Storsatsing på møbler og interiør i Milano

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano.

Publisert 11. april.2016 av

Norske  møbler og  interiørprodukter  selger stadig bedre i utlandet. 

 

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer. 

 

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Utstillingen «Structure» er et nytt tiltak for å vise innovasjon og håndverk  fra Norges unge designtalenter i Milano. 

Selger for 6 milliarder

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Designer Kristine Bjaadal skal i år delta på messen i Milano for andre gang, der hun viser objektene "Sfera" og Dais". 

 

Relanserer designobjekt fra 60-tallet

Wonderland skal til messen i Milano i 2016 Foto: Wonderland

Norsk verdenslansering i Milano

 

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Tradisjonsrike Jøtul tar med seg etterfølgeren til verdens mest prisbelønte designovn.

 

– Jøtul F 370 er vel den peisovnen i verden som er blitt mest hyllet for design. Når vi nå kommer med oppfølgeren Jøtul F 370 Advance, så tenkte vi at verdens viktigste designmesse var riktig sted å lansere den på, sier Marius Torjusen, konserndirektør for Kråkerøy-baserte Jøtul.

 

I 2006 vant Jøtul F 370-serien, som første norske produkt, verdens mest prestisjefylte designpris; Red Dots «Best of the Best». Nå er neste generasjon av bestselgeren klar, og forventningene er høye.

 

Jøtul bruker også Milano-messen som springbrett for å internasjonalisere Jøtul F 305, en prisvinnende ovn som i fjor fikk en Red Dot-utmerkelse samt Merket for god design. Ovnen ble også som eneste møbel- og interiørprodukt nominert til Hedersprisen for god design.

 

Stor eksportgrad

 

Torjusen forteller at selskapets eksportandel nærmer seg 80 prosent og nå omfatter 43 land over hele verden. Utenfor Norge er primærmarkedene USA og Frankrike, mens det også selges et betydelig antall ovner hvert år i Japan, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Sistnevnte er et land Torjusen mener Norge bør måle seg mot når det gjelder eksportgrad.

 

– Skal vi opp på Sveriges nivå når det gjelder eksport av ferdigvarer, må vi utnytte kjernekompetansen som ligger i design- og merkevareindustrien. Her jobber det mennesker som har kompetanse langs hele verdikjeden og som vet hva som skal til for å lykkes med internasjonalisering, sier han.

 

Satser på kakkelovner fra Sverige

Produktdesigner Kristine Bjaadal er tilstede i Milano. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

Lykkes til tross for utgangspunkt

 

Jon Daniel Nesje, administrerende direktør i Wonderland, understreker at møbel- og interiørindustrien har vokst fram uten å ha naturgitte fortrinn knyttet til råvarer eller infrastruktur.

 

– Det gjør oss relativt robuste mot endringer i råvarepriser eller tilgang på naturressurser. Samtidig har industrien kommet langt på merkevarebygging, markedsføring og internasjonalisering, og andre industrier i Norge, særlig innen ferdigvare, kan nok lære litt her, sier han.

 

Senge- og madrassprodusenten Wonderland har for alvor begynt å posisjonere seg mot eksportmarkedet, men Milano-turen representerer den første store internasjonale messen Åndalsnes-selskapet har deltatt på de senere årene.

 

– I det siste har eksportandelen vår ligget på 25-30 prosent. De største markedene er Danmark og Sverige, og i tillegg eksporterer vi til Nederland og Belgia. Dessuten selger vi stadig flere senger på det tyske markedet, forteller Nesje.

 

Nesje er også styreleder for bransjeforeningen Norsk Industri Møbel + Interiør, og vært med på å etablere klyngen Norwegian Rooms, som arbeider nettopp med å styrke kompetansen til norske internasjonale merkevarer.

 

– Norsk Industri har foreslått en nasjonal strategi for ferdigvareindustrien, Det er viktig at hullet i det norske virkemiddelapparatet tettes. Møbel- og interiørindustrien er spydspissen i ferdigvareindustrien, som samlet er en veldig stor bransje i Norge med et enormt potensial når vi ser til våre naboland, avslutter Nesje.

 

Få maksimalt ut av minibadet

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Jøtul er tilstede i Milano i 2016. FOTO: JØTUL
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Morsdag, selve hedersdagen for mødre, feires på ulik dato i forskjellige land.  I Norge er det alltid andre søndag i februar, i år faller det på søndag 12. februar. To dager senere er det Valentine's Day, eller Alle hjerters dag som det også heter. Uansett om du gjør deg klar til en dag i kjærlighetens tegn eller feirer morsdag, så har vi plukket ut noen tips til gaver du kan gi bort.  Selvfølgelig er det mer enn nok med et hjemmelaget kort til mor eller den du er glad i, men er

Les mer

Nå skal det jo sies, at når det gjelder nettopp hvordan man innreder,så varierer smak og behag stort fra person til person. Men ved å følge noen grunnprinsipper, så skaper du fort en stue du trives litt bedre i, samt som varer litt lengre rent tidsmessig. Tina driver bloggen Bo Naturlig - den kan du besøke her.  

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland