Publisert 26. mai.2016 av

Under verdens største møbel- og designmesse, Salone del Mobile. Milano, vises førsteklasses design fra alle verdenshjørner. Fra skandinaviske produsenter som Muuto til tyske Knoll og sveitsiske Vitra. Fellestrekket er at de er allerede etablerte merker med et kundegrunnlag.

 

Innkjøpere og presse fra hele verden kommer til Milano under designuken som arrangeres i april hvert år. I år holdt messen stand for 55 året på rad og flere hundre tusen var innom de enorme messehallene nordvest i Milano.

 

Det er de etablerte som trekker massene til Milano under designuken, men mange er også opptatt av hva som skjer i hjørnet av den ene hallen som i år huset kjøkkenleverandører fra hele verden.

 

For syvende året på rad fant Salone Satellite sted. På samme messe, men med et helt annet formål: Å knytte kontakter, bli oppdaget av produsenter og kanskje få en ting eller to i produksjon.

Dyr inngangsbillett

Kommer man gjennom nåløyet til Salone Satellite er man sikret utstillingsplass tre år på rad. For det må investeres tid om man skal bygge seg opp som designer.

 

Inngangsbilletten er dyr – 3.000 euro og oppover - for å delta. Det er likevel mulig å få reisetilskudd fra Utenriksdepartementet som administreres gjennom Norsk design- og arkitektursenter, DogA.

 

Totalt 11 norske designtalenter ble i år plukket ut til å vise frem sitt beste design i Salone Satellite. Noen hadde stilt ut før, mens andre entret verdens viktigste messe for første gang. Uavhengig av utfallet av deltagelsen i Milano er det mye som tyder på at vi vil se mer til disse fremover.

 

Les mer om norsk design i Milano her.

 

Osloform

 

Tidligere i år ble Osloform presentert som et designstudio som vil vekke oppsikt i tiden fremover. Saken kan du lese her.

 

De har senere vært omtalt flere steder, og stereoanlegget «Serpentine», som produseres i et loft på Alexander Kiellands plass i Oslo, og bordklokken "Sweep" har blitt brukt som kulisse i den største norske filmproduksjonen noen gang: Filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen».

 

I Milano stilte Osloform ut stereoanlegget, veggklokken «Sweep Wall», bordklokken «Sweep Table», «impeller» bordbeskytter 

Osloform representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

og et splitter nytt hyllesystem – foreløpig uten navn.

 

- Det ble snekret ferdig rett før vi dro, og vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger. Det er flere som er interessert, men det gjelder å finne den rette produsenten som vil gjøre det på riktig måte og til riktig pris. Vi har heller ikke bestemt oss for om det er vi som skal produsere eller selge det selv, sier Camilla Akersveen som representerer designstudioet sammen med Henrik Waarum.

 

Sammen med Henrik Waarum, Christopher Konings og Åsmund Engesland, driver hun designstudioet som holder til ved Botanisk hage i Oslo.

 

- Vi vil fokusere på hyllesystemet fremover, men håper selvsagt å få flere produkter i produksjon. Det er første gang vi stiller ut i Milano, og det har helt klart vært den beste utstillingen vi har vært med på, sier Akersveen.

 

Foruten å bli nevnt i Wallpapers sammendrag om messens høydepunkter, var flere anerkjente danske produsenter innom standen i Milano.

Silje Nesdal og Stine Aas

Et rustrødt rom fikk møblene og objektene til Silje Nesdal og Stine Aas til å skille seg ut i mengden. De to er selvstendige designere, men syns det er lettere å stille ut sammen i Salone Satellite. Silje Nesdal har deltatt en gang før, mens Stine Aas er førstereis.

 

 

(T.v.) Silje Nesdal og Stine Aas stilte ut sammen i Salone Satellite. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Jeg merker hvor viktig dette er. Vi har fått god respons på standen, og flere produsenter har vært innom, sier Stine Aas som i 2015 kom på andre plass i «Muuto Talent Award».

 

Hun stiller ut «Oki» stol i Eik, porselens-lampene «Ella» med dimme-funksjon, og sofabordet «Kil Table». Hun ønsker å videreutvikle bordet og produsere det i tre ulike størrelser.

 

- Jeg vil gjerne finne noen som kan produsere spisebordet, forteller Silje Nesdal.

 

«Massi Table» er et rundt spisebord i heltre ask, og en av nyhetene til den erfarne designeren. Nesdal har bachelor i tekstildesign og arbeidserfaring fra moteindustrien i Oslo og Japan, men valgte å ta en bachelor og master i Møbeldesign ved Kunst- og Designhøyskolen i Bergen, og jobber nå med møbler.

 

Til Milano har hun også med veggteppet «Onomik» som er inspirert av en kimono designeren har kjøpt i Japan. Samt serveringsfatene «Aad Platter» og små skåler laget av frukttrær.

 

Norsk Industri satser stort på møbler i Milano.

Erik Wester

Erik Westers trebeinte krakk «Frikk» er en del av interiøret på Gullbaren i nye Sentralen i Oslo. Krakken er produsert av anerkjente Toning & Stryn og ble lansert under møbel- og lysmessen i Stockholm i februar hvor også Kristine Five Melvær lanserte utemøbler for første gang. Wester har likevel flust av andre produkter han nå søker produsenter til.

 

- Jeg designer ut ifra et mål om at bruk og funksjon skal skape et best mulig produkt, sier Erik Wester som nylig flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet.

 

Utdannelsen tok han på Kingston University i London før han, etter endt internship hos Joris Laaman i Amsterdam, ble boende og jobbende byen i to år. Wester har også hatt internship hos den anerkjente norske designeren, Andreas Engesvik i Oslo. Nå ønsker han å knytte flere kontakter i Norge og utlandet, og stiller ut i Salone Satellite for å nå et bredest mulig publikum.

 

- Jeg har stilt ut mange steder og var også i Milano i fjor, da i Lambrate. Nå ser jeg etter produsenter som vil ta designet mitt i produksjon. For å tiltrekke meg flere produsenter syns jeg det er lettere å stille ut med en annen som designer i samme sjanger som meg selv, forteller Wester som deler stand med en designer fra Barcelona.

 

Mens stand-kollega Nestor Campos’ design bærer preg av et kantete formspråk, har Wester et mer rundt formspråk.

 

Alle prototypene er laget i anledning Salone Satellite, og spenner fra u-veltbare pepperkverner, knagger, trefjøler i papir-størrelser og bord.

Erik Wester stilte ut på Salone Satellite for første gang. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Vera & Kyte

De to unge vestlendingene Vera Kleppe og Åshild Kyte står bak designstudioet som alle i bransjen snakker om. I Milano var Vera & Kyte representert hele tre steder - samtidig: De var plukket ut til å være en del av den norske Structure-utstillingen i Lambrate og kom gjennom det trange nåløyet til Wallpaper Handmade, i tillegg til å ha sin egen stand i Salone Satellite.

 

- Det er veldig gøy å være med, men vi skulle gjerne hatt litt tid til å dra innom de andre utstillingene også. Der er det andre som kan formidle kontakt, og siden dette er vår egen stand er vi nødt til å være på vakt her hver dag, sier Vera Kleppe.

 

 

Vera & Kyte spås en lovende fremtid fra flere hold. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to designerne og deres produkter har vært på trykk i en rekke internasjonale magasiner, og vant i fjor Designers Saturdays «Best Talents Awards». Designet spenner fra møbler, produkt, tekstil og grafisk design.

 

Til Salone Satellite ble lampen «Light Trapeze», krakken «Amie», den skulpturelle gulvlampen «Present Timepiece» og de spinnende «Triadic Figurines» utviklet spesielt. Responsen har vært god og mange har vist interesse, forteller det energiske designteamet.

 

- Vi liker å gjøre ulike ting. Å vise variasjon i stein, glass, rotting og tekstil. Så får vi se hva produsentene mener, det blir spennende å se hva som kommer ut av deltakelsen, sier Åshild Kyte.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

Domaas/Høgh

Domaas/Høgh består av produktdesignerne Ane Domaas og Kathrine Høgh. De møttes under studiene i Oslo og har samarbeidet siden 2011. Siden den gang har de deltatt på en rekke utstillinger i Norge og utlandet, blant annet 100% Norway i London og Now le off! i Paris.

 

I Salone Satellite stilte designstudioet ut for tredje og siste gang. De to foregående årene har resultert i produksjon av en lysestakeserie for Northern Lightning, samt speil og hylle for Bolia.

 

- Årets deltakelse har vært desidert best. Mange spennende produsenter har vist interesse, så nå gjelder det å følge opp kontaktene, sier Ane Domaas.

 

 

Domaas/Høgh stilte ut for tredje og siste gang, og mente at årets deltakelse var den beste. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to stilte ut benken og bordet «Iben» som har navnet sitt etter sine ibenholt-beisede bordbein. Til samme serie hører også en trekrakk og skammel til. En prototype av magasinholderen «Lille», glass- og betongvasen «Ivy» og blomsterpottene/boksene «Folded» i metall. Det var imidlertid glasslampene «Una» med lakkert tresokkel som fikk mest oppmerksomhet blant de besøkende.

 

- Det startet med en morsom skisselek av luftballonger og endte opp med å bli det mest ettertraktede objektet på standen vår i år. Det har vært en fin opplevelse å stille ut på Salone Satellite i tre år. Vi har knyttet mange kontakter og fått mye igjen for deltakelsen, sier Kathrine Høgh.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 06. januar.2017 av

Carl Hansson (42) og Jennie-Ann Hansson (41) har satt seg ned på de hvite Eames-stolene på kjøkkenet.

 

To industrielle lamper henger over dem.

 

På andre siden av bordet sitter Jørgen Bøhle Bakke (42) og Inger Charlotte Sundt (43).

 

– Hva sa familie og venner da dere fant ut at dere skulle bygge sammen?

 

– De sa at det var en fryktelig dårlig idé. De sa det ... Dere burde ikke gjøre det, sier Carl.

 

Les mer på Botrends forside her.

 

 

– Det er vel det de fleste tenker?

 

– Ja, de sa: ”dere kommer til å begynne å krangle. Dere kommer ikke til å bli enige om økonomien. Hva hvis dere ikke blir enige om løsninger?”, Carl trekker pusten.

 

– Og i tillegg så hadde vi en kompis som bygde huset, så det var også en dårlig idé, så vi gjorde på en måte alt feil sånn sett, sier han.

 

Valgte Vettre og Asker for luftige omgivelser

På grunn av nivåforskjellen mellom kjøkkenet og stuen er tunellpeisen høyt plassert på kjøkkenveggen og lavt plassert i stuen. Her hos Jørgen og Inger Charlotte. FOTO: BETTINE NICOTRA
Åpent fra øverste etasje og ned til stuen hos Inger Charlotte og Jørgen. FOTO: BETTINE NICOTRA

En helg på å bestemme seg

For seks år siden bodde venneparet i hver sin urbane leilighet på St. Hanshaugen i Oslo, kun 300 meter unna hverandre.

 

Nokså like leiligheter med familier i lik livssituasjon.

 

Kompisene som vokste opp sammen på Hosle i Bærum, hadde fulgt hverandre gjennom livet, og for noen år tilbake hadde de fått en sønn og en datter hver.

 

– Vi hadde lyst til å flytte i hus da vi fikk barn, men det var dyrt å kjøpe tomt og bygge alene, så derfor tenkte vi at det kunne vært kult å bygge en tomannsbolig, sier Carl.

 

Tanten og onkelen hans hadde bygd et hus på Nesodden – tegnet av arkitekt Lars Lantto. Carl og Jennie-Ann likte stilen.

 

Så da de så tomten med det gule, falleferdige huset på Jar til salgs, ringte de arkitekten. Tomten var absolutt egnet.

 

De slo nummeret til vennene.

 

– Vi hadde én helg på å bestemme oss, sier Inger Charlotte og ser mot mannen.

 

– Det var helt kaos … ”Hei, vil dere være med?” Vi bare: «æææ», sier Jørgen og ler.

 

– Vi hadde kanskje sett for oss å fortsette å bo i byen, men bare: ”okey, vi blir med”, sier Inger-Charlotte, som ikke ville la sjansen gå fra dem.

 

Bygde drømmehjemmet

Hulefølelse i stuen til Carl og Jennie-Ann. FOTO: BETTINE NICOTRA
Stemningslys i stuen til Inger Charlotte og Jørgen. FOTO: BETTINE NICOTRA
I stuen til Jennie-Ann og Carl. FOTO: BETTINE NICOTRA

Barna streiket

Hjemmene er – ikke overraskende – ganske så likt innredet. Smaken er lik.

 

Det er en av forutsetningene for å bygge sammen, mener de.

 

Hadde det ene paret ønsket å bygge en sveitservilla, mens det andre paret ville bodd i en moderne boks, ville det blitt vanskelig.

 

Men for barna har ikke innredning eller stil vært særlig viktig. De har tenkt praktisk.

 

Så da de voksne fant ut at de ville sette opp en levegg mellom plattingene i hagen, protesterte barna høylytt.

 

Skulle de gå helt rundt leveggen for å besøke hverandre? De som egentlig ville ha en hemmelig dør mellom loft-stuene i toppetasjen. Nei, nå gikk foreldrene i feil retning.

 

Latteren sitter løst rundt bordet.

Tross alle advarslene – venneparet er eksempelet på at det kan gå veldig bra å bygge sammen. Samarbeidet har gått knirkefritt.

 

– Det krever en viss ... Hva er ordet, sier Inger Charlotte før mannen kjapt tar over.

 

– Man må være litt rund i kantene, sier Jørgen.

 

– Ja, rund i kantene.

 

Byttet ut villa med gårdsbruk

Stuen til Jørgen og Inger Charlotte. FOTO: BETTINE NICOTRA
Fra stuen mot kjøkkenet til Carl og Jennie-Ann. FOTO: BETTINE NICOTRA
Blomster på kjøkkenet til Jørgen og Inger Charlotte. FOTO: BETTINE NICOTRA
Sniktitt ned til Jennie-Ann og Jørgens kjøkken. FOTO: BETTINE NICOTRA

Tomannsbolig på Bekkestua

  • Tegnet av arkitekt Lars Lantto i Askim/Lantto Arkitekter.

 

  • 180 kvadratmeter over fem plan, med kjeller, inngangsparti, kjøkken, stue, allrom, fire soverom, bad og toalett.

 

  • Til høyre bor: Inger Charlotte (43) og Jørgen (42), Mattis (11) og Lily (8).

 

  • Til venstre bor: Jennie-Ann (41) og Carl (42), Hugo (10) og Selma (7).

 

  • Ut fra ønskelisten arkitekten fikk, lagde han to forslag. Kjapt bestemte de seg for det ene forslaget, med kun noen små justeringer. Så speilvendte de enheten, og slik sparte de kostnader. Nå bor familiene i identiske hjem.

 

  • Arkitektens tanker: – På den svakt fallende tomten plasserte vi oppkjørsel med garasje og boder på et nivå. Hagen og huset er på et høyere nivå. Dette for å skjerme mot innsyn.

 

  • Arkitektens inspirasjonskilder: – Jeg er inspirert av japansk arkitektur og der er det ikke huset i seg selv, men helheten med hage og hus som er viktig. Derfor satte vi inn store skyvedører og vinduer fra kjøkkenet mot hagen.

 

  • Spesielt med huset: – Variasjonen mellom åpent og lukket – som det store åpne kjøkkenet, i kontrast til den skjermede og lukkede stuesonen, sier Lars Lantto.

 

  • Deres tips til andre som vurderer å gjøre det samme: Kjøp en tomt som kan deles rettferdig og bygg med folk du stoler på, som har relativt lik smak som deg selv.
Rekkverk hos Carl og Jennie-Ann i sorte MDF-plater - et rimelig materiale. FOTO: BETTINE NICOTRA
Venneparet er spesielt fornøyd med den åpne trappeoppgangen. Her hos Carl og Jennie-Ann. FOTO: BETTINE NICOTRA
Garasjen og bodene skjermer mot innsyn. FOTO: BETTINE NICOTRA

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Ta kontakt her, og følg oss på Facebook og Instagram under @botrend.no

Les mer

Vis personlighet med bokhyller

Nå er det inn med bokhyller.

Publisert 26. mai.2016 av Bjørg Owren/ifi.no

Nå skal det være bokhyller, fra vegg til tak. De er vår tids settekasse.

Les mer

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på. Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie. - Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort ti

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland