Publisert 08. april.2016 av

Under en av verdens største og viktigste messer, Salone del Mobile i Milano, satses det nå stort på norsk design. Utstillingen «Structure» er et nytt tiltak for å vise innovasjon og håndverk fra Norges unge designtalenter.

 

Bak står det aktive designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Jotun, i samarbeid med Norsk design- og arkitektursenter. Den er kuratert av den anerkjente stylistduoen Kråkvik & D’Orazio, som også står bak designforretningen Kollekted By på Grünerløkka, sammen med sjefsredaktør hos Residence Magazine, Hanna Nova Beatrice. Og støttet av Lundhs, Oslo Design Fair, Utenriksdepartementet og Bo Bedre.

 

Totalt 26 norske designere og kunsthåndverker innenfor ulike sjangre har de siste månedene arbeidet med å ferdigstille det som nå skal representere den beste norske for øyeblikket. Og det er et bredt utvalg som skal vises frem. Alt fra objekter og prototyper innen møbel, keramikk, belysning, tekstil og interiør, skal lokke internasjonale besøkende til den norske scenen ved arenaen Ventura Lambrate.

Skal spleise norske designere med produsenter

I fjor fikk utstillingen «Norwegian Presence» stor oppmerksomhet fra besøkende, nasjonal og internasjonal presse. Den gang da satte 51 objekter fra 39 norske designere og kunsthåndverkere, åtte nyproduksjoner av norske designikoner, norsk design på dagsorden i Milano.

 

I etterkant av utstillingen ble arbeider fra Kneip og Edith Lundebrekke valgt ut til videre visning og salg under designmessen Collective i New York. Mens Kristine Bjaadal fra designkollektive Klubben, som også da stod bak utstillingen, fikk satt et produkt i produksjon.

 

 

Kristine Bjaadal stiller ut i Milano for andre gang. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

For det er synlighet og produksjonsavtaler som er hensikten bak selve utstillingen.   

 

- Drømmen akkurat her og nå er å komme i kontakt med produsenter slik at jeg kan få satt prototypene i produksjon, fortalte designer Kristine Bjaadal til Botrend da vi besøkte henne i studioet før avreise.

 

Bjaadal er representert på messen for andre gang, og skal i år stille ut to objekter: «Sfera» - Et Larvikitt-skrin laget i stein som er nesten 300 millioner år gammelt. Samt keramikkfatene «Dais».

"Jut" av Thomas Jenkins kommer også med sidebord. FOTO: SIREN LAUVDAL

- Gir oss større kraft når vi står sammen

Blant utstillerne er også keramiker og produktdesigner Anette Krogstad. For noen måneder siden var vi på studiobesøk hos Krogstad, og da fikk vi ta en titt på de vakre «Steinlav»-fatene hun nå stiller ut i Milano.

 

 

Anette Krogstad i verkstedet på Grünerløkka. FOTO: TRINE JØDAL

- «Structure» er en veldig god måte å eksponere seg i utlandet. Det kan komme mange viktige besøkende i form av produsenter, gallerister og innkjøpere. Samtidig betyr det mye for meg å stille ut sammen med flere designere og formgivere fra Norge. Det gjør at miljøet knyttes tettere sammen, sier Krogstad som fremhever at man står sterkere i en større gruppe.

 

- Det gir oss mer kraft når vi står sammen. Jeg gleder meg til fellesskapet og selve opplevelsen av Milano som en av verdens største design- og møbelmesser.

 

Anette Krogstad har tidligere stilt ut i blant annet München og Fuori Salone.

Skål "Tillit" av Sara Skotte og "Steinlav" av Anette Krogstad. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Norwegian Materials" av Martin Solem. FOTO: SIREN LAUVDAL

Fargepalett fra Jotun skal fremheve kunsten

Jotun samarbeider med Klubben og Norwegian Crafts om utstillingen. De har også bidratt med en fargepalett som skal fremheve den vakre kunsten og designene.

 

Fargene Støvrosa, Sjøalge og Structure - som er oppkalt etter utstillingen – spiller alle sentrale roller, og er helt i tiden med årets trendfarger. Rosa tendenser er tilstede i dagens interiørbilde, mens den blågrønne fargen Sjøalge sender assosiasjoner til natur og planter som vi også er veldig opptatt av om dagen.  

 

- Når vi skal ta fram farger til denne type utstilling er det litt annerledes enn å tenke farger til et fargekart. Her er det designene som skal spille hovedrollen, og fargene skal understreke og fremheve på en ny og elegant måte, sier Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun.

 

«Structure» står fra 12. -17. april i Milano, men allerede fredag 8. var kongeparet til stede for å ta en titt på det beste nye, norske. Der fikk de også se Kunsthøgskolen i Bergens «Inside Wood»-utstilling som Botrend vil rapportere fra.

 

I etterkant av utstillingen kommer flere reportasjer om norsk design og de kommende interiør- og møbeltrendene på Botrend.no. Har du tips og innspill er du velkommen til å sende oss en e-post her. 

 

I mellomtiden får dere noen smakebiter fra «Structure’s» andre designere her:

(Ø.f.v.) Bidrag fra Andreas Engesvik, Barmen & Brekke og Aron Li. FOTO: SIREN LAUVDAL
Sofaen "Between" av Sara Wright Polmar, FOTO: SIREN LAUVDAL
Bestikk "Monstera" av Lars Beller Fjetland. FOTO: SIREN LAUVDAL
Kristin Opem stiller ut keramikk. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Stilleben" av Ann Kristin Einarsen. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Archie" stol av Runa Klock. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Meld" lampe av Noidoi med Jotuns Støvrosa-fargepalett. FOTO: SIREN LAUVDAL
"Loen"-skulptur og "Gauge"-lampe av Kneip. FOTO: SIREN LAUVDAL
Publisert 24. november.2016 av

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk.

 

Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-serien «Finn» - som fremdeles er populær etter 100 år på markedet.

 

I disse dager er verket pyntet til jul og holder dørene åpne for store og små frem til 23. desember. Det blir kunstutstilling, juleteater, og Norges største julemarked. Nytt av året er en egen hall, Høvdinghallen, med juleøl og julemat fra håndverksbryggerier og småskalaprodusenter.

 

Tanken er å gjøre glassverket til en juledestinasjon hvor man finner alt. Å gjøre det til en attraktiv attraksjon for lokale og langveisfarende.

 

Juleaktivitetene står i kø på Hadeland fra begynnelsen av november til 22. desember. FOTO: HADELAND GLASSVERK
Sliper Svend Pedersen er én av 13 mann et Finn-produkt er innom før det når butikkhyllene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Nysgjerrige på håndverksproduksjon

Hadeland Glassverk teller i dag 63 årsverk hvorav halvparten hører til verkets ti utsalgssteder, tre spisesteder og to gallerier. De resterende hører til produksjonen som er delvis åpen for publikum.

 

- På det største var det 36 ovner og over 300 glassblåsere her, forteller omviser Monica Dalbakk.

 

Hun tar daglig imot turistbusser, foreninger og skoleklasser. Til museet som viser det gamle livet på verket, og til Glasshytta hvor dagens 19 glassblåsere holder til. Det har aldri vært så mange besøkende som hittil i år, og mye tyder på at også julen kommer til å sette rekord hva gjelder besøksantall.

 

- Det er mange som er nysgjerrige på håndverket og hvordan glass blir til. Foruten moderne justeringer som strøm i smelteovnen og at sanden nå kommer fra Belgia istedenfor Randsfjorden, er alt som det var på 1700-tallet, sier Dalbakk.

 

Les også: Slik lages de tradisjonsrike julekulene

 

Glassverket ble grunnlagt i 1762 og er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift. FOTO: HADELAND GLASSVERK

Norges første kvinnelige glassblåser

Hver fjerde helg tar Norges første kvinnelige glassblåser turen ut i Glasshytta for å blåse med de besøkende. Til daglig kvalitetssikrer May-Brith Skårudsbråten produktene, men aller best trives hun i det glovarme lokalet sammen med sine mannlige kolleger.

 

- I gamledager var det så mye bly i glasset at man måtte ut på lufting. Hvis man ble gravid måtte man slutte, og derfor var det så få kvinnelige glassblåsere, sier Skårudsbråten.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

Hun tok fagbrevet i 1990 etter å ha arbeidet i verkstedet siden 80-tallet. I hele 43 år har hun arbeidet på Hadeland Glassverk sammen med flere familiemedlemmer. I dag er deler av produksjonen flyttet til utlandet, men fremdeles er det arbeidsplasser igjen på Jevnaker og nylig ble slipeavdelingen utvidet for å mette etterspørselen.

 

Les mer om norske design på Botrend

 

Sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge mener det er viktig å åpne opp glassverket for å vise frem skikkelig håndverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

En juledestinasjon

Siden grunnleggelsen i 1762 har det tradisjonsrike glassverket på Jevnaker vært gjennom opp- og nedturer. I dag er aktiviteter og butikktilbud vel så viktig for driften som den lokale glassproduksjonen. De har fått flere bein å stå på, og det er viktig for å opprettholde den norske produksjonen, ifølge sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge.

 

- Det er viktig å åpne opp slik at folk får sett at det er skikkelig håndverk. At det er 13 mann på hvert Finn-glass før det er ferdig er det nok ikke alle som vet, sier sjefsdesigneren.

 

Fra 5. november til 23. desember arrangeres en rekke julearrangementer på Hadeland Glassverk. Se hjemmesiden for reisevei og mer informasjon.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Les mer

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge. Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren. 

Les mer

I gangen er de rosa, langhalsede og langbeinte flamingoene omgitt av blomster og palmeblader. Det er disse skapningene som får folk til å trekke på smilebåndet når de kommer inn døren. – Mange ler og synes fargene er morsomme. Og det var også målet – å ha det moro. Jeg blir virkelig i godt humør av å komme inn, sier Annette (38). Hun nærmest svever over gulvet i familiens splitter nye, arkitekttegnede hus en liten rusletur unna Asker sentrum. Hun er så uendelig takknemlig for

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland