Slik ble Tom Dixon designer

Aktuell under møbelmessen i Milano denne uken.

Publisert 12. april.2016 av

- Jeg er litt lei av å snakke om design, sier britiske Tom Dixon og skuer utover forsamlingen.

 

Som gjest på verdens største møteplass for skandinavisk design, Stockholm Furniture Fair tidligere i år, møtte engelskmannen frem for å fortelle om sine suksesser og nederlag. Han er alltid til stede på store møbel- og designmesser som i Stockholm, Paris og Milano.

 

- Det er mye viktigere å snakke om nederlagene, enn suksessen, påstår han. 

 

Nå er han aktuell under verdens største møbelmesse i Milano, der han lanserer The Restaurant, en skulpturell kjøkkenserie i samarbeid med Caesarstone.

 

Norsk design entrer også Milano denne uken, når et rekordhøyt antall norske designere viser seg frem i utstillingen "Structures". 

 

Norske Kristine Bjaadal er én av flere nordmenn som stiller ut, når hun viser sine nye arbeider utført fra en sjelden bergart.  

Tom Dixon på scenen under foredrag om design på Stockholm Furniture Fair. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Skulle bli musiker

 

57-årige Tom Dixon er selvlært designer, som gjennom årene har oppnådd anerkjennelse og suksess. Flere av arbeidene hans er representert på store museer som The Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Centre Georges Pompidou i Paris.

 

Det var aldri designer han skulle bli. Det var musiker. I oppveksten spilte han i band, men en motorsykkelulykke satte en stopper for musikkarrieren.

 

- Jeg var preget av punk-rock bølgen som skylte over England, og hadde motivasjon til å forvandle søppel til gull, forklarer han.

 

Da han lærte seg å smi, oppdaget han en helt ny verden. Han brukte øser og kokekar til å lage stoler og bord, og var mest interessert i strukturen i objektene.

 

- Noe av det viktigste man gjør som ung designer, er å finne det som gjør at du blir lagt merke til i den store mengden

Lampen Etch Shade designet av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lampen Melt Copper designet av Tom Dixon og vist under Stockholm Light and Furniture. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Internasjonal profil

 

På 80-tallet etablerte han Space, et verksted og tenke-tank. Han første kommersielle suksess kom med den legendariske S-stolen som ble plukket opp av den italienske giganten Cappellini i 1991.

 

- Den ga meg helt klart en større internasjonal profil, sier Dixon i dag.

 

I løpet av 90-tallet etablerte han seg som en anerkjent internasjonal designer, blant annet med objektet «Jack», «a sitting, stacking, lighting thing», og i 1998 ble han sjefsdesigner for Habitat, et firma han var en del av i 10 år.

 

Men i 2002 etablerte han sitt egen designselskap, Tom Dixon, noe som ga ham en egen plattform for lanseringen av ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback chair og Beat light.

 

- Jeg tenker mer som en motedesigner, noe som er uvanlig for industri- og produktdesignere. Hvis jeg vil ha en hel kolleksjon i neonoransje, så er det ingen som stopper meg. Nå er ikke en kolleksjon i neonoransje noen god idé i seg selv, men ingen ville stoppe meg om det var det jeg ønsket, smiler han om friheten det er å ha sitt eget selskap.

 

Med et veletablert navn og design, følger også negative og ikke minst tidkrevende utfordringer.

 

- Vi har store problemer med piratkopiering av møbler og lamper, og dette er utrolig vanskelig å få gjort noe med, sier Tom Dixon.

Serien Brew av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Tom Dixon (sittende) og Marcus Hartwall i Houzz Nordics. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Duftlys fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Serien Brew fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I gangen er de rosa, langhalsede og langbeinte flamingoene omgitt av blomster og palmeblader. Det er disse skapningene som får folk til å trekke på smilebåndet når de kommer inn døren. – Mange ler og synes fargene er morsomme. Og det var også målet – å ha det moro. Jeg blir virkelig i godt humør av å komme inn, sier Annette (38). Hun nærmest svever over gulvet i familiens splitter nye, arkitekttegnede hus en liten rusletur unna Asker sentrum. Hun er så uendelig takknemlig for

Les mer

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk. Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-se

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland