Publisert 26. mai.2016 av

Under verdens største møbel- og designmesse, Salone del Mobile. Milano, vises førsteklasses design fra alle verdenshjørner. Fra skandinaviske produsenter som Muuto til tyske Knoll og sveitsiske Vitra. Fellestrekket er at de er allerede etablerte merker med et kundegrunnlag.

 

Innkjøpere og presse fra hele verden kommer til Milano under designuken som arrangeres i april hvert år. I år holdt messen stand for 55 året på rad og flere hundre tusen var innom de enorme messehallene nordvest i Milano.

 

Det er de etablerte som trekker massene til Milano under designuken, men mange er også opptatt av hva som skjer i hjørnet av den ene hallen som i år huset kjøkkenleverandører fra hele verden.

 

For syvende året på rad fant Salone Satellite sted. På samme messe, men med et helt annet formål: Å knytte kontakter, bli oppdaget av produsenter og kanskje få en ting eller to i produksjon.

Dyr inngangsbillett

Kommer man gjennom nåløyet til Salone Satellite er man sikret utstillingsplass tre år på rad. For det må investeres tid om man skal bygge seg opp som designer.

 

Inngangsbilletten er dyr – 3.000 euro og oppover - for å delta. Det er likevel mulig å få reisetilskudd fra Utenriksdepartementet som administreres gjennom Norsk design- og arkitektursenter, DogA.

 

Totalt 11 norske designtalenter ble i år plukket ut til å vise frem sitt beste design i Salone Satellite. Noen hadde stilt ut før, mens andre entret verdens viktigste messe for første gang. Uavhengig av utfallet av deltagelsen i Milano er det mye som tyder på at vi vil se mer til disse fremover.

 

Les mer om norsk design i Milano her.

 

Osloform

 

Tidligere i år ble Osloform presentert som et designstudio som vil vekke oppsikt i tiden fremover. Saken kan du lese her.

 

De har senere vært omtalt flere steder, og stereoanlegget «Serpentine», som produseres i et loft på Alexander Kiellands plass i Oslo, og bordklokken "Sweep" har blitt brukt som kulisse i den største norske filmproduksjonen noen gang: Filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen».

 

I Milano stilte Osloform ut stereoanlegget, veggklokken «Sweep Wall», bordklokken «Sweep Table», «impeller» bordbeskytter 

Osloform representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

og et splitter nytt hyllesystem – foreløpig uten navn.

 

- Det ble snekret ferdig rett før vi dro, og vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger. Det er flere som er interessert, men det gjelder å finne den rette produsenten som vil gjøre det på riktig måte og til riktig pris. Vi har heller ikke bestemt oss for om det er vi som skal produsere eller selge det selv, sier Camilla Akersveen som representerer designstudioet sammen med Henrik Waarum.

 

Sammen med Henrik Waarum, Christopher Konings og Åsmund Engesland, driver hun designstudioet som holder til ved Botanisk hage i Oslo.

 

- Vi vil fokusere på hyllesystemet fremover, men håper selvsagt å få flere produkter i produksjon. Det er første gang vi stiller ut i Milano, og det har helt klart vært den beste utstillingen vi har vært med på, sier Akersveen.

 

Foruten å bli nevnt i Wallpapers sammendrag om messens høydepunkter, var flere anerkjente danske produsenter innom standen i Milano.

Silje Nesdal og Stine Aas

Et rustrødt rom fikk møblene og objektene til Silje Nesdal og Stine Aas til å skille seg ut i mengden. De to er selvstendige designere, men syns det er lettere å stille ut sammen i Salone Satellite. Silje Nesdal har deltatt en gang før, mens Stine Aas er førstereis.

 

 

(T.v.) Silje Nesdal og Stine Aas stilte ut sammen i Salone Satellite. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Jeg merker hvor viktig dette er. Vi har fått god respons på standen, og flere produsenter har vært innom, sier Stine Aas som i 2015 kom på andre plass i «Muuto Talent Award».

 

Hun stiller ut «Oki» stol i Eik, porselens-lampene «Ella» med dimme-funksjon, og sofabordet «Kil Table». Hun ønsker å videreutvikle bordet og produsere det i tre ulike størrelser.

 

- Jeg vil gjerne finne noen som kan produsere spisebordet, forteller Silje Nesdal.

 

«Massi Table» er et rundt spisebord i heltre ask, og en av nyhetene til den erfarne designeren. Nesdal har bachelor i tekstildesign og arbeidserfaring fra moteindustrien i Oslo og Japan, men valgte å ta en bachelor og master i Møbeldesign ved Kunst- og Designhøyskolen i Bergen, og jobber nå med møbler.

 

Til Milano har hun også med veggteppet «Onomik» som er inspirert av en kimono designeren har kjøpt i Japan. Samt serveringsfatene «Aad Platter» og små skåler laget av frukttrær.

 

Norsk Industri satser stort på møbler i Milano.

Erik Wester

Erik Westers trebeinte krakk «Frikk» er en del av interiøret på Gullbaren i nye Sentralen i Oslo. Krakken er produsert av anerkjente Toning & Stryn og ble lansert under møbel- og lysmessen i Stockholm i februar hvor også Kristine Five Melvær lanserte utemøbler for første gang. Wester har likevel flust av andre produkter han nå søker produsenter til.

 

- Jeg designer ut ifra et mål om at bruk og funksjon skal skape et best mulig produkt, sier Erik Wester som nylig flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet.

 

Utdannelsen tok han på Kingston University i London før han, etter endt internship hos Joris Laaman i Amsterdam, ble boende og jobbende byen i to år. Wester har også hatt internship hos den anerkjente norske designeren, Andreas Engesvik i Oslo. Nå ønsker han å knytte flere kontakter i Norge og utlandet, og stiller ut i Salone Satellite for å nå et bredest mulig publikum.

 

- Jeg har stilt ut mange steder og var også i Milano i fjor, da i Lambrate. Nå ser jeg etter produsenter som vil ta designet mitt i produksjon. For å tiltrekke meg flere produsenter syns jeg det er lettere å stille ut med en annen som designer i samme sjanger som meg selv, forteller Wester som deler stand med en designer fra Barcelona.

 

Mens stand-kollega Nestor Campos’ design bærer preg av et kantete formspråk, har Wester et mer rundt formspråk.

 

Alle prototypene er laget i anledning Salone Satellite, og spenner fra u-veltbare pepperkverner, knagger, trefjøler i papir-størrelser og bord.

Erik Wester stilte ut på Salone Satellite for første gang. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Vera & Kyte

De to unge vestlendingene Vera Kleppe og Åshild Kyte står bak designstudioet som alle i bransjen snakker om. I Milano var Vera & Kyte representert hele tre steder - samtidig: De var plukket ut til å være en del av den norske Structure-utstillingen i Lambrate og kom gjennom det trange nåløyet til Wallpaper Handmade, i tillegg til å ha sin egen stand i Salone Satellite.

 

- Det er veldig gøy å være med, men vi skulle gjerne hatt litt tid til å dra innom de andre utstillingene også. Der er det andre som kan formidle kontakt, og siden dette er vår egen stand er vi nødt til å være på vakt her hver dag, sier Vera Kleppe.

 

 

Vera & Kyte spås en lovende fremtid fra flere hold. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to designerne og deres produkter har vært på trykk i en rekke internasjonale magasiner, og vant i fjor Designers Saturdays «Best Talents Awards». Designet spenner fra møbler, produkt, tekstil og grafisk design.

 

Til Salone Satellite ble lampen «Light Trapeze», krakken «Amie», den skulpturelle gulvlampen «Present Timepiece» og de spinnende «Triadic Figurines» utviklet spesielt. Responsen har vært god og mange har vist interesse, forteller det energiske designteamet.

 

- Vi liker å gjøre ulike ting. Å vise variasjon i stein, glass, rotting og tekstil. Så får vi se hva produsentene mener, det blir spennende å se hva som kommer ut av deltakelsen, sier Åshild Kyte.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

Domaas/Høgh

Domaas/Høgh består av produktdesignerne Ane Domaas og Kathrine Høgh. De møttes under studiene i Oslo og har samarbeidet siden 2011. Siden den gang har de deltatt på en rekke utstillinger i Norge og utlandet, blant annet 100% Norway i London og Now le off! i Paris.

 

I Salone Satellite stilte designstudioet ut for tredje og siste gang. De to foregående årene har resultert i produksjon av en lysestakeserie for Northern Lightning, samt speil og hylle for Bolia.

 

- Årets deltakelse har vært desidert best. Mange spennende produsenter har vist interesse, så nå gjelder det å følge opp kontaktene, sier Ane Domaas.

 

 

Domaas/Høgh stilte ut for tredje og siste gang, og mente at årets deltakelse var den beste. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to stilte ut benken og bordet «Iben» som har navnet sitt etter sine ibenholt-beisede bordbein. Til samme serie hører også en trekrakk og skammel til. En prototype av magasinholderen «Lille», glass- og betongvasen «Ivy» og blomsterpottene/boksene «Folded» i metall. Det var imidlertid glasslampene «Una» med lakkert tresokkel som fikk mest oppmerksomhet blant de besøkende.

 

- Det startet med en morsom skisselek av luftballonger og endte opp med å bli det mest ettertraktede objektet på standen vår i år. Det har vært en fin opplevelse å stille ut på Salone Satellite i tre år. Vi har knyttet mange kontakter og fått mye igjen for deltakelsen, sier Kathrine Høgh.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 15. april.2017 av

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig.

 

Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen.

 

– Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. Heldigvis fikk jeg overtalt han, forteller Sunniva.

Mye lys, men ingen innsyn

Paret kikket etter bolig i området Asker og Bærum, og da prospektet av huset på Hvalstad dukket opp, var det planløsningen og de store vinduene som fikk Sunniva til å stoppe opp.

 

– Jeg likte godt planløsningen i huset, som gjorde at vi slapp å flytte på rør og strøm. På visningen var den store stuen med de store vinduene det som var avgjørende, forklarer hun.

 

Huset ligger luftig og høyt plassert på tomten, som fører til at familien får inn masse lys, men har lite innsyn.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Slik så kjøkkenet ut ved overtagelse. FOTO: PRIVAT
Dette ble resultatet etter oppussingen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkken og spisestue er mørkt innredet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Totalrenoverte på seks måneder

Sunniva så at huset kunne få et nytt uttrykk med enkle malingsstrøk, men et halvt år senere var boligen totalrenovert.

 

– Jeg la en plan og tegnet huset mens vi fremdeles bodde på Snarøya. Det var ikke helt planen å endre alt på så kort tid, men da vi først satte i gang gikk det fort, forteller hun.

 

Se resten av Sunnivas hjem her

 

De startet med å rive det gamle kjøkkenet og fjerne overflødige vegger for å få en åpen løsning. I tillegg så de seg nødt til å fjerne badstuen og vaskerommet for å få større plass til et bad. Det ble også det rommet som var mest utfordrende å pusse opp.

 

– Vi brukte mest tid på badet, men det var en spennende utfordring å skape en spafølelse på begrenset plass. Nå får derimot hele familie plass under morgen-rushet, smiler hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Stuen i ekte 70-tallsstil. FOTO: PRIVAT
Stuen har fått en real make over. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuen er lekkert innredet i mørke farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Sunniva er opptatt av farger, og sett bort fra badet, synes hun fargebruken i hjemmet var noe av det mest utfordrende.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

 

I dag er mesteparten av hjemmet malt i mørke toner.

 

– Jeg har ikke alltid likt å ha det mørkt rundt meg, men jeg var lei det alle andre hadde. Jeg startet med en fondvegg i mørk kontrastfarge i leiligheten på Snarøya, og da det falt i smak, visste vi at huset vi kjøpte kom til å bli mørkt. Jeg ville ha en avslappende følelse her hjemme, og det føler jeg de dempende og mørke fargene tilfører. På dagtid slipper de store vinduene likevel inn nok lys, mener hun.

Sunniva har et øye for detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Planlegging er viktig

Paret hadde flaks med boligkjøpet, da de både fikk huset under takst og fikk solgt boligen på Snarøya rett etter at markedet skjøt fart.

 

Totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder

 

Det resulterte i at de fikk en halv million ekstra å rutte med, og til sammen hadde de et oppussingsbudsjett på 1,7 millioner kroner.

 

– Vi har gjort mye av jobben selv, i tillegg til at vi har fått mye god hjelp av venner når det kommer til ting som riving, gipsing og maling. Men det er viktig å huske på at oppussing tar tid. Det er hele tiden prosesser som må følges opp. Planlegging er viktig, og tenk nøye gjennom hva man ønsker å prioritere, tipser hun.

Sunniva synes badet var et av de mest utfordrende rommene å pusse opp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Nå har badet fått en spa-følelse over seg. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Paret er godt fornøyd med resultatet av oppussingsprosjektet, men har ingen planer om å gi seg helt ennå.

 

– Jeg må si at det ble veldig mye bedre enn vi hadde trodd. Jeg elsker den store, åpne løsningen i andre etasje, i tillegg til velværefølelsen på badet. Men vi ønsker å bygge ut og skifte vinduer, så vi får nok jobbe hardt noen år til, smiler hun.

Også gangen er malt i en mørk blåfarge. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med store vinduer og lyse gulv får spisestuen nok lys. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Å handle brukt er både pirrende og spennende. Fra du setter foten inn i butikken, til du snuser deg rundt fra hylle til hylle gjennom rare ting og tang, og plutselig der, midt blant kopper og kar, finner den ene tallerkenen som du samler på etter mormor. Du puster lettet ut og legger tallerkenen i kurven. Rett etterpå oppdager du DEN stilige stolen gjemst bakerst i lokalet. Det er denne følelsen – kupp-følelsen – som er så herlig. Gir møblene nytt liv

Les mer

Tokimeku Etter en temmelig tøff del 2, som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke riktig fikk til, har jeg konkludert med følgende: Hvis du har barn, mann, kone, dyr, en bopel, en jobb, en tv-serie du skal se, venner, aktiviteter, kort sagt et liv behøver du T I D. I alle fall gjør jeg. 1 hel uke på klær, og jeg er ikke i nærheten av å nå målet. Jeg kan ikke engang skimte målstreken i det fjerne. Det kan selvsagt ha mye med omfanget å gjøre. Like vel lurer jeg på akkurat når jeg

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland