Publisert 22. april.2016 av

Ellen og Bjørn Deverill-Mathisen setter begge pris på god mat og vin.

 

Da de i fjor vår startet renoveringen av sin enebolig på Rykkinn, var vinkjelleren en av mulighetene de realiserte.

 

– Med tanke på hvor glad vi er i god mat og vin, var det bare noe vi måtte ha, ler Bjørn.

Parets favorittrom

 

Rommet befinner seg under kjellertrappen, og er skjult bak en «usynlig» dør i det de omtaler som vinstuen.

 

Døren går i ett med veggen, kun omrisset av døren vises. Dyttes den på, kommer man inn i en liten gang som fører til selve vinkjelleren.

 

Se resten av parets spektakulære hjem her.

 

Paret beskriver det uten tvil som et av favorittrommene i huset.

 

– Det er et morsomt rom som tidligere ikke ble brukt. Nå gjør den nytte for seg på best mulig måte, mener han.

Vinstuen som viser døren og inngangen til vinkjelleren. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Utnyttet plassen

 

Viktig for paret når de innredet vinkjelleren var en effektiv utnyttelse av plassen, og et rom vinsamlingen kunne vokse i.

 

– Vi ønsket å skape et kult rom som ga en kjellerfølelse, men samtidig passet med resten av huset. Riktig oppbevaring var utfordrende, men vi valgte hyller av eik som går igjen i store deler av huset, forklarer han.

 

Slik blir du en mester på kjøkkenet med Heia Mat-bloggeren.

 

 

Selv om rommet er lite, ville paret ha en rustikk stil, og valgte derfor murmaling på veggene og gulv av resirkulert kledning.

 

Rommet er malt mørkt, og er enkelt innredet med et hyllesystem i tre og to lykter som tilfører lyset i rommet.

 

Morten Øverbye gir deg oppskriftene på saftige supper.

 

Disse er tilsendt fra en gresk øy etter at paret fikk sansen for dem under en ferietur for et par år siden.

 

– Lampene fikk litt skader under transporten, men det synes vi ikke gjør noe. Det ble bare sjarmerende med den stilen vi ønsket, sier han.

Parets samling med om lag 350 flasker. FOTO: PRIVAT

– Vinen skal drikkes

Parets samling er på om lag 350 flasker, og selv mener Bjørn den bærer preg av litt ustrukturert tilnærming.

 

– Interessen for vin har vært der lenge, men samlingen har i hovedsak kommet i hus i løpet av det siste halvannet året. Stort sett er det vin fra de store landene som Frankrike, Italia og Spania, og formålet med samlingen er at vinen skal drikkes og passe til maten som serveres, forklarer han.

Christer Bernes mener det er viktig at vinen ligger kaldt, mørkt og i ro. FOTO: VINKILDEN.

– Tre viktige elementer

 

Ifølge mat- og vinekspert, Christer Berens er det tre elementer du må tenke på før du bygger en vinkjeller.

 

– Teknisk sett må vinkjelleren være et svalt sted i huset. Vin utvikler seg positivt under 15 grader, forteller han.

 

Hovedtemperaturen mener han derfor bør ligge på mellom åtte og 16 grader.

 

– En kjeller eller et rom med temperaturkontroll er et naturlig sted for oppbevaring av vin. Det kan ikke lagres i stuen i overkant av 20 grader. Den kan tåle noen varme sommerdager, men vinen vil ha en negativ utvikling om den blir liggende i varmen over lengere tid, sier han.

Mat- og vinekspert Christer Berens. FOTO: VINKILDEN

 

Berens forteller at det deretter er viktig at vinen ligger mørkt.

 

I likhet med alle andre råvarer, mener han vinen vil eldes raskere om den ligger lyst.

 

Lokker med kortreist mat på Bærums Verk.

 

Til slutt mener han det er avgjørende at vinen får ligge i ro.

 

– Det er en grunn til at vinen liker seg dårlig i kjøleskapet, selv om det både er mørkt og svalt. Vinen blir dårlig om den ligger og vibrerer, forklarer han.

– Praktiske hyller er viktig

 

Berens har også en vinkjeller med et par hundre flasker, og selv om interiøret i vinkjelleren ikke var viktig for ham, har han stor forståelse for de som også legger vekt på det.

 

– Det viktigste er å ha praktiske hyller. Helst mange små, så man raskt finner vinen man er på utkikk etter. Man kan også vurdere plassbygde hyller med plass til en og en flaske, sier han.

 

Foruten riktig lagring er også riktige glass viktige for opplevelsen av vin. Så mye som 50 prosent, ifølge vinekspert Geir Salvesen.

Dette hyllesystemet valgte Rykkinn-paret i sin vinkjeller. FOTO: PRIVAT
Vin som lagers lengst, bør ligge lengst ned, mener eksperten. FOTO: PRIVAT

– Velg vin du har bruk for

 

En sunn vinkjeller mener han også er viktig, og bør derfor bestå av et variert utvalg.

 

– Grunnen til at man har en vinkjeller er muligheten til å velge den vinen man ønsker seg der og da. Derfor mener jeg det er viktig med et variert utvalg fra begynnelsen av. Ha de vinflasker du tror du har bruk for til ulike anledninger, tipser han.

 

Flere saker kan du lese på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Klikk her.

Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen. - Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, s

Les mer

I gangen er de rosa, langhalsede og langbeinte flamingoene omgitt av blomster og palmeblader. Det er disse skapningene som får folk til å trekke på smilebåndet når de kommer inn døren. – Mange ler og synes fargene er morsomme. Og det var også målet – å ha det moro. Jeg blir virkelig i godt humør av å komme inn, sier Annette (38). Hun nærmest svever over gulvet i familiens splitter nye, arkitekttegnede hus en liten rusletur unna Asker sentrum. Hun er så uendelig takknemlig for

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland