Publisert 04. mai.2016 av

Tony Christensen er hittil kjent den største private samleren av Kay Bojesen.

 

Det meste av utstillingsobjektene som i disse dager er utstilt under «Kay Bojesen – dansk design for det moderne liv» i Drammens museum, er Christensens sitt.

 

– Jeg har samlet i 18 år nå. Jeg aner ikke hvor mye jeg har, men skulle jeg gjette, ville jeg sagt rundt to tusen gjenstander, forteller han.

 

Maskulint design fra danske Anders Arhøj og Kähler.

 

 

Bojesens design er blitt Christensens lidenskap, og samleren kan mye om tingenes historie.

 

Det hele startet da han så en ape utstilt i et butikkvindu som minnet ham om sin egen barndom.

 

– Som barn så jeg en ape på TV jeg ikke fikk av mine foreldre og som jeg ikke klarte å glemme. Mange år senere fant jeg en ape som minnet meg om denne og som jeg derfor måtte kjøpe. Kort tid etter kom jeg over en elefant med likhetstrekk til apen jeg ble fascinert av. Jeg undersøkte hvem denne Kay Bojesen var, og oppdaget dermed et helt univers av fine gjenstander, forteller han.

Christensen eier nesten hele utstillingen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Som en femteklassings kunstverk

 

Samleren forteller at det er enkelheten i Bojesens design han har latt seg fascinere av.

 

– Det kan se ut som en femteklassings kunstverk. Det er en kloss med noen utstikkere, men likevel gjenstander med mye sjel, sier han.

 

Christensen, som har samlet i mange år, beskriver seg selv som en rastløs person som «må» samle på noe. Hele tiden øker samlingen, men selv har han ikke hatt den på flere år.

 

– Som folk flest har vi egne to rom til barna våre, men hos oss er det også et eget Kay Bojesen-rom. Likevel er ikke det i nærheten av plass nok til alle tingene. De siste tre årene har samlingen blitt lånt ut til utstillinger og lignende, forklarer han.

 

Design House Stockholm lanserer møbler.

Samler Tonny Christensen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

 

Konen Anette Christensen synes også samlingen er flott, men innrømmer at det kan ta litt overhånd.

 

Les mer om hele utstillingen her.

 

– Dette hadde ikke vært mulig om vi ikke hadde gitt ham plass og tid til det. Han bruker all fritiden sin på dette. Han skal være først ute på loppemarked og auksjoner, og drar til og med dagsturer utenlands for å kjøpe gjenstander. Vi har ikke lenger plass til hele samlingen hans, forteller hun.

 

Kunstindustrimuseet vier ny utstilling til Terje Ekstrøm.

Bojesens design. FOTO: KAY BOJESEN DENMARK

– Umulig uten Christensen

 

Kay Bojesens barnebarn, Sus og Peter synes det er flott å se engasjementet til Christensen.

 

­– Denne utstillingen ville ikke vært mulig å gjennomføre uten hans interesse for Kay Bojesen. Det er veldig gøy, både med hans lidenskap til designet og all historien han kan om det, forteller de.

 

Hva planen med samlingen er har ikke Christensen noen formening om, men enn så lenge dukker det stadig flere design opp i samlingen.

 

– Selv om jeg har mye og kanskje til å med to like gjenstander, er jeg god til å finne unnskyldninger for at de ikke skal selges. Kanskje er den ene litt slitt og den andre helt ny, men begge med hver sin sjarm, ler han.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Gamle leker av Bojesen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bojesen startet karrieren som sølvsmed. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kay Bojesen. FOTO: KAY BOJESEN FAMILIEFOTO
Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 04. mai.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer

Slik gjør du hjemmet personlig

Få inspirasjon fra bloggen Bo Naturlig.

Publisert 04. mai.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem. Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj. Men det gjør jeg altså ikke.  Les mer fra bloggen Bo Naturlig

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland