Publisert 26. april.2016 av

 

Småbruket   i Kirkebyveien i Lommedalen, den 300 år gamle Løkka, er nå lagt ut for salg med prisantydning 13 millioner kroner.

 

Hittil har Finn-annonsen fått over 10.000 klikk – noe som bygger opp om at ordet «småbruk» er det det søkes mest om på Finn.

 

Småbruket på Hurumlandet gikk 2,3 mill over takst

 

I følge Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret  viser flere  spørreundersøkelser at folk ønsker seg en enslig stue med stort utsyn og lite innsyn.  

Det er drømmen for mange nordmenn, og mye av grunnen til at vi i så stor grad søker på Finn etter småbruk, mener eksperten. 

 

 

 

 

- Det er selvfølgelig veldig hyggelig at det er så stor interesse, selv om det naturligvis ikke kommer 10.000 på visning, sier eier Geir Johansen.

 

Det er han og kona Torunn Johnsrud som nå selger eiendommen. Geir Johansen er oppvokst på gården og er syvende generasjon på Løkka.

 

- Det er litt vemodig å selge. Men jeg kan enten gjøre det nå, eller vente til jeg er 85 år og har forsømt gården i en årrekke. Nå er ting veldig i orden her, og det krever mye å holde stedet vedlike, sier han.

 

Her får du flere  eiendomsnyheter  på  Botrend.

 

 

Hovedhuset er i god stand. Rester av gamle tømmer i taket. FOTO: PRIVATMEGLEREN

En sjeldenhet

 

Det er et svært sjeldent objekt som nå ligger til salgs – det går lang tid mellom hver gang et småbruk kommer for salg i Bærum.

 

Forrige gang var da   småbruket på Rykkinn ble solgt for en million kroner over takst.

 

- Dette er helt unikt, sier eiendomsmegler og daglig leder i Privatmegleren Thøgersen og Partnere i Sandvika, Morten Thøgersen.

 

Med over 40 års erfaring på eiendomsmarkedet i  Asker  og  Bærum,  vet han hva han snakker om.

 

- Her har eierne tatt veldig godt vare på bygningene og mye av det opprinnelige er bevart. De har vært tro mot arkitekturen og byggeskikkene gjennom tidene, sier Thøgersen.

 

Enorm pågang på Vøyen Hageby - fremskynder salget

 

Låven og kårboligen på Løkka i Lommedalen. FOTO: PRIVATMEGLEREN

Brant under felttoget  

 

Hovedhuset fra 1716 har et bruksareal på 140 kvm over to etasjer.

 

Kårboligen ble oppført så sent som i 1980, der hvor det gamle fjøset sto tidligere. Kårboligen har bruksareal på 171 kvm. Låven ble oppført i 1953.

 

Det har vært gård her siden lenge før 1716, for ifølge historien var det Karl 12s soldater som brant ned den forrige hovedbygningen under felttoget i Norge i 1716.

 

Dette kjennetegner boligkjøpere i Asker og Bærum 

 

Nåværende hovedbygning ble bygget umiddelbart etterpå av eier Peder Nilsen Leuch.

 

Han var en mektig eiendomsspekulant på denne tiden, og eide småbruket i Lommedalen fra 1680 til 1765.

 

Geir Johansens familie kjøpte gården i 1798.

 

- De som overtar dette stedet får et gammelt hus med sjel – virkelig sjel. Jeg setter pris på om historien blir ivaretatt og at ny eier setter seg inn i historien, men man kan ikke forvente det, sier Johansen.

 

Slik var livet i Asker og Bærum i 1814

 

Stor interesse 

 

- Det har vært veldig stor interesse, og mange som har ringt meg om denne eiendommen, bekrefter Thøgersen.

 

Henvendelsene kommer ifølge megleren fra barnefamilier, det er vennepar som vil dele og det er flere som driver med hest eller hund.

 

- Det er også de som er ute etter å kunne dyrke i mindre skala. For mange dreier det seg om å ha mer plass rundt seg, forklarer Thøgersen, som understreker at denne eiendommen ikke er aktuell for utviklere da den er underlagt regulering om vern.

 

Geir Johansen og kona har forberedt salget over flere år.

 

- For noen år siden solgte vi unna skogsteig slik at vi skulle komme under konsesjonskravet. I fjor tømte vi låven, og for tre år siden tømte vi kårboligen, sier han.

 

Nå forbereder de seg til visningen på lørdag.

 

- Vi er veldig spente, og rømmer bort til naboen. Der skal vi sitte å telle biler, ler Geir Johansen.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post. 

Soverommet på Løkka som nå er til salgs for 13 millioner kroner. FOTO: PRIVATMEGLEREN
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 26. april.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer

Eiendoms-investor Erik Bøhler protesterer mot Nille-arvingens byggeplaner. Kommunen klager også på byggesøknaden. Nille-arving Ginny Aarskog Pettersens (37) planer om en nær fordobling av Snarøya-boligen og dispensasjon for bygging i strandsonen, møter motstand. Utbyggingsplanene for huset hun kjøpte i Fürstlia for 30 millioner kroner i april i fjor har fått en litt tung start. Snarøya har noen av de mest eksklusive boligområdene i Oslo-området, og har blant annet fått internasjo

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland