Umettelig behov for artikler om boligpriser

De leses igjen og igjen.

Publisert 12. april.2016 av

De skrives om og om igjen. Men boligprissaker treffer likevel hver gang.  

 

– Sportsjournalistikk i boligform, mener forfatter av bok om journalistikk på nettet.

 

Prøv deg på Takstspillet

 

Helt i toppen

 

Leser du jevnlig budstikka.no eller andre nettaviser? Og har registrert at enkelte artikler ofte går igjen? Med samme vinkling? Og med forholdsvis likt innhold?

 

Boligsaker er helt i toppen av pyramiden for «gjentagelser». Du har kanskje også selv klikket på og lest artikler med titler som «Rekkehus solgt 500.000 over takst» eller «Leilighet gikk 600.000 over takst etter heftig budrunde».

 

I perioder kan nye varianter av disse sakene komme flere ganger i måneden, ja kanskje ukentlig. Og det er en årsak bak. De leses igjen – og igjen.

 

– Det virker som dere har truffet med en reell interesse her. Det er et umettelig behov der ute etter boligsaker, sier Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media og forfatter av boken «Nettjournalistikk».

 

– En boligsak er per definisjon en lokalsak. Selvfølgelig er det interessant å se hva naboens bolig er solgt for, det gjør jeg selv også, legger han til.

 

Bakgrunn:

Halvparten av boligene selges over takst

 

Solgt over takst? Område har liten betydning

 

Boligmarkedet: Ord og uttrykk du bør kunne

 

Leseren sammenligner

 

Noen lesere irriterer seg likevel over slike gjentagende saker, noe Budstikka innimellom får tilbakemeldinger om. Men sakene leses like fullt av flere tusen hver gang.

 

- Slike oppslag presser prisene opp

 

– Hvorfor treffer disse sakene så godt hver eneste gang?

 

– Leseren setter seg selv opp mot andre, og man trenger ikke å være i boligmarkedet for å være interessert. Leseren tenker at denne type artikler kan si noe om min verdi, eller mine drømmer. Hva får jeg for mine penger? Hva får jeg ikke?, forklarer Thoresen.

 

– Anser du dette som kvalitetsjournalistikk?

 

– Dette er sportsjournalistikk i boligform. Boligprisen er resultatet, mener Thoresen og legger til:

 

– Det er mange stoffområder som er sånn. Se på finans og sport, det går i det samme. Jeg synes ikke det er overraskende at man fortsetter med mye av de samme vinklingene. Folk er interessert, da er det bare å fortsette å lage disse sakene.

 

Dette må du vite hvis du skal kjøpe bolig

 

Savner bredere fokus

 

 En som synes det i perioder blir i overkant mye fokus på prisoppgang og «over takst»-vinklinger, er Alexander Berg.

 

– Det jeg har opplevd er et ensidig fokus på de høye prisene, og jeg frykter at det kan bidra til å dra markedet enda mer opp. Klikkmessig er slike vinklinger forståelige, men jeg savner at dette settes inn i en større sammenheng. Det er baksiden jeg har lyst til å lese mer om, det er også en del av journalistikken å belyse et fenomen fra flere sider, mener Berg.

 

Stort press på rekkehus og tomannsboliger

Han er selv journalist på forbrukernettstedet klikk.no, og har blant annet skrevet mye om bolig.

 

Men det er som privatperson og samfunnsengasjert menneske han uttaler seg i denne sammenheng.

 

– For meg handler dette om et engasjement for boliger generelt og for dem som skal inn på boligmarkedet og som ikke har de økonomiske musklene mange andre har. Etter min oppfatning bygges det stort sett bare dyre boliger i Bærum, og jeg har fortsatt til gode å se et boligprosjekt som er øremerket førstegangskjøpere eller lavtlønnede. Det er i en slik sammenheng jeg frykter at et ensidig fokus på høye priser kan bidra til å øke prisene ytterligere og gjøre det enda vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, sier Berg.

 

 

 

I dette leilighetskomplekset i Sandvika ble et objekt solgt for 1,8 mill. over takst. Foto: Digit Media Norge AS

Fornøyd med balansen

 

Ansvarlig redaktør i Budstikka, Kjersti Sortland, er glad leserne engasjerer seg og gir tilbakemeldinger, men deler ikke Bergs syn om at det er et ensidig fokus.

 

– De fleste nordmenn har sparepengene sine og sin personlige formue knyttet til bolig, derav den voldsomme interessen for disse sakene. Når det er sagt, er jeg ikke enig i at vi dekker dette ensidig. Nesten hver uke har vi hovedoppslag i papiravisen om store utbyggingsprosjekter, behovet for nye boliger og informasjon om boligmarkedet ellers, sier Sortland.

 

– Er du fornøyd med Budstikkas boligjournalistikk?

 

– Jeg mener den er prioritert og rimelig god, men som i all annen journalistikk kan vi bli bedre. Det er få aviser på vår størrelse som satser så hardt på boligjournalistikk, blant annet med et eget nettsted i botrend.no, med egne dedikerte journalister, hevder Sortland.

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post

Publisert 05. april.2017 av

Botrend ser på status i markedet for fjellhytter før påske, og ser på seks av de mest populære områdene innen rimelig reiseavstand fra Oslo. Rundt Lillehammer er det muligheter både for skiløperne og alpinistene.

 

- Hafjell og Sjusjøen peker seg ut, sier eiendomsmegler Stig Henning Svartor i DnB Eiendom på Lillehammer.

 

- Det har vært særdeles bra i 2016 og hittil i 2017. Det er en morsom reise å være friluftsmegler om dagen, sier Svartor, som anslår at de har solgt nærmere 50 fritidsboliger hittil i år. Anslagsvis er rundt 30 av disse hytter, resten leiligheter og tomter.

Sjusjøen er et av de mest populære områdene, hvor mange langrennsentusiaster er lokket av gode skiforhold. 140 fritidsboliger ble solgt fra februar 2016 til januar 2017, ifølge Eiendom Norges prisstatistikk.

 

Hyttene i Ringsaker kommune omsettes raskt - kun to steder i landet har lavere omsetningstid - og en typisk hytte på Sjusjøen koster 1,7 mill. kroner.

 

2-3,5 millioner

De aller fleste hyttene DnB Eiendom selger på Sjusjøen og Hafjell ligger i prisklassen 2,5-3,5 millioner kroner. Generelt er hyttene på Hafjell dyrere enn de øvrige områdene rundt Lillehammer.

 

- Når prisene ligger i den prisklassen, så er det mange som ser at de har råd til å kjøpe hytte, særlig med den prisveksten mange har hatt på sin egen bolig, sier Svartor.

 

Ett av de nye prosjektene på Sjusjøen er Fjellheimen, hvor DnB Eiendom har forhåndssolgt seks av de 24 leilighetene.

 

Les også:

 

Høyeste pris oppnådd i år er 12,5 og 9,5 mill. kroner på Hafjell, og 8,7 mill. på Kvitfjell.

 

For de alpinfrelste er Øyer (Hafjell) og Ringebu (Kvitfjell) to populære hyttekommuner. Hafjell er stedet med den nest høyeste medianprisen for fjellhytter i hele landet. Nesten 3 millioner kroner koster den typiske fritidsboligen her, mens medianprisen på Kvitfjell er nesten 600.000 kroner lavere.

 

Les også: Flere kjøpere i luksushyttemarkedet

 

Nord for Lillehammer ligger også populære Skeikampen. Gausdal kommune er stedet med lavest medianpris av alle kommunene Botrend har sett på. En typisk fritidsbolig her koster 1.47 millioner kroner.

 

- Langrennsfolket søker til Sjusjøen, mens det er en kombinasjon på de tre siste stedene av de som søker langrenn og alpint, sier Svartor.

I det nye prosjektet Fjellheimen på Sjusjøen er seks av 24 leiligheter forhåndssolgt. Illustrasjon: Jaf Arkitektkontor/DnB Eiendom

Buchardt-planer

Hotellkongen Arthur Buchardt har også kastet sine øyne på Sjusjøen-området. Han har gjennom Birkebeiner Invest kjøpt en 2,5 mål stor naboeiendom til Sjusjøen Handel. Også sistnevnte ønsker Buchardt å kjøpe, for å utvikle leiligheter i området.

 

Les alle Botrends artikler om hytte

 

- Det er for tidlig å si noe om dette prosjektet, for jeg ønsker å presentere det for kommunen først, men du kan skrive at jeg jobber med et prosjekt på Sjusjøen som teller rundt 100 leiligheter, sier Arthur Buchardt.

 

Utbyggingsdebatt

På Sjusjøen finnes det en rekke planer for nye hytte- og leilighetsprosjekter - totalt over 2.000 leiligher.

 

Ikke alle er like velkomne, og det pågår en debatt om hvor stor utbygging Sjusjøen tåler, blant i Dagens Næringsliv. I flere år har hytteeiere og naboer protestert mot utbygging av Lunkefjell, fordi de mener dette vil gå utover de åpne fjellområdene på Sjusjøen.

 

- Det er klart man må passe på så man ikke bygger ned fjellet, sier Svartor, som ser at fortettingen kommer og det bygges generelt mindre enheter.

 

- Når det bygges 20 hytter på 10 mål er det klart det blir tett. Det skal man kanskje tenke litt på, sier selv om vi ser at markedet absoberer disse hyttene også, sier DnB-megleren.

 

Bygger på Hafjelltoppen

 

Nord for Lillehammer er det sønnen Anders Buchardt som holder i prosjektene. Deriblant Ilseterlia som legges ut for salg før påske.

 

Her blir det 24 leiligheter fordelt på tre bygg. Leilighetene er på 70 til 105 kvadratmeter og vil ligge på 1,8 til 6 millioner kroner.

 

- Dette blir det siste prosjektet på toppen av Hafjell på lenge, fordi det finnes rett og slett ikke flere byggeklare, regulerte tomter på området, sier Buchardt.

 

Han er fornøyd med markedet.

 

- Det er absolutt godt, men ikke brennhett. Folk er selektive. Det er mye som skal stemme før de kjøper, sier Anders Buchardt.

Fakta

Alle tall om medianpris, antall salg og omsetningstid er hentet fra Eiendom Norges prisstatistikk for fritidsboliger på fjellet. Statistikken går fra februar 2016 til januar 2017. Øvrige opplysninger er hentet fra Finn.no pr. 20. mars og Google Maps.

 

Ringsaker (Sjusjøen)

  • Medianpris: 1.705.000. Ned 135.000 fra samme periode året før.
  • Antall solgte fritidsboliger: 140 mot 124 året før.
  • Omsetningstid: 61 dager mot 43 året før.
  • Antall usolgte fritidsboliger: 39
  • Dyreste usolgte fritidsbolig: 6.400.000
  • Rimeligste usolgte fritidsbolig: 425.000
  • Reisetid Oslo-Sjusjøen: 2t 11min.

Gausdal (Skeikampen)

  • Medianpris: 1.467.000. Ned 433.000 fra året før.
  • Antall solgte fritidsboliger: 48 mot 55 året før.
  • Omsetningstid: 85 dager mot 119 året før.
  • Antall usolgte fritidsboliger: 25
  • Dyreste usolgte fritidsbolig: 5.290.000
  • Rimeligste usolgte fritidsbolig: 149.000 (leilighet)
  • Reisetid Oslo-Skeikampen: 2t 46 min.

Øyer (Hafjell)

  • Medianpris: 2.990.000. Ned 360.000 mot året før.
  • Antall solgte fritidsboliger: 76 mot 68 året før.
  • Omsetningstid: 108 dager mot 127 året før
  • Antall usolgte fritidsboliger: 48
  • Dyreste usolgte fritidsbolig: 18.900.000
  • Rimeligste usolgte fritidsbolig: 700.000
  • Reisetid Oslo-Hafjell alpinsenter: 2t 13 min.

Ringebu (Kvitfjell)

  • Medianpris: 2.350.000. Ned 610.000 mot året før.
  • Antall solgte fritidsboliger: 68 mot 65 året før.
  • Omsetningstid: 113 dager mot 149 året før.
  • Antall usolgte fritidsboliger: 30
  • Dyreste usolgte fritidsbolig: 16.000.000
  • Rimeligste usolgte fritidsbolig: 830.000
  • Reisetid Oslo-Kvitfjell alpinanlegg: 2t 41 min.
Les mer

Bare ni år etter at Aker-sjef Kjell Inge Røkke åpnet sitt AkerHus på Fornebu, med plass til 2.600 ansatte i daværende Aker Kværner, kan "Norges råeste kontorbygg" stå for fall. – Vi arbeider fortsatt aktivt med utleie av bygget som kontoreiendom, og har i utgangspunktet dette som hovedspor. Men vi ser parallelt også på muligheten for transformasjon til bolig, forteller Svein Hov Skjelle, administrerende direktør i det børsnoterte eiendomsselskapet Norwegian Property, som eier kont

Les mer

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes så mange adekvate synonymer som er plausbible i enhver kontekst?   Denne setningen hadde jeg stor glede av å lære meg da jeg var ung. Dette innlegget handler ikke primært om fremmedord, men er en betraktning rundt ord og beskrivelser som ofte ofte går igjen i boligannonser. Her kan du lese flere saker fra Boligdama.  

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland