Sterk prisoppgang i april

- Vi kan forvente fortsatt prisstigning, sier Kirckhoff i DNB Eiendom.

Publisert 04. mai.2016 av

Boligprisene steg med 1,4 prosent i april, viser helt fersk statistikk fra  Eiendom Norge.

 

Hver måned publiserer organisasjonen  boligprisstatistikken  over utviklingen i   boligmarkedet   her i landet.

 

Mars endte med rekordtall,  og den sterkeste prisveksten for marsmåned på 10 år. Sammenlignet med februar, steg boligprisene i mars med 1,9 prosent.

 

Korrigert for sesongvariasjoner gikk prisene opp i april med 0,6 prosent fra forrige måned. Boligprisene er nå 5,8 prosent høyere enn for 12 måneder siden.

 

- April ble nok en sterk måned i boligmarkedet, og det er på Østlandet at prisene utvikler seg sterkest. Spesielt Oslo har en meget sterk prisstigning så langt i år og skiller seg ut med et for lavt utbud av boliger til å kunne møte den sterke etterspørselen, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

 

- Tegnene på avtagnede boligpriser smelter med vårsola over hele landet. Bærum opplever en oppgang på 1,9 prosent og Asker har en oppgang på 1,7 prosent, sier markedsområdeleder for Asker og Bærum, Gro Kirckhoff i DNB Eiendom.

 

Umettelig behov for artikler om boligpriser

 

Fortsatt lavt utbud

 

Det ble solgt 8.916 bruktboliger i april, en økning på 9,4 prosent sammenlignet med april 2015.

 

Ved utgangen av april var det 12.523 boliger til salgs i Norge, noe som er 1 prosent færre enn for ett år siden.

 

- Så langt i 2016 er det solgt 8,4 prosent færre boliger enn på samme tid i fjor, men det er kun 2015 som overgår inneværende års omsetning, sier Dreyer.

 

Det  lave utbudet i boligmarkedet har bekymret  ekspertene lenge.

 

– Daglig mottar vi mailer og telefoner fra familier som har behov for større plass, de skal ut av byen, de skal ha en annen bolig, og spør om det kommer noe snart og hva vi har i porteføljen som skal ut nå, uttalte eiendomsmegler og daglig leder i Eie Eiendomsmegling i Asker,  Peter Mamen-Lund, nylig. 

 

Desperate boligkjøpere kupper før visning

 

 

Regionale forskjeller

 

Boligprisene i april utviklet seg sterkt over hele landet.

 

Stavanger er det eneste området med negativ prisutvikling i april med en nedgang på 0,1 prosent.

 

Størst oppgang blant byene hadde Oslo og Hamar med 2,0 prosent hver. Sterkest prisutvikling de siste 12 månedene har Oslo hatt med en vekst på 10,5 prosent.

 

Deretter følger Hamar og  Drammen  med henholdsvis 9,5 og 8,6 prosent. Svakest utvikling siste 12 måneder hadde Stavanger og Sandnes med en nedgang på henholdsvis 7,2 og 6,0 prosent.

 

Prøv Takstspillet vårt

Christian V. Dreyer i Eiendom Norge.
Gro Kirckhoff, markedsområdeleder i DNB Eiendom.

Boligbygging på dagsorden

 

Det har lenge vært  bekymring rundt mangelen på boligbygging i Oslo-området.

 

Opplever rekordsalg av nyboliger

 

Nå oppfordrer Dreyer kommunene i regionen til å ta grep.

 

- Den sterke prisutviklingen i Oslo-området gir grunn til bekymring. Vi oppfordrer Oslo og de omliggende kommunene til å ha boligbygging øverst på dagsorden. Det er behov for fortgang i reguleringsprosessene for å få økt tilbudssiden, sier Dreyer.

 

Her kan du lese flere  eiendomsnyheter  på  Botrend

 

Ekspert: - Det bygges for få boliger

Vanskelig marked

 

I Asker og Bærum ligger noen av landets aller dyreste boliger. 

 

Nylig ble   Borgen på Blommenholm lagt ut for salg   med en prisantydning på 27 millioner kroner. 

 

Det er et vanskelig marked for førstegangskjøpere i vårt område, og    Karoline Korsmo Sand (21) valgte å sove i bilen    i tre døgn for å få tilslag på sin første bolig i Asker. 

 

Omsetningsøkningen i Bærum var på 11,9 prosent sammenlignet med i fjor. I Asker ble det derimot solgt færre boliger, og en nedgang på 5,5 prosent. 

 

- Ser vi året under ett, har vi hatt en nedgang i begge kommunene. Bærum med en nedgang på 7,5 prosent, og Asker med nedgang på 11,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, forklarer Gro Kirckhoff hos DNB Eiendom. 

 

For tiden er etterspørselen er høy og boligene går unna etter hete budrunder.

 

- Skal prisene dempes, må det enda flere boliger ut, og det bør settes inn tiltak for å få opp tilbudet, sier Kirckhoff. 

 

- Normalt legges det ut mange boliger for salg fram mot juni, og prisene vil da flate noe ut. Det gjelder normalt for våre bygder også. Akkurat nå er det betraktelig færre boliger for salg Asker og Bærum sammenlignet med samme tid i fjor. Det er flere kjøpere enn selgere i overskuelig fremtid, og vi kan forvente fortsatt prisstigning, sier markedsområdelederen i DNB Eiendom. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I fjor høst ble en fritidseiendom fra 1800-tallet på Skui lagt ut for 2,9 millioner kroner. Etter en tid ble annonsen trukket tilbake. Nå ligger stedet ute for salg igjen, men nå er prisen 2,2 millioner. På nyåret ble et hyttetun fra begynnelsen av 40-tallet, tegnet av den anerkjente arkitekten Arnstein Arneberg, lagt ut for 4 millioner kroner, nå er prisen dumpet til 3,5 millioner. Eiendommen, ligger ca. 2,5 kilometer fra Sollihøgda, beskrives som et hyttetun med stor tomt. Boligmasse

Les mer

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende. Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen. Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene. Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange. Alt

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland