Publisert 29. april.2016 av

I en ombygd enebolig på Hvalstad i Asker, bor Lise-Lotte Herlung og Audun Kjemperud sammen med barna Ask Emilian og Lydia Miléa.

 

Det som tidligere var en gammel og sliten enebolig, har familien sammen med Auduns bror og kone pusset opp og gjort om til en funksjonell og trendy tomannsbolig.

 

– Da vi skulle flytte ut av byen på grunn av familieforøkelse, så vi oss om etter en fiks ferdig enebolig. Bare tilfeldigheter gjorde at vi kom over denne boligen, og sammen med min svoger og svigerinne så vi hvilket potensiale og mulighet som lå foran oss, forteller Lise-Lotte.

Parene kjøpte huset fra 1930-tallet i 2010, og etter to år kunne de flytte inn i hver sin skreddersydde bolig.

 

– Min svigerinne, som er arkitekt, har tegnet både sin egen og vår del av huset. Dermed har vi fått en stilig og funksjonell tomannsbolig som passer vårt behov, forteller hun.

Lise-Lottes svigerinne, Ingvild Berg, har tegnet om den gamle boligen fra 30-tallet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

En oase av farger

Med gjennomført arkitektur, har Lise-Lotte selv stått for innredningen. I et hus med en oase av farger har hun delt opp huset i ulike soner som hver har fått sin egen stil.

 

– Skal jeg beskrive interiørstilen min med ett ord, så blir det schizofren. Jeg klarer bare ikke bestemme meg for én stil, ler Lise-Lotte. Med lidenskap for interiør, består hjemmet av en eklektisk miks av soner mellom det bohemske, eksotiske og det minimalistiske.

 

– Selv om jeg har litt av hvert, har det vært viktig for meg å dele det inn i gjennomførte soner, sier hun.

Lise-Lotte er fargerik og leken i innredningen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Hovedstuen er en oase av friske farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Ble ikke som tenkt

Lise-Lotte elsker å dekorere hjemmet og da de skulle innrede boligen, var planen å kvitte seg med alt de hadde av møbler fra tidligere.

 

Se jenterommet til Lise-Lottes datter Lydia Miléa

 

– Vi skulle bytte ut alt, og var det en ting som var sikkert, var det at vi skulle kaste den røde sofaen. Jeg skulle ha et grått og moderne hjem. Minimalistisk ville det aldri bli, men det skulle være nøytralt, harmonisk og lekkert i ulike gråtoner. Derfor ble basen grå og hvit. Likevel endte det med noen raske billigkjøp på finn.no fordi budsjettet ikke strakk til, og vi så oss nødt til å ha noe å spise og sitte på. Dermed ble den røde sofaen med inn igjen og siden er den blitt stående. Nå elsker jeg den og gjør det jeg kan for å fremheve den, smiler hun.

 

Lise-Lotte er ikke redd for å ta dristige interiørvalg. Å male en vegg rosa kan hun gjerne gjøre på impuls.

 

 

– Ting kan skiftes ut, og maling kan males over. Skulle du angre eller trenger en forandring, kan det raskt gjøres noe med. Heng opp bilder, de kan tas ned igjen. Ha det litt edgy og rart. Selv om katalogene fremhever noe annet, må ikke alle ha et stramt hjem, mener hun.

Sofaen som skulle kastes er blitt en av Lise-Lottes favoritter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
En svart og hvit glamorøs krok har hun også. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Gir gammelt nytt liv

Gjenbruk kombinert med noe nytt, har hun alltid hatt sansen for, og titter ofte innom bruktmarked, loppemarked og auksjoner i håp om utradisjonelle funn.

 

–Det gir meg noe å finne skattene ingen andre har eller ser potensiale i. Bilder er både jeg og Audun svært glad i, og noe vi alltid er på utkikk etter. I tillegg er det ofte tingene får et nytt liv bare ved et malingsstrøk eller lignende. Dermed blir det kult, men unikt, sier hun.

 

Interessert i kunst

Paret har en felles interesse for bilder og kunst, og har derfor mye av dette i huset.

 

Valgte ferdighus - endret alt

 

– Vi reiste mye før vi fikk barn, og på bacpacking i Vietnam som studenter, selv med lite penger, var det kunst vi prioriterte å ta med oss hjem. Jeg er alltid på utkikk etter kunst, forteller Lise-Lotte. 

Lise-Lotte Herlung har skapt drømmeboligen på Hvalstad i Asker. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Selv om Lise-Lotte er opptatt av interiør og design, er hun ikke av typen som bevisst er på jakt etter det nyeste på markedet.

 

– Jeg følger med på trendene i form av at jeg leser interiørblader og er aktiv på sosiale medier, og det hender jeg blir farget av det, men jeg har lite trendelementer i hjemmet, forteller hun. 

 

Kjøkkenet er favorittrommet i huset til tross for lite farger, og selv om Lise-Lotte er glad i farger, forteller hun at dette rommet for alltid kommer til å være hvitt.

 

– Det er godt med et rom som er rolig og ikke har for mye farger. Jeg liker den enkle overflaten og det praktiske ved det, men detaljene endres ofte, og de har gjerne sterke farger. Jeg klarer meg ikke helt uten, sier hun. 

Detaljene på kjøkkenet endrer hun ofte. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Viktig med beliggenhet

Da paret så seg om etter ny bolig var beliggenheten viktig for familien.

 

Fordi Lise-Lotte er fra Vollen og Audun fra Sætre, var det naturlig å lete på vestsiden av Oslo.

 

– Deretter var det viktig med tilgang til alt vi trenger i hverdagen, samtidig som man enkelt kan kommer seg til og fra byen, forklarer hun.

 

På Hvalstad bor de i umiddelbar nærhet både til kollektivtrafikken, skole og butikk, vannet, fjellet og naturen.

 

Stilige detaljer på servant og med Muuto Dots reflektert i speilet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Gjestebadet er siste finish i huset. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Den gamle eneboligen er tegnet om til en funksjonell tomannsbolig. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Varme toner i TV-stuen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
TV-stuen med en innramming av bilder i er røft uttrykk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kobberdetaljene er prikken over i-en i TV-stuen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er Lise-Lottes favorittrom i huset. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestuen er stor og romslig, nøytral, men med fargerike detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen. - Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, s

Les mer

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram. I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget. I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstill

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland