Storsatsing på møbler og interiør i Milano

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano.

Publisert 11. april.2016 av

Norske  møbler og  interiørprodukter  selger stadig bedre i utlandet. 

 

Denne uken reiser 14 av de fremste norske produsentene til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer. 

 

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Utstillingen «Structure» er et nytt tiltak for å vise innovasjon og håndverk  fra Norges unge designtalenter i Milano. 

Selger for 6 milliarder

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Designer Kristine Bjaadal skal i år delta på messen i Milano for andre gang, der hun viser objektene "Sfera" og Dais". 

 

Relanserer designobjekt fra 60-tallet

Wonderland skal til messen i Milano i 2016 Foto: Wonderland

Norsk verdenslansering i Milano

 

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Tradisjonsrike Jøtul tar med seg etterfølgeren til verdens mest prisbelønte designovn.

 

– Jøtul F 370 er vel den peisovnen i verden som er blitt mest hyllet for design. Når vi nå kommer med oppfølgeren Jøtul F 370 Advance, så tenkte vi at verdens viktigste designmesse var riktig sted å lansere den på, sier Marius Torjusen, konserndirektør for Kråkerøy-baserte Jøtul.

 

I 2006 vant Jøtul F 370-serien, som første norske produkt, verdens mest prestisjefylte designpris; Red Dots «Best of the Best». Nå er neste generasjon av bestselgeren klar, og forventningene er høye.

 

Jøtul bruker også Milano-messen som springbrett for å internasjonalisere Jøtul F 305, en prisvinnende ovn som i fjor fikk en Red Dot-utmerkelse samt Merket for god design. Ovnen ble også som eneste møbel- og interiørprodukt nominert til Hedersprisen for god design.

 

Stor eksportgrad

 

Torjusen forteller at selskapets eksportandel nærmer seg 80 prosent og nå omfatter 43 land over hele verden. Utenfor Norge er primærmarkedene USA og Frankrike, mens det også selges et betydelig antall ovner hvert år i Japan, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Sistnevnte er et land Torjusen mener Norge bør måle seg mot når det gjelder eksportgrad.

 

– Skal vi opp på Sveriges nivå når det gjelder eksport av ferdigvarer, må vi utnytte kjernekompetansen som ligger i design- og merkevareindustrien. Her jobber det mennesker som har kompetanse langs hele verdikjeden og som vet hva som skal til for å lykkes med internasjonalisering, sier han.

 

Satser på kakkelovner fra Sverige

Produktdesigner Kristine Bjaadal er tilstede i Milano. FOTO: HEIDI RØSOK-DAHL

Lykkes til tross for utgangspunkt

 

Jon Daniel Nesje, administrerende direktør i Wonderland, understreker at møbel- og interiørindustrien har vokst fram uten å ha naturgitte fortrinn knyttet til råvarer eller infrastruktur.

 

– Det gjør oss relativt robuste mot endringer i råvarepriser eller tilgang på naturressurser. Samtidig har industrien kommet langt på merkevarebygging, markedsføring og internasjonalisering, og andre industrier i Norge, særlig innen ferdigvare, kan nok lære litt her, sier han.

 

Senge- og madrassprodusenten Wonderland har for alvor begynt å posisjonere seg mot eksportmarkedet, men Milano-turen representerer den første store internasjonale messen Åndalsnes-selskapet har deltatt på de senere årene.

 

– I det siste har eksportandelen vår ligget på 25-30 prosent. De største markedene er Danmark og Sverige, og i tillegg eksporterer vi til Nederland og Belgia. Dessuten selger vi stadig flere senger på det tyske markedet, forteller Nesje.

 

Nesje er også styreleder for bransjeforeningen Norsk Industri Møbel + Interiør, og vært med på å etablere klyngen Norwegian Rooms, som arbeider nettopp med å styrke kompetansen til norske internasjonale merkevarer.

 

– Norsk Industri har foreslått en nasjonal strategi for ferdigvareindustrien, Det er viktig at hullet i det norske virkemiddelapparatet tettes. Møbel- og interiørindustrien er spydspissen i ferdigvareindustrien, som samlet er en veldig stor bransje i Norge med et enormt potensial når vi ser til våre naboland, avslutter Nesje.

 

Få maksimalt ut av minibadet

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Jøtul er tilstede i Milano i 2016. FOTO: JØTUL
Publisert 04. mars.2017 av

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker.

 

Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet.

 

– Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

For familien var det veldig viktig at guttene på 15 og ti år fikk et oppholdsrom som kunne være sitt.

 

Soverommene til guttene er forholdsvis små, med bare 8,5 og 10 kvadratmeter, men med en egen stue i tillegg, har de mer enn nok med plass å boltre seg på.

 

– I dag bor ungdommene mye lengre hjemme enn man kanskje gjorde «før» i tiden. Om man har plass og mulighet mener jeg det aller beste er å ha litt mer private soner i huset, en del for de voksne og en for tenåringene, sier hun.

Gult går igjen i tekstilene i stuen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Stuen rommer en sofa med TV og playstation, i tillegg til ulike spill, saccosekk og et foosball-bord som har fått en sentral plass i rommet.

 

Tre inspirerende gutterom

 

– Selv om stuen har fått et moderne og spennende uttrykk er den langt fra ferdig. Vi planlegger blant annet en ny sofa, TV-stoler og noen bokhyller, forteller hun.

 

Hvem innreder vi barnerommet for?

Selv foosball-bordet matcher innredningen. FOTO: KRISITNE NYTRØEN

– Utfordrende med åpne løsninger

På grunn av dataspill, musikk og lignende aktiviteter, har det vært viktig for familien å tenkte på lyd- og støyreduksjon med tanke på de andre etasjene.

 

– Dette er ofte en utfordring i de fleste hus med åpne løsninger. Det ideelle er kanskje den gode, gamle kjellerstuen med trapp og dør i mellom etasjene, men det var ikke et alternativ for oss da vi ønsket en gjennomført funkisstil. Derimot hjelper tepper på gulvene, gardiner og godt med tekstiler på lyden. Det finnes også mange smarte lyddempende systemer å få tak i, som for eksempel paneler til bruk på vegg, tipser hun.

 

Hennes beste råd er å tenke nøye gjennom bruksmønster når man skal bygge nytt, og være bevisste på dette før man starter byggeprosessen.

Huskatten Chablis trives også i guttenes stue. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Monica og familien trives i det nye funkishuset på Vettre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tilpasser størrelsen

Monica mener også det er viktig å være bevisst på at barna ikke skal sitte for tett opp til en diger tv-skjerm.

 

– Dette finnes det retningslinjer på, men jeg mener man uansett bør sørge for å ha en TV som er tilpasset størrelsen på rommet og som er penere og mer fornuftige sånn sett. Gode saccosekker eller andre gode stoler for barna er også fint, da dataspill har kommet for å bli – både for store og små, mener hun.

 

Se resten av Monicas nydelige hjem

På soverommet har Monica innredet med kjøkkenmoduler fra Ikea. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Smått, men godt

Soverommene er forholdsvis små, og selv om vegger ble flyttet på for å gjøre rommene større enn opprinnelig tenkt, ble Monica nødt til å være kreativ når det kom til innredningen.

 

– Når man innreder små rom er plass- og stedstilpassede løsninger de beste alternativene. Ulempen er at dette ofte er kostbart. En annen utfordring er ofte at de fleste garderobeskap er ganske dype, noe som tar for mye av gulvplassen på rommene, forklarer hun.

 

Derfor ble løsningen snekkertilpassete kjøkkenmoduler fra Ikea, med bare 40 cm dybde.

Store kontraster i fargebruken på gutterommene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

– Vi ble veldig fornøyd med den løsningen. Jeg laget utallige tegninger og målinger selv før vi til slutt landet på en løsning med kombinasjonen av maks lagringsplass og det som var best tilpasset rommet, forteller hun.

 

Selv om mor har vært kreativ for å få mest mulig ut av må rom, har også guttene selv vært med på bestemmelsene. Det mener hun har vært viktig for deres egen trivsel.

 

– De har selv vært med på valg av blant annet tapet og dekor på veggene. I tillegg har eldstemann valgt en svær «gaming-stol» til mors store fortvilelse, smiler hun.

FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør? Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen. Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.  

Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland