Publisert 18. april.2016 av

Tom Howard er mannen som har gjort stor suksess med det veletablerte Howard Kjøkkenskriveri i Oslo.

 

Da han startet opp for drøyt 30 år siden var det med en bevisst profil og en forretningsplan godkjent av banken.

 

Ikke visste han at konseptet siden skulle bli ledene i å introdusere design og funksjonalitet på kjøkkenbenken og spisebordet i våre norske hjem.

Da Tom Howard startet kjøkkenskriveriet på midten av 80-tallet, var dette en helt ny type butikk i Norge.

 

«Cookshopen» tok utgangspunkt i en bevisst holdning til tingene vi omgir oss med og introduserte nordmenn for ikoniske designmerker.

 

Siden den gang har Howard Kjøkkenskriveri vært en av landets ledende designbutikker.

 

Han er overbevist om at gjenstanders materialer, form og kvalitet påvirker oss.

 

 

– Før jeg startet butikken var jeg ansatt i Det Norske Veritas. Jeg har alltid vært glad i god mat og drikke, og har i alle år invitert familie og venner til middagsselskaper hos meg. Å koke for seks eller 16 personer gjør ikke store forskjellen. Da ønsket om å etablere noe eget vokste, var det naturlig for meg å vende blikket i denne retningen. Jeg var inne på tanken om å åpne en delikatessebutikk, og innrømmer at det fristet lite å stå opp grytidlig om morgenen for å handle inn råvarer og forberede maten til åpning allerede før klokken ni om morgenen. Jeg måtte finne en nisje som passet meg som person. Dermed blomstret ideen om en butikk med utstyr til kjøkken og hjem. Jeg kunne stå opp litt senere, smiler han lurt.

Tom Howard har gjort stor suksess. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Presenterer utvalgte produsenter

Kjøkkenskriveriet gikk over all forventning, og han jobbet lange dager.

 

– Jeg var klar over at om jeg noen gang skulle få mere fritid, var jeg nødt til å bli større, sier Tom Howard til Botrend.

 

Han utvidet virksomheten og begynte med agenturer. En agent representerer utvalgte produsenter og selger varene deres til butikker og andre virksomheter.

 

 

 

Han fikk på et tidlig tidspunkt agentavtaler med kjente merker som Alessi og Riedel. Design og kvalitet er viktige verdier for gründeren, og snart kunne han også presentere merker som Kitchen Aid, Deshoulieres og Dualit for det norske folk. Den profilerte kolleksjonen til Howard AS er det i dag vanlig å se i moderne hjem.

 

– Jeg fikk svært god respons på virksomheten. Spesielt har KitchenAid solgt jevnt og godt siden starten, forteller han.

Årets trendfarger på kjøekkenutstyr. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Showroom i bestemors stue

Da virksomheten skjøt fart og butikken i Bygdøy Allé ble for liten for både detalj- og agentursalg, stilte bestemor i Frognerveien opp.

 

Tom Howard vokste opp på Hovseter og Bekkestua i en søskenflokk på fire. Siden bodde han sammen med sin mormor i Frognerveien gjennom mer enn 20 år. Hun overlot en av stuene til barnebarnet som etablerte sitt første showroom der.

 

 

Butikken flyttet senere til Skovveien 6 og ble etter hvert Alessis første Flagship Store. I dag er Howard AS etablert med kontorer og store showroom i Hansteens gate 12 og Howard Kjøkkenskriveri har flyttet til Karenslyst Allè på Skøyen.

 

– Dette er en spennende satsing i samarbeid med Maschmanns matmarked og brasseri, forteller han.

Tom viser frem det nyeste tilskuddet på stammen. En praktisk og enkel Lotusgrill. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tom Howard konsentrerer seg om fire varegrupper, kjøkkenutstyr, elektriske apparater, «table top» - alt til det dekkede bord og nytt grensesprengende spesialutstyr.

 

Han strekker seg kontinuerlig mot kjerneverdiene kvalitet, inspirasjon og design.

 

– Jeg har alltid ønsket at bedriften skal være med på å bygge samfunnet vårt. Å tjene mye penger har ikke vært drivkraften. For meg har det viktigste vært å bidra til større kunnskap og inspirere mennesker med god design og kvalitet. Jeg presenterer varer i materialer som ikke utgir seg for å være noe annet enn det de er. Ekte materialbruk påvirker oss positivt, mener han.

Alle gjenstander har form og funksjon. Hva er det som gjør at enkelte ting rundt oss kan betraktes som godt design?

 

– Det er vanskelig å beskrive god design. Vi kan undre oss over hva det er som gjør ord til poesi. På samme måte undrer jeg meg over hva som gjør at en gjenstand har godt design. Ord settes sammen til setninger og får mening. Noen ganger er setningene gitt en ytterligere bearbeiding, og vi får poesi. God design innebærer noe av det samme, et poetisk tilsnitt ved gjenstandene, forklarer Howard.

 

 

Stor utvikling

Den teknologiske utviklingen har vært stor siden Tom Howard startet opp på midten av 80-tallet, men også våre vaner mener han har forandret seg.

 

–Da jeg begynte, var fondue det store. I dag er bildet bredere og veldig spennende. Vi reiser og inspireres av matopplevelser i mange forskjellige kulturer, og vi påvirkes av informasjonen sosiale medier og nett-TV gir oss. Vi har tilgang på et større utvalg råvarer enn før, og nye redskaper og elektriske apparater hjelper oss å foredle råvarene slik at maten smaker enda bedre, forteller han.

 

Interessen for vin har også økt siden Howard entret bransjen. Spesielt stolt er han over å ha presentert Georg og Maximilian Riedel for mange nordmenn.

 

– Riedel har utviklet vinglass for så å si alle druetyper. Vinelskere oppdager hele tiden at riktig vinglass høyner opplevelsen av vinen. Dette er nytt i vår tid, sier han.

 

Årene som gründer og kjøpmann har bydd på både opp- og nedturer. Han har kommet seg gjennom dette ved å holde på sine grunnverdier.

 

Riedel er en av merkene Tom presenterer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

– Det har ikke vært enkelt. Når jeg tenker tilbake, var de første årene som gründer definitivt den beste tiden. Nå er ansvaret større, og det er utfordrende å lede mennesker. Derfor vokste det etter hvert frem et ønske hos meg om å ha folk ved siden av meg som kunne ta hånd om personalledelsen, forklarer han.

Showroomet i Hansteens gate. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
KitchenAids utvikling. FOTO: PRIVAT

Verden rundt

I dag har Tom Howard ti ansatte, showroom og et nytt Kjøkkenskriveri. Virksomheten omsatte i fjor for 87 millioner kroner, og i 2014 lå tallene på 92 millioner kroner.

 

Nils Houge er ansatt som daglig leder, og selv om Tom fremdeles eier virksomheten, lar han den daglige driften være Houges ansvar.

 

Selv reiser Howard mer, rundt i verden på jakt etter inspirasjon og nye agentur. I tillegg har han latt sin store lidenskap for seiling få en større plass i livet.

 

– Jeg kan ikke gå og tråkke daglig leder i hælene. Han har mange tanker om hvordan virksomheten skal drives, noe jeg mener er både positivt og nødvendig. Jeg hadde tidlig en tanke om å jobbe meg opp, for deretter å ha muligheten til å gjøre andre spennende ting, forteller han.

Tom med flere av sine ansatte i Howard AS. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tom Howard fikk en interesse for seiling allerede tidlig på 70-tallet, og for noen år siden realiserte han drømmen om egen seilbåt sammen med sin gode venn Christian Figenschou.

 

– Jeg har seilt mye i mange deler av verden, og synes det er fantastisk å ha fått denne muligheten. Det var noe helt spesielt å seile i Thor Heyerdahls kjølvann i Stillehavet, og oppleve andre steder og kulturer på denne måten, smiler han.

 

 

Over påske kastet kameratene loss, og har nå lagt ut på en flere måneders seiltur fra New Zealand til Australia, Indonesia, Singapore og Thailand. Kanskje kommer han hjem med nye ideer og agenturer.

 

– Tidligere har jeg blant annet funnet flere av mine agenturer i Østen, forteller han.

Hvordan fremtiden ser ut for Howard Kjøkkenskriveri tør han ikke spå, men røper at vi ikke må vente lenge på nyheter fra Howard AS.

 

- Det er utfordrende tider, og det gjør også jobben vår utfordrende, men allerede senere i år vil vi presentere nye, spennende agenturer, røper han.

Tom har eget showroom i Hansteens gate i Oslo. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
MAT
Les mer
Annonse

En dag kom det et brev til Lisa Syltetøy - en historie om lyr og syltetøy. Hva brevet handlet om, ser du i videoen. På Vøyenenga ligger Lisa syltetøyfabrikk, et lite stykke familiehistorie og godt syltetøy. – Vi har alltid drevet i det små, det er det vi kan og vil være. Lars Horn Johannessen i Lisa syltetøy, nikker fornøyd. – I dag tidlig ringte det en kar fra Hedmark som hadde 120 kg blåbær til meg. Kanskje kan vi lage noe av det. Hvis bærene er bra. Typisk Lisa. Hiver s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland