Slik ble Tom Dixon designer

Aktuell under møbelmessen i Milano denne uken.

Publisert 12. april.2016 av

- Jeg er litt lei av å snakke om design, sier britiske Tom Dixon og skuer utover forsamlingen.

 

Som gjest på verdens største møteplass for skandinavisk design, Stockholm Furniture Fair tidligere i år, møtte engelskmannen frem for å fortelle om sine suksesser og nederlag. Han er alltid til stede på store møbel- og designmesser som i Stockholm, Paris og Milano.

 

- Det er mye viktigere å snakke om nederlagene, enn suksessen, påstår han. 

 

Nå er han aktuell under verdens største møbelmesse i Milano, der han lanserer The Restaurant, en skulpturell kjøkkenserie i samarbeid med Caesarstone.

 

Norsk design entrer også Milano denne uken, når et rekordhøyt antall norske designere viser seg frem i utstillingen "Structures". 

 

Norske Kristine Bjaadal er én av flere nordmenn som stiller ut, når hun viser sine nye arbeider utført fra en sjelden bergart.  

Tom Dixon på scenen under foredrag om design på Stockholm Furniture Fair. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Skulle bli musiker

 

57-årige Tom Dixon er selvlært designer, som gjennom årene har oppnådd anerkjennelse og suksess. Flere av arbeidene hans er representert på store museer som The Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Centre Georges Pompidou i Paris.

 

Det var aldri designer han skulle bli. Det var musiker. I oppveksten spilte han i band, men en motorsykkelulykke satte en stopper for musikkarrieren.

 

- Jeg var preget av punk-rock bølgen som skylte over England, og hadde motivasjon til å forvandle søppel til gull, forklarer han.

 

Da han lærte seg å smi, oppdaget han en helt ny verden. Han brukte øser og kokekar til å lage stoler og bord, og var mest interessert i strukturen i objektene.

 

- Noe av det viktigste man gjør som ung designer, er å finne det som gjør at du blir lagt merke til i den store mengden

Lampen Etch Shade designet av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lampen Melt Copper designet av Tom Dixon og vist under Stockholm Light and Furniture. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Internasjonal profil

 

På 80-tallet etablerte han Space, et verksted og tenke-tank. Han første kommersielle suksess kom med den legendariske S-stolen som ble plukket opp av den italienske giganten Cappellini i 1991.

 

- Den ga meg helt klart en større internasjonal profil, sier Dixon i dag.

 

I løpet av 90-tallet etablerte han seg som en anerkjent internasjonal designer, blant annet med objektet «Jack», «a sitting, stacking, lighting thing», og i 1998 ble han sjefsdesigner for Habitat, et firma han var en del av i 10 år.

 

Men i 2002 etablerte han sitt egen designselskap, Tom Dixon, noe som ga ham en egen plattform for lanseringen av ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback chair og Beat light.

 

- Jeg tenker mer som en motedesigner, noe som er uvanlig for industri- og produktdesignere. Hvis jeg vil ha en hel kolleksjon i neonoransje, så er det ingen som stopper meg. Nå er ikke en kolleksjon i neonoransje noen god idé i seg selv, men ingen ville stoppe meg om det var det jeg ønsket, smiler han om friheten det er å ha sitt eget selskap.

 

Med et veletablert navn og design, følger også negative og ikke minst tidkrevende utfordringer.

 

- Vi har store problemer med piratkopiering av møbler og lamper, og dette er utrolig vanskelig å få gjort noe med, sier Tom Dixon.

Serien Brew av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Tom Dixon (sittende) og Marcus Hartwall i Houzz Nordics. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Duftlys fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Serien Brew fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 26. januar.2017 av

I to år har hun «gått svanger». Forrige uke ble den endelig lansert: «Farger til folket!» skal sørge for at vi nordmenn skifter ut de hvite veggene og den grå sofaen med favorittfargen. For de siste 15 årene har Norge blitt et stadig mer fargeløst samfunn, ifølge Dagny Thurmann-Moe. Eller Farge-Dagny som mange kaller henne.

 

- Jeg håper den kan inspirere folk til å kaste seg ut i en fargerik verden. Og at vi sammen kan ta diskusjonen videre. Ikke bare i hjemmene våre, men også i arkitekturen som jeg mener bærer galt av stede nå, sa Thurmann-Moe da hun lanserte boken forrige uke.

 

Lanseringen var lagt til Mikadosuiten på Grand Hotel. En suite på 72 kvadratmeter som Thurmann-Moe selv fargesatte i sin tid som kreativ leder for Fargerike. Her er alt fargelagt – selv karmene – uten at det blir for mye.

 

- Folk er redde for å gjøre feil. Blande farger som egentlig ikke passer sammen, eller at de skal gå lei fargene med tiden. Tvert imot ser vi at det er omvendt! De som velger grått som hovedbase, maler om igjen etter 3 til 5 år, mens gjennomsnittsnordmannen pusser opp hvert 18 år, forklarer Thurmann-Moe.

 

Etterlyser mer fargekunnskap

Dagny Thurmann-Moes første bok utgis av Cappelen Damm og har fått et førsteopplag på 3.000 eksemplarer. I løpet av knappe 200 sider går fargeeksperten gjennom teori, arkitektur og offentlige rom, interiør og mote. Til og med bilparken vår er viet noen sider. 

 

- Boken skulle være noe mer enn en pyntebok. Noe man kunne lære av, sier Thurmann-Moe som til daglig driver eget fargestudio hvor hun driver rådgivning og utvikling av fargepaletter for privatpersoner og bedrifter.

 

Hennes klare misjon er: Farger gjør deg glad. Og føler du deg trygg på farger, er det mye lettere å bruke dem.

 

- Forskningen har kommet frem til at vi ikke fungerer så godt i de hvite boksene og grå miljøene vi omgir oss med i dag. Miljøer som ligner naturen er bedre for oss, og de siste 70-80 årene er vi kommet stadig lengre unna vårt naturlige habitat, sier Thurmann-Moe som begynte å lese faglitteratur om farger allerede på ungdomsskolen.

 

Les mer om fargebruk her

 

Farger til folket! skal omvende fargeløse nordmenn. FOTO OMSLAG: ANJA KA

Hun slår et slag for å lære mer om fargebruk i arkitekt- og interiørarkitektutdanningene, men også utbyggere og beslutningstagere i offentlige instanser må lære mer. 

 

- Fargene i byene er i ferd med å forsvinne. Det er rett og slett trist.

 

Les også: - Fargene får meg i godt humør

 

Boken viser frem fem fargerike hjem. Her fra Dagny Thurmann-Moes hjem på Nordstrand. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Farger i interiøret

I boken presenteres fem vidt forskjellige hjem som viser god bruk av farger. Vi får også et innblikk i fargeekspertens private hjem på Nordstrand i Oslo.

 

Her er hvite vegger og grå sofaer er erstattet med alskens farger – noen mer utfordrende og «krevende» enn andre. 

 

- Jeg ville vise frem ytterpunktene – fra vilt og maksimalistisk til litt mer duse og forsiktige hjem. Uavhengig av hvilken stil du har skal du se at det er mulig å bruke farger, sier Thurmann-Moe.

 

Les også: Denne fargen bør du velge nå, ifølge Farge-Dagny

 

Eierne av denne leiligheten har en forkjærlighet for Midtøsten - og sterke, klare farger på både vegger og interiør. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Hun mener alle kan bli sin egen fargekonsulent. Det kan være litt krevende i begynnelsen, men guiden i boken kan hjelpe deg på vei, foreslår hun. 

 

- Når det gjelder interiør er det beste tipset å begynne med veggene. Velg en litt dus nyanse – gjerne en farge du liker godt. De møblene som er nøytrale vil da stå seg enda bedre mot de fargede veggene, forklarer Dagny Thurmann-Moe.

 

- Og så er det sånn at farger kler farger. Så etter hvert som du innreder vil det være lettere å kombinere.

 

Her er Farge-Dagnys beste tips:

 

  •  Tenk hele hjemmet under ett slik at rommene hører sammen uten at de blir like.
  • Tre farger: Blått, grønt og brunt er gode farger å bruke. Det er gode og nøytrale farger som det er lett å få suksess med.
  • Velg flere nyanser av den samme fargen du har på veggen. Gå opp og ned i skala for å få mer dybde i rommene.
  • Begynn med de tre grunnfargene og tilføy andre etter hvert som du føler deg tryggere.
  • Sett opp en fargepalett. Boken viser deg hvordan, eller du kan forhøre deg med en fargekonsulent.
  • Pinterest er et godt verktøy. Søk opp eksempelvis «blå vegg» og se ulike løsninger.
  • Bruk kunst eller arvestykker med affeksjonsverdi som utgangspunkt når du skal jobbe videre med farger.
  • Ikke følg trender, og kjøp kun det du virkelig elsker. Det er lov og lurt å bruke lang tid.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

En behagelig blåfarge gir god romfølelse. Fra Bergens-prosjektet. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Et Morris-tapet skapte utgangspunktet for den duse blågrønne fargen som preger gangen i denne Oslo-leiligheten. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Gult er en energisk farge og skaper harmoni med den hvite kjøkkeninnredningen. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland