Publisert 25. mai.2016 av

Da eiendomsmegler Edvard Chapsang solgte leiligheten på Juterudåsen i 2014 betalte kjøperne 2,33 millioner kroner.

 

To år senere solgte de leiligheten, hyret inn samme megler, og fikk en prisstigning på 820.000 kroner.

 

- Det var en god pris, det er det ingen tvil om. Det viser hvordan markedet er. Det er lite til salgs og de som er på jakt blir veldig konsentrerte mot de få objektene som er ute. Nå skal det også sies at disse leilighetene nok har ligget litt lavt i pris tidligere, sier eiendomsmegler i Eie, Edvard Chapsang.

 

Leiligheten med ett soverom fra 1983 gikk unna for 3.150.000 kroner. Det var 400.000 kroner over prisantydningen på 2,75 millioner kroner. Du kan lese mer om boligpriser på Botrend her.

 

Det var 13-14 stykker på liste og flere budgivere, de fleste unge.

 

- Det er få av disse to-romsene i dette sameiet og dette området. Det gir en knapphetsfaktor med mange interessenter når det først kommer til salgs, sier Chapsang som også trekker frem sentral beliggenhet og leilighetens innhold som avgjørende faktorer.

 

- Det er en innholdsrik to-roms med stort soverom med masse garderobeplass, stort bad, to tilgjengelige boder og et stort og praktisk kjøkken. Det er kort vei til toget, dagligvare og sentrum samtidig som du bor i et rolig område. Dette gjør at det blir svært attraktivt, selv for de unge, sier Chapsang.

 

I Oslo gikk denne loftsleiligheten uten heis 800.000 kroner over takst.

Utgang fra stuen til terrasse og hageflekk. FOTO: ANDERS KJØNDAL

Uterommet var trekkplaster

Leiligheten har ingen gjenboere og en stor, usjenert terrasseplatting på ca. 22 kvm og egen hagedel. Nettopp uterommet trakk mange interessenter til leiligheten, tror Chapsang.

 

- Hagen og terrassen hadde mye å si. Alle gikk ut for å føle hvordan det var der. Denne hagen blir en ekstra stue hvor du har sol fra morgen til ettermiddag.

 

Hekken rundt uteplassen skjermer for utsyn samtidig som man har god utsikt til de nærliggende boligområdene. Ifølge Chapsang er det kun Haslum som kan måle seg med områdets gode miks av boliger i ulike størrelser. Noe som også gjør at de fleste blir værende og flytter innenfor samme postadresse.

 

I Asker gikk dette rekkehuset 1 million over takst.

 

22 kvadratmeter stor terrasse og egen hageflekk var avgjørende, mener megler. FOTO: ANDERS KJØNDAL

- Du har både små og store enheter i nærheten. Alt fra to-, til tre og fire-roms leiligheter, typiske rekkehus, eneboliger i alle prisklasser. Mange trives og velger å flytte på seg lokalt i og med at det er en så god spredning på enhetene, sier Chapsang.

 

Han merker godt at den ekstreme tilflytningen fra Oslo påvirker interessen og salgsprisen på enheter i Bærum.

 

For de høye prisene i hovedstaden gjør at stadig flere trekker utover kommunegrensene når de skal kjøpe bolig. De siste 12 månedene har prisutviklingen i Oslo steget med hele 10,5 prosent.

Leiligheten har et stort bad med fliser og varmekabler i gulvet. FOTO: ANDERS KJØNDAL

Godt over gjennomsnittlig kvadratmeterpris

Leiligheten har et primærrom på 57 kvadratmeter – noe som gir en kvadratmeterpris på 55.263 kroner. Den gjennomsnittlige prisen per kvadratmeter i Bærum i april var på 49.900 kroner.

 

Det var en oppgang på 1,9 prosent fra måneden før, ifølge markedsområdsleder for Asker og Bærum i DNB Eiendom, Gro Kirckhoff.

 

- Skal prisene dempes, må det enda flere boliger ut, og det bør settes inn tiltak for å få opp tilbudet, sa Kirckhoff da Eiendom Norges boligprisstatistikk for april ble lagt frem.

 

En drøy uke etter at prisstatistikken ble lagt frem gikk en leilighet på 34 kvadratmeter på Hosle unna for 2,2 millioner. Det gir en svimlende høy kvadratmeterpris på nesten 65.000 kroner.

 

- Det er mye for en liten leilighet. Men dette er hva markedet er villig til å gi i disse dager, sa eiendomsmegler og daglig leder ved Krogsveen avdeling Eiksmarka-Østerås, Kristoffer Stormfelt.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Edvard Chapsang i Eie Eiendomsmegling. FOTO: PRIVAT
Publisert 01. mars.2017 av

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende.

 

Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen.

 

Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene.

 

Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange.

 

Alt fra store palass til langt mer beskjedne hytter.

 

Så hva vil folk ha?

 

Ut fra hvilke ferdighytter som har solgt mest i 2016 og gjennom tidene fra de fire produsentene, ser man at folk generelt vil ha en hytte på mellom 50 og 130 kvadratmeter, med to til fire soverom og loftstue eller hems.

 

At hytta skal være arealeffektiv er spesielt viktig.

 

Hva med å heller skaffe et drivhus? Det drømmer Fanny om!

FH 123 Furutangen fra Familiehytta har en prislapp på rundt 1,45 mill. nøkkelferdig. FOTO: PRODUSENTEN

Prisen er viktig

Bjørn Kaarud, markedssjef i FH Gruppen (Familiehytta, Familiehus, Telemarkhytter og Nordlyshytter) mener folk er mer nøkterne enn man kan få inntrykk av.

 

Prisgunstige ferdighytter selges godt.

 

- Majoriteten ønsker en hytte på rundt 80 kvadratmeter, med tre til fire soverom og en liten hems. De vil ha arealeffektive, tradisjonelle hytter, sier han.

 

I 2016 og gjennom tidene, er det én hytte av 22 hyttemodellene som har solgt best: FH 123 Furutangen på rundt 80 kvadratmeter, med fire soverom og hems.

 

Over 210 slike hytter er solgt på Furutangen Hytteområde.

 

Kaarud har lagt merke til at hyttebyggerne generelt har blitt yngre.

 

- Det er flere i 30- og begynnelsen av 40-årene som ønsker å bygge hytte, forteller han.

 

Han mener årsaken til at kundene har blitt yngre kan være mange.

 

- Muligens har folk bedre økonomi grunnet salg av bolig eller arv.

 

Bærum har de dyreste hyttene i landet

Gjennom tidene har Saltdalshytta solgt flest hytter av denne modellen: Aurora Smart 994. Nøkkelferdig koster den rundt 2 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Premier på Farmen

Tony Røshagen, salgssjef i Saltdalshytta kan også fortelle at folk vil ha arealeffektive hytter med hems eller loft.

 

Du kjenner kanskje igjen premiene fra Farmen på TV 2? Vel, det er disse hyttene folk flest kjøper fra Saltdalshytta.

 

Av de 100 modellene de tilbyr solgte de flest av hytta Aurora Smart 174 i fjor.

 

Hytta på 73 kvadratmeter med hele fem soverom, var også førstepremie i Farmen.

 

- Den har en arealeffektiv og god planløsning med stort loft og store vinduer, samtidig som du får den til en fornuftig pris, sier Røshagen.

 

Aurora 994 er hytta de har solgt mest av gjennom tidene.

 

Vinkelhytta på 80 kvadratmeter har tre soverom og hems.

 

Denne hytta har vært førstepremie i tidligere sesonger av Farmen.

 

- Den er fremdeles en av de hyttene vi selger mest av. Det er en meget fin hytte med god planløsning og store vinduer som gir masse lys og utsikt, forteller Røshagen.

 

Bli med inn i familiens laftede hytte på Hafjell

Aurora Smart 174 var mestselgende i fjor fra Saltdalshytta. Nøkkelferdig koster den rundt 1,85 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Danebu-modellene fra Tinde Hytter solgte best i fjor. Nøkkelferdig koster de fra rundt 1,5 mill. FOTO: PRODUSENTEN

 

Nei takk til smårutede vinduer

Audun Skattebo, administrerende direktør i Tinde Hytter kan fortelle at kundene deres vil ha mer moderne og arealeffektive hytter.

 

- Gjennomsnittsstørrelsen har gått ned, men vi har fortsatt en gjennomsnittlig størrelse på rundt 95 kvadratmeter som er godt over landsgjennomsnittet, sier han.

 

Ifølge Skattebo vil færre ha hytter på rundt 150 kvadratmeter og færre ønsker de typiske tradisjonelle hyttene med smårutede vinduer.

 

Av de 60 modellene de tilbyr, solgte Danebu-modellene best i fjor.

 

Danebu kommer i fire ulike størrelser fra 76-111 kvadratmeter, fra tre til fire soverom og med eller uten hems.

 

- Uttrykket er moderne, samtidig som den tar med seg inspirasjon fra de tradisjonelle hyttene, sier Skattebo.

 

Gjennom tidene er det Tinden som er solgt mest.

 

Hytta er på 130 kvadratmeter med fire soverom og hems.

 

- Man får en spesiell følelse når man kommer inn i stua. Det er mye lys og høyt under taket. De kraftige rundåsene i taket ivaretar fjellhyttetradisjonen, og det er en flott familiehytte der storfamilien kan samles, forteller Skattebo.

 

Drømmehytte på Norefjell

Tinden er mestselgende gjennom tidene fra Tinde Hytter. Du får den nøkkelferdig fra rundt 2,7 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Ikke vanskelig å forstå hvorfor Sno fra Norgeshus vekker oppmerksomhet. FOTO: PRODUSENTEN

Større vinduer og mer utsikt

Benn Asgeir Båtvik, markedssjef i Norgeshus mener også at kundene generelt er opptatt av arealeffektivitet, og at de ønsker en hytte med et godt utseende som sklir inn i terrenget.

 

De siste årene har han sett en endring ved at flere ønsker større vinduer og mer utsikt.

 

- Den spenstige modellen Sno vekker oppmerksomhet, men når kundene skal ta det endelige valget ender de ofte på det mer tradisjonelle. Mange har også egne tanker om hvordan hytta skal se ut, ut fra ideer de har hentet på nett. Men det som er fint med Sno, er at den setter i gang tankevirksomheten – man ser at det går an å bygge annerledes, sier han.

 

 

Ut fra de 32 modellene de tilbyr, var Femunden mestselgende i 2016. Hytta er på 126 kvadratmeter med fire soverom og loftstua.

 

- Det er en tradisjonell, typisk norsk hytte med god plass hvor barn eller gjester kan bo på loftstuen, sier Båtvik.

 

Men det er en langt mer beskjeden hytte som har solgt mest gjennom tidene: Tinn Tradisjon med sine 48 kvadratmeter, to soverom og hems.

 

- Hytta er enkel og rimelig, og den har vært med oss siden vi startet opp, forteller han.

 

Slik er familiens hytteliv i Hemsedal

Tinn Tradisjon - mestselgendefra Norgeshus gjennom tidene. Nøkkelferdig koster den rundt 1,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN
At Tinn Moderne er lik innvendig som Tinn Tradisjon (bortsett fra hemsløsningen) skulle man ikke tro ved første øyekast. FOTO: PRODUSENTEN

 

Drømmer du om å bygge hytte, men lurer på hvor du skal starte?

Skal du gå for en ferdighytte, må du ofte selv skaffe tomt og stå for grunnarbeider og støp av såle.

 

Resten kan du som regel etterlate til hytteprodusenten, da de fleste tilbyr nøkkelferdige hytter.

 

- De fleste vil ha nøkkelferdige hytter, som vil si en hytte hvor du i prinsippet kan flytte rett inn, sier Kaarud i Familiehytta.

 

Men hva som legges i begrepet ”nøkkelferdig” varierer fra produsent til produsent, og prisen er ofte veiledende.

 

Kun etter et møte med produsenten kan du virkelig vite nøyaktig hva hytta vil koste deg.

 

Disse hyttene digger vi på Instagram

Femunden var den hytta Norgeshus solgte flest av i fjor. Nøkkelferdig koster den rundt 2,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer

Eiendoms-investor Erik Bøhler protesterer mot Nille-arvingens byggeplaner. Kommunen klager også på byggesøknaden. Nille-arving Ginny Aarskog Pettersens (37) planer om en nær fordobling av Snarøya-boligen og dispensasjon for bygging i strandsonen, møter motstand. Utbyggingsplanene for huset hun kjøpte i Fürstlia for 30 millioner kroner i april i fjor har fått en litt tung start. Snarøya har noen av de mest eksklusive boligområdene i Oslo-området, og har blant annet fått internasjo

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland