Slik ble Tom Dixon designer

Aktuell under møbelmessen i Milano denne uken.

Publisert 12. april.2016 av

- Jeg er litt lei av å snakke om design, sier britiske Tom Dixon og skuer utover forsamlingen.

 

Som gjest på verdens største møteplass for skandinavisk design, Stockholm Furniture Fair tidligere i år, møtte engelskmannen frem for å fortelle om sine suksesser og nederlag. Han er alltid til stede på store møbel- og designmesser som i Stockholm, Paris og Milano.

 

- Det er mye viktigere å snakke om nederlagene, enn suksessen, påstår han. 

 

Nå er han aktuell under verdens største møbelmesse i Milano, der han lanserer The Restaurant, en skulpturell kjøkkenserie i samarbeid med Caesarstone.

 

Norsk design entrer også Milano denne uken, når et rekordhøyt antall norske designere viser seg frem i utstillingen "Structures". 

 

Norske Kristine Bjaadal er én av flere nordmenn som stiller ut, når hun viser sine nye arbeider utført fra en sjelden bergart.  

Tom Dixon på scenen under foredrag om design på Stockholm Furniture Fair. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Skulle bli musiker

 

57-årige Tom Dixon er selvlært designer, som gjennom årene har oppnådd anerkjennelse og suksess. Flere av arbeidene hans er representert på store museer som The Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Centre Georges Pompidou i Paris.

 

Det var aldri designer han skulle bli. Det var musiker. I oppveksten spilte han i band, men en motorsykkelulykke satte en stopper for musikkarrieren.

 

- Jeg var preget av punk-rock bølgen som skylte over England, og hadde motivasjon til å forvandle søppel til gull, forklarer han.

 

Da han lærte seg å smi, oppdaget han en helt ny verden. Han brukte øser og kokekar til å lage stoler og bord, og var mest interessert i strukturen i objektene.

 

- Noe av det viktigste man gjør som ung designer, er å finne det som gjør at du blir lagt merke til i den store mengden

Lampen Etch Shade designet av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lampen Melt Copper designet av Tom Dixon og vist under Stockholm Light and Furniture. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Internasjonal profil

 

På 80-tallet etablerte han Space, et verksted og tenke-tank. Han første kommersielle suksess kom med den legendariske S-stolen som ble plukket opp av den italienske giganten Cappellini i 1991.

 

- Den ga meg helt klart en større internasjonal profil, sier Dixon i dag.

 

I løpet av 90-tallet etablerte han seg som en anerkjent internasjonal designer, blant annet med objektet «Jack», «a sitting, stacking, lighting thing», og i 1998 ble han sjefsdesigner for Habitat, et firma han var en del av i 10 år.

 

Men i 2002 etablerte han sitt egen designselskap, Tom Dixon, noe som ga ham en egen plattform for lanseringen av ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback chair og Beat light.

 

- Jeg tenker mer som en motedesigner, noe som er uvanlig for industri- og produktdesignere. Hvis jeg vil ha en hel kolleksjon i neonoransje, så er det ingen som stopper meg. Nå er ikke en kolleksjon i neonoransje noen god idé i seg selv, men ingen ville stoppe meg om det var det jeg ønsket, smiler han om friheten det er å ha sitt eget selskap.

 

Med et veletablert navn og design, følger også negative og ikke minst tidkrevende utfordringer.

 

- Vi har store problemer med piratkopiering av møbler og lamper, og dette er utrolig vanskelig å få gjort noe med, sier Tom Dixon.

Serien Brew av Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Tom Dixon (sittende) og Marcus Hartwall i Houzz Nordics. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Duftlys fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Serien Brew fra Tom Dixon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Publisert 19. desember.2016 av

Omaggio vasen har blitt en salgsuksess for danske Kähler. Så populær at også andre har kopiert og etterlignet de kjente stripene. Det førte dem nylig til retten, skriver E24.

 

– Vi vil ha en endelig dom. Vi har et populært design, og det gjør at flere har fått lyst til å få litt av suksessen. Vi har flere saker om kopiering, sier administrerende direktør i Kähler, Jesper Holst Schimdt til E24.

 

Tvisten dreier seg om en vase fra Bovictus som skal ha likt design som vasen fra Kähler. Omaggio-vasen har solgt i bøtter og spann siden den ble sluppet på markedet i 2014, mens vasen fra Bovictus skal ha blitt vist frem på en messe i Sverige, januar 2015.

 

 – Vi kopierer ikke, og har meg bekjent aldri tidligere vært i en slik situasjon. Vi synes det er grunnleggende vanskelig å forstå at Kähler kan ha patent på stripete vaser, som har vært vanlig i flere århundrer, og har vært med i flere av våre kolleksjoner gjennom 24 år i bransjen, sier administrerende direktør i Bovictus, Steen Engelbrecht til E24.

 

Les mer om design og interiør her

Vil sette standard

Forrige uke erkjente dommeren at Omaggio-vasens opphavsrett er krenket. Det åpnet opp mulighetene for forlik, men Kähler vil sette standard for fremtidig kopiering og designtyveri.

 

Her finner du alt om dansk design

 

– Det føres mange saker mot for eksempel supermarkedskjeder, som legger seg meget tett opp til en design som forbrukere har kjennskap til, men selger det til en lavere pris, sier Holst Schmidt til E24.

 

Han presiserer at de helst unngår slike saker da de både er dyre og langvarige. Men også for å vise andre at de tar slike saker på alvor.

 

Ifølge avisen vurderer også Bovictus å anke for å slippe en urimelig avgjørelse.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Kontakt oss her, og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Omaggio-vasen ble lansert i 2014, og selger fremdeles svært godt. Her fra lanseringen av fjorårets julekolleksjon i Mathallen. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Les mer

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem.  Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon. Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland