Publisert 27. april.2016 av

Verdens største og viktigste møbel- og designmesse Salone del Mobile fant sted i Milano i midten av april.

 

Besøkende fra hele verden entret byen på jakt etter det siste nye, og produsentene sparte ikke på kruttet. For mange er dette den viktigste møteplassen å være på: Både for å lansere årets største nyheter, og for å vise frem gamle klassikere.

 

Tendensene viste grønnere og mer bærekraftige tider. De fleste synes opptatt av en bevissthet både rundt produksjon og design som er ment å vare. Det skal ikke være nødvendig å skifte ut interiøret like ofte som før, selv om samtlige jo lanseres nyheter nesten hver sesong.

Grønne tider

Årets fargetrender viste grønne, grå og knallsterke farger. Mye messing, perforert metall, krom og marmor var å se i accesoirer, lamper og møbler. For eksempel sverget den tyske møbelprodusenten Knoll til marmorgulv på sin enorme stand.

 

De fleste lanserte sine største nyheter på messen, og i år var modulsofaen en av nyhetene som fikk mye oppmerksomhet.

 

Vi plukket ut fire favoritter i ulike prisklasser. De fleste ankommer butikkene i Norge i løpet av våren og sommeren.

Vitras "Soft Modular Sofa" slik den var fremstilt i Milano. FOTO: EDUARDO PEREZ/VITRA

Vitra

Det er alltid store forventninger knyttet til sveitsiske Vitras nyheter i Milano. Denne gangen var det en stand preget av farger og grønne planter.

 

I år lanserte Vitra blant annet «Soft Modular Sofa» designet av den suksessfulle Jasper Morrison. Sofaen kommer i en rekke ulike farger og stoffer, og kan skreddersys etter ønskede moduler. Enten du ønsker en to- eller tre-seter, eller en sofa med chaiselong. Til sofaen kan også puter og puff bestilles.

 

 

"Soft Modular Sofa" fra Vitra kan bygges om etter ønske. FOTO: VITRA

Sofaen har balanserte proporsjoner, og er behagelig å sitte i med sine middels brede puter. Det er en lav sofa, så her fungerer hvileputene godt som støtte for trette nakker. Ifølge Vitra sørger den høye produksjonskvaliteten for at putene forblir i sin originale form etter bruk.

 

Sofaen passer godt inn i et moderne, skandinavisk hjem, og sender samtidig assosiasjonene tilbake til 20-30 tallets art deco-stil som vi så sterkt representert blant flere produsenter i Milano.

HAY

Danske HAY har tatt verden med storm med sine rimelige designmøbler. Det 13 år gamle danske selskapet har for alvor befestet seg som en favoritt blant mange, og showroomet på 2.000 kvadratmeter i sentrum av byen, var godt besøkt under designuken.

 

De samarbeider med noen av bransjens mest populære designere og tilbyr møbler, interiør og accesoirer til en rimelig penge. Blant annet var den nye tannbørsten «TANN» fra den hyllede norske designeren Andreas Engesvik, en av bestselgerne i HAYs Mini Market under messeuken i Milano.

 

Foruten utemøblene «Palissade» er den nye sofaen «Can» en av årets store nyheter. Bak står de kjente designbrødrene Ronan & Erwan Bouroullec som også har laget de ikoniske «Vegetal»-stolene for Vitra.

 

«Can»-sofaen er flatpakket og designet ut fra en idé om at alt skal være enkelt, kjapt og miljøvennlig. Mindre transport, mindre volum og lettere lagring skal gjøre at «alle kan». Den er lett å montere og tanken er at kunden kan spasere rett ut av butikken med flatpakken under armen.

 

 

"Can" sofaen er designet med et utgangspunkt om at "alle kan". FOTO: HAY

Den kommer som en to- og tre-seter, med tilhørende loungestol. Stålrammen som bærer sofaen kan fås i rødt, mørkegrå, lysegrå eller sort.

 

Blant stoffer kan man velge mellom skinn, canvas eller HAYs egenutviklede «Surface by HAY». Fargevalget spenner fra militærgrønt, til blått, grått og natur-beige.

 

- Vi må tenke nytt og bærekraftig når det kommer til møbler og design.

De anerkjente designbrødrene Ronan & Erwan Bouroullec har designet "Can"-sofa. FOTO: HAY

Normann Copenhagen

Normann Copenhagen satser også på en flatpakket, miljøvennlig og rimelig designsofa i år. «Ace»-serien består av loungestol, sofa, skammel og spisestuestoler som alle er like enkle å montere.

 

Serien er designet av Normann Copenhagens egen og unge designer, 26 år gamle Hans Hornemann. Han har latt seg inspirere av sitt eget liv i København og tegnet ut fra et ønske om å tilby designmøbler som selv hans jevnaldrende venner har råd til å kjøpe. Prisen er oppgitt til å være halvparten av hva Normann Copenhagens øvrige møbler vanligvis ligger på.

Hans Hornemann har designet for at også hans jevnaldrene skal ha råd til designmøbler. FOTO: NORMANN COPENHAGEN

Sofaen og de øvrige møblene passer til en urban livsstil og kommer i fem ulike farger. Man kan velge mellom tre ulike tekstiler: Velour, skinn og den nyutviklede ulltekstilen hytt. Formspråket er stramt og elegant, og en anelse maskulint til tross for sine runde former.

"Ace"-sofa kommer i tre tekstiler og fem ulike farger. FOTO: NORMANN COPENHAGEN

Knoll

Siden 20-tallet har tyske Knoll stått for noen av de mest ikoniske designmøblene som fremdeles selger godt. Med jevne mellomrom blir også gamle klassikere som «Diamond Chair» relansert i nye farger og materialer.

 

I år var det sofaen «Avio» som stjal showet på den store marmorkledde standen. Den italienske arkitekten, møbel- og produktdesigneren Piero Lissoni står bak sofaen som også er en modulsofa.

 

Det er en slank og lett sofa som balanserer på et understell av stål. Den kan også fås med tilhørende bord i marmor som en naturlig forlengelse av sofabeinene.  Dette rammeverket og modulmulighetene gjør at sofaen fremstår svært forskjellig etter hvilket uttrykk kunden ønsker.

Knolls modulsofa "Avio" kan også fås med tilhørende marmorbord. FOTO: KNOLL

Derfor bør du velge et rundt spisebord.

 

Likevel, uansett valg er grunndesignet er lett gjenkjennelig: Et elegant rammeverk i stål kombinert med dype og store puter som inviterer til avslapning, middagslurer og gode samtaler.

 

Som så mange av Knolls øvrige produkter er denne sofaen i det øvre prissjiktet, men kan skilte med gode omtaler for sin høye kvalitet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

"Avio" bæres på en elegant stålramme og fås i flere farger og stoffer. FOTO: KNOLL
Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Slik styler du hjemmet ditt

Interiørdesignerens hemmelige tips.

Publisert 27. april.2016 av Kristine Nytrøen

Når Kathrine Kristiansen, interiørdesigneren bak Oggi interiør og design, skal innrede et hjem, starter hun alltid med å analysere faste elementer på stedet. Det kan være arkitekturen, utsikten, eller andre elementer hun ikke kan flytte på eller gjøre noe med.

Les mer

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland