Storsatsing på møbler og interiør i Milano

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano.

Publisert 11. april.2016 av

Norske  møbler og  interiørprodukter  selger stadig bedre i utlandet. 

 

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer. 

 

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Utstillingen «Structure» er et nytt tiltak for å vise innovasjon og håndverk  fra Norges unge designtalenter i Milano. 

Selger for 6 milliarder

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Designer Kristine Bjaadal skal i år delta på messen i Milano for andre gang, der hun viser objektene "Sfera" og Dais". 

 

Relanserer designobjekt fra 60-tallet

Wonderland skal til messen i Milano i 2016 Foto: Wonderland

Norsk verdenslansering i Milano

 

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Tradisjonsrike Jøtul tar med seg etterfølgeren til verdens mest prisbelønte designovn.

 

– Jøtul F 370 er vel den peisovnen i verden som er blitt mest hyllet for design. Når vi nå kommer med oppfølgeren Jøtul F 370 Advance, så tenkte vi at verdens viktigste designmesse var riktig sted å lansere den på, sier Marius Torjusen, konserndirektør for Kråkerøy-baserte Jøtul.

 

I 2006 vant Jøtul F 370-serien, som første norske produkt, verdens mest prestisjefylte designpris; Red Dots «Best of the Best». Nå er neste generasjon av bestselgeren klar, og forventningene er høye.

 

Jøtul bruker også Milano-messen som springbrett for å internasjonalisere Jøtul F 305, en prisvinnende ovn som i fjor fikk en Red Dot-utmerkelse samt Merket for god design. Ovnen ble også som eneste møbel- og interiørprodukt nominert til Hedersprisen for god design.

 

Stor eksportgrad

 

Torjusen forteller at selskapets eksportandel nærmer seg 80 prosent og nå omfatter 43 land over hele verden. Utenfor Norge er primærmarkedene USA og Frankrike, mens det også selges et betydelig antall ovner hvert år i Japan, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Sistnevnte er et land Torjusen mener Norge bør måle seg mot når det gjelder eksportgrad.

 

– Skal vi opp på Sveriges nivå når det gjelder eksport av ferdigvarer, må vi utnytte kjernekompetansen som ligger i design- og merkevareindustrien. Her jobber det mennesker som har kompetanse langs hele verdikjeden og som vet hva som skal til for å lykkes med internasjonalisering, sier han.

 

Satser på kakkelovner fra Sverige

Produktdesigner Kristine Bjaadal er tilstede i Milano. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

Lykkes til tross for utgangspunkt

 

Jon Daniel Nesje, administrerende direktør i Wonderland, understreker at møbel- og interiørindustrien har vokst fram uten å ha naturgitte fortrinn knyttet til råvarer eller infrastruktur.

 

– Det gjør oss relativt robuste mot endringer i råvarepriser eller tilgang på naturressurser. Samtidig har industrien kommet langt på merkevarebygging, markedsføring og internasjonalisering, og andre industrier i Norge, særlig innen ferdigvare, kan nok lære litt her, sier han.

 

Senge- og madrassprodusenten Wonderland har for alvor begynt å posisjonere seg mot eksportmarkedet, men Milano-turen representerer den første store internasjonale messen Åndalsnes-selskapet har deltatt på de senere årene.

 

– I det siste har eksportandelen vår ligget på 25-30 prosent. De største markedene er Danmark og Sverige, og i tillegg eksporterer vi til Nederland og Belgia. Dessuten selger vi stadig flere senger på det tyske markedet, forteller Nesje.

 

Nesje er også styreleder for bransjeforeningen Norsk Industri Møbel + Interiør, og vært med på å etablere klyngen Norwegian Rooms, som arbeider nettopp med å styrke kompetansen til norske internasjonale merkevarer.

 

– Norsk Industri har foreslått en nasjonal strategi for ferdigvareindustrien, Det er viktig at hullet i det norske virkemiddelapparatet tettes. Møbel- og interiørindustrien er spydspissen i ferdigvareindustrien, som samlet er en veldig stor bransje i Norge med et enormt potensial når vi ser til våre naboland, avslutter Nesje.

 

Få maksimalt ut av minibadet

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Jøtul er tilstede i Milano i 2016. FOTO: JØTUL
Publisert 05. juli.2017 av

Naturen har tydelig vært en stor inspirasjon i  interiørtrendene  de siste årene.

 

Som reaksjon på den nordiske (sterile, som jeg velger å kalle den) trenden med hvitt og sort minimalisme, har naturen igjen vist seg i norske hjem gjennom naturmaterialer og mye grønt liv.

 

Friske blomster og planter  kan vi nesten ikke få nok av.

 

Bruken av naturmaterialer har blitt, og er fremdeles, enormt populær i skandinaviske hjem, hvor de harde harde naturmaterialene som skiver og marmor står i behagelig kontrast til mer bløte materialer som tre og tekstiler i bomull og lin.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Bærekraftig materiale

Selv om jeg personlig ikke mener at man skal kaste seg på alle mulige trender, har jeg selv opplevd å bli litt ”hektet” på bruken av naturmaterialer i vårt hjem, og da spesielt lin.

 

For selv om naturmaterialer kanskje er en spesielt populær trend nå, er lin både klassisk og tidløst, og bruken av disse kommer derfor igjen og igjen.

 

Dessuten er naturmaterialer bedre i forhold til  økologi og bærekraft, sammenlignet med syntetiske og plastbaserte stoffer som skader miljøet.

 

Materialer som luner

 

Karn Fjørtoft har over 12.000 følgere på Instagram - her kan du følge henne på @karnfjk

 

Hvem vil ikke våkne opp her? Foto: Karn Fjørtoft
Lin er både robust og slitesterkt. Foto: Karn Fjørtoft

Glattere enn bomull

Lin er et rent naturprodukt som fremstilles av linplanten (flax) som har opprinnelse fra Midtøsten.

 

Det er et mer robust og slitesterkt materiale enn bomull både i tørr og våt tilstand, og glattere enn bomull, og er både hypoallergent og bakteriehemmende.

 

Lin absorberer fuktighet godt og føles luftig og svalt mot huden, og loer ikke. På grunn av materialets gode kvaliteter og pene utseende har lin derfor blitt et svært populært stoff til både kjøkkentekstiler, borddekning, badeværelsestekstil og sengetøy, spesielt i sommerhalvåret.

 

Her kan du lese mer av Karns fine saker på Botrend

 

Ny nordisk lintrend

Personlig tror jeg at det må være denne kombinasjonen av at lin ser og faller elegant ut, i tillegg til at stoffet føles svalt mot huden, at jeg er så glad i lin. Det kan være nytt og fresht, men det er også klassisk og elegant.

 

Min mor dekket alltid opp til fest med hvit lin, og skulle det være virkelig pent så var det linservietter. Den store forskjellen fra nå er vel at både duk og servietter ble strøket med press. Heldigvis (for meg) er det ”riktige” looket nå stenvasket lin som ikke behøver å bli strøket, men som godt kan være litt krøllete. Ihvertfall synes jeg det kan det. På denne måten er det litt lavere terskel for å finne frem linserviettene til en hverdagsmiddag.

 

Jeg er veldig tilhenger av at både fint servise og tekstil skal kunne brukes mye og til hverdags. Ellers blir det bare stående og støve ned, men det kan man jo selvfølgelig selv velge!

 

Dekk gjerne, og ofte, med linservietter. Foto: Karn Fjørtoft
Foto: Karn Fjørtoft

Hverdagsluksus - linsengetøy

 

Linsengetøy er noe av det beste i hele verden, spesielt om sommeren.

 

Det er litt eksklusivt, svalt og er mykt mot huden. De mest populære fargene er kanskje natur, grått, beige, lyserosa og hvitt. Jeg er veldig glad i hvitt, fordi jeg synes det føles litt eksklusivt,  nesten som å være på hotell. Vi har dessuten to store puter som vi har lysegrått trekk til. Ellers er det ikke mye annet på soverommet annet en monstera plante og tørkede blomster. Det synes jeg gir en rolig og fin atmosfære slik det skal være på et soverom.

 

Her får du tips til bryllupsgaver

 

 

Lin i stuen

 

Sofaen vår kjøpte vi brukt på dba.dk (danske finn.no), og er en blanding av ull og bomull.

 

Vi elsker sofakos, og har derfor mange ullpledd og et saueskinn fra min mormors gård på Sunnmøre. Jeg liker å blande forskjellige materialer, så i sofaen har vi også flere sofaputer i lin i en lys naturfarge. Hardstrikket ull, bløte tepper, et loddent skinn og crisp lin står i perfekt kontrast til sofabordet i svart marmor, synes jeg.

 

 

Tips: Les Karns guide til hvordan kjøpe brukte møbler her.

 

Karn har flere sofaputer i lin. Foto: Karn Fjørtoft

Lin til middagsbordet

 Linservietter gir det lille ekstra til  borddekkingen, om det så er til hverdags eller fest.

 

Jeg har fremdeles til gode å finne en stor linduk i den riktige naturfargen - ikke for grå og heller ikke for beige. Jeg gleder meg til å legge lin i forskjellige farger og nyanser i lag på lag – servietter over bordbrikker, over en stenvasket duk, med naturlige folder og krøller. Til fest ville jeg pynte bordet med markblomster og levende lys.

 

 

Slik vedlikeholder du lin:

 

  • Du kan bruke de fleste type vaskemidler på lin.

 

  • Lin bør ikke gnikkes eller vris i vask da dette kan skade linfibrene.

 

  • Lin kan strykes hvis stoffet er fuktig, og vaskes på 60 grader hvis ikke annet er angitt.

 

Bli bedre kjent med Karn her

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.    

      

Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer

Huset i jungelen

Forelsket seg i yogalæreren og flyttet til India.

Publisert 11. april.2016 av Bettine Nicotra

- Yogaretreatet ligger i en jungel, så vi har banantrær og pasjonsfrukt i hagen, og sover til lyden av aper og papegøyer, sier Silje Dubey (36). Hun forteller om livet i deres primitive hus midt i jungelen i Goa i India, en spasertur unna stranden. Som 19-åring var jenta fra Inderøy i Nord Trøndelag klar for å utforske verden. Fra Stockholm, Madrid, Los Angeles, Oslo og til Mallorca. Der startet hun opp butikken «Tipi» hvor hun solgte klær, innredning og egenproduserte smykker.  

Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland