Publisert 09. april.2016 av

Et skrin i larvikitt og et fat i steingods. Produktdesigner Kristine Bjaadal tar med seg ting som er spennende å ta og føle på til designmessen i Milano neste uke.

 

I fellesrommet i designerkollektivet i Storgata i Oslo sitter Kristine Bjaadal og drikker av en selvdesignet kaffekopp. Lyset siver inn gjennom store fabrikkvinduer i lokalet fra 1800-tallet som nå huser designere og andre kreative sjeler.

 

Det er ikke lenge til avreise, og mye skal på plass før skrinet ”Sfera” og fatet ”Dais” skal representere norsk design sammen med nær 30 andre norske designere i Milano.

 

I Ventura Lambrate er de norske designerne samlet utenfor selve messen under betegnelsen ”Structure”. Designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og samarbeidspartnere som DOGA, Jotun, Bo Bedre og Utenriksdepartementet står bak.

 

- Jeg har alltid vært opptatt av struktur og av at materialene skal gi noe til den som holder produktet i hånda, forteller Bjaadal.

Å synes i bransjen

Bjaadal er representert på verdens viktigste møbel- og designmesse for andre gang.

 

- Drømmen akkurat her og nå er å komme i kontakt med produsenter slik at jeg kan få satt prototypene i produksjon. Det å synes i bransjen over tid, er veldig viktig, sier hun.

 

Fellesrommet i Storgata-kollektivet er fullt av prototyper og produkter hun og de andre designerne står bak. Her ligger ullpleddet Verdi som Røros Tweed har produsert for henne over sofaryggen.

 

I vinduet står oppbevaringsserien ”Hold” som Bjaadal har vist fram i Oslo, London og Tokyo. De ulike glassbeholderne med eller uten lokk i tre ble lansert i fjor av Magnor Glassverk.

 

Designfelleskapet Klubben synliggjør norsk design

Hold-serien er satt i produksjon av Magnor Glassverk. FOTO: KAJA BRUSKELAND
Keepsake er formet som en valnøtt. FOTO: KRISTINE BJAADAL

Livet i blokk

Serien ”Hold” ble laget til en utstilling hvor livet i byen var temaet. Bjaadal synes Oslo som by er som en collage, med ulike stiler og kontraster i arkitekturen. Livet i blokk har også inspirert henne.

­

 

– Beholderne er i ulike størrelser og har ulik grad av transparens. Jeg har bodd mye i blokk her i Oslo. Da jeg bodde på Sinsen, hadde jeg flere naboer som hadde bodd der siden 1930-tallet. Jeg lot meg imponere av at de var så «proffe» på det å bo i blokk. Man er hyggelige og vennlige mot hverandre, men man vet også hvor man skal stoppe for å ikke trå hverandre for nært, sier hun

 

Denne måten å forholde seg til hverandre på – både det å være åpen og hyggelig samt det å respektere hverandres dørterskler var med på å forme tanken bak ”Hold”.

 

– Hold-serien har elementer med ulik grad av åpenhet og lukkethet, forteller produktdesigneren.

 

I år debuterer dette designstudioet med utemøbler med assosiasjoner til 30-tallets badeanlegg.

Big in Tokyo

I den hotte bydelen Shibuya i Tokyo ligger butikken den nyåpnede butikken Norwegian Icons, hvor både “Hold”-serien samt krukkene ”August” er til salgs. Sistnevnte lager Bjaadal selv. 

 

Bak Tokyo-satsningen står vintage- og kaffegründerne Peppe Trulsen, Einar Kleppe Holthe og Halvor Digernes, kjent blant annet fra kaffe- og vintagebutikken Fuglen i Oslo. Nytt og gammelt norsk design står side om side i Tokyo.

 

- Jeg har samarbeidet med Fuglen-folkene i flere år. Denne koppen var planlagt til bruk på Fuglen, sier Bjaadal, og løfter kaffekoppen hun drikker av.

 

Designer Kristine Bjaadal håper Milano-messen åpner enda flere dører i år. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

Hun synes norsk og japansk design har mye til felles i uttrykk. Også Finske Ittala har kastet seg på trenden som blander nordisk og japansk design.

 

- I forhold til blant annet sør-europeere synes jeg det er en klar kontrast til både nordmenn og japanere. Det å hviske vakrest er viktigere enn å rope høyest, sier Bjaadal.

 

Vi har tatt et tilbakeblikk på fjorårets designår. Bli bedre kjent med de unge talentene her.

Hverdagen inspirerer

Et spørsmål hun alltid får, er hvor inspirasjonen kommer fra. Hvorfor blir produktene hennes slik de blir?

 

- Hverdagen inspirerer. De dagligdagse ting. Hvordan to materialer møtes, for eksempel. Hvordan en overflate kjennes ut. Overflater og materialer i naturen, men også midt i den skitne byen, kan gi meg ideer, sier Bjaadal.

 

 

Struktur har også gått igjen i flere utstillinger. Årringer i de ulike dreide treproduktene hennes, er et eksempel på dette. I fjor sørget Milano-utstillingen for at hennes trebeholder ”Hegne” ble oppdaget av den slovenske treprodusenten Mitja. I år blir de satt i produksjon.

 

- I år er det stein som er nesten 300 millioner år gammelt i Larvikitt-skrinet som jeg tar med til Milano. Det gir en viss ærefrykt, sier designeren. 

 

Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet med unike samarbeid.

Sfera - et skrin i larvikitt - får være med på messen i Milano. FOTO: LASSE FLØDE
Kristine Bjaadal er representert i Milano blant annet med fatet Dais. FOTO: SIREN LAUDAL

Ville ikke følge oppskrift

Taktilitet, hvordan materialer oppleves når man berører dem, er en rød tråd i produksjonen hennes.

 

- Når det gjelder ”Hold”-serien, ville jeg at noen av beholderne skulle være lette å åpne, mens andre skulle kreve mer arbeid.

 

Hun peker på en sort beholder som er knytt igjen med lærrem.

 

- Du skjønner at du ikke skal begynne å knyte opp denne, hvis du er på besøk hjemme hos noen, forklarer hun.

 

- Har du alltid visst at du ville bli designer?

 

- I ettertid har jeg skjønt hvorfor jeg på sløyden og håndarbeiden aldri ville følge oppskriften, til lærernes store frustrasjon. Så jeg ville nok gjøre ting på min egen måte, allerede da, sier Bjaadal.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 11. mai.2017 av

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year. 

 

Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.  

 

- Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend

 

Her kan du lese mer om norsk design

 

 

 

Erfaren designer

Polmar er en godt etablert designer i Norge og utlandet. 

 

I 2011 etablerte hun, i samarbeid med Sverre Uhnger og Victoria Günzler, alle tre fra Bærum,  designkollektivet Klubben. 

 

Polmar har utstillinger bak seg i Oslo, Paris, Tokyo og New York og har flere ganger deltatt på den norske utstillingen i Milano. 

 

I år designet hun produktet  "Matchbox” til messen i Milano.  Dette er lite og funksjonelt oppbevaringsmøbel som er fleksibel i bruk.

 

Unikt samarbeidsprosjekt om norsk design

Sara Polmar er nominert til designpris i Stockholm. Foto: Marte Vike Arnesen
Sara Polmar viste frem "Matchbox" under messen i Milanoi april. Foto: Lasse Fløde

- Viktig å bli lagt merke til

Nominasjonenene til prisen Nordic Designer of the Year inkluderer designere fra Island, Finland, Danmark og Sverige, og juryens begrunnelse lyder:

 

Sara Polmar’s work has a strong, graphic feel. Her design is unaffectedly self-evident. Colors and forms are well-chosen, and the color combinations achieve interesting “works of art”. The results are simultaneously highly functional. Sara Polmar is also a dynamic force for other contemporary designers in Norway.

 

Polmar selv tror prisen kan åpne nye dører.

 

- For å kunne overleve som designer er jo det å bli lagt merke til et viktig aspekt, og det å bli nominert til denne prisen, og få mulighet til å synes på Formex er jo en fin anledning i så måte. Det å bli lagt merke til ikke bare her til lands, men også faktisk internasjonalt, er jo en stor glede og ære. Er jeg heldig kan det føre til noen nye og interessante kontakter og jobbmuligheter fremover, sier hun til Botrend. 

 

Mange nordmenn reiser til Formex Stockholm hvert år, messen som regnes som nordens største møteplass for nordisk interiørdesign. 

 

Les mer på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

Sofaen "Between" er designet av Sara Polmar. Foto: Siren Lauvdal
Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år.  Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design. Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her.  - Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland