Publisert 19. april.2016 av

Som et skip langs E18, ved krysset som binder Bygdøy, Skøyen og Frognerstranda sammen, holder Privatmegleren Dyve & Partnere til. Mens utleier Fram Eiendom frister med skipsgulv i alle fellesarealer, betydelig kunstnerisk utsmykking, og bassenger inne og ute med springvann, har eiendomsmeglerfirmaet gått for et annet uttrykk.

 

Da de holdt åpningsfest med sushi, vin og rollespill i trappen for knappe to år siden var det et typisk nittitallskontor gjestene entret.

 

I august 2015 var det lite som minnet om skipsgulv og glade farger. Nå er det klassisk moderne linjer med en maskulin touch som møter de ansatte og besøkende.

 

Naturen fikk bestemme da ekteparet bygget betonghuset på strandtomten.

Velkomstområdet er det viktigste rommet

- Det har vært kontor her i mange år. Standarden bar preg av at lokalet var nedslitt, sier daglig leder og partner i Privatmegleren Dyve & Partnere, Fredrik Dyve.

 

Han hyret inn  interiørdesigner  Elisabeth Poppe og fikk erstattet gammelt med nytt. Bærebjelkene og stolpene som delte lokalet inn i flere soner ble revet. Kontoret ble åpnet opp og naturlig avgrenset i tre større rom med to sentrerte møterom som også kan slås sammen til ett.

 

- Det var lite lys og dårlig luft. Vi måtte åpne opp og gjøre alt på nytt. Selv ventilasjonen er byttet ut, forklarer Dyve som er mest fornøyd med resepsjonsområdet.

 

- Alle som kommer inn dørene her er, eller kan potensielt bli kunder. Derfor er det viktig at de føler seg velkommen med en gang de kommer inn døren. At de kan vente i en lounge med en kaffe og avis til litt musikk.

 

Dette hjemmet ser ut som et hotell.

Velkomstområdet er åpent samtidig som kontorlandskapet skjermes for støy. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Sjefen selv, Fredrik Dyve, trives best ute blant de ansatte. Lampe fra Ralph Lauren, stolene er tegnet av interiørdesigneren. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Maskulint miljø

Interiørdesigner Elisabeth Poppe har innredet en rekke kontorer og merker at flere legger mye i et representativt kontor for å markere hvem man er i markedet.

 

- Med Privatmegleren ønsket jeg å gjenspeile deres seriøsitet og at de er relativt konservative, sier Poppe som gikk for en klassisk moderne tilnærming.

 

- Konseptet er ganske hjemlig i seg selv, og derfor valgte vi å bruke mange løsninger levert av møbelsnekkere fremfor rene kontorleverandører. Skrivebordene er tegnet av meg, levert av en fabrikk i Danmark og tilpasset behovene til en eiendomsmegler, forteller Elisabeth Poppe til Botrend.

 

 

Flere ansatte var involvert i planleggingsprosessen som tok et halvt år. Det var mange meninger og enkelte designkompromiss måtte inngås. Spesielt kontorstolene var utfordrende, forteller Poppe.

 

- Det er menn med mange meninger som er interesserte i interiør i tillegg til at de er ganske bortskjemte med hva de ser rundt omkring i byen. På stolene ønsket jeg lave rygger, men der måtte mitt designønske vike. Det var høye rygger som gjaldt for disse gutta. Stoler med pondus, sier Poppe som presiserer at også kontorets kvinnelige ansatte ble fornøyde med valgene.

 

- Det er et maskulint miljø, men også veldig mye glede og engasjement. Det var en positiv opplevelse å få jobbe med prosjektet.

 

Les mer om interiør og smart innredning på Botrend her.

Grå-brunt tapet i imitert øgleskinn, lampe fra Ralph Lauren, og stoler fra Green Apple. Bildene er bestilt fra et galleri i England - 3 er lykketallet til en av meglerne. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Privatmegleren Dyve & Partnere har totalt 20 ansatte. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Har Muhammad Ali på kontorveggen

Hos eiendomsmeglerne på Skøyen er sjefen selv, Fredrik Dyve, den eneste med egen dør. Ikke det at han bruker den så ofte. Han er mest ute blant kollegaene - «på gulvet» som han selv sier.

 

- Jeg har eget kontor fordi det skjer en del ting, men jeg liker ikke å sitte her. Jeg trives best skravlende ute i gangen.

 

For skravle gjør han. Privatmeglerens egne «Årets megler» hele syv ganger på rad de siste årene. Mobilen piper konstant. Telefoner, e-poster og meldinger tikker inn. De som mener at menn ikke kan multitaske har ikke møtt Dyve. Så får det heller være at oppmerksomheten ikke er 100 prosent hele tiden.

 

- Det er jo veldig gøy. Jeg er lidenskapelig opptatt av å selge og megle for folk. Å møte folk hvor det du gjør faktisk er ganske avgjørende for deres fremtidige liv, sier Dyve med stjerner i øynene.

 

 

 

Blikket er til forveksling likt det samme som bokseren Muhammad Ali har på bildet som henger bak han. Et forslag fra interiørdesigner Elisabeth Poppe.

 

- Det er god energi og trykk i det bildet. Og mange artige detaljer. Se bare her – han er den eneste mørke og midtpunktet mellom mange dresskledde menn. Og bare én kvinne.

 

- Litt som i meglerbransjen med andre ord?

 

- Jo, nei, altså vi har kvinner her vi. Fem av 20 totalt. Men det er blikket jeg syns er mest spennende. Det vinnerblikket sier noe om hans passion for det han holder på med.

 

Warner Bros nye kontorlokale måtte ha mulighet for raske endringer underveis.

Vinnerblikket til Muhammad Ali passer godt til Fredrik Dyve, mente interiørdesigner Poppe. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Alle ansatte utenom Dyve sitter i åpent landskap med spesialdesignede kontorpulter. FOTO: JOAKIM S. ENGER

God atmosfære gir god arbeidslyst

Lokalene på Skøyen gir en hotellfølelse på kontoret, mener Fredrik Dyve. Tapet og møblement er holdt i mørke fargetoner som blått, brunt og grått. I loungen og resepsjonen «brenner» falske lys – en elektrisk peis lot seg ikke gjennomføre forteller interiørdesigner Elisabeth Poppe.

 

Foruten resepsjonen er alle gulv belagt med et brun-grått vegg til vegg teppe som også virker støydempende i et åpent landskap. Store dobbeltpulter med en lav, hvit glassplate er det eneste som skiller en arbeidsplass fra en annen.

 

- Vi er veldig fornøyde alle sammen, sier medhjelper Tone Sedal i det hun haster forbi.

 

Det er nok en travel dag på kontoret, men det hindrer likevel ikke noen av de ansatte i å følge med på dagens utforrenn.

 

- Det har masse å si for arbeidsmiljøet at vi kan ha det hyggelig på jobben. At vi har det sosialt og lekent, og at vi har gode arbeidsforhold miljømessig, sier Dyve.

 

Et halvt år etter oppussingen er det ingenting de ville gjort annerledes. De har fått det perfekte  kontoret  til sitt bruk.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Bildet "Mick Jagger as Messias" skal inspirere meglerne før de skal ut i manesjen. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Fredrik Dyve er mest fornøyd med det nye resepsjonsområdet som inviterer kundene inn. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Kaffe, aviser og musikk tilbys ventende boligkjøpere eller selgere på Skøyen. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 31. januar.2017 av

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer.

 

Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as.

 

Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer.

 

Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere.

 

Interessert i utemøbler? Les mer her

 

Jan Christian Vestre leder familiebedriften. FOTO: VESTRE

Tok over tidlig

Da faren døde brått i 2012, tok Jan Christian over familiebedriften. I år fyller selskapet 70 år.

 

Det startet da farfar Johs etablerte seg i en gammel tyskerbrakke i Haugesund i 1947. Industriutviklingen etter krigen var preget av få ressurser, men Johs ble raskt en markedsleder i utemiljø og lekeutstyr.

 

- Han lagde blant annet de første benkene til rådhusplassen i Haugesund. De står der fremdeles, sier Jan Christian Vestre.

 

Og det er nettopp den tankegangen, det bærekraftige, som er industrilederens visjon og filosofi.

 

- Bedrifter må vise ansvar

 

- De aller fleste tar utemøbler i byer for gitt, og det er veldig fint. Men svært få vet filosofien bak. Jeg mener at alle bedrifter bør ha et holistisk syn på driften, man opererer ikke i et vakuum, sier han.

 

Den tidligere AUF-politikeren og rådgiveren til både Trond Giske og Aps stortingsgruppe, mener at norske bedrifter må vise mer ansvar.

 

Han har sagt det før, og gjør det gjerne igjen: Om få år er det ni milliarder mennesker på jorda. 75 prosent av disse vil bo i byene.

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da?

Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, sier han.

 

Disse utemøblene gir assosiasjoner til 30-tallet

 

Jan Christian Vestre med delegasjon fra Riksdagen på fabrikken i Torsby, FOTO: VESTRE
Utemøbler produseres både i Sverige og Norge. FOTO: VESTRE

Fabrikk i Sverige

Da Jan Christian Vestre overtok familiebedriften, gikk han inn for oppgaven med hele seg. Han ga Snøhetta i oppdrag å bygge en ny fabrikk i Torsby i Sverige, og ble selv fabrikksjef fra oktober til mars.

 

Begrepene  miljø  og produksjon kommer han alltid tilbake til.

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier han.

 

All produksjon foregår i Norge og Sverige, på fabrikken i Torsby og hos produksjonspartnere i Vestfold og på Jæren. Blant annet skjer all overflatebehandling av stål i Norge. Bak kolleksjonene står skandinaviske designere.

 

- Vi skal beholde produksjonen i Skandinavia, vi har tro på skandinavisk håndverk og miljøvennlig industri bygget på kortreiste materialer og fornybar energi. Ja, det er litt dyrere, men det er fullt mulig sier han.  

 

Les om norsk design på Botrend her

 

 

Vestre har utemøbler i flere store europeiske byer. FOTO: VESTRE
Du legger ikke alltid merke til møblene. FOTO: VESTRE

Møbler ved Hudson River

I følge Vestre er den norske måten å bruke uterom på helt unik. Han møter stadig utlendinger som lar seg fascinere.

 

- Den skandinaviske samfunnsmodellen er hottere enn noen gang. Norske bedrifter må kapitalisere på dette, hvordan vi organiserer samfunnet vårt er noe andre ser til.

 

Nå har amerikanerne fått øynene opp for Vestre as.

 

I fjor høst leverte selskapet utemøbler til et eksklusivt leilighetskompleks ved Hudson river i New York.

 

- Det gjør oss entusiastiske, og gir oss en selvtillit å se at folk i andre deler av verden legger merke til oss. Men det gir oss like mye glede å levere til en skole, og se hva uterommet har å si for læringsgleden og opplevelsen for barn, sier Vestre.

 

Cathrine Knudsen samarbeider med Vestre

 

Kristine Five Melvær designet kolleksjonen POP for Vestre. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Kunstner Cathrine Knudsen samarbeidet med Vestre i forbindelse med TV-aksjonen i 2015. FOTO: VESTRE

 

Bæringen Kristine Five Melvær har designet kolleksjonen  POP for utemøbelprodusenten.

 

Den ble lansert i fjor under Stockholm Furniture Fair.

 

- Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, sier Melvær om oppdraget for Vestre.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

FOTO: VESTRE
Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland