Publisert 27. mai.2016 av

 

Ikke la de sorte, brune og hvite hagemøblene med matchende puter sette stemningen på  uteplassen.

 

Sett heller et personlig preg med puter,  pledd  og duker i friske farger og mønstre – som også tåler vær og vind.

 

– Det er viktig å lage et uteområde der vi trives, og ønsker å oppholde oss. Når vi har en så kort sommer, bør vi utnytte dagene til det fulle. Heldigvis ser vi at flere og flere bruker mer tid på å lage det hyggelig og innbydende på uteplassen. Da er det viktig at vi har ting som varer lenge og ikke tar skade av sol og vann, sier Jannicke Sveen hos INTAG.

 

Se prisvinnerens @interiorwife sitt nydelige uterom her. 

Med kolleksjonen Inside Out fra Green Apple kan du skape den atmosfæren du selv ønsker. FOTO: GREEN APPLE

Puter for norsk sommer

 

Utendørstekstiler er laget spesielt for å tåle sommersol, vann og søl.

 

– Tekstilene er 100 prosent akryl, de er vann- og smussavvisende og har høy grad av lysekthet. Fibrene er laget for å tåle UV-strålene fra solen, og er perfekte for den norske sommeren med sol og duskregn. Samtidig er de veldig gode og myke, og føles som bomull, sier Sveen.

 

Åse Jerrhag hos Green Apple er enig i at puter og andre tekstiler som tåler litt er et godt tilbehør til det norske været.

 

– Tekstiler som skal brukes utendørs krever ekstra egenskaper. Vi har et ganske tøft klima, og da er det viktig at vi tilpasser oss det, sier hun.

 

Flere saker fra Botrend om uterom, hage og terrasse finner du her. 

 

 

Lever lenger

 

Jerrhag er opptatt av at tilbehøret ute skal ha lang levetid.

 

– I utendørstekstilene sitter behandlingen i stoffet, det er ikke bare sprayet på som et belegg. Det sitter i trådene, og holder derfor mye bedre, forklarer hun.

 

Jakten på de perfekte utemøblene

Tekstilene skaper liv og et personlig preg. FOTO: INTAG

Trenger omsorg

 

Selv om putene er særlig egnet for utelivet, er det viktig at du tar vare på dem.

 

– Tekstilene som har disse egenskapene har alle forutsetninger for å holde lenge, men du må fremdeles behandle dem pent. Putene holder jo lengre når du putter dem i en putekasse over natten, sier Jerrhag.

 

Fem tips til innredning av balkongen

Kolleksjonen Calypso fra Thibaut. FOTO: INTAG

Ekspertenes tips til impregnering

 

Har du andre tekstiler i for eksempel bomull, som du ønsker å bruke ute, kan også de bli rustet til å takle vær og vind.

 

Impregnere du dem, blir også inneputene vann-, smuss-, og oljeavvisende, og enklere å holde rene.

 

Impregneringen kan påføres med spray, pensel eller rulle, eller i vaskemaskinen. Metode avhenger av produkt og type stoff.

 

Ekpserten: - Legg en god plan for hagen

 

Ved å impregnere inneputene, gjør du dem klare for utendørssesongen. FOTO: MARI ROSENBERG/IFI

 

Inger S. Løvaas hos Krefting har en enkel oppskrift på hvordan du kan impregnere putene:

 

– Legg putene ut på terrassegulvet, så det ikke lukter inne. Så er det bare å spraye på med for eksempel Herdins Imprenex Express. Den er veldig enkel å bruke, og putene blir både vann-, støv- og skittavvisende.  La dem tørke, og så er de klare til bruk. Hvor ofte du må impregnere kommer an på hvor mye du bruker dem, men jeg vil anbefale rundt en gang i måneden når det er sesong. Sjekk etter om fukten trekker inn i stoffet. Gjør den det, bør du ta en ny runde, sier hun.

 

Her er sesongens utemøbler

 

 

Trine Bråthen hos Kemetyl anbefaler to runder impregnering før du tar med tekstilene ut.

 

– Det er på tide å impregnere når du ser at fuktighet trenger igjennom stoffet. Du bør spraye på to ganger med Kemetyl STOPP Impregnering for at det skal bli vannavstøtende.  Hold sprayen på 20-30 centimeters avstand. Så er det bare å la det ligge til tørk i rundt 1 døgn – da blir det klart til bruk. Husk at tekstilene må være rene før du begynner. Og les alltid bruksanvisningen på tekstilene du skal impregnere først, råder hun.

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Torsdag 4. mai markeres Fargedagen over hele landet. Årets tema er «Alt kan males». – Det er få grenser for hva du kan male. Og ute er det mye å ta tak i! Bord, stoler, benker, lykter, koster, blomsterpotter og postkasser – det er bare fantasien som stopper deg, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, som er initiativtager til den landsdekkende markeringen. Bli fargeekspert med Dagny Thurmann-Moe 

Les mer

Og det blir bare mer og mer pop. I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv. – Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland