Publisert 14. april.2016 av

Det stables, mures, snekres og plantes i hallene på Norges Varemesse i Lillestrøm.

 

Årets store Hagemesse arrangeres fra 15.-17 april.

 

For noen måneder siden gikk interiørmessen Oslo Design Fair av stabelen samme sted, der tema "koselig" preget messen i flere dager. Årets trendfarge, rosa, var også godt representert. 

 

Nå er det trendy å ha det koselig

 

- Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, uttalte kreativ leder Dagny Thurmann-Moe, om tema.

 

I fjor besøkte 18.000 mennesker Hagemessen på Lillestrøm. 

Gigantisk visningshage

Messen gjentar suksessen fra de to siste årene, med å presentere et gedigent komplett hageanlegg på hele 1,4 mål.

 

Bak visningshagen står sentrale anleggsgartnere i medlemsorganisasjonen NAML Øst.

 

I tillegg vil inntil 60 anleggsgartnerelever fra ulike skoler rundt om på Østlandet delta for å bygge hagen. Det nedlegges ca 4 000 arbeidstimer over en 14-dagers periode i forkant av messen. Verdi på hagen anslås til ca 5 millioner kroner.

 

Enkle tips til å så frø

 

-Vi tror dette blir spektakulært, blant annet skal det vises en stor installasjon med gasspeis i granitt og vann på alle kanter. Med dette ønsker vi å vise hva som er mulig å få til ved bruk av ulike materialer og elementer, sier Torgeir Koteng, daglig leder i Hagespesialisten, og primus motor for byggeprosjektet. I tillegg til den store NAML-hagen, vil det blir vist en rekke inspirasjonshager.

 

Her er IKEAs sommerkolleksjon 2016

 

Blomsterelskere   kan også glede seg. Hagen presenter et rikt blomsterhav med masse farger og spennende vekster fra inn- og utland.

 

Besøkende som har interesse for japanskinspirerte hagemiljøer vil finne et rikholdig utvalg av bonsaitrær.

 

Koteng understreker at hagen skal være mer enn en utstillingshage.

 

– Vi bygger et fullverdig hagemiljø hvor hensikten er at publikum skal få masse inspirasjon. Når man reiser fra messen er målet at de skal få lyst til å reise rett hjem og starte i sin egen hage, sier Koteng.

Torsteinsen Design lanserte nylig ny utemøbel kolleksjon. FOTO: TORSTEINSEN DESIGN
Les mer
Annonse

Det var en regnfull sommer at familien Briså begynte å tenke på å kjøpe seg en robotgressklipper. – Gresset ble så langt fordi vi sjeldent fikk klippet det på grunn av regnet, og da det først var fint vær hadde gresset blitt så langt at gressklipperen vår slet med å komme igjennom alt sammen, forteller Kristine Briså. Med en plen over flere nivåer var de usikre på om det faktisk ville fungere å ha en robotgressklipper.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland