Publisert 27. april.2016 av

Verdens største og viktigste møbel- og designmesse Salone del Mobile fant sted i Milano i midten av april.

 

Besøkende fra hele verden entret byen på jakt etter det siste nye, og produsentene sparte ikke på kruttet. For mange er dette den viktigste møteplassen å være på: Både for å lansere årets største nyheter, og for å vise frem gamle klassikere.

 

Tendensene viste grønnere og mer bærekraftige tider. De fleste synes opptatt av en bevissthet både rundt produksjon og design som er ment å vare. Det skal ikke være nødvendig å skifte ut interiøret like ofte som før, selv om samtlige jo lanseres nyheter nesten hver sesong.

Grønne tider

Årets fargetrender viste grønne, grå og knallsterke farger. Mye messing, perforert metall, krom og marmor var å se i accesoirer, lamper og møbler. For eksempel sverget den tyske møbelprodusenten Knoll til marmorgulv på sin enorme stand.

 

De fleste lanserte sine største nyheter på messen, og i år var modulsofaen en av nyhetene som fikk mye oppmerksomhet.

 

Vi plukket ut fire favoritter i ulike prisklasser. De fleste ankommer butikkene i Norge i løpet av våren og sommeren.

Vitras "Soft Modular Sofa" slik den var fremstilt i Milano. FOTO: EDUARDO PEREZ/VITRA

Vitra

Det er alltid store forventninger knyttet til sveitsiske Vitras nyheter i Milano. Denne gangen var det en stand preget av farger og grønne planter.

 

I år lanserte Vitra blant annet «Soft Modular Sofa» designet av den suksessfulle Jasper Morrison. Sofaen kommer i en rekke ulike farger og stoffer, og kan skreddersys etter ønskede moduler. Enten du ønsker en to- eller tre-seter, eller en sofa med chaiselong. Til sofaen kan også puter og puff bestilles.

 

 

"Soft Modular Sofa" fra Vitra kan bygges om etter ønske. FOTO: VITRA

Sofaen har balanserte proporsjoner, og er behagelig å sitte i med sine middels brede puter. Det er en lav sofa, så her fungerer hvileputene godt som støtte for trette nakker. Ifølge Vitra sørger den høye produksjonskvaliteten for at putene forblir i sin originale form etter bruk.

 

Sofaen passer godt inn i et moderne, skandinavisk hjem, og sender samtidig assosiasjonene tilbake til 20-30 tallets art deco-stil som vi så sterkt representert blant flere produsenter i Milano.

HAY

Danske HAY har tatt verden med storm med sine rimelige designmøbler. Det 13 år gamle danske selskapet har for alvor befestet seg som en favoritt blant mange, og showroomet på 2.000 kvadratmeter i sentrum av byen, var godt besøkt under designuken.

 

De samarbeider med noen av bransjens mest populære designere og tilbyr møbler, interiør og accesoirer til en rimelig penge. Blant annet var den nye tannbørsten «TANN» fra den hyllede norske designeren Andreas Engesvik, en av bestselgerne i HAYs Mini Market under messeuken i Milano.

 

Foruten utemøblene «Palissade» er den nye sofaen «Can» en av årets store nyheter. Bak står de kjente designbrødrene Ronan & Erwan Bouroullec som også har laget de ikoniske «Vegetal»-stolene for Vitra.

 

«Can»-sofaen er flatpakket og designet ut fra en idé om at alt skal være enkelt, kjapt og miljøvennlig. Mindre transport, mindre volum og lettere lagring skal gjøre at «alle kan». Den er lett å montere og tanken er at kunden kan spasere rett ut av butikken med flatpakken under armen.

 

 

"Can" sofaen er designet med et utgangspunkt om at "alle kan". FOTO: HAY

Den kommer som en to- og tre-seter, med tilhørende loungestol. Stålrammen som bærer sofaen kan fås i rødt, mørkegrå, lysegrå eller sort.

 

Blant stoffer kan man velge mellom skinn, canvas eller HAYs egenutviklede «Surface by HAY». Fargevalget spenner fra militærgrønt, til blått, grått og natur-beige.

 

- Vi må tenke nytt og bærekraftig når det kommer til møbler og design.

De anerkjente designbrødrene Ronan & Erwan Bouroullec har designet "Can"-sofa. FOTO: HAY

Normann Copenhagen

Normann Copenhagen satser også på en flatpakket, miljøvennlig og rimelig designsofa i år. «Ace»-serien består av loungestol, sofa, skammel og spisestuestoler som alle er like enkle å montere.

 

Serien er designet av Normann Copenhagens egen og unge designer, 26 år gamle Hans Hornemann. Han har latt seg inspirere av sitt eget liv i København og tegnet ut fra et ønske om å tilby designmøbler som selv hans jevnaldrende venner har råd til å kjøpe. Prisen er oppgitt til å være halvparten av hva Normann Copenhagens øvrige møbler vanligvis ligger på.

Hans Hornemann har designet for at også hans jevnaldrene skal ha råd til designmøbler. FOTO: NORMANN COPENHAGEN

Sofaen og de øvrige møblene passer til en urban livsstil og kommer i fem ulike farger. Man kan velge mellom tre ulike tekstiler: Velour, skinn og den nyutviklede ulltekstilen hytt. Formspråket er stramt og elegant, og en anelse maskulint til tross for sine runde former.

"Ace"-sofa kommer i tre tekstiler og fem ulike farger. FOTO: NORMANN COPENHAGEN

Knoll

Siden 20-tallet har tyske Knoll stått for noen av de mest ikoniske designmøblene som fremdeles selger godt. Med jevne mellomrom blir også gamle klassikere som «Diamond Chair» relansert i nye farger og materialer.

 

I år var det sofaen «Avio» som stjal showet på den store marmorkledde standen. Den italienske arkitekten, møbel- og produktdesigneren Piero Lissoni står bak sofaen som også er en modulsofa.

 

Det er en slank og lett sofa som balanserer på et understell av stål. Den kan også fås med tilhørende bord i marmor som en naturlig forlengelse av sofabeinene.  Dette rammeverket og modulmulighetene gjør at sofaen fremstår svært forskjellig etter hvilket uttrykk kunden ønsker.

Knolls modulsofa "Avio" kan også fås med tilhørende marmorbord. FOTO: KNOLL

Derfor bør du velge et rundt spisebord.

 

Likevel, uansett valg er grunndesignet er lett gjenkjennelig: Et elegant rammeverk i stål kombinert med dype og store puter som inviterer til avslapning, middagslurer og gode samtaler.

 

Som så mange av Knolls øvrige produkter er denne sofaen i det øvre prissjiktet, men kan skilte med gode omtaler for sin høye kvalitet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

"Avio" bæres på en elegant stålramme og fås i flere farger og stoffer. FOTO: KNOLL
Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Nå er det tid for julekalender

Fanny gir deg tips til pakkekalenderen.

Publisert 27. april.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke. Mange gaver. Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig. Les flere innlegg fra Fanny her. 

Les mer

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer. Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika. 

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland