varianter, spesielt ved tanke på Plastic Chair som pleide å være støpt i glassfiber, ikke plast. Jeg har også sett en del eldre 7'ere som har hatt en annen utførelse og finish. De er i en helt annen klasse enn de nye som spyttes ut i dag.

Designhistoriker Denise Hagströmer. Foto: Robert Connolly

Godt valg!

Det hender at designinteresserte nordmenn beskyldes for å være litt fantasiløse i valg av designmøbler til hjemmene sine. Men, så lenge de velger kvalitet er det ok for Falke Svatun.

 

Han tror valgene skyldes at nordmenn historisk sett har en svakere tilknytning til design, og derfor velger trygge møbler som resten av verden først har gått gode for.

 

Les også: Verdens første designhotell fra Arne Jacobsen

 

- Ikke at det er feil når det er møbler av så høy kvalitet. Heller disse enn mye annet ræl som lages nå, eller enda verre, kopier, avslutter han.

Series 7

Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

 

Han lot seg inspirere av kroppens konstruksjon, og studerte den perfekte balansen mellom støtte og komfort i designprosessen.

 

Derfor er ryggen akkurat så sterk at den gir nok støtte og avrundet for å gi god komfort. Setet har myke og avrundede kanter, slik at det støtter uten å presse.

 

Plastic Chair

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.

 

De hadde lenge eksperimentert med både finér og aluminium, med tanke på å lage en stol som var formet etter kroppen vår. Men etter mye prøving og feiling, endte de til slutt med å presse skallet i glassfiber.

 

Stolen er fremdeles i produksjon, men blir ikke lenger støpt i glassfiber.

 

Wishbone Chair

Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.

 

Spisestolen ble designet i 1949, og har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

 

Stolen lages i tre og med håndvevd sete av mer enn 120 meter papirtau.

Industridesigner Falke Svatun

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I høst gikk interiørstylist Tone Kroken løs på den slitne leiligheten i Bygdøy Allé. Det var takhøyden, stukkaturen og ikke minst balkongen som lokket henne til å kjøpe leiligheten. Det siste halvåret har hun tatt for seg rom for rom. Magefølelsen har hele tiden vært avgjørende for valgene hun har tatt. Og endelig er hun ferdig med alle rommene, bortsett fra gjesterommet og gjestebadet som skal stå klart i løpet av et par uker. Se hvordan hun har innredet soverommet

Les mer

Å handle brukt er både pirrende og spennende. Fra du setter foten inn i butikken, til du snuser deg rundt fra hylle til hylle gjennom rare ting og tang, og plutselig der, midt blant kopper og kar, finner den ene tallerkenen som du samler på etter mormor. Du puster lettet ut og legger tallerkenen i kurven. Rett etterpå oppdager du DEN stilige stolen gjemst bakerst i lokalet. Det er denne følelsen – kupp-følelsen – som er så herlig. Gir møblene nytt liv

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland