Her er det rift om nye boliger

Drammen fortsetter å oppleve press i boligmarkedet.

Publisert 23. mai.2016 av

Flere boligeksperter har nevnt at  Drammen  kommer til å ha sterkest   boligprisvekst   i 2016. Mens hovedstaden opplever et brennhett marked, rådes særlig førstegangskjøpere å bevege seg litt utenfor de største pressområdene.

 

Lederen i Norges Eiendomsmeglerforbund uttalte tidligere i år at flere bør løsrive seg fra tanken om at de MÅ bo i hovedstaden. 

 

-  Det er naturlig å være glad i området man allerede bor i, men flere ville tjent på å tenke utenfor boksen. Det finnes utrolig mange gode alternativ for den som løfter blikket, uttalte Carl O. Geving til E24.

 

– Flytt til Drammen, Moss, Lillestrøm eller Ski! Der får du mye mer for pengene, var hans råd. 

 

I DNs prognose for boligprisene i 2016, som de publiserte mot slutten av 2015, satt Eiendomsmegler1 Drammen på topp.

 

Her får du meglernes spådommer for 2016

 

Meglerkjeden tror prisene i Drammen skal stige med hele seks prosent.  

 

Nå merker Eiendomsmegler Dahl i Drammen pågang på sitt nyboligprosjekt Engene 100.

 

- Interessen har vært meget bra og byggingen er i gang av trinn 1 der man starter med garasjekjelleren som går under alle bygningene, i alle trinn. Vi forventer at oppstart av trinn 2 snart skal igangsettes. Trinn 3 med 33 leiligheter skal legges ut i starten av juni, forklarer eiendomsmegler Haakon Berg hos Eiendomsmegler Dahl AS.

 

Beste salgskvartal for Selvaag Bolig

 

Leilighetene har en prisantydning på mellom 2,65 millioner og 6,5 millioner kroner, og spenner fra 46 til 131 kvadratmeter i størrelse. 

 

Slik kan det bli i de nye boligene i Engene i Drammen. ILLUSTRASJON: EIENDOMSMEGLER DAHL AS

Utsolgt for townhouse

 

Tomten der de nye boligene skal ligge, er på Brakerøya tilknyttet den gamle bensinstasjonen i området.

 

Engene har vært innfartsåren til Drammen i mange år, men nå ledes trafikken i tunnel og vekk fra sentrum. Dermed har Engene blitt en roligere gate.

 

Boligprosjektet består av både leiligheter og det de omtaler som townhouses.

 

Første trinn har 17 leiligheter og seks townhouses. Trinn to består av 19 leiligheter mens trinn tre har 33 leiligheter.

 

Av første trinn er det nå bare tre leiligheter igjen, mens typen townhouses er utsolgt.

 

- Det har egentlig vært bra interesse rundt de fleste størrelser, sier Berg.

Townhouse i Engene. ILL: EIENDOMSMEGLER DAHL AS

Omsettes raskt

 

Omsetningstiden for i boligmarkedet i Drammen var i april nede på 18 dager mot 28 dager i 2014. Dette gjelder bruktboligmarkedet.

 

I april steg boligprisene i Drammen med 1,6 prosent, og prisene har steget med 8,6 prosent siste 12 måneder og hele 46,5 prosent siste 5 år.

 

Gjennomsnittlig kvadratmeterpris i Drammen på 34.500 kroner i april er fortsatt lavt sammenlignet med de andre storbyene.

 

Ga 2,2 millioner for 34 kvadrat

Populært med nyboliger

 

Områdene i Stor-Oslo opplever stor pågang tilknyttet nyboligprosjekter.   Både i  Asker,  Bærum,  Røyken og Oslo er det stor etterspørsel etter nye leiligheter og boligprosjekter.

 

Derfor blir dette området populært

 

Skallumhagen,  Vøyen Hageby og  Kilenkollen  er noen av nyboligprosjektene som har solgt godt i Bærum.

 

I Asker ønsker Selvaag Bolig å   etablere luksuslandsbyer på Høn.

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Her på Bragerøya vil boligprosjektet ligge. ILL: EIENDOMSMEGLER DAHL AS

Boligmangel

 

 

Flere eksperter etterspurt tiltak for å tilrettelegge for boligbygging i hovedstadsområdet.

 

- Politikerne i Oslo må tenke fem til ti år fremover og kort ned saksbehandlingstiden, slik at det går kortere tid mellom planlagt bygging og byggestart. Da vil boliginvestorene våge og bygge mer. I dag savner jeg en klar strategi. Boligbygging i Oslo er helt ute av sporet, sier partner i Prognosesenteret Bjørn-Erik Øye

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 23. mai.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer

150 leiligheter fordelt på tre bygg hvor det høyeste kan bli på 19 etasjer er planene til Attivo Eiendomsutvikling AS for tomten i Elias Smiths vei midt i Sandvika. De nye boligene skal bestå av både 2-roms, 3-roms og 4-roms leiligheter, i tillegg vil det bli felles terrasse på taket. Leilighetene blir en del av det nye Sandvika Business Center hvor Skatt øst flytt inn i fjor høst. Les også: Selger 22 mål stor tomt med 250 meter strandlinje Nå jobbes det for å få alle detaljer og

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland