Publisert 10. april.2016 av

Å pusse opp hjemmet er slett igjen spøk. Heller ikke balsam for sjelen, parforholdet eller familien.

 

Det det er, er helt normalt, overkommelig og ganske kjedelig. Selv om det er vanskelig å se, er det lys i den andre enden av den enveiskjørte, milelange tunnelen.

 

Personlig tar jeg min eksistens i sfæren med en god porsjon galgenhumor, under-beltestedet-slag med påfølgende unnskyldning og timeout for voksne.

 

Og mye boller.

Å leve sfæren

Å pusse opp hjemmet er en krevende tid, for alle det påvirker. Familien selvsagt, men også tanter, farmødre, venner og kolleger. Man lever liksom i en egen sfære - noe som fort kan bli et altoppslukende moment i livet til en som står midt i, med vann til knærne og armringer på.

 

Imidlertid er ikke ditt oppussingsprosjekt senter i universet for noen andre, og det kan fort bli som det blir med nybakte småbarnsmødre og hjemmelaget, økologisk babymat. Altså, ikke såå interessant for utenforstående. Og det er et godt ord, det. En utenforstående vil høflig nikke påtatt bekreftende, og i beste mening gjøre en sammenlikning du overhode ikke kjenner deg igjen i, før du høflig påtatt nikker tilbake.

 

Her er TV-ekspertenes oppussingstips.

 

Det er heller ikke alltid godt å vite når man har snakket nok. Av erfaring, vet jeg at du har snakket nok - lenge før du tror du har. Ingen vil høre mer med mindre det involverer innflyttingsfest og gratis alkohol.

 

Dette er kodekser du må lære deg å kjenne og respektere. Heiagjengen på sidelinjen som ivrig hjalp til med å skru møbler da du flyttet inn, har nå tatt med seg de begeistrede tilropene og gått hjem.

 

Bare de ukuelige stayerne er igjen, de og deg. Det er etter hvert, utvilsomt, en ensom tilværelse.

 

Slik ble 60-tallshuset moderne igjen.

Malplassert bord i sitt rette element; stua. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
1980 møter 2016, ny trapp på gang. Fine nye trinn i eik, gammelt gult rekkverk i furu. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Om å ta seg en bolle

Også kommer man hjem, da. Til kryssfiner på veggen og uavrettet gulv. I det minste er du i samme sfære som den du møter i døra. Den som nyser like mye som deg, fordi svevestøvet fra kjelleren aldri legger seg, og med sagflis under sokken fordi man aldri får støvsuget fort nok.

 

En som virkelig forstår. En som er like lei, like trøtt og etter hvert like likegyldig til tiden det tar å pusse opp et hus.

 

For i mellomtiden må du leve, du må bo, du må fungere. Og hvis man klarer (eller må) er det fornuftig å senke listen. Litt. Ja tenk, at det går an å bo i et hus uten vegger med 24 nye vinduer uten utforing.

 

Men lei av det, det blir man. Over tid. For selv om du er flink til å gjøre andre, lystbetonte ting på fritiden, sitter styggen på ryggen på skulderen din for å minne deg på det du allerede vet; hva som venter deg hjemme.

 

Her er ti gode tips før du starter oppussingen.

Typisk vinduskarm hos oss. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Huske å gi deg selv og de rundt deg en timeout fra Glava og verktøy. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Om en stund er alt passé

De som har pusset opp et hus, vet at dårlig samvittighet er absolutt obligatorisk. For prosjektet eller for barna. For noen vil det være lurt å bli fort ferdig med en intens sosial nedetid uten dekning i sfæren.

 

Man jobber målrettet, og vet at for hver time midt i alt er en time nærmere målet.

 

Les flere saker fra Fanny her.

 

Men hvis prosjektet er omfattende, og målet ikke er nådd selv etter en slik nedetid, kan det være lurt å gi seg selv og de rundt en velfortjent timeout og litt påfyll. Noe annet enn Tek7 og Glava.

 

Kanskje må man, for å overleve seg selv og de andre.

 

Jeg har lært meg, at boller kan redde verden. Så ta deg en bolle, vær raus og del med den i sfæren din. Om en stund, er alt passé.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Botrend  starter et nytt samarbeid med Tina Leqvamb Steensen, damen bak interiørbloggen Bo Naturlig.  Hver uke fremover kan Botrends lesere få et lite innblikk i Tinas liv, og bloggen handler om alt innen interiør- og boligfeltetet. Første innlegg kan du lese her.   Det handler om å gjøre hjemmet personlig.  -  Jeg har fulgt Botrend tett i sosiale medier, og er imponert over både tyngde-og aktualitet på det de deler, så å få utgjøre en del av teamet som skal inspirere alle ivri

Les mer

Feirer vi farsdag for mor?

Sjekklister og antagelser før farsdagen.

Publisert 10. april.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Kjære far. Kjære barns far, kjære svigerfar. Til lykke med farsdagen. Du gjettet det! Farsdag er opprinnelig en amerikansk tradisjon. Det også!  

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland