Slik ble Tom Dixon designer

Aktuell under møbelmessen i Milano denne uken.

Publisert 12. april.2016 av

- Jeg er litt lei av å snakke om design, sier britiske Tom Dixon og skuer utover forsamlingen.

 

Som gjest på verdens største møteplass for skandinavisk design, Stockholm Furniture Fair tidligere i år, møtte engelskmannen frem for å fortelle om sine suksesser og nederlag. Han er alltid til stede på store møbel- og designmesser som i Stockholm, Paris og Milano.

 

- Det er mye viktigere å snakke om nederlagene, enn suksessen, påstår han. 

 

Nå er han aktuell under verdens største møbelmesse i Milano, der han lanserer The Restaurant, en skulpturell kjøkkenserie i samarbeid med Caesarstone.

 

Norsk design entrer også Milano denne uken, når et rekordhøyt antall norske designere viser seg frem i utstillingen "Structures". 

 

Norske Kristine Bjaadal er én av flere nordmenn som stiller ut, når hun viser sine nye arbeider utført fra en sjelden bergart.  

Tom Dixon på scenen under foredrag om design på Stockholm Furniture Fair. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Skulle bli musiker

 

57-årige Tom Dixon er selvlært designer, som gjennom årene har oppnådd anerkjennelse og suksess. Flere av arbeidene hans er representert på store museer som The Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Centre Georges Pompidou i Paris.

 

Det var aldri designer han skulle bli. Det var musiker. I oppveksten spilte han i band, men en motorsykkelulykke satte en stopper for musikkarrieren.

 

- Jeg var preget av punk-rock bølgen som skylte over England, og hadde motivasjon til å forvandle søppel til gull, forklarer han.

 

Da han lærte seg å smi, oppdaget han en helt ny verden. Han brukte øser og kokekar til å lage stoler og bord, og var mest interessert i strukturen i objektene.

 

- Noe av det viktigste man gjør som ung designer, er å finne det som gjør at du blir lagt merke til i den store mengden

Lampen Etch Shade designet av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lampen Melt Copper designet av Tom Dixon og vist under Stockholm Light and Furniture. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Internasjonal profil

 

På 80-tallet etablerte han Space, et verksted og tenke-tank. Han første kommersielle suksess kom med den legendariske S-stolen som ble plukket opp av den italienske giganten Cappellini i 1991.

 

- Den ga meg helt klart en større internasjonal profil, sier Dixon i dag.

 

I løpet av 90-tallet etablerte han seg som en anerkjent internasjonal designer, blant annet med objektet «Jack», «a sitting, stacking, lighting thing», og i 1998 ble han sjefsdesigner for Habitat, et firma han var en del av i 10 år.

 

Men i 2002 etablerte han sitt egen designselskap, Tom Dixon, noe som ga ham en egen plattform for lanseringen av ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback chair og Beat light.

 

- Jeg tenker mer som en motedesigner, noe som er uvanlig for industri- og produktdesignere. Hvis jeg vil ha en hel kolleksjon i neonoransje, så er det ingen som stopper meg. Nå er ikke en kolleksjon i neonoransje noen god idé i seg selv, men ingen ville stoppe meg om det var det jeg ønsket, smiler han om friheten det er å ha sitt eget selskap.

 

Med et veletablert navn og design, følger også negative og ikke minst tidkrevende utfordringer.

 

- Vi har store problemer med piratkopiering av møbler og lamper, og dette er utrolig vanskelig å få gjort noe med, sier Tom Dixon.

Serien Brew av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Tom Dixon (sittende) og Marcus Hartwall i Houzz Nordics. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Duftlys fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Serien Brew fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland